Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 A6 (edit: quattro) 2.5 TDI 'pelastus'-operaatio

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Jos ETKA tarkoittaa näitä osanumeroituja "korjausjohtoja" niin ne ovat vain pätkä johtoa, joissa on molemmissa päissä esim. mittariston, ilmastoinnin, tms. liitinrunkoon sopiva pinni.

    Comment


      #32
      Okei, eli 2 pinniä per osanumero. Kolviahan tuossa tarvitaan joka tappauksessa, kun ei valmista johtosarjaa olla hankkimassa.

      Comment


        #33
        Ratti on ilmeisesti kiinni ihan tavallisella M16 (24mm hylsy?) mutterilla, jos ETKAa oikein ymmärsin. Bagi irronnee ruorin takaa pari pulttia avaamalla. Ainakin uudessa oli näin.

        Nyt on hukassa vielä liittimen T10b nastasta 5 lähtevän sinimustan johdon toinen pää, kupplungstation 2 ja pumpun ohjain. Jos jollain sattuu olemaan ulkolämpötilamittarin kytkentäkuva tiedossa, olisin siitäkin kiitollinen.

        Niin ja mitä tuo johdon perässä laatikon sisällä oleva numero tuossa kuvassa meinaa?

        Edit: Ymmärsinkö oikein, se numero meinaa pystyriviä, jossa johdin jatkuu? Sivun alareunassa on vakaan numerointi. Ainakin ko. kuvassa numerot ja värit osuisi kivasti kohdakkain..
        Attached Files
        Viimeksi muokannut arto s; 19.2.2009, 21:32.

        Comment


        • #34
          Se on referenssinumero käsittääkseni, johdon matka jatkuu jollain toisella sivulla.
          Tuossa pdf miten noita luetaan.
          Attached Files

          Comment


            #35
            Eli ymmärsin. Kiitos!

            Comment


            • #36
              Miten muuten toteutit tuon viimeisen äänenvaimentimen poiston ja korvaamisen suoralla putkella?

              Comment


                #37
                Ajoin paikalliselle putkipajalle, kun ei ole siunaantunut tuota nosturia kotipihaan.. :)

                Taka-akselin ylityksen jälkeen hormi poikki ja suora putken pätkä tilalle. Anttilan Pakoputkihuollon pojat hitsasi MIGillä sauman kiinni. Putkea ei siis irroitettu autosta.
                Loppuun taivutettu ulostulo klemmarikiinnityksellä ja kannakkeiden raudat hitsaten. Kevyt maali päälle, jota pitää keväämmällä vähän ehostaa.

                Itse kokeilin ensin nostaa autoa pukeille ja avata taka-akselia ennen olevan laipan. Pultit olisi lähteneet ilman ongelmia, paitsi se kuuluisa viimeinen, joka osui sopivasti putken ja korin väliin. Kun pukeilla makaavan auton ja märän betonilattian väliin jäi ruhtinaallinen työtila ja putki olisi pitänyt vielä pujotella pois auton alta, päätin ulkoistaa tämän homman. Nosturilla kävisi helposti.

                Comment


                  #38
                  Jos omaa vetokoukun niin siitä on hyvä nostaa, näin tein itse ja taka-ylityksen jälkeen vedin kans poikki ja siitä pieni sivu heitto ja perään dynomaxsin 2,5" vaimennin alkuperäisen änkkärin kannakkeilla alkuperäiselle paikalleen! Kuviakin löytyy mutta en osaa niitä tänne liittää, sähköpostilla saa jos haluaa!

                  Comment


                    #39
                    Mittariston, ratin ja viiksipaketin vaihto tehty. Tai ainakin melkein. ECUn pään kytkennät jäi vielä tekemättä. Pimeässä ja pakkasessa ei kiinnostanut askarrella enempää.

                    Ihan pari pikku juttua tuli esiin. Ensimmäinen huomio tuli valoja sytyttäessä huomasin 4:n viidestä mittariston valosta pimenneen. Se on taas otettava irti ja vaihdettava polttimot vanhasta, kun ei tajunnut hakea uusia jo valmiiksi.

                    Toinen huomio oli ajotietokoneellisen mittariston Autocheck. Kai se on kaivettava senkin kytkentä kuvat, että herkeää huutamasta. Tankkaamaankin se komentaa, kun PA-mittarin anturi taitaa olla kaput.

                    Eniten ottaa aivoon Airbag -valo mittaristossa. VAG-Com väittää, että sytyttimen resistanssi on liian suuri. Nollaus ei auta. Koodi palaa poiston jälkeen. Olen varovaisen toiveikas, että tuo johtuu liittimestä. Muussa tapauksessa menee vaikeaksi.

