Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 sedan -99

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 sedan -99

    Ajattelin kirjoittaa esittelyn ensimmäisestä autostani, jonka ostin viime vuoden syksyllä. Autolla on tullut ajettua paljon oston jälkeen ja pidän autostani todella paljon. Audi on merkkinä alkanut kiinnostaa enemmän ja joululahjaksi sain Audin tuotteita, karvalakin, kaulahuvin ja avaimenperän.

    Autoni on vuosimallin 99 a6 c5 sedan. Auto on ostettu aikoinaan Saksasta ja tuotu Suomeen vuonna 2006. Auto on Suomessa ollut minua ennen kahdella omistajalla ja itse bongasin tämän Audin nettiautosta. Auto vaikutti hyvältä ja niinpä se tuli ostettua Lahdesta pitkän autokuumeen jälkeen. Tuolloin autolla oli ajettu noin 288000 km.


    Audin speksejä:

    2.4 V6 ja automaatti
    S-line alusta ja S-line musta nahkasisusta
    peruutustutka, sähköinen kattoluukku
    sähkösäätöiset etupenkit, automaattinen ilmastointi
    ABS-jarrut ja ARS

    Moottorina Audissani on 2.4 V6, joka liikuttaa autoa loistavasti.
    Vaihdelaatikkona on automaatti ja se toimii niin kuin pitääkin. Moottorilla on ajettu nyt noin 294000 oston jälkeen, mutta tuntuu syövän nesteitä, kuten ohjaustehostin ja moottoriöljy. Auto ei kuluta paljon öljyä, mutta välillä ohjaamoon voi tulla öljyn tuoksu ajon aikana. Taitaa olla tyyppivika V6 moottorissa ja hieman inhottava sellainen. Toisaalta vanha auto vie enemmän öljyä kuin uusi auto. Oston jälkeen, vaihdoin autoon uudet öljyt ja suodattimen. Nyt öljynä toimii Castrollin 5W-40 Magnatec.

    Öljyvuotoon liittyen Audi kävi viime vuoden marraskuussa huollossa, jossa vaihdettiin uudet venttiilinkopan tiivisteet. Huollon jälkeen öljyn haju ja vika jatkui, ja asiaa tuli tarkasteltua itse. Moottorista muovisuojat pois ja kansia tutkimaan. Huomasin isäni kanssa, että öljyä oli kertynyt sytytystulppien reikiin, joissa sen ei pitäisi olla. Laitoimme oikean puolen kannen momenttiin, josta vuoto jatkui, mutta se ei vaikuttanut. Nyt vika ilmenee silloin tällöin ja vika on ilmeisesti kannessa. Moottori toimii normaalisti ja ajossa tehoa löytyy hyvin. Tosin, Lahdessa auto oli toiminut työmatka autona, joten moottori voi olla tukossa.

    Muuten auto on toiminut loistavasti ja matka ajossa auto on erittäin hyvä. Nyt auto toimii käyttiksenä ja tarkoituksena olisi hieman parannella autoa, kuten äänentoisto ja vanteet. Ehkä jotain muutakin auton tyyliin liittyen.

    Kommenttia ja parannusehdotuksia kehiin. Laitan lisää kuvia Audista.
    Attached Files

    #2
    Tervetuloa foorumille ja onnittelut hyvästä merkin valinnasta. Parin vuoden sisään alat katselemaan kardaanilla varustettuja, mutta tällä on hyvä lähteä liikkeelle :)

    Kerrot että tulppareikään valuu öljyä ja kopan tiivisteet on vaihdettu liikkeessä. Vuotaako se jokaiseen koloon? Suosittelen viemään liikkeeseen takaisin ja kertomaan että vika ei korjaantunut. Epäilen vahvasti että se sytytystulppaputken ylätiiviste mikä tulee venttiilikopan tiivistesarjassa, on jossain huonosti paikallaan ja vuotaa siitä.

