Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Se on elossa ! 5000 cs quattro vm 86

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Se on elossa ! 5000 cs quattro vm 86

    Saksalainen insinööritaito ei petä. Elikkä on tossa tommonen "projekti" kuin 5000 cs quattro vm 86. Auto on ollut perinteisessä kylmässä ladossa 9 vuotta ja hain sen pois kuukausi sitten kun sain hyvän hallin. Kaiken linnunkakin ja pölyn alta paljastui mahtava kunto. Alkuperäinen pearl white väri oli hyvässä kunnossa ja nahkasisustuksen homepilkut lähti helpolla pois.

    Auton on kaveri tuonut Floridasta muuttoautona v 94 ja sillä on 110tml mittarissa. Kaverin muuttaessa kymmenen vuotta sitten kaukoitään audi ajettiin latoon josta sen kävin sitten pelastamassa. No eilen olin tallilla vähän sitä herkistelemässä. Laitoin mäntien päälle "ihmeainetta" ja vaihdoin öljyt. Vähän sähkölaitteisiin ruiskuttelin myös kemiaa. Akku kiinni ja toisella käyntiin!!! Vähän oli olkiluotoa ilmassa mutta ihmekös tuo.

    Auto on tietenkin aivan ruosteeton ja täysin alkuperäisessä kunnossa kasettisoitinta myöden. Konetta kaveri kerkis jenkeissä pikkusen piristämään (n 250hv. ainakin 96). Aion pitää kiesin ulospäin täysin alkuperäisenä mutta tekniikka toki täytyy käydä läpi ja jos tuulet ovat suotuisat niin ensi kesänä kruisataan kattoluukku auki !

    Kaikenlaiset neuvot toki otan kiitollisena vastaan.
    Viimeksi muokannut jasso; 24.11.2008, 14:15. Perustelu: Poistettu turhat rivitykset ja lisätty kappalejaot + otsikko

    #2
    Hienoa! Mun neuvo "orggislistapuristina" on se, että malta pitää auto vielä kahdeksan vuotta tuossa orggiskuosissa ja museoi se. Ei ole liiemmälti enää suuremmin virittämättömiä orggiskuntoisia typ44-Audeja olemassa, ainakaan niitä joissa on orggispalikat soitinta myöden kiinni.

    Comment


    • #3
      Konetta kaveri kerkis jenkeissä pikkusen piristämään (n 250hv. ainakin 96).
      Taitaa olla vaan muilta osin alkuperäinen..

      Comment


      • #4
        No eipä sille mitään isompia koneistuksia tehty. Intended accelerationin stageII paketti
        vain. Eli kymppäventtiilinen alkup. kone on.

        Comment


        • #5
          Oho, melkoinen löytö. Teroa kompaten, pidä se orkkiksena :)

          Kuvia kiitos?

          Comment


            #6
            "Intended accelerationin stageII paketti"

            Tiedätkö mitä tuohon kuuluu?

            Comment


            • #7
              aika hyvä löytö.. komppaan myös; pidä originaalina

              mitä tuo stage II -paketti mahtaa pitää sisällään?

              edit: damn.. hidas

              Comment


              • #8
                Tietääkseni hitachi boxin muutos,hukkaportin jousi ja tais olla joku vähän tyrnempi
                kkk-ahdin ns street versio. Tarkkaa tehoarviota en osaa sanoa mutta melko pirteä
                oli tommoseksi lotjaksi kun sillä ajoin viimeksi 1996. Oli muuten kyseinen auto mellä
                hääautona samana vuonna. Joten vaimokaan ei hirveästi ole vastaan uutta "harrastustani"
                Toinen muksu on tulossa tossa helmikuussa joten talli-illoille toki täytyy aina kysyä lisenssi...

                Comment


                  #9
                  http://www.intendedacceleration.com/pricing.html

                  Comment


                  • #10
                    Osia typ44 5000/100 on aika paljon liikkeellä, koska hirveitä eroja ei normi 100seen ole. Jos meinaa että tulevaisuudessa alkaa museomeininki enemmän kiinnostaa, niin ruuvaa org osat talteen ja hommaa jostain romikselta käytettyä osaa jota voi modifioida enemmän. Orginaalikuntoisessa on oma viehätyksensä, mutta ei pidä kahlita ajatuksiaan orginaalikuntoon jos siltä tuntuu.

                    Pääasia on että harrastaa typ44, eli Audin parasta korimallia ja Audin nykyisen suosion pohjan luonutta mallia.

                    Comment


                    • #11
                      "Stage II - ECU, Wastegate Spring & Turbo -- 275-290hp"

                      ja minä kun olin siinä uskossa että k-jetillä ei pääsis kuin max. 240 tehoihin.
                      tuollainen 75+ pitäisi kyllä tuntuakin jossain..

