Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin vaihto bensasta dieseliksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin vaihto bensasta dieseliksi?

    Eli auto audi 200 20V 3B -88 avant ja ajattelin josko saisi turbo dieselin heitettyä keulalle?Ja varmaan onnistuu mutta joutuuko näkemään kuinka paljon vaivaa vaihto operaatiossa?ja mistä audista tuohon kävisi suoraan vai käykö?
    Ja mitä osi koneen lisäksi joutunee vaihtamaan?Ja mitähän katsastus sedät sanoo?

  • #2
    Eikai tuollaista kannata raiskata Diisseliksi, osta suunnillee samalla rahalla samanmoinen 100 diesel :P

    Tuskin alusta tai jarrut ainakaan tökkää ja tehotkin tippuisi, joten ei varmana muuta ongelmaa kuin saada kone sopimaan nokalle.

    Laatikko varmaan on hieman väärä välityksiltää dieselille, joten ehkä sekin pitäisi vaihtaa?

    Comment


    • #3
      Eikai tuollaista kannata raiskata Diisseliksi, osta suunnillee samalla rahalla samanmoinen 100 diesel :P

      Tuohan on se helppo tapa joka ei jännitä yhtään :P Tämänlaiset kommentit muuten lämmittävät mieltä eniten sitten, kun projektin on vienyt päätökseen (=on tehnyt jotain, jota ei ole tullut liukuhihnalta eikä tule vastaan huoltiksella, sen sijaan asiantuntija kiinnittää huomiota pistoolin väriin...)
      Toki auton myyminen projektin ja vuosien jälkeen voi osoittautua haastavaksi -> harkintaa.

      Aikoinaan muutin Sena-B 3.0CDA:n 2.3TDIC:lle ja hienoa oli edelleen hiljainen kyyti, parempi alavääntö ja miinuksena 2-5ltr/100km. Moottorit olivat vain 6kg eripainoiset. Katsastuksessa sanottiin mm. "että ei noita jarruja tarvitse välttämättä lähteä huonontamaan". LCD-mittarit ym. sain toimimaan, lepo vain ajotietokoneen kulutusnäytöille (ne kun ärsytti pensassa muutenkin :)

      Lootan vaihto on lähes pakollista tapauksessasi ja samalla huomio nopeusmittarin w-lukemaan, jos haluaa olla tarkkana. Kaikki mittareiden anturit mielellään vanhasta jos mahdollista. Pensaletkut sinisiksi muoviputkiksi ilman liitoksia. Sihti pois tankista, samoin bensapumppu ym. Pensan pakoputki voi ahdistaa samoin kuin ilmansuodatin. Hehkut ja suodattimen lämmitys jos on, sekä solelle virtaa lukosta -noin pääpiirteittäin.

      Jaakin mainio projekti: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=31430

      Vilkaisu autosi ECE R15-04 päästönormiin ym. määräyksiin rauhoittaa. Määräykset AKEn sivuilla
      http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...t/Moottori.htm

      Sitten vain inssiltä listaa vaatimuksista ja kontakteja paikalliseen VAG-liikkeeseen ja maahantuojan tekniseen neuvontaan. Lopuksi saatat päästä ropaamaan :))
      Viimeksi muokannut jamietti; 11.7.2007, 19:51.

      Comment


        #4
        Samanlaista swappia suunnitellaan täälläkin :) Auto ja tuleva moottori on jo kaverilla, vielä puuttuu aikaa ruveta itse töihin.

        Comment


        • #5
          Lähinnä siksi vain tuota ettei turhaan raiskattaisi muutenkin harvenemaan päin olevia 20v 200:ia. Kohta sama homma kuin typ43 200:ten kanssa.

          Mitä tuolla sitten saa kun sen pistää dieseliksi? Harrastuksen ja auton jota tuskin saa kaupaksi edes samanmoisen orggis 100 dieselin hinnalla.

          Mutta ei siinä, jokainen saa tietenkin tehdä autoilleen mitä haluaa. Niin minäkin olen tehnyt.

          Jos miettii mitä tuohon voisi mennä "heittämällä" niin 2.4TD tai 2.5TDI R5:ia molemmat. 20v ei taida erota C4:korin 100:sta kuitenkaan kovin paljoa kun sama 3B? löytyy myös S4:sta. Eli täten luulisi 2.5:n istuvan suht "vaivatta"

          Comment


          • #6
            Petrin näkökulmassa on kyllä pointtia. Tosin kohde taitaapi olla rakenneltu ja prosenttipeto jo valmiiksi, joten ei siinä ihan niin suuri synti ole kyseessä kuin originellin "pilaaminen". Mutta siitähän se on loppupeleissä kiinni että mistä ite tykkää, jos 200 20v diiseliä haluaa niin se on sitte tehtävä.

            Wanhanaikainen perus td kaiketi menee pienimmällä työmäärällä, ja saahan noistakin jotain voimaa aikaiseksi. Mut jos jotain kehittyneempää funtsii niin typ44 2.5tdi (1T?) vois olla helpoin jos löytyis täydellinen paketti sähköineen, mittaristoineen, kaikkineen. Eikös Määtällä sellanen 1T:llä varustettu "200 20v 2.5 tdi" ollutkin?
            Myös C4 2.5tdi:t 115hv AAT tai 140hv AEL sinne varmasti menee mekaanisesti suht kivuttomasti, mutta sähköjä joutunee puukottamaan.
            Viimeksi muokannut JariN; 12.7.2007, 14:18.