    Noin muutenhan pakosarjalle vuotavat kopan tiivisteet on V-koneelle tuttuja, olen ne itsekin kahteen kasikoneeseen vaihtanut uusilla tiivisteillä puhtaille pinnoille ja silti vaati purkista lisätiivistettä. Myös kiristäjän puolikuun muotoinen tiiviste on yksi vuotopaikka (tuntematta tarkemmin oletan että V6 rakenne on sama kuin V8 :) )

    Comment


      #3
      Tuossa V6:ssa ei ole puolikuun muotoinen vaan tuollainen vähän V muotoinen. Ja tuota tulpanreikien tiivistettä on vaikea saada huonosti paikalleen kun nuo kannen pinnapultit ohjaa sen oikeastaan väkisin paikalleen. Niinhän nuo vuotaa itselläkin.
      Attached Files

      Comment


        #4
        Nuohan on venakoppien tiivisteet. Kiristimen alla on kyllä puolikuun muotoinen tiiviste. Tuossa esimerkkikuva.
        Attached Files

        Comment


          #5
          Väsymys...

          Comment


            #6
            Vaparikutoseen noiden vaihto on onneksi todella yksinkertainen työ. Jos liikkeessä tehty niin reklamoimaan vaan. Olisiko vaihdettu vain tuo ulompi ja jätetty ne tulppakaivojen tiivisteet uusimatta? Tai puhdistettu huonosti ja vanhaa korppuuntunutta tiivistettä joku kökkäre jossain.

            Comment


            • #7
              Kiitos kaikille kommenteista. Joo, quattro sitten joskus, taitaa olla kuitenkin todella mukava talvikeleillä. Mutta aloitetaan Audi harrastus tällä autolla.

              Öljyä siis vuotaa jokaiseen koloon ja pakosarjan päälle. Vuoto näkyy selkeämmin oikealta puolelta höyrynä, kun kone on kuuma. Huolto on tehty liikkeessä, joten sinne Audin voisi viedä. Toisaalta korjaus voisi onnistua myös itseltäni, sillä muitakin menopelejä tulee laiteltua.

              Huollossa korjaaja sanoi vanhan tiivisteen olleen todella huono, sillä se oli kuiva ja korppuuntunut. Voi siis olla mahdollista, että vanhaa tiivistettä on jäänyt. Huollossa on vaihdettu ainakin ulompi tiiviste.

              Comment


              • #8
                Seuraavalla aineella olen saanut pitämään vanhan korppuuntuneen tiivisteen ja kerran myös mikä oli poikki:

                Permatex Ultra Grey tiivistesilikoni 80ml maksaa alle 10e motonetissä ja minulla on ainakin toiminut

                Comment


                • #9
                  Kiitos vinkistä. Vein Audin kuitenkin uudelleen huoltoon, jotta öljyvuodon saisi korjattua. Kovilla pakkasilla Audi toimi hyvin ja kulki normaalisti. Öljyn määrä on vaihdellut ja kovilla pakkasilla öljyä tuntui häviävän enemmän. Nyt myös jäähdytysneste on vähentynyt, mutta asiaa en vielä tutkinut tarkemmin. Nesteiden vuotaminen hieman huono juttu, mutta onneksi Audi toimii.

                  Audissa on ilmennyt nyt myös ajaessa vasemmalle käännyttäessä kolinaa. Kolina on raksutusta ja kuuluu käännyttäessä. Ohjaustehostin toimii ja säiliössä on öljyä, jota olen tarvittaessa lisännyt. Vuotoa on hieman, mutta ei hirveästi. Liittyisikö kolina ohjauspylvääseen tai tukivarsiin?

                  Radion olen ajatellut myös vaihtaa, sillä nykyinen Blaupunkt ei ole niin hyvä. Tilalle olisin vaihtamassa Pioneerin deh-x usb-portilla olevan soittimen. Blaupunkt radion olen irroittanut syksyllä, mutta ISO-liittimien seassa oli abiko liittimiä, joten edellinen tai joku muu on hieman muokannut johtoja. ISO-liittimiä on radion takana neljä, punainen joka ei mene radioon, musta, ruskea ja värikäs liitin, jotka menevät radioon. Neuvoja radion vaihtoon tarvitaan.

