Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80q projekti

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80q projekti

    Eli tuollaisen audi 80 quattron vuosimallia 90 kävin hakemassa pihaan lauantaina 11.2-12.
    Mitään erikoista ei autosta juurikaan löydy noiden perus varusteden lisäksi, eli nyt on vain: sport penkkit, lisämittarit keskikonsolissa, kattoluukku, neliveto ja laiska 66kw kone.

    Tarkoitus olisi mm. seuraavanlaista projektia tehdä audiin.
    - Ajovalojen releytys -> tulee vain 11-12V virtaa ajovaloille.
    - Perän poskilaakerien vaihto -> jos ei auta ulvontaan niin peräkin menee vaihtoon.
    - Moottori vaihtoon -> tilalle 1.8T.
    - Sisustan kunnostusta -> kuskin penkki räjähtänyt.
    - Coupen etupuskuri ja B4 etukaaret ja ehkä myös takakaaret. Onko kellään faktaa tuosta coupen takapuskurista? meneekö se heittämällä tuohon sedaniin kiinni?

    Ikään en vielä ole turbo koneiden kanssa värkännyt, joten tästä on hyvä aloittaa. Olen tässä nyt viikonverran pähkäillyt kumpi olisi parempi vaihtoehto, nelos- vai vitoskone, ja olen päätymässä tuohon neloskoneeseen. Neloskone siksi että se on helpompi saada mahtumaan tuonne, ja saatavuus on parempi AVK:n kautta :D, eli avk:lta olisi tarkoitus hankkia tuo tekniikan luovuttaja kunhan sellainen sopiva sinne saapuu.
    Attached Files

    #2
    Kuten täällä porkkiksen projekti osoitti on 1.8T pannun naittaminen typ89 koppaan melko hauska yhdistelmä.
    Ei siis muuta kuin tekemään ja muista pitää kamera hollilla usein niin saa silmänruokaa.

    Itsekin kaavailin/kaavailen jotain tuollaista mutta toisaalta voisin koettaa olla erillainen nuori.
    Katsoo nyt mihin rahat, rahkeet, ja muut ympäristötekijät antavat periksi.

    Comment


      #3
      Jos haluaa pikkurahalla paljon hauskaa, niin kyllä tuo 1,8t on varmaan paras sijoituskohde mitä voi tuollaiseen koriin tehdä. Osia on internetti pullollaan ja parillisella pyttymäärällä varustetun koneen kanssa kaikki on muutenkin helpompaa.

      Viitoskonetta voisi suositella lähinnä jos mielessä olisi Ison voiman ottaminen koneesta tai jos korissa olisi vitoskoneelle korvakot, mittaristot ja muut systeemit valmiina. No tietysti ne äänet. :)

      Comment


      • #4
        Tuohon vitos swappiin löytyis kyllä kaikki tarvittavat korvat sun muut konehuoneeseen, mutta ajattelin että se max 300 olis tälle korille jo aika mukava... kuuluisat viimeiset sanat?
        Vitosen äänet olis kyllä makiat, mutta ymmärtääkseni aika kalliit ;)

        Comment


          #5
          Isolohkoon voi siirtyä myöhemminkin. Nelosten saatavuus on ainakin nyt minusta parempi, kuin vitosten. Hinnatkin tuntuu edukkaammilta. Koneenkorvia nyt ei lie järjettömän vaikea seppäilläkään. Eiköhän niille jostain tekijä löydy, jos ei itseltä onnistukkaan.

          Comment


            #6
            Best bang for the buck tulisi varmaan tuolla 1.8T swapilla.
            Mutta jos ajatellaan laatikon ulkopuolelta niin mites esim 2.7bit, 2.6-2.8 remmiahdettuna tai jotain diesel käyttöistä tuolla pellin alla. Käsittääkseni kaikki olisivat lakiteknisesti mahdollisia, tosin kaikissa omat hauskat ja vähemmän hauskat haasteensa.

            No joka tapauksessa harrastaminen on aina paikallaan ja nämä minun mietteet luultavasti jää essonbaari asteelle.

            Comment


              #7
              1.8t menee kivasti ja vähällä vaivalla. Vitoskoneen kanssa lisää 100h työtä, vaihda lukkopellit, rakenna syylärin paikat, korvakot, mittaristot uusiksi jne. Biturbon kanssa lisää edelliseen 100h, kaikki uusiksi ja lisäksi on helvetin ahdasta ihan joka paikassa. :) 2,6 tai 2,8 vaparista rakennettu remmi tms. ahdettu moottori: lisää biturbon asennusaikaan 100h kun on samat tilankäytön haasteet + moottorinohjaus uusiksi + ahtojärjestelmän keksiminen nollasta.

