Nostan kyllä hattua jos yksin 3h menee. Ellei sitten kaikki ole jo valmiiksi löysässä. ;)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 C5 quattro No-tronic
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Kireähkö on kolmen tunnin irroitus aikataulu tuolle lootalle, muttei tekemätön, tupakka miehellä jää tekemättä tuossa ajassa :) Tosiaan jos oletus että valmistelut kuuluu tuohon aikatauluun.
edit: öljypumppu on varmasti valmis jos on ilman öljyä saanut runtua. Ääni mikä alkoi kuulua jos oli naukuvaa sorttia, ilmaisee öljyn vähyydestä koska lootan öljyt alkaa muuttua kuohaksi kun pumppu imee suurimmaksi osin ilmaa ja vain marginaalisesti öljyä, tarpeeksi kauan tuota niin alkaa tosiaan ääntää naukuvalla äänellä, aika samalla tapaan kuin gavitoisi.Viimeksi muokannut sfk78; 14.1.2015, 23:31.
Comment
-
Lienee ollut litran purkkikin liian kallis investointi. Laatikosta tuli öljyä tyhjennyspropun kautta reilu puoli litraa ja momentinmuuntimesta vielä pari desiä päälle. Ehkä litra kaikenkaikkiaan kun laskee kaikki maahan loiskuneetkin, sekin vähä oli sellaista maitokahvin väristä muljua. En lähtenyt enää siinä vaiheessa edes kokeilemaan uusilla öljyillä vaan aski pudotettiin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti pois. Nyt kun jokseenkin tuoreessa muistissa niin purkujärjestys oli jotakuinkin:
Etuvetarien kunkkupultit
Etupyörät
Etuvetarit ja lämpösuojat
Pakoputkisto (alkuputkista taaksepäin)
Alkuputket (Lambdojen johdot auki liittimistään)
Lämpökilvet putkiston yläpuolelta kardaanitunnelista
Kardaani
Startti pois
Momentinmuunnin irti vetolevystä, pultit näkyy startin paikalta
Vaihteiston sähköliittimet ja siirtäjän vaijeri
Vaihteiston kannattimet irti korista
Tässä vaiheessa vaihteistokevennin alle
Vaihteiston kannakkeet irti vaihdelaatikosta
Vaihteiston öljynjäähdyttimelle menevät linjat irti laatikosta ja ensimmäisistä jatkoskohdistaan, irti jääneet osat pois tieltä
Vaihteiston ja lohkon väliset pultit pois
Helvetinmoinen kiroaminen, vetäminen, työntäminen ja ährääminen painavan laatikon irrottamiseksi
Puoli yhdeksältä aamulla aloitettiin ja puoli kahden aikaan oli laatikko peräkärryllä trukkilavaan sidottuna, työkalut kerättynä ja auto tallista ulos työnnettynä. Viisi tuntia siinä sitten meni arvellun kolmen sijaan parin pidemmän breikin kanssa.
Vielä pitäis omaan talliin siivota tilaa ja rakentaa joku työtaso. Sitten laatikko kärryltä talliin ja purkuun.
Comment
-
Ekassa kuvassa vanhojen öljyjen laatua. Lopuissa laatikko edestä, laatikko takaa jne. Apukuskin puolen vetolaippa on yhdellä pultilla keskeltä kiinni. Sen takaa tulee sitten tasauspyörästön öljyt jos niitä ei ole aiemmin päästänyt pois.
Otin koko etuperän pois. Se ei olisi ollut välttämättä pakollista mutta totesin painonsäästön auttavan loppupaketin siirtelyä. Kehältä pultit kotelosta auki ja koppa lähtee irti. Kuskin puolelta pitää avata 3 pulttia jolloin sen puolen vetolaippa ja väliakseli lähtevät yhtenä pakettina pois.
Comment
-
-
Venttiilipöydän irrottamisessa on muutama huomioitava juttu. Johtoja ei olisi välttämättä tarve irroitella venttiilipöydän päässä olevista solenoideista, minä tein siinä kohdin turhaa työtä. Koko johtosarja tulee myös venttiilipöydän mukana.
Laatikon ulkokotelon läpi tuleva johtoliitin on lukittu yksinkertaisella sokalla. Sokka nousee talttameisselillä pois jonka jälkeen liittimen pystyy painamaan laatikon kuoresta sisään.
Comment
-
Venttiilipöydän irrottaminen laatikosta vaatii usean pultin irrottamisen. Pultteja on kolmea eri kokoa. Isompia T40 kokoisia jotka pitää irrottaa kaikki ensimmäisen kuvan mukaisesti + yksi alhaalla oikealla oleva joka unohtui ruuvata pois ennen kuvan ottoa. Kuvassa 2. näkyy lisää reikiä, nämä T27 kantaiset pultit pitää myös irrottaa. Kaikki muut jäävät, niillä pidetään venttiilipöytä kasassa eikä niitä ole syytä irrottaa tässä vaiheessa.
Öljypumpun irrotus vaatii laatikon etuosassa olevien viiden kumiholkin irrottamisen. Tästä laatikosta tulivat koppuraisina murusina pois.
Samoin pitää irrottaa laatikon takapäässä olevat kolme seekerirengasta ja niiden takaa löytyvät jouset.
Viimeisen kuvan tilanteeseen lopetetaan tältä päivältä purku.
Comment
-
Ymmärtääkseni niiden viiden kumiholkin kautta kulkee öljy itse askiin. Kumi holkki rikki= Huono öljynpaine, huono öljynpaine=huono kytkeytyminen. Ja siitä se ilo alkaa, kun öljyä on vähän ja paine on huono.
