Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

DIY: Audi S4 B5 2.7BiT TFSI puolakonversio + ICM delete

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    DIY: Audi S4 B5 2.7BiT TFSI puolakonversio + ICM delete

    Eli kyseessä on FSI moottoreissa käytettävien suorasytytyspuolien asennus vanhanliiton 2.7 30v Bi-turbo moottoriin.

    Etuina konversiossa on harmillisen usein hajoavien sytytyksenvahvistimien (ICM) poisto kokonaan.
    Voit käyttää isompaa tulppien kärkiväliä, parempi palaminen ja puolat ovat halvemmat.
    Touaregin adaptereilla puolat jäävät hieman vinoon. Kimppatilaus-osiossa kaupan vartavasten suunniteltuja adaptereita.
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=121966

    Osalista:

    Sytytyspuolat:
    06H 905 115 x 6
    (myös muita osanumero vaihtoehtoja olemassa. Esim. 07K 905 715F, [COLOR="Red"]06E 905 115E (punaiset)[/COLOR]
    mutta 1.8T MPI moottoreiden suorasytytyspuolat eivät sovi, koska fyysisesti liian lyhyet.)

    Puola-adapterit venttiilikoppiin:
    077 905 390 x 6

    4-napaiset liitinkotelot puolille:
    4B0 973 724 x 6
    TAI
    8K0 973 724

    ICM-poistoa varten 3-ja 4 napaiset liitinkotelot:
    978161 x 2
    978157 x 2
    (Nämä ovat Volvon osia)

    Sekä tarvitset:
    JPT-male pinnejä x 6 (ICM-Delete)
    JPT-female pinnejä x 24 (FSI-puolat)
    Kutistesukkaa, kolvi, tina, kuorintapihdit, yms. perus sähkötarvikkeet.


    [SIZE="4"]Vaihe.1[/SIZE]

    Irroita akun maadoitus.
    Itse aloitin projektin tekemällä ICM-delete osat valmiiksi.
    Kyseessä on siis sytytyksenvahvistimet ohittava johtosarja.

    Kytkentä:

    4-napainen --->3-napainen
    PIN.1 ---> PIN.3
    PIN.2 ---> EI KYTKETÄ
    PIN.3 ---> PIN.2
    PIN.4 ---> PIN.1




    [SIZE="4"]Vaihe.2[/SIZE]

    Irroita moottorin Y-imuputki ja sivulle kaartuvat imuputket. Irroita ilmansuodatinkotelon kansi.
    Poista alkuperäiset sytytyspuolat.

    Seuraavaksi on aika kytkeä 4.napaiset puolien liitinkotelot alkuperäisten 3-napaisten tilalle.
    Itse katkaisin johdot alkuperäisten liitinkoteloiden juuresta ja poistin liitinkotelot kokonaan. Voit joko tinata johtimet tai käyttää Abiko-liittimiä. Varmista luja ja kestävä liitos.

    Kytkentä:

    4-napainen --->3-napainen
    PIN.1 = +12v ----> PIN.3 (15)
    PIN.2 = Maa ----> PIN.2 (4a)
    PIN.3 = Signaali ----> PIN.1 (1 )
    PIN.4 = MAA ----> Imusarjaan, samaan paikkaan kuin johtosarja.


    Lisäys, tämä on oikea tapa maadoittaa.
    Pinni 2 = signaalimaa, maadoitus johtosarjaan tai tulipeltiin missä johtosarjankin maadoitus on.
    Pinni 4 = virtamaa, maadoitus imusarjaan.



    Suositeltavaa on myös ohjelmallisesti pudottaa latausaika 2.5ms:iin. Audeissa yleisesti 4ms latausaika puolilla ja tämän pienentäminen kasvattaa oleellisesti puolien elinaikaa. Mutta siis ei välttämätön toimenpide.

    Tässä lyhykäisyydessään kytkennät. Kun olet suojannut tehdyt liitokset ja varmistanut viellä kerran johtimien oikean kytkennän, niin kytke akun miinusnapa paikoilleen ja starttaa auto avaimesta käymään.

    Onneksi olkoon, olet nyt asentanut FSI suorasytytyspuolat autoosi.
    En ota vastuuta, mikäli onnistut rikkomaan puolasi/työkalusi/minkään muukaan autosi osan. Tai itsesi. :)
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Niconce; 16.10.2015, 18:34.

