Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 b5 1.8q:sta 1.8tq terapialeluksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 b5 1.8q:sta 1.8tq terapialeluksi

    Pitkään haaveissa pyörinyt nelivetoisen rata-/ jäärata-auton kulminoitui pari viikkoa sitten kun hain Puumalasta kerhotoverin vinkkaaman ADR-koneisen sedan A4:sen. Koneen jatkeena on CPU-koodin vaihteisto ja CKK-koodin perä. 1.8tq:ta olisi ollut tarjolla vaikka kuinka paljon, mutta vaatimuksena nimenomaan oli vapari A4 lyhyempien välitystensä takia. Tq:ssa 3.889 ja tässä 4.556 mikäli ymmärsin oikein koodien perusteella ETKAA tutkittuani.

    Vakaana aikomuksena on istuttaa harraste b5:sen nykyinen AEB-moottori ADR:n tilalle ja hauskuuttaa itseään ensi talvena jääradalla ja ehkäpä jopa ensi kesänä klubin ratapäivillä. Sisusta tulee purettua pääpiirteittäin kojelautaa myöten, ja tarkoituksena olisi ihan kunnon turvakaaretkin konttoriin istuttaa. Täälläpäin on eräs pätevä kaariseppä, joten suosiolla vien auton jossain vaiheessa hänelle ennen kuin alan itse tursaamaan.

    Alustaksi tulee nyt tässä vaiheessa budjetti syistä hyllystä löytyvä tehtaan sportti-alusta sisältäen ABT:n jouset ja Bilsteinin iskarit. Tosin voi olla, että joudun investoimaan johonkin halpaan korkeussäädettävään jo talven aikana mikäli piikit eivät mahdu pyörimään.

    Moottorin irroitin tästä tänä iltana, ja huomenna on tarkoitus alkaa irroittamaan AEB:tä tuosta harrasteesta. Se olisi saatava vklopun aikana jo ainakin istutettua tähän, koska maanantaina olisi nosturin oltava taas vapaa työkäyttöön. Epäilen vahvasti, että käyntikuntoon tätä ei vielä tämän vklopun aikana saa, sillä moottorin sähköjä joutuu säveltämään melko varmasti vaikka on tarkoitus käyttää mahdollisimman paljon sen koneen luovuttajan sähkösarjaa.

    Jos jollain on hyviä vinkkejä projektiin liittyen, niin niitä otetaan kiitollisena vastaan.
    Attached Files

    #2
    Koneen sähköt saat irti kokonaisuudessaan sieltä ecukotelosta. Veikkaan, että ei tarvii tehdä mitään auton puolen muutoksia kun vaihdat adr > aeb. Liittimistä irti ja toinen tilalle klik klik.

    Comment


      #3
      Tänään turasin sen verran että nostin elintenluovuttajasta moottorin pois. Sehän meni jo suht sukkelaan (ainakin omasta mielestä) kun oli eilen harjoitellut. Reilu 6 tuntia täysin ajokuntoisesta autosta siihen että moottori on lattialla. Sisältää varmaan tunnin verran ainakin erinäisten avaimien metsästystä työkohteen ympäristössä ja kahvitaukoineen. Ei oikein ollu ajatukset tänään mukana...

      Vähän meinasi olla WTF-fiilis, kun nykäsin hukkaportille menevän letkun irti ja samalla alkoi kuulua veden lorina lattialla. Syypääksi osoittautui ahtimelle menevän vesiletkun heikko kunto. Käsi hipaisi kellon letkun irrotessa vesiletkua joka murtui heti banjoliittimen jälkeen. Koko letku on kovaa kuin kivi, vissiin lämpö tehnyt tehtävänsä. Sinänsä hajosi ihan kreivin aikaan, mielummin nyt kuin jossain liikenteessä aikaisemmin tai radalla tulevaisuudessa. Pari viikkoa sitten penkissä käydessäni huomio kiinnittyi moottorin melkoiseen elämiseen vedon aikana, siihenkin löytyi syy. Vänkärin puolen kumityyny oli revennyt vulkanoinnistaan.

      Sähköjen osaltahan tämä taitaakin mennä juuri kuten porkkis sanoi, tarkempi tutkiskelu näytti asian tosiaan olevankin ihan klik ja klik. Tosin ne ecu-kotelon liittimet ovat aivan hanurista saada auki kun ne lukitusklipsit ovat aika ahtaassa paikassa ja muutenkin jäykät. Kiitoksia kuitenkin neuvosta!

      Huuhtasin vielä illalla konehuoneen ja kytkinkopan sisukset liuottimella ja kuumavesipesurilla niin on huomenna mielekkäämpää nujuta konetta paikalleen kun on vähän puhtaampaa.

