Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 quattro No-tronic

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Nostan kyllä hattua jos yksin 3h menee. Ellei sitten kaikki ole jo valmiiksi löysässä. ;)

    Comment


    • #32
      Ei yksin mutta kaksin. Lähtötietojen mukaan askia ei ole koskaan irrotettu. Sehän tarkoittaa vaan sitä että kaikki on oikeassa momentissa eikä yhtään pulttia ole edelliset ranettajat nylpänneet eli taitaa irrota jopa kahdessa tunnissa :)

      Comment


      • #33
        Kireähkö on kolmen tunnin irroitus aikataulu tuolle lootalle, muttei tekemätön, tupakka miehellä jää tekemättä tuossa ajassa :) Tosiaan jos oletus että valmistelut kuuluu tuohon aikatauluun.

        edit: öljypumppu on varmasti valmis jos on ilman öljyä saanut runtua. Ääni mikä alkoi kuulua jos oli naukuvaa sorttia, ilmaisee öljyn vähyydestä koska lootan öljyt alkaa muuttua kuohaksi kun pumppu imee suurimmaksi osin ilmaa ja vain marginaalisesti öljyä, tarpeeksi kauan tuota niin alkaa tosiaan ääntää naukuvalla äänellä, aika samalla tapaan kuin gavitoisi.
        Viimeksi muokannut sfk78; 14.1.2015, 23:31.

        Comment


        • #34
          Kyllähän se öljypumppukin kavitoi jos sille päälle sattuu. Yleensä kyllä ensin naukaisee imaistessaan vaahtoa.

          Comment


          • #35
            No stetsonin alta heitin tuon kolme tuntia, perustin arvauksen siihen että urssiin vaihtui kytkin kuudessa tunnissa ja tuossahan on vain puolikas määrä työtä :)

            Laatikon öljymäärän tarkistukseen kuluvaa aikaa en laskenut mukaan.

            Comment


            • #36
              Syököhän tämän ikäiset laatikot vielä ihan tavan punaista ATF öljyä vai joko näissä on ne keltaiset?

              Comment


              • #37
                Keltaset. En nyt muista sitä febin numeroa, mutta tiedät varmaan.

                Comment


                • #38
                  14738 on litran purkki, 29738 viiden litran.

                  Comment


                  • #39
                    Lienee ollut litran purkkikin liian kallis investointi. Laatikosta tuli öljyä tyhjennyspropun kautta reilu puoli litraa ja momentinmuuntimesta vielä pari desiä päälle. Ehkä litra kaikenkaikkiaan kun laskee kaikki maahan loiskuneetkin, sekin vähä oli sellaista maitokahvin väristä muljua. En lähtenyt enää siinä vaiheessa edes kokeilemaan uusilla öljyillä vaan aski pudotettiin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti pois. Nyt kun jokseenkin tuoreessa muistissa niin purkujärjestys oli jotakuinkin:

                    Etuvetarien kunkkupultit
                    Etupyörät
                    Etuvetarit ja lämpösuojat
                    Pakoputkisto (alkuputkista taaksepäin)
                    Alkuputket (Lambdojen johdot auki liittimistään)
                    Lämpökilvet putkiston yläpuolelta kardaanitunnelista
                    Kardaani
                    Startti pois
                    Momentinmuunnin irti vetolevystä, pultit näkyy startin paikalta
                    Vaihteiston sähköliittimet ja siirtäjän vaijeri
                    Vaihteiston kannattimet irti korista
                    Tässä vaiheessa vaihteistokevennin alle
                    Vaihteiston kannakkeet irti vaihdelaatikosta
                    Vaihteiston öljynjäähdyttimelle menevät linjat irti laatikosta ja ensimmäisistä jatkoskohdistaan, irti jääneet osat pois tieltä
                    Vaihteiston ja lohkon väliset pultit pois
                    Helvetinmoinen kiroaminen, vetäminen, työntäminen ja ährääminen painavan laatikon irrottamiseksi

                    Puoli yhdeksältä aamulla aloitettiin ja puoli kahden aikaan oli laatikko peräkärryllä trukkilavaan sidottuna, työkalut kerättynä ja auto tallista ulos työnnettynä. Viisi tuntia siinä sitten meni arvellun kolmen sijaan parin pidemmän breikin kanssa.

                    Vielä pitäis omaan talliin siivota tilaa ja rakentaa joku työtaso. Sitten laatikko kärryltä talliin ja purkuun.

                    Comment


                    • #40
                      Ettei olisi glycolit seassa? Väristä vain laskeskelin.
                      Nuin vähällä öljyllä, sieltä on todennäkösesti kitkapinnat palanu.

                      Comment


                      • #41
                        Ekassa kuvassa vanhojen öljyjen laatua. Lopuissa laatikko edestä, laatikko takaa jne. Apukuskin puolen vetolaippa on yhdellä pultilla keskeltä kiinni. Sen takaa tulee sitten tasauspyörästön öljyt jos niitä ei ole aiemmin päästänyt pois.