                  Muuten Audi on toiminut hyvin ja talvikeleillä auto oli mukava ajettava. Vielä kun tässä olisi quattro, mutta hyvin meni pienessä sivuluisussa. Audiin on tullut mietittyä myös kesäksi uusia vanteita ja muuta uutta osaa. Loppuun vielä muutama kuva. Kommenttia ja neuvoja kehiin.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Sain Audin huollosta perjantaina (7.2), jossa Audi oli viikon. Hieman tuli ikävä, mutta huollon jälkeen Audi on toiminut paljon paremmin ja öljyvuoto on nyt korjattu. Huollossa vaihdettiin puolikuunmuotoiset tiivisteet venttiilikoppiin, jakohihnat molemmin puolin ja uusi vesipumppu. Öljyä oli vuotanut siis puolikuu tiivisteistä. Nyt olen ajanut huollon jälkeen tämän viikonlopun ja öljyvuotoa ei ole esiintynyt. Sen sijaan jäähdytysnesteen säiliö vuotaa, josta lyhensin jo letkua ja laitoin paremman klemmarin. Täytyy varmaan ostaa uusi säiliö vanhan tilalle vai onko säiliössä tiivistettä reunoilla?


                    Tänään sunnuntaina (7.2) Audin sisustaa tuli myös huollettua. Imuroin Audin lattiat, putsasin kojelaudan ja ovet, sisälasit ja automattojen puhdistus. Automatot olivat likaiset, mutta lähtivät hyvin puhtaaksi vedellä. Nyt Audissa on motonetista ostetut Rensi kaukalomatot, jotka ovat hyvät, mutta eivät sovi niin hyvin jalkatilaan. Kesäksi uudet kangasmatot tai kumimatot Rensien tilalle.

                    Nahkapenkkeihin laitoin Turtle waxin nahanhoito ainetta, joka oli voittanut Bilsportin testin, jota päätin kokeilla. Aine toimi hyvin ja oli helppo käyttää. Nahkapenkeistä tuli kiiltävämmät ja pehmeämmät.

                    Audiin tuli laitettua myös toinen radio, Pioneer DEH3400UB. Radio sopi paikoilleen ja sain mustan ja ruskean liittimen liitettyä radioon Pioneerin muunnosjohdolla. Antennijohto on erilainen Blaupunktissa, joten FM-radiota en saanut vielä toimimaan. Radion vaihdon yhteydessä huomasin, että ääni tulee vain etukaiuttimista, vaikka takaovissa on myös kaiuttimet. Värikäs isoliitin tuli purettua tämän johdosta, johon meni kuusi johtoa. Ruskeaan ISO-liittimeen menee vain 4 johtoa. Nyt siis hieman ihmetyttää, että mitkä johdot ovat takakaiuttimien johdot? Radio toimii ja saa virtaa.


                    Seuraavaksi äänentoisto ensiviikolla kuntoon ja kesäksi vanteiden katsomista. :D
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut krstr; 7.2.2016, 20:30.

                    Comment


                      #11
                      Ilmeisesti sulla on aktiivinen takapää ja tarvitset sovitejohdon grammarin perään. Tämä saattaa olla oikea: http://www.autostudio.fi/tarvikkeet-...ve-system.html

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos linkistä. Katson, jos tarvitsen tuota osaa. Perjantaina ajattelin katsoa takakaiuttimia tarkemmin, jotta äänen saa kuulumaan. Ajattelin ottaa ovipahvit takaa irti, jotta näen onko johtoja vedetty keskikonsoliin. Aux liitäntä ollut pari päivää nyt testissä ja on toiminut hyvin eikä radiokanavaa ole tarvinnut vaihtaa koko ajan. :D

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja krstr Näytä viesti
                          Audissa on ilmennyt nyt myös ajaessa vasemmalle käännyttäessä kolinaa. Kolina on raksutusta ja kuuluu käännyttäessä. Ohjaustehostin toimii ja säiliössä on öljyä, jota olen tarvittaessa lisännyt. Vuotoa on hieman, mutta ei hirveästi. Liittyisikö kolina ohjauspylvääseen tai tukivarsiin?
                          Eikös tuo vittaa hieman väjiin vetoniveliin, jos veto päällä ratti lähestulkoon ääriasennossa raksuttelee?
                          Viimeksi muokannut mstr; 16.2.2016, 08:42.

