Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAT koneen tehon lisäys.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko ahtopaineella ja syötönmäärällä jonkinlainen yhteys? Eli vaikkapa jos ECU ei näe ahtopainetta ollenkaan, ei myöskään maksimi syöttömäärä ole mahdollista? (Ja tämä kiinnostaa lähinnä AEL-koneisessa.)

    Comment


      Olen ymmärryksessä, että ahtopainetieto on ECUlle ihan vaan suojausmielessä. Syöttöä ohjataan kai mitatun ilmamassan mukaan, noin karkeasti.

      Viksummat korjaa (taas), jos olen ymmärtänyt poskelleen.

      Comment


        Onkos kukaan vielä kokeillut miten automaattilaatikko kestää piristetyn AATun perässä?

        Comment


        • Miten tuo ahtopaineensäätö tarkalleen ottaen toimii? Alkaako N75-säätöventtiili toimimaan jo ennenkuin on saavutettu valmistajan asettamat maksimipaineet? Eli jos tuohon linjaan laittaisin vielä rajapaineventtiilin, olisiko mahdollista että paineet nousisi nopeammin?


          Pyjis: Minulla on SMC AR-10 paineensäätöventtiili käytössä.
          http://stevenengineering.com/pdf/70REGULATOR_AR.PDF

          Paineet myös siellä 1.4bar kantturoilla. Olen myös kokeillut siten, että ahtopainetta en päästänyt ollenkaan ahtopaineesäätimelle, jolloin paineet oli myös 1.4bar luokkaa.
          Viimeksi muokannut Rusty; 21.7.2009, 22:00.

          Comment


          • Mulla ainakin ahdot nousee hetkessä tolla k14 mutkalla, k16 taas nosti hitaammin. N75 tuntuis toimivan heti kun saavutettu raja arvo on tavoitettu, eli mulla oli se pikkasen alle 0.9bar. Vielä kun rikastuis senverran että sais sen lastun tohon rakkineeseen...

            Comment


              Paineensäätö tapahtuu niin että solenoidi pitää linjan kiinni kunnes tietty imusarjan paine saavutetaan, jolloin se alkaa päästää ilmaa hukkaportin kellolle. Tämä tapahtuu jo ennen maksimipaineen saavuttamista, sillä muutenhan ahdot ehtisivät piikittää.

              Comment


              • Matti: Sivuten kysymystäsi, AEL:in perässä DCF toiminut moitteetta yli vuoden. Onko eri a-aski AAT? Toiminta on vielä parempaa tehokkaamman moottorin kanssa. Aika huoletta voinee ottaa tehoja. Saisiko kokemuksia ja tietoja setupista, jolla C4 TDI 200+ + tomaatti? Oikeasti kiinnostaa!

                Comment


                  CDS on laatikon koodi tuossa. Jotain eri palikkaa näkyy olevan etkan mukaan, mutta samaakin löytyy. Välitys ainakin on eri. Mikä tuo nyt on tyypilleen, 01K? ZF 4HP-18? Vai millä tuota nyt kutsuttais?
                  Kiinnostais kyllä tarkemminkin jos jollain on enemmänkin kokemusta.

                  Comment


                  • On ZF 4HP18. Välityksestä muistan jossain nähneeni suhteen 30/11, pitäneekö paikkansa? Tuossa on musta lätkä, eli Dexron III sopii, mutta keltaista on käytetty 50-60tkm vaihtovälillä 250tkm-411tkm. Ja laatikko itse päättää 5 eri ajo-ohjelman käytöstä.

                    Comment


                      Palataans tuohon turbo keskuteluun.

                      Sikisi ajatus turbon vaihdosta. Karttoja kaivelin ja koitin vähän piirrelläkin, mutta vähän jäi avoimia kysymyksiä.

                      Millaisilla AFR-luvuilla noita on perinteisesti mitoitettu ja mikä olisi järkevä kompromissi, kun haluaa pitää savun määrän mahdollisimman pienenä? Jostain lähteestä on tempaistu dieselin stoichiometriseksi AFR-luvuksi 14,55, mikä tuntuu vähän pieneltä, kun bensakoneissakin tuo on 14,7 ja diesel perinteisesti on tarvinnut pirusti enemmän ilmaa.

                      Paljonko tuota vanhaa malmikasaa uskaltaa kierrättää? Punarajahan on tehtaan toimesta merkattu lukemaan 4600. Noillakin kierroksilla tuntuu saavan sopivilla ahtimilla irti ihan sopivia lukemia, mutta punarajan nostolla saisi lisää aluetta ja lisää kiukkua.

                      Comment


                        http://www.holysmoke.fi/forum/viewto...5fe162a8743913

                        Comment


                          Hyviä vinkkejä siellä on, mutta ei vastaa kysymyksiin.

                          Itse ajattelin harrastaa tätä laskentaa ensin, ettei menisi niin paljon metsään.