                        Otin koko etuperän pois. Se ei olisi ollut välttämättä pakollista mutta totesin painonsäästön auttavan loppupaketin siirtelyä. Kehältä pultit kotelosta auki ja koppa lähtee irti. Kuskin puolelta pitää avata 3 pulttia jolloin sen puolen vetolaippa ja väliakseli lähtevät yhtenä pakettina pois.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #42
                          Tämän jälkeen käänsin laatikon ympäri ja kävin irrottamaan öljypohjaa. Kaikki pultit auki ja nostamaan öljypohjaa pois. Öljyä tulee taas muutama desi jaloille.

                          Sisäpuolelta löytyi runsaasti magneettiin tarttuvaa metallia ja samaa mutavelliä.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut hopsis; 20.1.2015, 21:00.

                          Comment


                          • #43
                            Venttiilipöydän irrottamisessa on muutama huomioitava juttu. Johtoja ei olisi välttämättä tarve irroitella venttiilipöydän päässä olevista solenoideista, minä tein siinä kohdin turhaa työtä. Koko johtosarja tulee myös venttiilipöydän mukana.

                            Laatikon ulkokotelon läpi tuleva johtoliitin on lukittu yksinkertaisella sokalla. Sokka nousee talttameisselillä pois jonka jälkeen liittimen pystyy painamaan laatikon kuoresta sisään.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #44
                              Venttiilipöydän irrottaminen laatikosta vaatii usean pultin irrottamisen. Pultteja on kolmea eri kokoa. Isompia T40 kokoisia jotka pitää irrottaa kaikki ensimmäisen kuvan mukaisesti + yksi alhaalla oikealla oleva joka unohtui ruuvata pois ennen kuvan ottoa. Kuvassa 2. näkyy lisää reikiä, nämä T27 kantaiset pultit pitää myös irrottaa. Kaikki muut jäävät, niillä pidetään venttiilipöytä kasassa eikä niitä ole syytä irrottaa tässä vaiheessa.

                              Öljypumpun irrotus vaatii laatikon etuosassa olevien viiden kumiholkin irrottamisen. Tästä laatikosta tulivat koppuraisina murusina pois.

                              Samoin pitää irrottaa laatikon takapäässä olevat kolme seekerirengasta ja niiden takaa löytyvät jouset.

                              Viimeisen kuvan tilanteeseen lopetetaan tältä päivältä purku.
                              Attached Files

                              Comment


                              • #45
                                Ymmärtääkseni niiden viiden kumiholkin kautta kulkee öljy itse askiin. Kumi holkki rikki= Huono öljynpaine, huono öljynpaine=huono kytkeytyminen. Ja siitä se ilo alkaa, kun öljyä on vähän ja paine on huono.

                                Omassani sitten oli ainakin turbiinikotelon puoleinen laippa aika tiukassa, joutui ihan kunnolla lyömään että irtosi laipasta.

                                Comment


                                • #46
                                  Jep. Mikä tahansa öljynpaineisiin vaikuttava asia, vaikka vaikuttaisi kuinka vähäpätöiseltä, todennäköisesti kertautuu fataaliksi viaksi. Tänään ei kerhotreffien vuoksi ehdi purkamaan enempää. Huomenna sitten pitäisi saada loputkin osat pöydälle ja näkee mistä tuo kaikki metallisilppu on lähtöisin. Magneettiin se tarttui joten vaihtoehdot ovat joko öljypumppu tai pakkojen teräslevyt, mahdollisesti momentinmuunnin. Joka tapauksessa öljyjen väri ja koostumus viittavaat juurikin jäähdytysnesteen tai muun veden pääsyyn öljyjen sekaan ja se on kitkalevyjen kuolemaksi.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Millanen systeemi tuo öljynjäähdytys on jäähdyttimen päässä kun ei näistä automaateista ole kokemusta? Jos öljyt on vaihdettu n. 33tkm sitten niin mihin ne 7-8 litraa on hävinny? :)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Syylärin päähän ne putket laatikolta menee. Kai siellä on lämmönvaihdin. Öljyä tuli ainakin öljypumpun stefasta kun laatikkoa kääntelin. Oma veikkaus että jostain syystä autoa joku kenopää joskus hinannut moottori sammuksissa. Jospa sen tänään ehtisi purkamaan iltasella loppuun asti.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Mersuissa joissakin vuosimalleissa (2000 luvun alussa) on jäähdytin johon on integroitu öljynjäähdytin. Näissä perusvikana on ollut veden ja öljyn sekaantuminen, joka rikkoo automaatin. Näistä on paljon juttua netissä.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Olettaen että tämä on sama yksilö, joka tossa meikäläisen työmaan pihassakin nökötti ja mullekin kaupattiin. Tarina kertoo, että tämä kävi korjaamolla, jossa öljymäärä tarkastettiin/valutettiin pois tjms. Eli se voi selittää sen mihin ne öljyt sieltä on hävinny. Öljyt oli kuulopuheiden mukaan haissut pahalle ja ollut pikimustaa. Työkaveri joka noita laatikoita remppailee, totesi kuvat nähtyään, että kaatopaikka kamaa. Toivotetaan kuitenkin opettavaista ja kustannustehokasta remonttia. :)

                                          Comment


                                          • #51
                                            Hyvin todennäköisesti on sama vessa, siellä hoodeilla se jossain oli "korjattavana" ollut.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ei noista lootista taida tarvia itteään kipeeksi asti enää maksaa.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Yhen kunnolla hinatun askin on purkanu. Ai että se oli paskana.
                                                Kolmos, nelos ja vitos pakat oli aivan köntäksi palaneet, rumpu kappaleina ja laakerit tohjona.