                          Comment


                          • #14
                            Kiitos vinkistä. Raksutus kuuluu vieläkin, joten vetonivelissä varmaan vikaa. Täytyy katsoa tarkemmin etupään kuntoa.

                            Comment


                            • #15
                              Äänentoistoa en ole vielä ehtinyt tutkia tarkemmin, mutta lomalla aikaa saada kuntoon. Takakonttiin ajattelin myös hifiä, mutta laitan ensiksi takakaiuttimet kuntoon ja sitten vasta lisää hifiä, jos tarvetta. :D Äänentoisto nyt jo hyvä, vaikka kuuluu vain kahdesta ovesta.


                              Huollon jälkeen Audi on toiminut todella hyvin ja öljyvuotoa ei ole enää ollut. Moottori toimii nyt tasaisemmin ja ajossa kone ja laatikko toimivat niin kuin pitääkin. Sen sijaan paisuntasäiliö vuotaa, jonka tilalle ajattelin ostaa uuden säiliön. Ajattelin tilalle Hellan valmistamaa säiliötä ja hintakin on edullinen:

                              http://www.topautoosat.fi/hella-946363.html

                              Perjantaina (20.2) ajoin Espoosta Hämeenlinnaan. Matka ajossa Audi toimi hyvin ja oli mukava ajettava. Huomasin kuitenkin Audin puoltavan oikealle suoraan ajettaessa. Myös vasemmalta kuuluu kolinaa vieläkin kääntyessä, mutta ei suoraan ajettaessa. Johtuuko puoltaminen tai kolina väljistä tukivarsista vai vetonivelistä? Täytyy tarkistaa etupää, jotta viat löytyvät.

                              Comment


                              • #16
                                Tarkistin eilen (23.2) etupään kunnon. Kuskin vasemmalta puolelta on vetoakseli huono ja kumi haljennut. Vetoakseli ei päästä ääntä ajossa. Vasemmalta kuuluva kolina tuntui tulevan rengasta heiluttaessa ohjausnivelestä, iskarin puolelta oikealta ylhäältä. Oikea puoli on paremmassa kunnossa, mutta vetoakselin ja ohjausnivelen kumit olivat haljenneet. Vaihdan uudet osat tilalle keväällä tai kesällä. Vinkkejä ja neuvoja osien vaihtoon ottaisin vastaan.

                                Audissa on takapenkin keskellä alhaalla kaksi juomatelinettä, jotka eivät toimi. Juomatelineet eivät siis tule itsestään ulos, kun niistä painaa. Likaa ja roskia on telineiden välissä, joten ne pitäisi saada putsattua. Purin eilen telineiden kehikon ja yritin saada telineet ulos. Laitoin myös silikoni öljyä telineisiin, mutta se ei toiminut. Yritin vetää eilen telineitä ulos metalli liuskoista, mutta toinen meni rullalle ja toinen jäi telineen taakse. Miten juomatelineet siis saa tulemaan ulos ja huollettua?

                                Tehdään to do list, joten pysyy kärryillä mitä täytyy huoltaa tai korjata.

                                To do list:

                                - takakaiuttimet
                                - uusi jäähdytysneste säiliö ( paisuntasäiliö)
                                - vasen vetoakseli ja kumi
                                - vasen ohjausnivel ylhäällä
                                - oikea vetoakseli kumi ja ohjausnivel kumi
                                - takapenkin juomatelineet
                                - radioon FM-antenni


                                Nämä tällä hetkellä. Seuraavaan päivitykseen laitan myös kuvia.

                                Comment


                                • #17
                                  Audista hajosi vasen vetonivel viime viikon perjantaina, eli pari päivää tarkistuksen jälkeen. Käännyin vasemmalle ja etupäästä kuului kolinaa ja rohinaa. Ajoin suoraan ja käännyin uudestaan vasemmalle, jonka jälkeen vetonivel hajosi ja päästi ihanan kuuloiset äänet, kilingkoling. :D Onneksi hajosi tallin lähelle, eikä liikenteeseen. Pari päivää auto seisoi ja eilen sain auton talliin sisälle ja aloitin purkutyöt. Vetonivelen kumi oli haljennut kolmeen osaan ja on luultavasti ollut jo pidempään rikki. Myös raidetangonpään kumi oli haljennut kahtia. Muuta ei pitäisi olla hajonnut ja uudet osat ostin tänään motonetista. Täytyy vielä tarkistaa urien lukumäärä, jotta uusi vetonivel sopii paikoilleen. Napapultin ja raidetangon pulttien avaamiseen on nyt myös työkalut. Tällä viikolla jatkuu ja seuraavaksi purkamista ja uusien osien vaihto.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    #18
                                    Mittaristoon saa facelift-ulkonäköä näillä kromirinkuloilla. Helppo asentaa!