                          Comment


                            Mun mielestä toi afr laskenta alkaa oleen vähän kaukaa haettua. Ilmaahan sinne koneeseen halutaan karrikoidusti kaikki mitä se pystyy syömään, seoksella säädetään sitten teho. Ite oon kaavaillu hx35 jollakin sopivalla pesällä, riittänee dieselissä sinne 300-400hv luokkaan. Noi holsetit on ainakin siitä hyviä, että hyötysuhde on hyvä korkeilla painesuhteilla. Kymppivee tarvii kuitenkin painetta jotta ilma liikkuu ja toisaalta dieselissä paineen nostamiselle ei oikein ole mitään estettä.

                            Comment


                              Sillä AFR luvulla pitäisi kai ainakin periaatteen tasolla nähdä, kuinka paljon savua saadaan aikaan.

                              Tuossa iski kiinnostus tuohon RS2:n turboon (K2672-kompuralla), kun tuo näyttäisi heräävän edes jollain tavalla, max ahdot saisi aika huoletta jo 2500 rpm kohdalla. Silläkin ottaisi 300hp hyvällä hyötysuhteella. Varojakin oli vielä vaikka kuinka, jos uskaltaa nostaa kierroksia.




                              Syytä huomata, että tuo Holsetin kartta on epävirallinen.

                              Comment


                                Tuotanoinniin, sellainen nyrkkisääntö taisi olla että hyvä moniventtiilinen bensakone tuottaa 1hv/1,5cfm. Sanoisin että noita laskelmia on syytä skaalata ylöspäin jonkin verran koska kyseessä on kuitenkin 2-venttiilitekniikalla toteutettu diesel. RS2-ahtimella niinikään käytännössä rajat asettunevat moniventtiilisellä bensakoneella noin 350hv tietämille, joten dieselkäytössä 300hv voi olla tiukassa tai jopa mahdotonta.

                                Comment


                                  Käytetyillä parametreillä tuo 300 hp tarkoittaisi 510cmf ilmaa, eli 1hp=1,7cfm. Jos tuo hyötysuhde tiputetaan vaikka 1hp/2cfm saadaan vieläkin 255hp. Tuohon 300 hp lukemaan tarvittaisiin 600 cfm ja BSFC olisi luokkaa 0,45 edellä käytetyn 0,38 sijaan.

                                  Siihen ei enää RS2 kykene. Painesuhde karkaa käsistä.

                                  Itselleni tuo kyllä riittäisi mainiosti. Noilla AEL:n suuttimilla ei kai enempää otetakkaan?
                                  Viimeksi muokannut arto s; 31.7.2009, 08:23.

                                  Comment


                                    Luulen että nyt aletaan olla tontilla. Siitä en tiedä mihin asti nuo AEL-suuttimet riittää, omaan ajattelin nyt viikonloppuna asentaa racet. Volvoukot on ottaneet n. 200hv käsittääkseni vakiokilkkeillä, mutta ahdin ilmeisesti loppuu kokoonpanosta ekana.
                                    Tuo savutus on hyvä pointti, mutta en osaa sanoa missä vaiheessa savutus alkaa ja loppuu, riittääkö stökiömetrinen seos vai pitääkö olla laihempi vai meneekö rikkaammallakin. Savunmuodostukseen toki vaikuttaa muutkin asiat, kuten ruiskutuspaine, -aika ja -ennakko

                                    Comment


                                      Keittokirjasta: vaihdetaan ensin suuttimet isommiksi -> vakiopillerillä dramaattinen muutos, kytkin hepakassa mutta ylärekisterissä ei vakiosoftalla aihetta suurempiin tuuletuksiin. Ihana alavääntö, voiman tunne suunnaton (no kun ne dieselit ei kierrä kuin sen 4600 rpm). Putkiston modausta, map-anturia, ehkä parempaa välijäähyä sekoitetaan soppaan, ajetaan.

                                      Sitten kun on rikottu se vakioahdin, hommataan mallisarjasta tai muualta jokin isompi bolt-on tilalle. No perkele! Johan rykii, mistäs niitä pitävämpiä kytkimiä saikaan?

                                      Särjetään kytkin/bolt-on ahdin, kirotaan (tulikin vannottua, että enhän minä sitä alavääntöä käytä, ajan harkiten). Joku puhuu sinulle "järkeä" tai saavutat tietoisuuden tilan.

                                      Soitat esim. Fin-Turbolle ja saat tarkoituksenmukaisen ahtimen. Kyselet samaan syssyyn raudalle sopivaa softaa ja hankit (viimeinkin) ohjelman.

                                      Nyt on Artolla ja Terholla pikkusormi menossa jo...

                                      Comment


                                        Jarilta on taidettu syödä jo molemmat kädet, kun osuu aika tarkkaan.. =)

                                        Itse olen päässyt kohtaan putkiston (kevyttä) modausta. Kokoonpano on edelleen mallisarjan mukainen, joten keston kanssa olen luottavainen. Tätä tukee myös kompressorisiiven ja turbon akselin suunnalla keväämmällä tehty empiirinen tutkimus, jossa ei löydetty näkyviä tai käteen tuntuvia vaurioita. 2-massavauhtipyörä, kuten kytkinkään ei osoita antautumisen merkkejä. Tuohon kun saisi vielä lisää kiukkua kierroksille..

