Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

a6 tdi 1.9

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • a6 tdi 1.9

    tervehdys teille! tuli sit hommattua tuommonen a6 1.9 tdi vuosimallia 5/03 kilomeetrejä on kertynyt 215tkm ja kyseessä ehta suomipeli manuaaliaskilla. Kannattaako tässä mallissa tukkia egr:ää? mikä se on ja mitä se tukkiminen auttaa? pojat essonbaarissa vaan ties kertoo että näin pitäis tehä mutta kukaan ei osannut sanoa miksi niin täytyy tehdä?? jotain puhetta oli myös imuläpistä ja niiden toiminnasta?? entä onko hyötyä lastuttaa tälläistä 130 hv mallia saako sillä lisää tehoa ja kestääkö paikat? toivottavasti ei ollut aivan törkeen typeriä kysymyksiä on nimittäin nyt alla elämäni eka diesel ja myös audi :) ja koitin tolla söörtsilläkin jotain ettiä muttei oikeen tuntunut toimivan

    #2
    Jos savutus ei aiheuta ongelmia katsastuksessa, niin EGR:n voi jättää tukkimattakin. Tosin on kyllä niinkin, että tukkimalla EGR:n voi myös välttyä ikävältä öljyjankki-karstaongelmalta tulevaisuudessa. Profiilin Passatilla on huilattu rapiat 260 tkm, EGR disabloitiin noin 20 tkm taaksepäin (savutti niin s**tanasti, että katsastussetä meinasi raapia kilvet irti). Ajossa en ole huomannut mitään eroa, paitsi että savutus lakkasi liki kokonaan. Pasuunassa EGR poistettiin käytöstä yksinkertaisesti laittamalla alipaineletkuun sopiva laakerikuula.

    EDIT:
    Niin, siis EGR = Exhaust Gas Recirculation eli suomeksi pakokaasujenkierrätysjärjestelmä. Se toimii siten, että pintakaasulla ajeltaessa pakokaasuja päästetään imuilman joukkoon.Tämän tarkoituksena on laskea palokammion lämpötilaa ja siten myös laskea typen oksidien määrää pakokaasussa. Tämä on aika omituinen juttu sinänsä, koska noita typen oksideja ei dieseleissä edes mitata. Noh, kun sitten oikastaan oikea nilkka suoraksi, EGR sulkeutuu, tai ainakin sen pitäisi. Useimmiten, jos EGR vikaantuu, se ei sulkeudu kun sen pitäisi ja tuloksena on juhlallinen voimasavun määrä ja siihen katsastussetä kyllä puuttuu.

    Miksi sitten EGR pitäisi "tulpata"? Tehoja sillä tavalla ei kyllä paljoa lisätä, mutta muutamilta muilta ikäviltä ongelmilta sillä tavalla voi kyllä välttyä. Esim. muutamiin johtotähden CDI-moottoreihin on jouduttu tekemään suhteellisen tyyritä kansiremontteja, kun imukanavat on karstoittuneet liki umpeen tuon pakosavun kierrätyksen takia.
    Viimeksi muokannut jannekk; 20.2.2008, 21:16. Perustelu: Tarkennuksia tekstiin

    Comment


    • #3
      Kyllä se kannattaa lastuttaa/boxittaa. Tehoja suht helposti se 160-180hp, ja vääntöjä 360-400nm. Auto muuttuu t.ä.y.s.i.n. kun tuon tekee.

      Egr:stä löytyy juttua mm. haulla aika hyvin. Eli kyllä sekin kannattaa tulpata. Nostaa hieman ahtoja, mutta vain nimellisesti.

      Comment


        #4
        Imuläppäongelma on joidenkin bmw-dieseleiden ongelma, joten ei huolta niistä tässä tapauksessa.

        Comment


        • #5
          no johan alkaa ajatus selkeytymään kiitosta vaan jannek:lle selostuksesta.
          missä noita lastutuksia kannattaa tehdä? tässä lähistöllä ilmoittelee sellainen firma kuin pp tuning/digituning dieselautojen optimointi 500? mitä lie sit sisältää? entäs sen muun tekniinkan kesto tehojen noston jälkeen?
          onkos toi egr:n tulppaaminen helppo juttu kotikonstein vai pitääkö viedä johonkin pajalle?
          -Kiitos ja kumarrus-

          Comment


            #6
            Ihan onnistuu kotikonstein, kuusiokoloavaimella. Tarvitset lisäksi ns. sokean eli umpiplootua olevan laipan, jolla tukkia. EGR-venttiili on helppo tunnistaa, etsi tämän näköistä http://motorheads.net/vw/turbobus/egr.jpg kapistusta. Yleisin tapa lienee tukkia pakosarjalta tuleva liitos.

            Sulla voi sitten olla jo jonkin verran "tervaa" imusarjassa. Mielellään irrottele ja puhdista imusarja tulppaamisen lisäksi, saattaa tulla raikkaampi kone.

            Comment


            • #7
              Ähtävällä on T.Muukkonen jolta saa mm. laadukkaita Steinbauer boxeja ko. autoon.
              Kyllä se tekniikka kestää, ns. järkevän virityksen.

              Egr:n saa kyllä itekin tulpattua kotikonstein helposti.

              Comment


                #8
                onkos toi egr:n tulppaaminen helppo juttu kotikonstein vai pitääkö viedä johonkin pajalle?
                Eipä tuon takia kannata pajalle asti vaivautua. Yksinkertaisin keino lienee tukkia EGR:lle menevä alipaineletku jollain sopivalla, esim. laakerikuulalla. Tällainen operaatio tehtiin profiilin Passattiin eikä ole sen jälkeen ollut murheita savutuksesta. Alipaineletkukin on vielä nätisti paikallaan, joten päällisin puolin ei mitään virityksiä ole näkyvissä.