                                    http://www.slamit.net/product/5860/m...l-a4-b5--a6-4b

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vetonivel saatiin vaihdettua SKF:n uuteen vetoniveleen, jonka ostin Motonetista. Vaihtotyö sujui hyvin ja työ ei ollut niin vaikea kuin aluksi luulin. Purkamista oli tietysti hieman nelivarsituennan johdosta. Vanha vetonivel oli huonossa kunnossa ja oli luultavasti ollut jo jonkin aikaa hajoamassa. Uusi vetonivel on toiminut nyt paljon paremmin ja vaihdon jälkeen Audilla on tullut ajettua enemmän matka ajoa. Kolinaa ei kuulu enää ja Audin etupää toimii nyt paljon paremmin.


                                      Muuten Audille ei ole isompia hommia tehty. Radioon asensin FM-antenni adapterin, joten nyt kuuluu myös radio auxin lisäksi. Äänentoistoa en ole ehtinyt tarkemmin tutkimaan, koska mopo-projekti vie nyt paljon aikaa ja mopo on menossa näytille American car show näyttelyyn pääsiäisenä. Kesävanteita olen myös katsonut, mutta vielä ei ole löytynyt budjettiini sopivia. Ensi viikolla ajattelin tilata uuden paisuntasäiliön vanhan tilalle ja clubialunen olisi myös kova juttu. :)
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • #20
                                        Moro!

                                        Päivitetään Audin kuulumisia, sillä viime viestistä on jo aikaa.

                                        Edellisen viestin jälkeen Audille ei tehty isompia korjauksia, mutta oikean puolen vetoakselin kumi tuli vaihdettua uuteen haljenneen tilalle. Samalla putsasin ja laitoin uudet rasvat vetoniveleen. Nyt molemmat vetonivelet ovat toimineet hyvin.

                                        Äänentoistoa tuli myös pääsiäisen aikaan hieman tutkittua. Ovipaneelit irroitin takaovista ja oikeasta etuovesta ja takakaiuttimista lähti johdot eteenpäin radiolle. Kuitenkin johdot jostain syystä "katoavat" matkalla ja eivät tule radiolle asti eteen. Yritin seurata takakaiuttimien johtoja, mutta sekin oli hieman hankalaa, koska johtoja on aika paljon. Johtojen värit taisivat olla kelta-harmaa ja jokin toinen, mutta en muista nyt niitä. Takakaiuttimia tarkoitus katsoa vielä.

                                        Ulkonäkö muutoksia ei ole paljon, mutta uudet isommat vanteet ostin foorumilaiselta. Kyseiset vanteet ovat S4:n replica 17" vanteet ja sopivat Audiin todella hyvin. Vanhoilla vanteilla Audi oli sämpylä, mutta uusilla vanteilla Audista tuli sporttinen ja paremman näköinen. :) Ulkonäköön olen ajatellut laittaa vielä ehkä jotain Audi-tarroja etu- tai takalasiin sekä takaoviin. Madallus käynyt myös mielessä, mutta olen tyytyväinen nykyiseen korkeuteen. Muuten Audilla on tullut ajettua ja pestyä kun auto on ollut likainen. Kuumilla keleillä myös musta nahkasisustus tuntui kuumalta, mutta onneksi on ilmastointi, joka viilentää sisustan nopeasti. Myös jäähdytysneste säiliö tuli ostettua Topautosista ja se on toiminut hyvin.