                                        Tuota RS2- solmu herätti ihan oikean kiinnostuksen. Sillä pääsisi nolla-ahtoon (minimiahto) jo tuossa 1500 rpm luvuilla ja kun maksimin rajaisi 2500 rpm tasoon, pitäisi laskennallisesti 2000 prm kohdalla olla noin 0,5...0,6 bar kellossa. Vakiosta ei juuri jäätäisi, mikä taas tarkoittanee vielä kohtuullista ja ihan käyttökelpoista alavääntöä.

                                        Noita solmujakin saisi varsinkohtuulliseen hintaan käytettyjen markkinoilta ja asennus lienee helppo?

                                        Comment


                                          Mikäs laippa tuossa RS2 ahtimessa on?

                                          Täytyis varmaan omista puolivalmisteista laittaa joku päivä kuvia. Nyt on kiinni "pikku" racet ja savua tulee aika reippaasti mutta eiköhän tuo savutuskin kohta vähene! Kulutus jopa tippui noilla raceilla verrattuna vakioihin kärkiin vaikka palamatonta tulee läpi ja käytännön voimaa on ihan mukavasti enempi.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja retulainen Näytä viesti
                                            Kulutus jopa tippui noilla raceilla verrattuna vakioihin kärkiin vaikka palamatonta tulee läpi ja käytännön voimaa on ihan mukavasti enempi.
                                            Näin varmaan, jos katsot FIS:n näytöltä. Lisävoima tulee kuitenkin pienemmässä ajassa syötetystä suuremmasta soppamäärästä ja savumerkit kertoo heikentyneestä hyötysuhteesta.

                                            Vaikka kulutus hieman kasvaakin, niin kukapa nyt raceja pois vaihtais ;)

                                            Comment


                                              Jarilta on taidettu syödä jo molemmat kädet, kun osuu aika tarkkaan.. =)
                                              On ne kieltämättä jo syöty. Kun nyt edes jotakin järjenrippeitä jäisi jäljelle [käyttöauto] joopajoo, sanoo vaimo [/käyttöauto].

                                              Comment


                                                Ei mistään FISiltä vaan laskukoneesta , tankattu määrä jaettuna ajetuilla kilometereillä!

                                                Comment


                                                • Mulla oli tarkotus laitella viikonlopun aikaan se euron viritys kiinni, mutta sataa vettä ja talli täynnä. Ja sananmukaisesti euron viritys, potikka ja vastus makso sen euron, katkaisija ja piuhaa löytyy kotoa hyllystä. Ja ÖÖÖÖ, mitä tarkoitetaan säädetään savurajalle? Tyhjäkäynnillä savua?

                                                  Comment


                                                    Eiköhän sillä tarkoiteta kuitenkin kaasupohjassa menoa.

                                                    Comment


                                                      Hyötysuhde lienee parhaimmillaan juuri ennen savutusta. Hae siis säätö, jossa normiajossa ei juuri savuttele (vakiosoftalle et juuri mitään mahda, pölläyttää tietyillä kierroksilla joka tapauksessa, luultavasti ~2000 rpm). Kiihdytyksessä/kuormituksessa saa savuttaa sopivasti.
                                                      Ahah, Matti jo kerkesikin.

                                                      Comment


                                                        Jotkut on säätäneet siten, että tyhjäkäynnillä ravistaa ja siitä aavistus takaisin. Savuraja kyllä kuulostaa viksummalta.

                                                        Comment


                                                          Joo tuotaniin, nythän kävi sillä tavalla että savurajasta mentiin yli että soi... :D Kytkimen pidon kanssa ei ongelmia toistaiseksi, mutta kaksoismassapyörä täräjää mennen tullen vaihteilla 3-6. Kaasua ei passaa tarjota oikeastaan yli puolen välin, sitten rupeaa tulemaan niin paljon kakkua että ilma loppuu ja kiihtyy vaan huonommin. Sitä tässä vaan ajattelee että voi kun tuon kaiken saisi voimaksi muutettua. :)

                                                          Comment


                                                            Ei kai siinä. Lisää ilmaa perään ja kova limppu kytkimen kupeeseen. Kai sitä kytkintä päivittäisi samalla, kun kerran levällään on.

                                                            Comment


                                                            • Nyt asenneltu euron viritys kiinni 330 Ohminen vastus+500 Ohminen potikka, nätisti ainakin tyhjäkäynti tuolla pelaa, eli pienempää vastusta kehiin, savuakaan kun ei näyttäs tulevan vielä normia enempää. Tietty kun ahdot on pikkasen korkeemmalla, ni eihän se sit niin kai savuakkaan. Vastus vaihdettu 220ohmiseen, nyt sai jo tyhjäkäynninkin epätasaiseks, ja tuolla voi säätää jo savurajalle, ja sitä vielä tuntui riittävän.
                                                              Viimeksi muokannut Pyjis; 6.8.2009, 22:50.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X