                Comment


                  #9
                  Noin uudessa saattaa jo pukata vikakoodia EGR:n tulppauksen jälkeen..

                  Comment


                    #10
                    Onko vikakoodista muuta haittaa kuin se, että katsastuksessa taitaa obd2 testissä pompata?

                    Comment


                      #11
                      Taitaa syttyä mittaristossa vikavalokin.

                      Comment


                        #12
                        Itse suunnilleen saman verran ajettuna pesin imusarjan, ja kyllä siinä tuntui kulku parantuvan, vaikkei se imusarja niin likaiselta näyttänytkään. Työhön kannattaa varata aikaa reilusti, liuotinta tms. (esim. polttoöljyä), ja painepesurista mahdollisimman kuumaa vettä läpi.

                        Sen jälkeen kun tukkii EGR:n, ei karstoitu toiste. Kannattaa huomioida, että pelkällä alipaineletkun tulppaamisella pääsee ymmärtääkseni pakopaine vielä avaamaan venttiilin, joten laippa esim. pakosarjan päähän on suositeltava. Ilmeisesti tekemällä laippaan pienen reiän välttyy vikavalolta/koodilta?

                        Itsellä odottaa vielä huohotusöljyn keräyssäiliö asennusta, sen asennuksen jälkeen ei imuilman sekaan mene mitään ylimääräistä. Huohotusöljy kun tuppaa kerääntymään välijäähdyttimeen ja heikentää sen hyötysuhdetta. Säiliö ja coolerin pesu siis tuohon lääkkeenä.

                        Comment


                          #13
                          Tuo kyseinen kulkine taitaa olla niitä, joissa EGR:n saa LÄHES kiinni ohjelmallisesti, eli VAG-comilla tai vastaavasti ihan lastutuksen yhteydessä (luulisin). Ohjelmallinen tapa ei siis ole yhtä tehokas tukko kuin umpilaippa, muttei aiheuta ongelmia katsastuksessa.
                          Vielä tuo edellä mainittu öljynkeräyssäiliö koneen kupeeseen ja avot!

                          BTW, EGR:n tulppaamisen jälkeen saattaa kylmillä ilmoilla kabiinin lämpiäminen ottaa aikansa. Tosin, jos ohjelma on tehty EGR huomioiden, taitaa sekin ongelma pienentyä.

                          Taas jos jollakulla on tarkempaa tietoa ja/tai korjattavaa, olkaa hyvä.

                          Comment


                            #14
                            Minä en ainakaan ole huomannut eroa lämpiämisessä, koska EGR:n putkessa ei ole vesijäähdytystä. Muutenhan tuo vain nostaa hieman palotapahtuman lämpötilaa. Uskoisin, että lämpiämiseen vaikuttaa vain niissä koneissa, joissa EGR:n yhteydessä on myös jäähdytys pakokaasuille.

                            Comment


                              #15
                              Onko vikakoodista muuta haittaa kuin se, että katsastuksessa taitaa obd2 testissä pompata?
                              Jos OBD II -testi tai vikavalon syttyminen huolettaa, niin siihenkin on konsti olemassa. Jos päädytään tulpaamaan EGR:lle tuleva pakokaasuputki niin siihen tulpaan tehdään pieni reikä. ECU on ihan tyytyväinen eikä pitäisi tulla vikavaloa näkyviin. Tällaisia pienellä reiällä varustettuja tulppia EGR:lle sai marmoritiskiltä ainakin kansanautoihin.

                              Comment


                              • #16
                                pitääpä käydä audihuollossa oikeen kysäsemässä josko löytyis tuommosia reiällä varustettuja tulppia. missä hinnoissa lastutukset yleensä on, ja vaihdetaanko sinne ihan lastu vai onko myös uudelleen ohjelmointi mahdollista???

                                Comment


                                • #17
                                  onko kellään kokemuksia tämmöisestä? oisko oikeanlainen mun autoon siis vm.-03 1.9 tdi 130hv http://www.finnautomobile.net/index.php?productID=3
                                  ei ainakaan hinta päätä huimaa :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    No tuo on melkoisen varmasti sellainen pa-lämpöhuijarivastusboxi ;) ei kannata ostaa, nimim. kokemusta on. Se digituning on ihan hyvä ja edullinen vaihtoehto, itellä T5 transussa sellainen ja kustansi 500eur. Ja ylivieskastahan löytyy lähin lastuttaja sille, PP-Diesel. Kokkolastakin saattas hyvällä tuurilla saada Steinbauer lastun jos viittit käydä kysymässä sieltä vanhan autokuvion/nykyisen pörhön takaa JD:n huollosta. Mun kaveri on siellä töissä ja on ainakin omaan audiinsa steinbauerin sielä laittanu. Etunenässähän ne traktoreita sielä värkkää mutta kyllä autotkin onnistuu. Jälkimmäisen hinnasta ei tarkkaa tietoa mutta arvokkaampi se on kuin dt
                                    Viimeksi muokannut sakarivo; 24.2.2008, 08:08.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Steinbauer ei tee lastuja, niillä on boxi. Laatukamaa se on kuitenkin. T.Muukkonen Ähtävältä tuo maahan tuota Steinbaueria.

                                      Kokemuksia on juurikin tuosta 130hp pd pannusta ja Steinbauerista. Tosin passatissa.
                                      Ihan hyvin se pelitti, säätöjä voi itse helposti muuttaa. Eli siinä oli eri asetuksia dippikytkimellä.

                                      Muukkonen vielä sääti oman boxini uusiksi. Hintaa taisi olla reilut 600e, muistaakseni.

                                      http://www.steinbauer.cc/?select_lang=fi

                                      Comment

                                      Working...
                                      X