                      Comment


                        #12
                        Hienoa, ja pidä se kuosissa.
                        Hetki sitten kaupungilla ohitseni ajoi sileäkylki44q joka näytti juuri luovutetulta uudelta autolta. Edes vetokoukku ei ollut käytetyn näköinen. Ratissa Metusaleemi, joka nähtävästi nautti q-kelistä. Teki mieli ajaa pysäyttämään pappa ja ostaa auto pois talletettavaksi mutta kun noita talletteita on jo ihan liian kanssa...

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja juhakill Näytä viesti
                          Pääasia on että harrastaa typ44, eli Audin parasta korimallia ja Audin nykyisen suosion pohjan luonutta mallia.
                          Onnittelut Juhalle A:lle 5000:sen hankinnasta! Muistan kun serkku toi 80-luvulla Audi 5000:n muuttoautona jenkeistä, auto (=Audi) jäi elävästi lapsen mieleen. Ja kuten Juha K. kirjoitti, on tainnut jäädä muutaman muunkin mieleen, tunnetaan myös jenkkislangissa.

                          Comment


                          • #14
                            Siinä nuo kuvat.

                            edit:
                            Siinä vielä http muodossa vähän suurempana.
                            Attached Files

                            Comment


                              #15
                              Näyttää kyllä jopa liian hyväkuntoiselta tuo maalipinta. Kerrankin noin päin.

                              Comment


                              • #16
                                kyllä on lötkö hienossa kunnossa. onnittelut.

                                Comment


                                  #17
                                  Vautsi, hieno latolöytö! Hyväkuntoinen helmiäsvalkoinen on aika näyttävä väri. Vanteetkin vielä oikeaoppisesti samaa sävyä. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juu. Ja vararenkaan vanne samanlainen. Käyttämätön. Varmaankin pienin murheeni
                                    auton kohdalla mutta kuskin ja repsikan puoleisesta oven kahvasta puuttuu kromilistat.
                                    Onkohan jostain saannissa kohtuuhintaan?

                                    Comment


                                      #19
                                      Melkein antaisin vinkin että ajele vasta keväällä. Muuten intoudut pitämään q-kivaa ja tuloksena osuma johonkin vähemmän joustavaan osapuoleen...

                                      Comment


                                      • #20
                                        No näin olisi tarkoitus. Kyllä se on taas lehti puussa ennenkuin audi on kadulla. Jos talvella
                                        muutaman illan saisi ihmetellä letkuhässäkkää konehuoneessa. Ja muutamaa anturia. Ja
                                        todella jäykkää kytkintä...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mitäs hyötyä sellasesta quattrosta on? Eikös se ole nimenomaan näille säille tarkotettu? Ja vieläpä se että jos koomailee niin eiks sitä varte ole kaskot? Sais ainaki halvalla uutta peltiä ;) Siisti peli kyl, olispa omaki Q.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Sergey Näytä viesti
                                            Ja vieläpä se että jos koomailee niin eiks sitä varte ole kaskot? Sais ainaki halvalla uutta peltiä ;)
                                            Että kun löytää hienon latolöydön, niin lunastukseen vaan ja tonni kourassa ostamaan uutta peltiä.
                                            Anteeksi, mutta hieman meni ohi kommenttisi.


                                            Hieno latolöytö tuo Audi ja onpa hieno/jännä väri.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tässä vähän LatoAudin historiaa;

                                              Ostin sen West Palm Beachista vuonna 1993. Edellinen omistaja oli sen myynyt 70t mailin jatketun takuun mentyä umpeen. Vanhemman naisen torikassi siihen asti. Oli ostettu vain ja ainoastaan värin vuoksi. Voi olla vaikea uskoa, mutta uskottu saksalainen mekaanikkoni ei hakemallakaan löytänyt muuta vikaa kuin takalasien kytkimet, niitä kun ei oltu koskaan käytetty...

                                              Niistä piristyksistä sen verran että se tehonlisäys on enemmän kuin 75 pollea, jenkki-versiossa kun on alunperin vain 168hv. Ensin muutokset elektroniikkaan, sitten hukkaporttiin ja vielä S4:n modifioitu turbo. Ja vielä kerran boxiin eri asetuksen ennen Suomeen tuloa (ajoin loppupäivät oktaanibuusterilla).

                                              Potkua viimeisillä muutoksilla n.265 Audi-guru Ned Ritchien mukaan. Mitattu 233 konia kun haettiin anturivikaa tehohäviön vuoksi, joten kaiken ollessa kunnossa se 265 on varmaan aika liki. 0.7bar paineet 1700:lla kierroksella ja kilo 2300:n kohdalla, eli hyvin ajettava on. Ja kyllä yli 300:kin onnistuu Ritchien mukaan. Sanoo 330:n olevan käytännön ylärajan, Oli itse vetänyt kiertokanget mutkalle 380:n kohdalla. 10V kone siis, en tiedä mitkä muutokset ruiskun osalta.