      Huomenna on sitten ohjelmassa sähkösarjan vaihto, ahtimen vesiletkujen vaihto ja koneen paikalleen laitto. Poltto-ainepumppua tuskin kerkeen enää huomenna sosialisoimaan elintenluovuttajasta, mutta eiköhän tuo vakio aja asiansa kunhan ei innostu pihalla yrmäyttelemään...
      Attached Files

      Comment


        #4
        Ne ecukotelon liittimet lähtee irti ihan vaan vetämällä :). Ei tarvi avata mitään lukituksia.

        Comment


          #5
          Onko kaikissa a4 b5 vapari 1.8 quatroissa 4.55 perävälitykset?

          Comment


            #6
            Väittäisin noiden pdf:ien perusteella että on, mutta vannomaan en mene. Tämä liitin asia pitää tutkia tarkemmin kun pääsee hallille. :)

            No joo, kyllähän ne liittimet irtos ihan nätisti vetämällä kun lisäsi hieman voimaa ja uskallusta.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut Pygmi; 1.11.2015, 11:57.

            Comment


              #7
              Vehkeet kasassa käynnistystä myöten, mutta ajonesto päällä. Herjaa että Engine Control Unit Unauthorized. Saako sen VCDS:llä muutettua, vai onko otettava ajonesto vielä elintenluovuttajasta?

              Edit: Ross Techin sivulta löyty ohjeet ja nyt rokkaa... Voittaja olo.
              Viimeksi muokannut Pygmi; 1.11.2015, 20:25.

              Comment


                #8
                Toiset tekee moottorivaihdon eri tyyppiseen 2 päivässä ja toiset vähän hitaammin :)

                Comment


                  #9
                  Onko tuo AEB siis johtosarjojen osalta kuinka P&P ADR:n tilalle? Moottorinjohtosarja + ecu vaihtoon niin muut lisävarusteet pelaa vai?

                  Comment


                    #10
                    Joo ne oikeat tekijämiehet on sit asia erikseen, tämä on vain tälläistä aloittelijan mutterin pyöritystä... ;)

                    Kyllä se näytti ihan plug&pray olevan. Lämpömittareista sun muista ei vielä ole tietoa kun en käyttäny kuin noin 20 sekunttia.

                    Comment


                      #11
                      Asiallinen konsepti, paljon hyviä elementtejä.

                      Comment


                        #12
                        Eilinen ilta meni sisustaa ja turhia sähköjä purkaessa. Kattoverhoilu ja kojelauta jäivät vielä paikalleen. Meinasi tulla kiire, koska kaaripaja olisi joutanut ottamaan auton heti työn alle, mutta saatiin pelattua sillä aikaa että kaverin 205 pösö meneekin ensin.

                        Ärsyttävästi letitetty osat noista sähkösarjoista, suurin osa johdoista menee samaa nippua pitkin mutta sitten muutama piuha on pitänyt laittaa eri nippuun. Ei saa nätisti purettua omina sarjoinaan...

                        Mitenkäs muuten noiden ABS:ien kanssa kannattaisi tehdä? Kokonaan pois, vai erillisen kytkimen kautta ON-OFF riippuen ajoalustasta?
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Jos ei ole tarkoitus enää valkokilpisenä pitää, niin turha möykky pois konehuoneesta.

                          Itselle tulee silloin mieleen kaksi erillaista ratkaisua.

                          Kalliinpi, pedalbox+ pykälillä oleva paineensäädin takapäälle+ hydraulikäsijarru. siitä Y-haaraan jne
                          etujarrut tietysti pedalboxin sylinteriltä suoraan

                          Halvempi, vakio pääsylinteriltä putki ohjaamoon ruuvattavalle paineensäätimelle ja siitä hydraulikepin kautta Y-haaraan jne.
                          Etujarrut ihan vaan suoraan pääsylinteristä Y-haaralla.

                          Paineen säädin takapäälle on mielestäni ehdoton. Myöskin halvempi kuin se että on kaikkia mahdollisia kovuuksia jarrupaloja balansin säätöön.

                          Comment


                            #14
                            Ei ole tarkoitusta katsastaa. Tämä jää ihan pelkäksi suljetun alueen vehkeeksi. Kilvet varmaan tosin pidän että saa vakuutukset. Ompahan jotain turvaa jos joskus sattuu niin ikävästi että ulkopuolisen kanssa tapahtuu jotain odottamatonta...