                                        Viime viikolla Audiin tehtiin jarruremppa, sillä takalevyt ja jarrupalat olivat kuluneet. Ostin Audiin uudet Brembon jarrupalat ja takalevyt Motonetista. Vaihtotyön teetin korjaamossa. Sain Audin perjantaina 13.päivä huollosta ja Audi toimi hyvin, mutta iltapäivällä Audi alkoi oireilemaan. Mittaristoon ilmestyi punaiset varoitusvalot, matala öljynpaine ja jarrujärjestelmän vika sekä ABS- merkkivalo oranssina. 3 varoitusta vilkkuivat yhtäaikaa kolme kertaa sekä äänimerkki. Ajoin Audin tallilleni lauttasaareen ja yritin lukea vikakoodeja lukijalla. Vikalukija ei löytänyt vikakoodeja, eikä päässyt analysoimaan jarruja, koska laite hävitti yhteyden jarruihin. Tämän jälkeen laitoin Audin käyntiin ja valot ilmestyivät taas ja nyt palavat koko ajan. Audi jäi kuitenkin tallin pihaan, koska en viitsinyt ottaa riskiä öljy valon takia.

                                        Eilen sunnuntaina 15.5 isäni otti akun miinusnavan irti, jotta se olisi nollannut Audin tietokoneen. Tämän jälkeen isäni ajoi pienen lenkin ja lähtiessä sekä ajon aikana ei ollut varoitusmerkkejä. Audi sammutettiin lenkin jälkeen ja laitettiin uudelleen käyntiin, ja valot tulivat uudestaan näkyviin. Isäni huomasi myös laittaessaan peruutusvaihteen päälle kuuluvan laatikosta tavallista kovempi ääni. Myös D-vaihteella Audi ei ottanut enää hyvin vetoa lenkin jälkeen.

                                        Onko kyseessä iso vai pieni vika ja mikä on siis vikana? Anturivika vosi olla mahdollinen, mutta vika olla myös vaihdelaatikossa. Laatikkoon on vaihdettu joskus öljyt huoltokirjan mukaan, mutta en muista milloin. Laatikon öljynvaihto voisi olla hyvä tehdä.

                                        Apua tarvitaan vian löytämiseksi, sillä Audi pitää saada takaisin ajoon. Kommenttia siis kehiin.
                                        Attached Files
                                        Viimeksi muokannut krstr; 16.5.2016, 16:32.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Moro!

                                          Päivitetään Audin kuulumisia pitkän tauon jälkeen. Aika on mennyt nopeasti Audin kanssa ja paljon on myös tapahtunut.

                                          Viime kesä oli lyhyt ja huono Audille. Tähän syynä oli vaihdelaatikon hajoaminen, joka hajosi edellisen päivityksen jälkeen hyvin pian. Laatikosta hajosi korjaajan mukaan hydrauliyksikkö ja laatikko oli vikatilassa. Tuolloin laatikossa toimi vain kolmos vaihde. Audi oli pitkään korjaamolla, ainakin koko kesäkuun, mutta uusi käytetty laatikko tilattiin Ruotsista. Laatikon vaihdon jälkeen laatikko on toiminut normaalisti, alkuun se oli hieman kankea ja nyki ajaessa hieman.

                                          Viime kesänä Audista hajosi myös ABS-ohjainyksikkö laatikon vaihdon jälkeen. En tarkalleen muista kuinka se hajosi, mutta se vaihdettiin tietysti uuteen. Uutta Boschin ohjainyksikköä oli vaikea löytää tähän, koska Suomesta ei löytynyt sopivaa osaa ja Ruotsista tilattiin väärä osa. Lopulta uusi Boschin ohjainyksikkö tilattiin Pietarista asti. Nyt ABS on toiminut todella hyvin.

                                          Nämä olivat viime kesän isoimpia projekteja. Muita remontteja oli ruosteiden korjaus etulokareista ja ovien alahelmoista. Tein ruostehommat isäni kanssa ja lopputulos oli melko hyvä. Hyvillä pohjatöillä ja ruiskumaaleilla lopputuloksesta olisi saanut paremman. Tuo olisi kuitenkin tullut kalliiksi isojen remonttien jälkeen. Keväällä aion tehdä peltihommat uudestaan.