                    Kilsoja tuli mittariin kertaheitolla melkein 200 tkm lisää. Uudessa mittaristossa komeilee yli puolimiljoonaa kilometriä, kun vanhassa luki noin kolmannesmiljoona.. :) Kai senkin saa roplattua kondikseen jotenkin.

                    Comment


                      #40
                      Ei ollut liitinvika. Ainakaan en päällisin puolin huomaa mitään ihmeellistä liittimissä. Missähän tuo sytytin sijaitsee? Pitää varmaan vetää ruori paloiksi, tarkistaa ja putsailla liittimiä, liitoksia ja piirilevy. Josko se siitä..
                      Alkuperäinen ruori taas paikallaan, eikä sen bagi sytytä valoa vikakoodin poiston jälkeen.

                      Vaihdoin muuten akunkin. Uusi on Bannerin 74Ah vehje. Käynnistysvirtaa luvataan 700A (EN). Käyntiinlähtö parani. Ainakin näin parin asteen pakkasesta syttyi paremmin. Pitää seurailla vielä.

                      Comment


                      • #41
                        Sytytin on siinä airbagin yhteydessä, eli sille ei ole tehtävissä mitään jos pussissa on vikaa.
                        Vaihtuuko siinä ratinvaihdossa airbagin osia mitään muita kuin pussi? Ei ilmeisesti.

                        Comment


                          #42
                          Itse rattirungon alla on jonkin sortin liitäntöjä noille bägin johdoille. Lisäksi ratin mutterin alla on jonkin sortin rengas joka painuu keskiötä vasten kun mutteri kierretään kiinni. Huomisen projektina rattirungon purku atomeiksi ja katsotaan mitä se on syönyt. Ihan aitoa koti-insinöörihenkeä siis. :)

                          Comment


                          • #43
                            Doh, olenhan itse purkanut tuollaisen ratissa olevan hässäkän.
                            Sieltä sisältä löytyy metrikaupalla lattakaapelin näköistä tavaraa, jossa nuo airbagin johtimet kulkevat.
                            Varmasti siinä se vika ennemmin kuin pussissa.

                            Älä suotta pura sitä, tutki vastuksen avulla kummassa se vika on, ratissa vai pussissa.

                            Comment


                              #44
                              Huipputarkka Bilteman yleismittari näytti noin 1 ohmin lukemaa, vähän alle. Pussia en uskaltanut mitata, kun varoittelevat siellä täällä sen saattavan laueta.

                              Pussin pohjassa olevassa yksikössä kerrotaan sen olevan 'airbag gasgenerator' eli vapaasti suomennettuna kaasugeneraattori. Liekö jotain tekoa sytyttimen kanssa?

                              Comment


                              • #45
                                Sinullakin on ilmeisesti Hellan umpiot? Sopiko sinulla umpioiden takakannet ihan hyvin kiinni ksenon -sarjan kanssa?

                                Omaani laittelin juuri ksenon sarjat paikalleen ja aivan kuin nuo kannet "kantaisi" noihin ksenon -polttimoihin. Ainakin minun AMP-sarjassa ksenon -polttimon takaosa on paljon pitempi kuin tavan H1-polttimon ja ahtaalta näyttää ja tuntuu. Kannet menee kyllä paikalleen mutta...

                                (Mahtaisikohan jollakulla olla kuvia jonkin muun merkkisistä (Valeo/Depo tms.) A6 C4 umpioista?)

                                Comment


                                • #46
                                  Tarkoitin siis Arto, että laitat siihen liittimeen joka muuten tulisi pussiin kiinni pienen vastuksen joka simuloi airbagia.
                                  Esim. 3,3ohm vastus toimii.

                                  Sitten kokeilet nollata valoa. Jos ei nollaannu, vika ratissa ja jos taas nollaantuu, vika pussissa.

                                  Ja kyllä se sytytin siellä pussissa on, ei se oikeen muuten posahtais tarvittaessa ;)

                                  Comment


                                    #47
                                    Daa, tietenkin. Ei krapulaisen ajatus oikein kulje..


                                    Alkuperäinen kirjoittaja Rusty
                                    Sinullakin on ilmeisesti Hellan umpiot? Sopiko sinulla umpioiden takakannet ihan hyvin kiinni ksenon -sarjan kanssa?
                                    Kyllä siellä ahdasta on. Väittäisin, että kansi jäi aavistuksen kantamaan, mutta hyvin nuo tuntuu toimivan.