  • #2
    Muita plussia, isompi tulppien kärkiväli, parempi palaminen, ja pirusti halvemmat puolat. Niin ja osuvammat adapterit kimppatilauspuolella.

    Comment


      #3
      Kerrassaan hieno kooste ja selkeät ohjeet!

      Comment


        #4
        Heittäkää vaan kaikkia yksityiskohtia mitä lisäilen tuohon ohjeeseen. Parantelen sitä mukaa sitten. :)

        Comment


          #5
          Sähköteknisenä vinkkinä, nuo puolien sähköliittimien johtimissa olevat jatkoabikot on liimakutistettavia. Eli siis kuumailmapuhallinta niille niin tulee tiiviit liitokset. Ellei siis oo kesken toi homma tuossa kuvassa.

          Comment


            #6
            Kuvissa keskeneräiset liitokset. On kutistettu ja suojattu lopullisessa asennuksessa. Kuvassa selkeyden vuoksi keskeneräisenä.

            Comment


              #7
              Puolien osanumeroista jos joku tietää että millä numerolla saa punaiset ja millä mustat?

              Hienoa olisi myös jos saisi ohjeen puolien latausajan pudottamisesta, ilmeisesti tämä tehdään VCDS:llä?

              Comment


                #8
                Punaiset: 06E 905 115E
                Mustat: 07K 905 715 F

                Latausajan muuttaminen taitaa olla ohjelman tekijän hommia!?

                Voiskos tonne ohjeeseen lisätä alkuperäisten puolien johtojen värit vaikka pinnijärjestyksen perään. Kai ne tuolta kytkentäkaaviostakin löytyis, mutta ei tarviis sieltä tihrustaa?

                Comment


                • #9
                  Menee softan modaamiseksi.

                  Comment


                    #10
                    Jarkko puhuu asiaa, eli eikun porkkiksen juttusille ja uutta dataa boxiin sisään ;) Modailen ohjetta sitä mukaa, kun on sillain sopivasti aikaa. Tämän voi sitten valmistuessaan vaikka siirtää tuonne FAQ-osioon jos moderaattoreille vain sopii.

                    Comment


                      #11
                      Miksi latausaikaa pitää muuttaa?

                      Comment


                        #12
                        Pidentää oleellisesti puolien elinikää. Hommasta paljon juttua AudiSRS:llä ja muilla saiteilla, missä konversioita on enempi tehty.

                        Comment


                          #13
                          Kuinka paljon pidentää ja paljonko niitä puolia sitten menee?

                          Comment


                            #14
                            Ohjeeseen voisi ehkä lisätä kytkennöistä vielä kaaviot/kuvat selventämään.

                            Onko noille volvon osille muita vaihtoehtoja?
                            Voisko joku selventää, onko esim. nämä liittimet samanlaiset?

                            http://www.finjector.com/verkkokaupp...t-p-84703-172/

                            http://www.finjector.com/verkkokaupp...-p-123459-173/

                            Comment


                              #15
                              Luutavasti on, koska se tuollaiset itsekin otin. Fyysistä testausta en olevielä kerennyt tehdä.

                              Comment


                                #16
                                Tässä pari nefmoton threadia puolan latausajasta:
                                http://nefariousmotorsports.com/foru...p?topic=2721.0
                                http://nefariousmotorsports.com/foru...hp?topic=445.0

                                Comment


                                  #17
                                  Kuinkas monella niitä on hajonnut sitten? En ole itse törmännyt tuohon vieläkään.

                                  Comment


                                    #18
                                    8E 2.0TFSI moottoreissa on puolia hajoillut ja tuoreemmissa CDNB, CDNC jne. on puolia mennyt. Biturboissa tuskin viellä niin paljon kilometrejä kellään takana suorasytkäpuolilla, että olisi suuremmin ehtinyt hajoilemaan. Aika sen näyttää.

                                    Comment


                                      #19
                                      Onko tuo Touaregin adapterin reikä keskellä? 034 adapterissa se on, mutta ilmeisesti tulpan asento siellä poterossa suuntaa puolan alareunaan, ja puolaa joutuu vääntämään suht kovasti ylöspäin.

                                      Kannen poikkileikkaukesta näkee ettei tulppa sojota suoraan keskelle kohti venakopan reikää.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut okkim; 5.3.2021, 14:32.