                                          Audiin asennettiin myös talven ajaksi Hella Rally 1000 lisävalot. Nämä ovat vanhat lisävalot, mutta niistä on ollut apua ajovalojen pitkien kanssa. Viime jouluna näistä oli paljon hyötyä, kun teimme reissun Rukalle Kuusamoon. Reissu onnistui ja Audi kesti hyvin. Talvikeleillä Audi on toiminut taas hyvin ja kovilla pakkasilla ei ole ollut ongelmia. Olisipa quattro, niin saisi talvikeleistä vielä enemmän irti.

                                          Viime vuonna äänentoistoon tuli lisäystä. Ostin käytettynä Autostudion 12" subbarin ja vahvarin, jotka ovat toimineet loistavasti. Sedanissa tuo basso toimii hyvin ja sen tuntee. Takakaiuttimet ovat seuraava korjaus äänentoistoon, joille ajattelin vetää uudet johdot radiolle. Vanhoja johtoja olen yrittänyt etsiä, mutta niitä ei löydy.

                                          Toivottavasti tämä vuosi on Audille hyvä ja ajokilometrejä tulisi paljon. Kaksi isoa remonttia on jo tehty, joten niiden pitäisi kestää. Tällä hetkellä Audin putkistossa on jotakin vikaa ja se kuulostaa vuotavan jostakin sekä röpöttää. Audi käryttää myös normaalia enemmän pakokaasua, mutta en tiedä mistä savutus johtuu. Olisiko lambda-anturissa vikaa?

                                          To do list vielä, jotta pysytään kärryillä projekteista :D

                                          - ruosteiden korjaus pelleistä ja kylkilistojen poisto
                                          - öljyjen vaihto moottoriin ja laatikkoon sekä suodatin
                                          - putkiston tarkastus ja savutus
                                          - kesävanteiden osto
                                          - alalistat oviin
                                          - vahaus ja putsaus

                                          Tässä kevään aikana on tarkoitus tehdä nuo to do- hommat ennen kesää. Täytyy laskea budjettia noille to-do hommille, jotta Audi ei vie kaikkia rahoja. Tosin, harrastus ei ole mikään jos se ei vie kaikkia rahoja. :D Näistä jatketaan ja pyrin päivittämään nyt useammin tehdyistä hommista. Kuvia laitan tämän viikon aikana lisää.
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut krstr; 13.2.2017, 17:06.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Moi!

                                            Päivitetään Audin kuulumisia, vaikka isoja muutoksia ei ole vielä tehty.

                                            Kesä tulee hitaasti, mutta varmasti ja rengaskausi vaihtui. Itseäni tuo yllätti ja nettivaraosaa ja muita vannepalstoja tuli selailtua paljon. Onneksi kaverini bongasi hyvän perus 16" vannesetin hyvillä renkailla, jonka ostan tällä viikolla. Isompi tuumakoko oli hakusessa, mutta mennään alkuun näillä.

                                            Sisustaa olen ylläpitänyt imuroimalla ja penkkejä vahaamalla säännöllisesti. Sisusta on yllättävän hyvässä kunnossa Audin ikään nähden. Huomasin myös, että Autoglymin- nahanhoito tuotteet ovat parempia kuin Turtlewax vaha, jota olen aiemmin käyttänyt. Kesämatot vaihdoin myös kaukalomattojen tilalle nyt kesäkaudeksi.

                                            Audi on toiminut nyt hyvin, mutta suurena ihmetyksenä on nyt tehon puute ja huono alavääntö. Pakoputki vuotaa edestä, eli ilmeisesti pakosarjoista. Tuon vuodon kuulee "röpäämisenä" , mutta en ole tarkemmin vielä sitä katsonut.

                                            Automaatti-laatikko toimii normaalisti, mutta kick-downilla moottori kiertää rajoittimelle asti ja laatikko vaihtaa vasta sitten kolmos-vaihteelle. Laatikko toimii parhaiten tasaisella kaasulla. Laatikko toimii muuten ja vaihtaa kaikki vaihteet, mutta isoissa nopeuksissa saattaa esiintyä nykimistä/pomputusta. Laatikko vaihtaa myös aika myöhään vaikka se voisi vaihtaa aikaisemmin. Vikakoodeja en ole katsonut vielä OBD mittarilla.