                            Tuo halvempi vaihtoehto tulee sitten varmaan tehtyä, kohtuu pienelle budjetilla tämän kanssa kuitenkin mennään. Ja ellen väärin muista, niin taitaa yksi Wilwoodin hydraulikäsijarrusysteemi olla jossain jemmassa.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä sen vakuutuksen saa ilman kilpiäkin, kuten jo monessa muussakin threadissä todettu.

                              Comment


                                #16
                                Taitaa vaan olla helpoin ottaa liikennekäyttöön ja pois sillon kun huvittaa, kun on kilvet olemassa. Siihen oli vissiin tulossa jotain hinta muutoksia.

                                Comment


                                  #17
                                  Jos abseissa on jo tuossa mallissa riittävän paljon älyä että pysyvät mukana rata-ajossa, niin niillä on positiivinen vaikutus kierrosaikaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eilinen ilta ja tämä päivä meni taas vihdoinkin tämän kanssa nujutessa. Kuukauden aikana on tainnut ruhtinaalliset muutama vapaapäivä olla, ja ne on menny omia akkuja lataillessa...

                                    Purin eilen kojelaudan ja tukikehikon pois, kuten myös koko sähkösarjan. Kaarien tekijä kävi tänään katsomassa projektia, ja pyysi että jos mahdollista niin jättäisi koko tukikehikon pois ja tekisi sen tilalle poikkituen. Kannakoisi siihen sitten rattiakselin sun muut. Sähköistä tulikin sitten isompi projekti koska autoon jätetään vain välttämättömät sähköt. Joutuu siirtämään kaikki sulakkeet vänkärin puolelle, kytkimet keskikonsoliin ym ym... Silvoin tänään jo osan sarjasta, mutta kunnolliset sähkökaaviot auttaisi jonkinverran, vielä enemmän jos joku vääntäisi rautalangasta mitä kaikkea välttämätöntä moottori tarvitsee toimiakseen...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jätin itselle sen tukikehikon siihen, mutta vaihdoin tosin vaan rautaisen tilalle alumiinisen ennenkö turvakaaret asennettiin. Näin olleen ei tartte vetää putkia siihen välille ja tehdä uusia kiinnityskohteita ratti-akselille.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tukikehikko lähtee varmaankin pois. APR:n R8 projektin videolla näkyy että he toteuttivat ohjauspylvään ankkuroinnin siihen väliputkeen lattaraudoilla, joten jos se kelpaa ihan oikeissa karkeloissa niin eiköhän se kelpaa näissä minunkin rälläilyissä. Ei tarvitse metsästää sitä aluminiista kehikkoa...

                                        Sitten tyhmä kysymys: onko tuossa kuvassa kaikki ecun toimintaan tarvittavat sähköt jotta moottorin saa käyntiin? Tarkoituksena on tehdä mahdollisimman yksinkertaiset sähköt valoille ja muille tarpeellisille lisukkeille. Asensin ELSA:n viime yönä vihdoinkin onnistuneesti, mutta en ole vielä kerennyt perehtymään sen tarkemmin sen sisältöön...
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei sitä alukehikkoa tarvii metsästää. Hyllytavaraa moinen. :D

                                          Comment


                                            #22
                                            Noilla sähköillä saa vaan ecun hereille.

                                            Moottorin johtosarjaa et pysty juurikaan karsimaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              Pieni teaseri. Ensi viikolla varmaan saa hakea pois, nämä joulupyhät vähän sotkee.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #24
                                                Siellähän ne nyt sitten olisi. Nyt sitten seuraavaksi äänieristeitä irroittamaan lattiasta...
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Peukkua. Käythän sitten puntarilla jossain lopuksi?

                                                  https://www.youtube.com/watch?v=eRG8VhANJJM

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eiköhän sitä jossain saa käytettyä vaa'alla sitten kun on sen aika. Kerhokin taisi olla hankkimassa omia vaakoja? Karkeasti arvioiden 80 kg tuli painoa kaarista, kun laski kg/m kaavalla putkien painon.

                                                    Tuo hiilihappojää ois kyllä ollu aivan loistava tekniikka jos olisi ollut saatavilla. Tänään jo 3.6 kg raaputin massoja lattiasta kuumailmapuhaltimen avustuksella. Tulee vielä mukavat talkoot niiden liimajämien poistossa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Rattiakselin tuennasta vielä kysymys... miksi ei tehty tuentaa tuohon heti ratin taakse suoraan kehikkoon?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mikäli tarkoitat tuota poikkiputkea mikä on tuulilasin alla, niin siihen se tehdäänkin kunhan on saatu penkki paikalleen.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mikä muuten on kaarien hintaluokka?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kiinnostaisi myös mitä kaarille tullut hintaa. Laita vaikka yv:nä.
                                                            Projektiin tavoite saada kesäksi kaaret paikalleen

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X