                                              Ja kiitos taas Juha kun pelastit "Helmen" takaisin ajettavaksi. Keväällä sitten. :-)

                                              Comment


                                                #24
                                                Laitoin kyselyä tunne IA:han ja vastauskin tuli. Stage I: 10V koneelle K24:lla ECU muutokset+hukkiksen jousi 250 - 285hp. Stage II: RS2 ahdin ja shimmeillä bensanpaineet kuntoon + Stage I muutokset= +300hp. Hmmmnnn...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mielenkiintoista olisi tietää paljonko tuo haukkaa noilla modeilla arkikäytössä. Jostain kun olen antanut itseni ymmärtää että viritetty K-jetro ja taloudellisuus ei sovi samaan lauseeseen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mitäs hyötyä sellasesta quattrosta on? Eikös se ole nimenomaan näille säille tarkotettu? Ja vieläpä se että jos koomailee niin eiks sitä varte ole kaskot?
                                                    Aika nihkeästi myöntävät kaskoa noin vanhoihin vehkeisiin, BTDT, ja jos sellaisen saakin, vahinkotapauksen korvaus lähinnä raivostuttaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Teppo Kalske Näytä viesti
                                                      Mielenkiintoista olisi tietää paljonko tuo haukkaa noilla modeilla arkikäytössä. Jostain kun olen antanut itseni ymmärtää että viritetty K-jetro ja taloudellisuus ei sovi samaan lauseeseen.
                                                      Ei kuluta sen enempää kun vakiokaan. Ehkä jopa vähemmän modernimman turbon ja tarkempien ruiskun asetusten ansiosta. Tämä siis räpläämättä bensanpaineita. Itse ajoin vakionopeuden säädin päällä ja noin 110km/h (107? todellista) Helsinki-Tampere-Helsinki välit kauniina kesäpäivänä ja kulutus oli n.8 litraa sadalla. Toki 40l/100km (Cruise Night, Helsinki) onnistui kanssa...

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tämä siis räpläämättä bensanpaineita.
                                                        Tuo selittääkin säädyllisen kulutuksen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                                          Anteeksi, mutta hieman meni ohi kommenttisi.
                                                          Ainiin, unohdin missä statuksessa auto on useille... Eli sama kuin intian lehmillä joiden vahingoittamista seuraa suunilleen vankeusrangaistus. Ja mitä vakuutusiin tulee niin sehän on vain vakuutusyhtiön valintakysymys. Itsellä on täyskasko 300€ omavastuulla myös 34v vanhassa autossa joka ei ole edes museokuntoinen.

                                                          Ilmanmuuta latolöydöistä pitää silti huolta pitää, ei siinä mitään mutta kyllä se o silti mun mielipide että quattro on parhaimmillaan just talvella :) Huippua on tää että autossa on näinkin paljon tietoa tallessa eikä ole vain "Joku mikälie" latolöytö ilman historiaa.

                                                          eli älkää heti pahastuko.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Sergey Näytä viesti
                                                            Ainiin, unohdin missä statuksessa auto on useille... Eli sama kuin intian lehmillä joiden vahingoittamista seuraa suunilleen vankeusrangaistus. Ja mitä vakuutusiin tulee niin sehän on vain vakuutusyhtiön valintakysymys. Itsellä on täyskasko 300? omavastuulla myös 34v vanhassa autossa joka ei ole edes museokuntoinen.

                                                            Ilmanmuuta latolöydöistä pitää silti huolta pitää, ei siinä mitään mutta kyllä se o silti mun mielipide että quattro on parhaimmillaan just talvella :) Huippua on tää että autossa on näinkin paljon tietoa tallessa eikä ole vain "Joku mikälie" latolöytö ilman historiaa.

                                                            eli älkää heti pahastuko.
                                                            Ei pahastuta mutta koska noita hienosti säilyneitä latolöytöjä on suhteessa jo tuunattuihin/korjattuihin/kolaroituihin/huonokuntoisiin todella vähän, kannattanee säilyttä tuo kauniiden kesäpäivien ilona. Q-hauskaa pitäessä esim. orggisgrammarilla ei ole mitään merkitystä tai sillä onko takapenkin verhoilu virheetön.

                                                            Vakuutus korvaa taloudellisen tappion ja vaikka tuolle helposti saakin vakuutuksen omien kohellusten varalle, se vakuutuskorvaus ei tuo toista yhtä hienokuntoista tilalle koska niitä ei enää juurikaan ole.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X