Omassani sitten oli ainakin turbiinikotelon puoleinen laippa aika tiukassa, joutui ihan kunnolla lyömään että irtosi laipasta.
Comment
-
Jep. Mikä tahansa öljynpaineisiin vaikuttava asia, vaikka vaikuttaisi kuinka vähäpätöiseltä, todennäköisesti kertautuu fataaliksi viaksi. Tänään ei kerhotreffien vuoksi ehdi purkamaan enempää. Huomenna sitten pitäisi saada loputkin osat pöydälle ja näkee mistä tuo kaikki metallisilppu on lähtöisin. Magneettiin se tarttui joten vaihtoehdot ovat joko öljypumppu tai pakkojen teräslevyt, mahdollisesti momentinmuunnin. Joka tapauksessa öljyjen väri ja koostumus viittavaat juurikin jäähdytysnesteen tai muun veden pääsyyn öljyjen sekaan ja se on kitkalevyjen kuolemaksi.
Comment
-
Syylärin päähän ne putket laatikolta menee. Kai siellä on lämmönvaihdin. Öljyä tuli ainakin öljypumpun stefasta kun laatikkoa kääntelin. Oma veikkaus että jostain syystä autoa joku kenopää joskus hinannut moottori sammuksissa. Jospa sen tänään ehtisi purkamaan iltasella loppuun asti.
Comment
-
Olettaen että tämä on sama yksilö, joka tossa meikäläisen työmaan pihassakin nökötti ja mullekin kaupattiin. Tarina kertoo, että tämä kävi korjaamolla, jossa öljymäärä tarkastettiin/valutettiin pois tjms. Eli se voi selittää sen mihin ne öljyt sieltä on hävinny. Öljyt oli kuulopuheiden mukaan haissut pahalle ja ollut pikimustaa. Työkaveri joka noita laatikoita remppailee, totesi kuvat nähtyään, että kaatopaikka kamaa. Toivotetaan kuitenkin opettavaista ja kustannustehokasta remonttia. :)
Comment
-
Taas meni iltaan asti ennen kuin pääsi jatkamaan. Alkaa pikkuhiljaa näyttämään siltä ettei tuohon askiin kannata markkoja juuri laittaa kiinni. Kytkinpakkoja en vielä saanut käsiin mutta liki jokaisessa laakerissa on uria ja kulumisjälkiä. Metalliputua tulee joka välistä vastaan eikä tuo ilman suuria panostuksia kuitenkaan tulisi todennäköisesti olemaan kovin pitkäikäinen. Itsellä kun ei ole moiselle autolle tarvetta niin ei viitsi varta vasten pelkkää paskaa alkaa kenellekään myymäänkään. Kyllä minä sen nyt kuitenkin yritän selvittää että mikä on alkuperäinen vikaantumisen syy.
Otin jakovaihteiston (kuva 2.) pois, helpotti kummasti kun lähti muutama kymmenen kiloa painoa pois. Öljypumpun irrottaminen meinasi pukata hikeä pintaan, ei sitä turhaan kehuta olevan vitt*mainen irrottaa. Lukkopihdeillä vetäen tuli mutta sai sitä kyllä aikansa repiä. Loput osat lähtevätkin sitten ihan nätissä järjestyksessä.
Kaikki rummut osoittautuivat ehjäksi. Kaikki stefat joita olen silmäillyt, ovat taasen osoittautuneet enemmän tai vähemmän rikkinäisiksi. Edellämainitut laakerit (esim. kuva 1.) ovat isolta osin entisiä ja niin ovat varmasti ne kitkalevytkin kunhan ne sieltä esiin saa kaivettua. Kolmannessa kuvassa näkyy sitten laatikon osia purkujärjestyksessä vasemmalta alkaen: Öljypumppu, input shaft, planeettakannatin, aurinkopyörä ja seuraavan rummun (kuva 4.) sokka jo irrotettuna.
Comment
-
Kysyin eräästä purkuauton laatikosta. Oli vähän heikkoa kun myyjä ei tiennyt laatikon tyyppiä, huoltokirjaa ei ollut missään eikä edes tietoa mistä laatikon tyypin saisi selville. Ei tuo tiennyt laatikolle hintaakaan vaan kysyi minulta ja kun tarjosin 350-400€ niin ei kelvannut.
Ei siinä mitään, myyjä saa toki itse päättää mitä myytävästä tavarasta pyytää. Purkaamoilta saa kuitenkin jonkunmoisen takuun ja kuitin eikä ne sielläkään enää paljon enemmän maksa. Sen verran kuitenkin ettei kannata näin halvan auton takia alkaa tekemään enää vaihtotöitä.
Seuraava kysymys kuuluukin: Voiko/pystyykö moottoria nyt käyttämään kun laatikko ja momentinmuunnin ovat irti? Startti ei tietenkään ole kiinni mutta eipä siinä pitkään mene jos sen ruuvaa paikalleen. Mietin että hinaan tuon kotiin ja olisi kivampi jos saisi lämmityslaitteet ja tehostimet käyttöön matkan ajaksi.
Comment
-
Manuaalivaihteistolla varustettua moottoria olen käyttänyt juuri vastaavassa tilanteessa, mutta automaatista en osaa sanoa, kun nuo on "kytketty" toisiinsa sähköisesti paljon tiukemmin kuin manuaali. Saattaa ECU olla ihmeissään jos ei saa laatikolta signaaleja (käynnistyykö ollenkaan)?
Comment
Comment