                                    Comment


                                      #48
                                      Ihmettelyn ja krapuloinnin joukossa on yritetty asentaa kruisea ja helpot onkin jo tehty, eli viiksipaketti on asennettu ja johdotukset kytkentöineen tehty. Login-koodia tarjottiin myös ja se näyttäisi kelvanneen, mutta viiksen päästä painettaessa ei edelleenkään tapahdu mitään. Virrat on käytetty välissä jo pois, eli boot on annettu. Pitänee tarkastaa ECUn liittimen kytkennät, menihän pinnit varmasti oikeaan väliin.

                                      Edit:
                                      Vag-Com kertoi Fix-napille koodin 000 100, Resume-napille koodin 001 000. Kytkin ja jarrukin tulevat, joten kytkennät lie ok. Vähän jäi ihmetyttämään mihin on jäänyt Fix- ja Res-koodeista viimeinen 1 eli se set? Ohjaukset tulevat kyllä läpi, mutta päälle se ei mene. Moottorinohjaimelta ryhmästä 6 positiosta 4 löytyy 0.0, eli viiksen pitäisi olla käytössä. Koodin nollautuminen johtunee siitä, että moottori oli sammuksissa.


                                      OBC tarvitsee pumpulta tiedon polttoaineen ruiskutusmäärästä. Tämä johto löytyikin samoin kuin se liitin, johon oli tarkoitus mennä kiinni. Harmi vaan, että liitimessä on jo johdot, tai oikeastaan useampi. Jos mittariston takaa ei löydy valmista karvaa, pitää kai ryöstää, vaikka johtosarjan silpominen vähän pahalta tuntuukin.
                                      Viimeksi muokannut arto s; 2.3.2009, 18:52. Perustelu: Tutkimustuloksia.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Vaihtuuko minkään bitin tila kun laitat kytkimestä kokonaan OFFille cruisen?
                                        Eikös Fix ja Set ole sama asia?

                                        Comment


                                          #50
                                          Nyt tuli paha. Kokeilin nuo komennot läpi auto sammuksissa, josta oletan johtuvan sen, että koodi nollautui, kun napin laski irti.

                                          Fix-komennon pitäisi antaa käynnistyskäsky (=set), mutta Fix komennolta(kin) puuttuu se set-tilan 1 eli:

                                          Alkuperäinen kirjoittaja Jari Porhio
                                          Group 06, pos. 3:
                                          000 000 = off (aus)
                                          000 011 = coast (aus ennen pykälää)
                                          000 001 = on (ein)
                                          001 001 = resume (aufn)
                                          000 101 = set (fix)
                                          010 001 = brake
                                          100 001 = clutch
                                          Tuossa listassa näkyy tuon on-komennon koodissa tuo viimeinen 1, mikä multa puuttuu kaikista komennoista. Kruise ei siis mene missään kohtaa päälle.

                                          Vauhdissa en valitettavasti pääse todentamaan, kun diagnostiikkaliittimet on edelleen siisrtämättä kabiinin puolelle.

                                          Olipas epäselvästi selitetty. Tuolla käynnistyskäskyn set-tilalla tarkoitan kuviteltua loogista lähtöä jolla on 2 tilaa, set ja reset (1 ja 0).
                                          Ajattelin vielä kokeilla deaktivointikoodia ja katsoa, että tuo 6-ryhmän 4-kentän tila muuttuu. Josko se vika olisi siellä.
                                          Viimeksi muokannut arto s; 2.3.2009, 20:41.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Sitä siis vähän aattelinkin ettei cruise mene päälle.
                                            Virran sille varmaan olet jostain ottanut kuitenkin?

                                            Comment


                                              #52
                                              Nyt joudut vähän selventämään, virta mistä ja mille nastalle?

                                              Tällä hetkellä kytketty:

                                              Viiksi -- > ECU
                                              1. -----> 30.
                                              2. -----> 45.
                                              3. -----> 48.
                                              4. ja 6.-> 24.

                                              ja nasta 5. kytketty jarrupolkimen anturin musta-vihreään johtimeen (+12V). Nastat 4 ja 6 siis niputettu viiksen kiittimen jälkeen ja niille tulee ECUlta yksi johto liittimeltä 24. Nyt kun vielä olisi edes hajua, mitä minkäkin nastan takana on. Tai siis onhan niistä hajua.
                                              Sieltä löytyy varmaan Fix-, res.-, brake/clutch-komennot ja jäisikö yhdelle karvalle sitten +12V?