              Dieselmoottoreista sinne voisi laittaa 1,9tdi:n joka on asennusteknisesti varmaan aika lähellä 1,8t:n vaivattomuutta. Miinuspuolena se että en tiedä onko vieläkään olemassa kunnolla nipussa pysyvää kokoonpanoa jossa olisi yli 300hv. 2,5tdi suora vitonen kävisi toki myös ja siitä sen kolmisen sataa hevosta saa kohtuullisen hyvällä luotettavuudella ulos, mutta sitten pitää uusia aski koska yli 300hv kaverina tulee 600-700Nm. 2,5tdi v6 onnistuisi niinikään, haasteet lienee suurinpiirtein samoissa kuin tuon biturbon kanssa, enkä näin suorilta näe mitään syytä miksi olisi parempi aihio kuin R5. Dieselien kanssa aski ja perä pitäisi varmaan uusia joka tapauksessa, kun noissa kasikympeissä on se lyhin mahdollinen malli.

              Rakentaminen on ihan kivaa, mutta ajaminen on myös niin kivaa että itse puollan tuota helpointa reittiä. Varsinkaan kun siinä oikein valituilla välityksillä ei merkittävästi häviä muissa ominaisuuksissa, koska t89 on kuitenkin perin kevyt kori. Isompaan koppaan 1,8t:n tunkkaaminen olisi sitten ehkä itsensä pettämistä, pieni kone on kuitenkin pieni kone.

              E: ainiin ja rahamiehille tietenkin 2.0TFSI joka olisi melkoisen kova luu kaikin puolin. :)

              Comment


                #8
                Keulapainokin puhuu sen 1.8T:n puolesta. En usko että bit:illä painonjakauma ainakaan paranisi.

                Comment


                • #9
                  v6:n kanssa se paino ei menis niin kauas etuakselin etupuolelle vaikka sitä painoa tuleekin varmasti enempi kun 4 pyttysellä

                  Comment


                    #10
                    V6 tdi on kyllä bitukkaan verrattuna tilaystävällisempi vain yhden ahtimen ansiosta, joten ei tarvi niin rajua kenkälusikointia. En näkisi mitää ongelmaa tommosen istuttamista, jos luovutusmoottori on manuaalivaihteisesta autosta :)

                    Comment


                      #11
                      Kuka jättää käyttämättä tilaisuuden hyväkseen ja tuuppaa V6 TDI:n yhdellä ahtimella saastekoppaan? ;)

                      Vastaus: Sellaista urpåa tuskin on olemassakaan..

                      Comment


                      • #12
                        Vanha kunnon viis pyttynen TDI olis aika kova!

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä uskon että se 1.8T tähän tulee. Tuota porkkiksen topickia jo jonkinverran selattu ja vaikuttais ettei tuo liian vaikeata ole, ja on helposti toteutettavissa.
                          Kuinkas jos tuossa samalla liimailisin nuo vitos koneisen moottorin etukannakkeet kiinni tuonne runkoaisoihin? Saako niitä käytettyä tuon neloskoneen kanssa? vai meneekö vaikeaksi? Saisi vaan nuo hydrauliset moottorin kannakkeet helposti niihin, kun ei tästä mitään ratapeliä olisi tehdä.

                          Sain käsiini tuon uudemman malliset ajovaloviikset johtosarjoineen, eli ne pyöreät ja autossa on kiinni tuommoiset kanttiset viikset, niin onko mitään järkeä vaihtaa noita uudempia tuohon?
                          Pitäisi kojelautakin vaihtaa ja viikset muutenkin, kun tuo vilkku vasemmalle ei tahdo oikein aina toimia kunnolla, ja lasinpyyhkijät jää keskelle lasia melkein aina. Samalla tarkistetaan lämmityslaitteen kennon kunto, ja tutkitaan mistä lämmönsäädön vaijeri on päässyt irti, sillä eilen meinasi paistua autoon kun ei tule kuin kuumaa ilmaa.
                          Viimeksi muokannut Mehtala; 29.2.2012, 19:00.