                                      Comment


                                      • #20
                                        on keskellä

                                        Comment


                                          #21
                                          Osat on matkahuollon kuljettetavana ja pitäisi loput tarvikkeet hankkia.
                                          Tuossa osaluettelossa ei ole mainittu johdoista mitään. Mahtaako joku 0,75 tai 1mm2 olla sopivaa?
                                          Onko ICM osissa käytetty suurempaa johtoa vai hämääkö kuva?

                                          Comment


                                            #22
                                            Kontaktit on speksattu 0,5-1,5 mm2 johtimille eli jotain tolta väliltä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Joo-o. Pitää tämäkin nyt suorittaa alta pois kun huomattiin sytkän kääntävän ennakot nollan pintaan, ja ongelma vaan paheni(alkoi nykimään täys vedossa) kun vaihtoi uudet tulpat.

                                              Ne jotka on vaihdelleet vakio puolien kanssa rs2:n tulppia kannattaa huomioida että ilmeisemmin tuo parempi tulppa kompensoi huonoa puolaa niin että käynti paranee. Mutta fsi puolilla ja uusilla tulpilla pääsee kerralla monesta sytkäpuolen ongelmasta.

                                              Nyt vaan osia ootellen Finjektorilta. Alennukset oli voimassa vielä 23.5.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Meikäkin vielä tästä innostuneena tilasin samat romppeet Finjectorilta. Vaikka ei puolissa nyt vikaa olekaan niin eihän sitä tiedä jos huomenna vaikka jotain menee pimeäksi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olisko tällaista puolakonversiota järkeä tehdä AEB-moottoriin? Käykö samat puolat myös siihen?

                                                  Edit: tästä topicista löytyikin vastaus, eli ilmeisesti käy ja on järkeä http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=121966
                                                  Viimeksi muokannut toobyaas; 24.5.2013, 15:26.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tiedoksi vaan kaikille konversion tehneille, että tänään lähti 2 pyttyä pois pelistä työmatkalla. Syyksi paljastui abikojen pettäminen, eivät olleet irti irti vaan löysällä niin, että lähti vetämällä irti. Oli vielä oikean kokoiset liittimet ja ihan oikeilla tarkoitukseen käytettävillä pihdeillä puristettu kiinni ja näin on tullut se pari kk ajeltua ilman ongelmia.

                                                    Onneks random-nesteeltä löytyi liittimiä kun sinne neljällä pytyllä nilkutin. Sen verran kone heiluu, että tärinä tehnyt tehtävänsä. Ei muuta kun liitimet irti ja tinaten piuhat yhteen + sukka päälle... sitten kun jaksaa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Itsellä nykyään myös johdot tinattu. Varmempi tapa jos vähänkään kolvi pysyy kädessä. Mutta tässäkin pätee sama viisaus, että hyvin abikoilla liitetty on parempi kuin huonosti tinattu.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tommosta mä vähän ounastelin, ja kauhulla katselin kun konehuoneessa ruetaan abikoilla piuhoja jatkamaan. Jos ei ole oikeita puristustyökaluja, niin ne abikot on todella epäluotettavia.

                                                        huonosti tinattu.
                                                        Tämä yleensä tarkoittaa sitä, että on kylmäjuotos tai toinen ääripää on että tina imeytyy liiaan pitkälle johtoon jäykistäen sen ja tärinästä murtuu.
                                                        Eli kolvaukset aina kohtaan joka ei taivu ja pitää balanssin kylmäjuotoksen ja tinan liian imeytymisen välillä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hyviin abikoliitoksiin ei kelpaa sitten mitkää markettilajitelman abikot. Tarjoustalossa ,ja vissiin motonetissäkin, on myynnissä oikein Abiko -merkkisiä liittimiä. Kunnon kamaa, ei mitään pellistä taitettuja.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ja jos meinaa joskus jotain Abikoja käyttää, niin ensimmäinen homma on hommata Kunnon pihdit, eikä puristella mitään niillä ohkasilla market-pihdeillä!

                                                            amalinilla olikin jo hyvä pointti tinailuista, ei pidä mättää sitä tinaa äärettömän paljon että johdin tulee tinalla kyllästetyksi pitkältä matkalta, vain siitä liitoskohdasta se pitäisi olla tinattu ja muualta antaa johtimen joustaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X