            Comment


              #7
              2,4 kammiodiisseliä ahdettuna laitetaan tässä meidän tapauksessa. Sähköjä itse moottori ei tarvitse juuri ollenkaan, pumpulle vain yhden johdon ja hehkut. Laatikkoa ei ollut tarkoitus vaihtaa, välitykset sopii kyllä tuollekin koneelle.

              Ja jeesustelijoille :) Jälleenmyyntiarvolla ei ole mitään väliä, itselle tuo tehdään eikä myyntiin. Ja mistäpä löytäisit noilla varusteilla yms diesel-quattro satkun?

              Comment


              • #8
                Joo, mulla oli se punainen ahtamaton etuvetosatanen bensakoneella ja automaatilla, joka jossain vaiheessa oli hupsahtanut vihreäksi kaks'satkukakskytveelookmanuaalinelivedoksi ahdetulla dieselillä ja D11 konepellillä.

                Oli hyvä peli, mutta pääsi palamaan. Olisi sillä vielä ajellut:-(

                Välitykset saa laittaa harvemmiksi, muuten kone huutaa ja soppaa kuluu.

                Comment


                • #9
                  Jaha joku on näköjään miettinyt vastaavaa. Minulla oli ajatuksena vaihtaa tuohon 10V 200:een joku uudempi TDI moottori. V6 TDI:tä mietin ensin, mutta kun katselee niiden(+nokkaremontin) hintoja niin ei enää kiinnosta.

                  Sitten heräsi kiinnostus noihin 2,5litraisiin 5-syl. TDI koneisiin, jotka ovat ilmeisesti paljon paremmassa maineessa. (2,4TD:t eivät kiinnosta ja sylintereitä pitää olla vähintään viisi ;))
                  Mikähän olisi tuommoisen sopivuus suoraan 200:n vaihteistoon? (-88 manuaali quattro, vaihteiston mallista ei tietoa)

                  Entäpä sähköpuoli. Moottorin ohjaus boksi, johtosarja ja mahdolliset pa-pumput tietysti mukaan. Onko noissa 5-syl. 2,5TDI-moottoreissa jotain ajonestoja yms? Jos on, niin onko se vaikea kiertää(mittaristo samasta autosta tms.)?

                  Olikos noita moottorityyppejä muita kuin 1T, AAT ja AEL? Onko noiden koneiden fyysisessä sopivuudessa mitään eroa?

                  Syynä tähän vaihtoon olisi emännän pitkä työmatka, eikä tuosta lötköstä varmaan raaski luopua. Ja nelivetoiset (henkilöauto)dieselit maksavat aika paljon/ajettu liikaa. Nelivedon tarvetta ei varmaankaan tarvitse selitellä sen enempää...

                  Comment


                  • #10
                    Semmoisen joskus tehneenä: Mieti vielä kaksi kertaa ennen kuin ryhdyt...
                    Mulla oli -87 10vturbo 100 avant quattro johon runttasin AAT koneen piristettynä.
                    Ei siitä hommasta saa millään matikalla järkevää...
                    Kone menee kohtuullisesti paikalleen noin fyysisesti mutta siihen se sitten loppuukin. Aika nippu sähköhommia, johtosarjan uusiks tekeminen, koko kojetaulun vaihtaminen (200:sen) että sai sähköisemmän mittariston, välijäähdyttimen sovittaminen 1T mallia muistuttavaksi (AAT ja 1T väliviilentimet tyystin erilaiset) ja sitten tietenkin vaihteisto oli tuskallisen lyhyt joten uusi piti kaivaa esiin ja tehdä siihenkin modatut korvakkeet, typ 44 ei ole koskaan tullut tehtaalta kuuslovisella dieselin nelivetoaskilla. Siellä oli muuten aika ahdastakin kun aski on leveämpi kuin orkkis. Kardaani taisi sopia suoraan. Lopputulos oli toki kohtuu hyvä mutta kyllä matkan varrelle senkin jälkeen osui yhtä sun toista sähköihmettelyä ja pientä häikkää. Minä itse tyytyisin nauttimaan pelkästään ne asennusoluet ja käyttämään lopun rahan johonkin helpompaan. Sitä rahaakin meni talkoossa aika pirusti. Tuohon aikaan ei tosin löytynyt kauppojen hyllyiltä TDI quattroja kohtuu rahalla joten silleen oli aika uniikki rauta.
                    Mutta nykymaailman aikaan: Ei hemmetissä.

                    Comment


                    • #11
                      No tämä nyt on vielä ihan miettimis asteella, vaikka olen kyllä jo miettinyt sen kaksikin kertaa...
                      Kierrokset ovat nykyisellä laatikolla viitosella 100km/h vauhdissa alle 2500, onko tuo sitten liikaa "uudemmille" dieseleille? Vaihteiston vaihtoon en ainakaan ala.

                      Tuossa 200:ssahan olisi tuo mittaristo valmiiksi sitä "sähköisempää" mallia (minkä kyllä huomaa...), joten siinä taitaisi toimia suurin osa mittareista aika pienellä työllä myös diesel moottorin kanssa?

                      Mitenköhän on noiden koneen korvakkeiden yhteensopivuus?
                      Entä vauhtipyörä/kytkin?

                      Enkä minä ole nähnyt yhtään diesel+neliveto henkilöautoa järkevillä kilometreilla ja inhimilliseen hintaan. Mutta jos sopiva moottori ym. löytyisi edullisesti ja sattuisi olemaan ylimääräistä aikaa, niin tuo moottorin vaihto voisi tulla kysymykseen.

                      Comment


                        #12
                        Korvakot, kytkin ja vp sopii siitä paikallaan olevasta pensakoneesta.

                        Comment

                        Working...