                                                Jooei, varsinkaan jos tuuri käy. Ite ostin c5:seen silloin 400eurolla, kuulemma 200tkm ajetun askin.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Taas meni iltaan asti ennen kuin pääsi jatkamaan. Alkaa pikkuhiljaa näyttämään siltä ettei tuohon askiin kannata markkoja juuri laittaa kiinni. Kytkinpakkoja en vielä saanut käsiin mutta liki jokaisessa laakerissa on uria ja kulumisjälkiä. Metalliputua tulee joka välistä vastaan eikä tuo ilman suuria panostuksia kuitenkaan tulisi todennäköisesti olemaan kovin pitkäikäinen. Itsellä kun ei ole moiselle autolle tarvetta niin ei viitsi varta vasten pelkkää paskaa alkaa kenellekään myymäänkään. Kyllä minä sen nyt kuitenkin yritän selvittää että mikä on alkuperäinen vikaantumisen syy.

                                                  Otin jakovaihteiston (kuva 2.) pois, helpotti kummasti kun lähti muutama kymmenen kiloa painoa pois. Öljypumpun irrottaminen meinasi pukata hikeä pintaan, ei sitä turhaan kehuta olevan vitt*mainen irrottaa. Lukkopihdeillä vetäen tuli mutta sai sitä kyllä aikansa repiä. Loput osat lähtevätkin sitten ihan nätissä järjestyksessä.

                                                  Kaikki rummut osoittautuivat ehjäksi. Kaikki stefat joita olen silmäillyt, ovat taasen osoittautuneet enemmän tai vähemmän rikkinäisiksi. Edellämainitut laakerit (esim. kuva 1.) ovat isolta osin entisiä ja niin ovat varmasti ne kitkalevytkin kunhan ne sieltä esiin saa kaivettua. Kolmannessa kuvassa näkyy sitten laatikon osia purkujärjestyksessä vasemmalta alkaen: Öljypumppu, input shaft, planeettakannatin, aurinkopyörä ja seuraavan rummun (kuva 4.) sokka jo irrotettuna.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Kysyin eräästä purkuauton laatikosta. Oli vähän heikkoa kun myyjä ei tiennyt laatikon tyyppiä, huoltokirjaa ei ollut missään eikä edes tietoa mistä laatikon tyypin saisi selville. Ei tuo tiennyt laatikolle hintaakaan vaan kysyi minulta ja kun tarjosin 350-400€ niin ei kelvannut.

                                                    Ei siinä mitään, myyjä saa toki itse päättää mitä myytävästä tavarasta pyytää. Purkaamoilta saa kuitenkin jonkunmoisen takuun ja kuitin eikä ne sielläkään enää paljon enemmän maksa. Sen verran kuitenkin ettei kannata näin halvan auton takia alkaa tekemään enää vaihtotöitä.

                                                    Seuraava kysymys kuuluukin: Voiko/pystyykö moottoria nyt käyttämään kun laatikko ja momentinmuunnin ovat irti? Startti ei tietenkään ole kiinni mutta eipä siinä pitkään mene jos sen ruuvaa paikalleen. Mietin että hinaan tuon kotiin ja olisi kivampi jos saisi lämmityslaitteet ja tehostimet käyttöön matkan ajaksi.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Manuaalivaihteistolla varustettua moottoria olen käyttänyt juuri vastaavassa tilanteessa, mutta automaatista en osaa sanoa, kun nuo on "kytketty" toisiinsa sähköisesti paljon tiukemmin kuin manuaali. Saattaa ECU olla ihmeissään jos ei saa laatikolta signaaleja (käynnistyykö ollenkaan)?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Kone käynnistyy kyllä mutta pysyykö kone käynnissä kun ei ole vauhtipyörän tai tässä tapauksessa momentinmuuntimen tuomaa painoa kampuralla?

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Tosiaan, mulla oli vauhtipyörä paikoillaan. Ei kai se auta kuin kokeilla miten se käyttäytyy?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Eikös kampiakselin asentotunnistin ole vaihteistossa kiinni? Ilman tuota ei käy.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Jos sen käymään saa niin samalla saa testattua että kuinka paljon kierrosherkkyyteen se lisäpaino moottorin perässä vaikuttaa. :)

                                                              Comment

                                                              Working...