                                            Näistä jatketaan. Toivotaan että tehot saadaan takaisin. Yritän saada to do listin hommat tehtyä ennen armeijaan menoa, joka on jo tänä kesänä. :P Lopuksi vielä muutama kuva.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • #23
                                              Moro!

                                              Nyt on saatu kesärenkaat alle. ;) Vanteet ovat pirkka audista, mutta eivät olleet kalliit. 215/55R16 kokoiset michelinit ja vm.14 vanteet. Todella siistit ja mukavat ajaa sekä sopivat autoon.

                                              Eilen auto tuli pestyä itse pitkästä aikaa. Aiemmin olen käyttänyt paljon konepesua, mutta hyvillä kesäkeleillä on mukava pestä itse. Facebookin puolella olen huomannut autonhoidossa uutena trendinä tuon pesuvaahdon, jota aika moni käyttää. Taitaa olla vaan hieman kallista ja painepesuria en omista, mutta Autodude:lta taitaa saada myös käsivaahdottimen.

                                              Renkaan vaihdon aikana huomasin kaverini kanssa, että vasemman puolen takaiskari oli märkä eli siis vuotaa. Iskarit pitävät pientä nitinää ja narinaa myös edestä, joten tilalle on hyvä vaihtaa uudet. Iskarit ja jouset taitavat olla alkuperäiset, sillä minun aikana niitä ei ole vielä vaihdettu. Jousia näytti saavan edullisesti AVK:lta purkuosina. Iskarit uutena todennäköisesti Sparetolta.

                                              Budjettina Audin kesäkuntoon laittamisella pidän 1000e, johon pitäisi mahtua kaikki korjaukset ja laittamiset. Öljynvaihdot, helmojen maalaus, lokarit, iskarit ja jne... Renkaisiin meni 180e, joten vielä on hyvin budjettia jäljellä. :D Onhan tuo tonni iso summa, mutta Audia ei olla myymässä ja myyntiarvo on pieni tällä mallilla.

                                              Kuun lopussa ajattelin tilata osia ja suunnitella maalauksen toteutusta. Näistä siis jatketaan. ;)
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #24
                                                Moro!

                                                Tehoja on etsitty edelleen ja aloitettu tulppien sekä vikokoodien avulla. Tulppien vaihdolla tuli pientä parannusta, mutta ei suoraa vaikutusta. Kävin lukemassa vikakoodit motomaatilla. Vikakoodeja ei taidettu olla luettu, koskaan ja moottorilta niitä tuli yli sata. :D Nyt vikakoodit on nyt nollattu.

                                                Vikakoodit: https://1drv.ms/w/s!AiYZJvkAM3BubilA96B_2leFe5Y

                                                Vaikuttaisi, että putkisto olisi tukossa pahasti. Putkisto röpisee ja suhisee edestä ja välillä tuoksuu vahva bensanhaju.

                                                Uudet lokasuojat ja pohjapanssarin tilasin Alvadi:lta ja nyt lokasuojille tarvitsisi maalauksen ennen autoon kiinni laittamista.

                                                Kysyn huoltoa Audille, jossa siis saisi nuo tehot takaisin ja iskarienvaihto. Öljynvaihto myös samaan. Näistä siis jatketaan.
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut krstr; 19.6.2017, 22:29.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kuinka Alvadin lokarit istuu paikoilleen?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tilasin omaan A3:een faceliftin loksut Puolasta. Samoja osia, mitä Alvadilla. Suosittelen käyttämään paikoillaan ennen maalausta. Saa mallailla kohdilleen, ei se tarvikevarustamon prässi sitä niin prikulleen paina.

                                                    Omiin lokareihin myös laitoin siivun korikittiä lokarin reunaan ja sisäpuolelle reilusti. Ja sitä ennen tietysti pellille hionta ja kunnolla 2K epoksimaalia päälle.

                                                    Kyllä tarvikeloksuista hyvät saa kun jaksaa tehdä, istui hyvin ainakin mulla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kiitos kommenteista. En ole vielä ehtinyt testaamaan lokareita ja ne täytyy maalata vielä. Täytyy testata sopivuus ennen maalausta, kuten Fromi sanoi.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Audi myyty pois syksyllä. Topicin voi lukottaa.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X