                          Comment


                          • #14
                            Tuli vaihdettua nuo ajovalo viikset tuossa viikonloppuna, ja helppo hommahan tuo kuitenkin oli. Eli vaihdoin vaan nuo liittimet tuosta toisesta johtosarjasta tuohon auton johtosarjaan, ja nyt pelaa viikset kuin unelma. Lasinpyyhkijä jää edelleen välille -> pitänee tutkia pyyhkijään moottoria hieman.

                            Samalla tuli bongattua tuon tupakansytyttimen toimimattomuuden syy, ja siitä liitteenä kuva. Eli johtosarjasta oli sulanu noin 2 metrin matkalta maa- ja virtajohto tupakansytyttimeltä. Uusin sulaneet johdot, ja taas pelaa. Miten muuten on mahdollista että on johdot sulanu noin pitkästi, ennenkuin 15A sulake on palanut?

                            Lämppärin kenno oli uusittu joskus aiemmin, joten jätin sen sitten sinne, kun oli vielä hyväkuntoinenkin. Lämmönsäädössä ei ollutkaan vaijerivikaa, vaan säätönamiska pyöri puoli kierrosta tyhjää -> uusin paneelin, ja nyt toimii, eikä autoon enää paistu näin talvella jos ei itse niin tahdo.

                            Kyselin tänään audiin Bilsteinin iskareita, kun etupäässä iskarit alkaa olla elinkaaren lopussa ja kolisevat kuopissa. Siis Bilsteinin B6 / B8 iskareita olen kysellyt, mutta fixus liikkeessä ei ainakaan yhtäkkiä saatu selville kenen kautta niitä saisi (koivunen, kaha, HLgroup), lupasivat selvitellä huomenna lisää. Noiden B8 pitäisi olla vähän lyhemmät kuin noi B6, joten soveltuvat myös madallusjousien kanssa käytettäviksi. 30-40mm saisi tulla madallusta jousilla, mutta minkälaiset tuonne kannattaisi laittaa? Weiteciltä ainakin saisi, mutta yhdestä weitec alustasarjasta on kokemusta, ja se oli ihan hirveä.
                            Tällähetkellä auto on noin 5cm matalempi kuin vakio, vaikka alla on vakio alusta!? 33cm on pyöränkaaresta navan keskelle, kun vakio on jotain 37-38cm luokkaa (tänään mitattu toisesta samanlaisesta autosta jossa varmasti vakio alusta).

                            Haulla saa vähän sekavaa infoa, joten kysäsen täälläkin nyt sitten, mikä on mallisarjan tehokkain auto johon tätä verrataan muutoskatsastuksessa? A80 2.0 16V 136hv, vai A90 2.3 20V 170hv?
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut Mehtala; 29.2.2012, 20:00.

                            Comment


                              #15
                              Speed autoteilestä saat sopivat bilsteinit tarvittaessa. Uskoakseni sulla on tehokkain verrokki tuo 2.0 16v kasikymppi.

                              Comment


                              • #16
                                Voisiko joku vähän tutkailla aktesta minkälaiset jarrut ja alatukivarret tuollaisessa 2.0 16V:ssä on? Olen kyllä ollut vähän kaupoissa 2.3 20V jarruista ja alatukivarsista, kun olen ollut siinä käsityksessä että alusta pitäisi muuttaa vastaamaan mallisarjan tehokkainta, eli ilmeisesti tuota 2.0 16V:stä.

                                Ajattelin ensin kysellä tuolta fixus liikkeen kautta, kun saan sieltä vähän alennusta kun ole töissä kyseisessä ketjussa. Hyvä että kerroit tuosta speed autoteilestä, sillä en itse olisi kyllä heti äkännyt sieltä katsoa. Pitänee sieltä hommata, jos en Fixuksen kautta saa.
                                Viimeksi muokannut Mehtala; 29.2.2012, 20:13.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                  ...Uskoakseni sulla on tehokkain verrokki tuo 2.0 16v kasikymppi.
                                  Joskus jostain ketjusta muistelisin lukeneeni että 80 ja 90 on samaa mallisarjaa jolloin tuota 90 voisi käyttää verrokkina. Itseäkin tämä tieto nimittäin kiinnostaisi jotta voisi jatkaa omaa essonbaari tasoista suunnittelua tuon oman kippanan kanssa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    90 Käy vertailu malliksi. Syksyllä katsastin oman 80:n omavalmiste moottorilla ja vertasin sitä 2.3 20v.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä mä sanoisin että tehokkain verrokki on 7A-ysikymppi. Varmaan tietty taas löytyy konttorikohtasia eroja.

