Potilas: vm 2002 (facelift) C5 2.5 TDI (AKE) avant quattro manuaalilla. Vaihdettiin talvirenkaat autoon. Sen jälkeen syttyi ESP-valo mittaristooin. Sammuu välillä ja sitten syttyy uudestaan. Kun valo palaa, niin ahtopaineet ei nouse ja kulku onnetonta. Moottoritiellä hädin tuskin kulkee satasta. Vika saattaa iskeä päälle moottorijarrutuksessakin ja parantua yht'äkkiä kesken kiihdytyksen. Mitään sääntöä sille en lyhyellä koeajolla keksinyt.
Ensin vaihdoin MAFin, mutta ei auttanut. Kokeilin ajaa myös MAFin liitin irti ja vika ilmenee satunnaisesti myös silloin. On yhteydessä tuohon ECUn 00550 vikakoodiin, jonka saa välillä nollattua ECUsta, mutta vain silloin, kun ESP-merkkivalo ei pala.
Olen ollut jo pitkään tietoinen tuosta needle lift sensor koodista 00542, mutta se ei ole haitannut menoa ja odotaa seuraavaa jakopääremppaa. Nyt ihmetyttää miten tuosta sensoriviasta huolimatta ECU huomaa "Start of Injection Regulation/Control Difference - Intermittent" vian? Tuo neulaliikeanturivika on kuitenkin pysyvä (pari vuotta) eli sitä ei saa nollattua. (En kyllä yrittänyt ajaa neulaliikeanturin liitin auki,)
Tässä vikakoodit:
Tässä on logitettuna yksi kiihdytys, jossa ensin on vika päällä, mutta sitten MAFin measured ilmamäärä hyppää kohti tavoitetta. SItten vika tulee taas päälle. EGR on tulpattu ja se vaikuttaa tuohon toteutuneeseen pienillä kierroksilla.
Toinen logitus, jossa vika tulee päälle kesken kiihdytyksen:
Polttoainelinjassa menee läpinäkyvässä letkussa kuplia, joten ajattelin ensimmäisenä vaihtaa suodattimen ja laittaa letkuihin kunnon puristettavat klemmarit noiden Abojen tilalle.
Ennakonsäätömäntä olisi myös vikalistalla, sillä pumpulla on ikää 20 vuotta ja 340 000 km. Kuitenkin ihmetyttää miten tuo vika ilmenisi moottorijarrutuksessa (5-vaihteella 130 km/h vauhdista alaspäin tultaessa jossain 100 km/h paikkeilla), jolloin ruiskutus on katkaistu.
EDIT: Dieseliä neljännestankillinen. Tankattu ABC:lla 13.9, minkä jälkeen ajettu reilu 600 km.
EDIT2: Tankattu tankki täyteen, vaihdettu naftasuodatin ja täytetty se fortella. Polttoainelinjan läpinäkyvässä putkessa kulkee pieniä ilmakuplia. Jonkun ajan kuluttua siellä voi kulkea isompi kupla ja taas pieniä. Vaihdoin suodattimen liittimiin kertakäyttöiset letkuklemmarit, mutta paluupuolen termostaatin klemmareihin en koskenut. Vaikea uskoa, että tässä olisi ilmasta kyse, mutta pitää varmaan nuokin kokeilla.
Edelleen tulee siis 00550 vikakoodia. Keksin, että ESP-valon saa sammumaan, kun painaa kaasun pohjaan vaihteen ollessa vapaalla. Ensin kierrokset nousee vähän yli 3000 rpm, hiipuu siitä alaspäin ja sitten ESP-valo vammuu ja kierrokset nousee. Aika äkkiä vikavalo syttyy kuitenkin uudestaan ja menee nilkutusmoodiin.
Ensin vaihdoin MAFin, mutta ei auttanut. Kokeilin ajaa myös MAFin liitin irti ja vika ilmenee satunnaisesti myös silloin. On yhteydessä tuohon ECUn 00550 vikakoodiin, jonka saa välillä nollattua ECUsta, mutta vain silloin, kun ESP-merkkivalo ei pala.
Olen ollut jo pitkään tietoinen tuosta needle lift sensor koodista 00542, mutta se ei ole haitannut menoa ja odotaa seuraavaa jakopääremppaa. Nyt ihmetyttää miten tuosta sensoriviasta huolimatta ECU huomaa "Start of Injection Regulation/Control Difference - Intermittent" vian? Tuo neulaliikeanturivika on kuitenkin pysyvä (pari vuotta) eli sitä ei saa nollattua. (En kyllä yrittänyt ajaa neulaliikeanturin liitin auki,)
Tässä vikakoodit:
Koodi:
Engine: VCDS-Lite Version: Release 1.2 Wednesday, 09 November 2022, 23:06:20. Control Module Part Number: 4B2 907 401 F Component and/or Version: 2.5l/4VTEDC G000SG D04 Software Coding: 01015 Work Shop Code: WSC 02325 VCID: 23396C8FA2CD Additional Info: 00002059 130 106LC150_1.V77513330185 Additional Info: 00002059 130 106LC150_1.V77513330185 2 Faults Found: 00542 - Needle lift Sensor (G80) 30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent 00550 - Start of Injection Regulation 17-10 - Control Difference - Intermittent ABS: VCDS-Lite Version: Release 1.2 Wednesday, 09 November 2022, 22:44:17. Control Module Part Number: 4B0 614 517 H Component and/or Version: ABS/ESP allrad 1328 Software Coding: 06455 Work Shop Code: WSC 02325 VCID: 263F759BD1FF 1 Fault Found: 18265 - Load Signal: Error Message from ECU P1857 - 35-00 - -
Toinen logitus, jossa vika tulee päälle kesken kiihdytyksen:
Polttoainelinjassa menee läpinäkyvässä letkussa kuplia, joten ajattelin ensimmäisenä vaihtaa suodattimen ja laittaa letkuihin kunnon puristettavat klemmarit noiden Abojen tilalle.
Ennakonsäätömäntä olisi myös vikalistalla, sillä pumpulla on ikää 20 vuotta ja 340 000 km. Kuitenkin ihmetyttää miten tuo vika ilmenisi moottorijarrutuksessa (5-vaihteella 130 km/h vauhdista alaspäin tultaessa jossain 100 km/h paikkeilla), jolloin ruiskutus on katkaistu.
EDIT: Dieseliä neljännestankillinen. Tankattu ABC:lla 13.9, minkä jälkeen ajettu reilu 600 km.
EDIT2: Tankattu tankki täyteen, vaihdettu naftasuodatin ja täytetty se fortella. Polttoainelinjan läpinäkyvässä putkessa kulkee pieniä ilmakuplia. Jonkun ajan kuluttua siellä voi kulkea isompi kupla ja taas pieniä. Vaihdoin suodattimen liittimiin kertakäyttöiset letkuklemmarit, mutta paluupuolen termostaatin klemmareihin en koskenut. Vaikea uskoa, että tässä olisi ilmasta kyse, mutta pitää varmaan nuokin kokeilla.
Edelleen tulee siis 00550 vikakoodia. Keksin, että ESP-valon saa sammumaan, kun painaa kaasun pohjaan vaihteen ollessa vapaalla. Ensin kierrokset nousee vähän yli 3000 rpm, hiipuu siitä alaspäin ja sitten ESP-valo vammuu ja kierrokset nousee. Aika äkkiä vikavalo syttyy kuitenkin uudestaan ja menee nilkutusmoodiin.