                                      AEB:n asentamisessa voit käyttää verrokkina NM-ysikymppiä niin ei tarvitse edes jarruihin kajota, kun ovat samaa kamaa ja tehoa 8kW enemmän kuin AEB:ssä. Ei tarvii siis muuttaa vastaamaan tehokkainta, jos ei jonkun hitaamman mallin tehoa ylitetä.

                                      16v:ssä on muistaakseni ihan samat perusromut alustassa kuin lähes kaikissa muissakin.
                                      Viimeksi muokannut porkkis; 29.2.2012, 20:40.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pitänee itsekkin käydä kyselemässä tuosta lähikonttorista tuota asiaa, kun samalla selvitetään onko tämä aihio nyt vähäpäästöinen vai ei. Itse sanoisin että ei, kun ei niin papereissakaan lue, eikä ole lueteltu mitään hienouksiakaan otteeseen.
                                        Viimeksi muokannut Mehtala; 29.2.2012, 21:08.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sain juuri vahvistuksen, eli eteen olisi tulossa 276mm levyt ja G60 satulat. Lisäksi pääjarrusylinteri vaihtuu 22mm -> 25mm. Sain hommattua samalla myös perän tuollaisesta 2.3 20V audista, niin siinä on nuo 100mm laipat vissiin valmiina, jotka ilmeisesti pitäs olla jos meinaa AEB:n muutoskatsastaa käyttäen tuota NM verrokkina.

                                          Eikös Coupessa ole sama perävälitys kuin tässäkin? Tuo perä on siis 2.3(7A) 20V Coupe audista.
                                          edit. nyt menee pahaksi, tuossa vissiin perävälit 4.11, jos ostan laatikon myös? Meneekö auton ajettavuus pilalle?
                                          Viimeksi muokannut Mehtala; 29.2.2012, 22:11.

                                          Comment


                                            #22
                                            Neloskoneisissa on 4.55 perät ja vitoskoneisissa 4.11. Voit vaihtaa pelkät laipat ja sisänivelet, jos tahdot tehdä vimpan päälle. Mutterikiinnitteiset vanhan mallin vetarit ovat samat 4syl+NM eli myös sisälaipat. Pulttikiinnitteisissä eroa sisänivelissä.

                                            Pidä vanhat jarrut tallessa, jos tahdot ajaa joskus piikkipyörillä. 15" ja 16" on nimittäin saman kokoinen eli hemmetin iso eikä mahdu t89 kaariin ees huonosti.
                                            Noi G60 on vähän sellaiset välimallin vitsit vakiolevyillä. Ei niillä tee moottoriradalla ainakaan oikein mitään. Itellä on G60 + 324mm levy kesäjarruina ja 1.8 vakiot talvijarruina. Ei mene juurikaan syvemmälle poljin vaikka en vekslaakaan pääsylinteriä. Levykoko kompensoi varmaan osaltaan että pienempi puristus riittää.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuota perää oon ollu ostamas lähinnä sen takia, että saisi hiljaisemman, kun tuo nykyinen tykkää vollottaa siinä 80-120 vauhdis niin pirusti.
                                              Oli tuo jo kerran pöydällä auki, ja totesin että on nuo poskilaakeri menny pilalle -> laakerit väljiksi -> hammaskosketus pielessä.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut Mehtala; 29.2.2012, 22:33.

                                              Comment


                                                #24
                                                No vaihda laakerit? Ei ole rakettitiedettä. Hammaskosketuksenkin voi kattoa ihan maalaisjärjellä kohdilleen väriaineella.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tosiaan, jos kukaan ei vielä asiasta sanonut, niin Coupen takapuskin ei sovi sedaniin. Puskuri ei ylety kaariin asti. itsellä tuli huomattua, kun hankin S2 Coupen takapuskurin ja sovittamishetkellä se oliki kiva ylläri.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                                    No vaihda laakerit? Ei ole rakettitiedettä. Hammaskosketuksenkin voi kattoa ihan maalaisjärjellä kohdilleen väriaineella.
                                                    Juu laakerin vaihdollahan tuo hoituu ja on yksinkertainen homma.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Mikäs muuten tälläisessa typ89 on hinta/laatusuhteeltaan paras vaihtoehto jarrujen päivitykseen? Tuosta 7A-ysikympistä löytyy ne mallisarjan tehokkaimmat pysäyttimet jotka sopinevat suoraan paikalleen. Entäs esim B4 korin 2.6 tai 2.8 koneisten jarrut. Ovatko tehokkaammat ja millainen askartelu niiden kanssa tulisi eteen?

                                                      Fordilta, Peugeotilta ja Volvolta löytyi pikaisella tutkinnalta samaa pulttijakoa (4x108) joten löytyykös noista apuja levyn valintaan.

                                                      Tarkoitus olisi ensi kesänä laittaa omasta kärrystä alusta kuosiin ja jarruremppa menisi siinä samalla melko kätevästi. Hieman tuossa voisi samalla harrastaa mutta koska ei erikoisempia laitteistoja metallin muokkaukseen ole niin melko "plug and pray" osat pitäisi valita.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Olen jostain lueskellut että ei ole ihan helppoa löytää näihin G60 jarruihin levyjä jotka menis noihin sedanin nilkkoihin. Coupen levyn ET on eri, joten joudun hommaamaan uudet levyt, mutta eikös 90 audia ole saanut 7A koneella ja näillä G60 jarruilla?

                                                        Iskarit löytyy Kahalta, mutta B8 sprint malli jota olen hakenut on tehdastilaus kamaa, ja hintaa jää noin 600€ sarjalle. H&R jouset voisin ostaa, kun vaikuttavat olevan ihan hyvässä maineessa. Painin vielä tuon 30/30 ja 45/45 sarjan välillä, sillä enempää en tuota enää viitsisi madaltaa kuin mitä se jo on. Tällähetkellä tuo on omien mittausten mukaan noin 50mm matalempi kuin vakio, mutta tähän tarvitsisin vähän lisää mittaus tuloksia. Eli paljonko porukalla on ollut navan ja pyöränkaaren väli tälläisessä B3 quattrossa? itsellä on nyt 33cm edessä ja takana, kun yhdestä vastaavasta autosta mittasin 38&38.

                                                        Koitetaan nyt sitten laakeroida tuo perä uusiksi, joten nyt pitäisi saada varaosanumerot noille perän poskilaakereille, niin voisin tilata ne. Pinionissa ei ollut laakereissa välyksiä, niin en niitä ajatellu uusia. Ostin kuitenkin vaihteiston ja perän 4.11 loppuväleillä, kun hinta jäi varsin matalaksi, ja jos ei muuta, niin räjäytän sen paloiksi ja tutkin hieman mitä tuollainen laatikko pitää sisällään.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hain tänään tuon vaihteiston, perän, etujarrut ja jarrupääsylinterin. Vaihteisto siis vitoskoneesta mallia ASZ ja perä vitoskoneen AEC. En nyt kyllä keksi mikä tuossa nyt on niin erilaista verrattuna tuohon AKT laatikkoon mikä autossa nyt on kiinni. Kytkinkoppa on samalla osanumerolla sekä ASZ ja AKT laatikoissa, samoin kuin myös kytkinakseli ja vetarin laipat on samalla osanumerolla.

                                                          Vaihdelaatikko vuotaa ehkä kytkinakselin stefasta, eikä etkassa näyttäny olevan mittoja sille, eli onko jotenkin erikoinen stefa? tai löytyykö jostain mittoja? Jos ei mittoja saa, niin pitänee yrittää arvailla. Vetarien stefat ovat mitoiltaan 45x60x8, ja vaihteen valitsinakselin stefa 16x24x6. Laatikon Kardaaniakselin stefaa en löytänyt, mutta pakkohan sieläkin on sellainen olla? Kenelläkään heittää osanumeroa tai mittoja sille?

                                                          Perä on muuten kuiva ja ehjä, mutta lukon siirtohaarukka on poikki. Perässä oli terveen väriset öljyt sisällä, eikä metallisiruja tullut mukana. Perään ei saa kuin tuota oiken puoleista stefaa, vasen on poistunut valikoimista?
                                                          Jarrut oli yllättävän hyväkuntoiset, joten ne varmaan menee alle tuollaisena. Nuo Coupen levyt on liian syvät, eli pitää hommata 90 2.3 20V audin etulevyt.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eihän niissä askeissa pitäisi muuta eroa ollakaan, kuin etuperän ja vaihteiden välitykset.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X