                                              Edit:

                                              Hetkinen. Alun pitäen se 12V syöttö on otettu jarrupedaalin katkaisijan takaa, koska jarrun painallus pudottaa kruiselta virran. Sen syötön voisi ottaa siis mistä vaan, noin periaatteessa. ECU osaa kai heittää kruisen paussille, kun jarrua tai kytkintä painaa?
                                              Viimeksi muokannut arto s; 2.3.2009, 22:12.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Juu, nimenomaan.
                                                Cruiselle pitää tulla jatkuva +12V (vaikka virtalukon kautta), itse olen sen napannut aina sulaketaulusta jonkun 5A sulakkeen takaa.
                                                Tuossa tapauksessa se viiksen nasta 5 ilmeisesti nyt tarttis tuon jännitteen.

                                                Jarru- ja kytkinpolkimista menee sitten ihan oma tietonsa ECUlle ja ECU osaa hoitaa hommelin kun jompaa kumpaa painettaessa.

                                                Edit: Toisaalta, tuo sun tänhetkinen vitosnastan kytkentä taitaa olla ihan alkuperäisasennuksen kytkentä.
                                                Jos siitä ei missään vaiheessa katkea se jännite, niin kyllähän ton pitäisi toimia.

                                                Eikä kyllä ole tietoa miten tuo käyttäytyy vag-comilla katsellessa jos ei tulee jännitettä ollenkaan... Voisiko tuo on/off kytkin olla vaan sökö?
                                                Viimeksi muokannut A6tonen; 2.3.2009, 22:40.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Jaa-a. Siirsin sen viiksen 5-nastan 75X-liittimeen, joka näkyy siinä kuskin vasemman jalan yläpuolella kojetaulun alla. Kyllä siihen nastaan jännite tulee. Virroissaan siis on, mutta ei lähde päälle. Kai se viiksipaketti on purettava.
                                                  Viimeksi muokannut arto s; 3.3.2009, 11:44.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Mittailin tuota vakkarin viiksen toimintaa ja ainoa galvaaninen yhteys on nastojen 1 ja 6 välillä. Sekin katkeaa AUS-asennossa. No, hätäisempi päättelee tästä mitä päättelee ja molempiin nastoihin on tarjottu 12V, mutta bitti ei vaan vaihdu. Palautin kytkennän alkuperäiseen malliinsa, poislukien tuo syöttö, joka on otettuna 75X-mutterin alta. Nyt niitä kuningasajatuksia, virtapiirikuvat olisi kanssa kova juttu. Aktivointi meni kuten kuuluu.

                                                    Ruorin bägi ei siis suostu yhteistyöhön ja kruise kiukuttelee. Onneksi ajotietokone sentään toimii. Johdotus siis aiemmin esitetyn mukaan. Tuo Kupplungstation 2 sijaitsee mitä ilmeisemmin repsikan jalkatilassa ulommassa poskessa. Sieltä löytyy punainen 6-napainen liitin, josta musta-sinisestä (0,35mm^2!!) johdosta saa pumpulta ruiskutusmäärätiedon, jos ei halua ryöstää suoraan ECUn nastasta 49. Pätee siis AAT- ja AEL-koneisiin.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Onko tuolla vaikutusta ku vakkarihan ei lähde päälle alle 40km/h.
                                                      eli voisko tuossa olla vika, ku ei paikalla ollessa viiksen päästä tapahdu mitään?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        On sitä ajossakin koitettu. Ainut mikä jäi koittamatta ajossa, oli syötön siirto 1-nastalle. Jotenkin se jäi kyllä kolkuttamaan.

                                                        Paikallaan tarkastellen käytös samanlaista joka kytkennällä. Kruise ei millään kytkennällä saa on-komentoa.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Kyllä silti vag-comilla katsottaessa ne bittien tilat pitää muuttua.

                                                          Kyllä väittäisin edelleen viiksivikaa.
                                                          Esim. vakkarin ollessa päällä pitäisi resumesta yhdistyä muistaakseni ainakin kaksi karvaa ja samaten set/fix-nappulasta.
                                                          Kun tuon vakkarinhan saa vaikka kahdella painonapilla toteutettua, jotka yhdistää juuri em. karvat.

                                                          Edit: Tuossa vielä autodatan ja elsan näkemykset aiheesta. En vertaillut ja vastuu katsojalla ;) Autodatan piirustuksessa alimmaisena ECUn pinnit ja S13 on jarruvalokytkin.
                                                          Attached Files
                                                          Viimeksi muokannut A6tonen; 3.3.2009, 17:56.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Hyvä etten kysynyt aiemmin. Olen näköjään kytkenyt tuon kruisen AUTOMAATTIVAIHTEISEN kaavion mukaan. Omahan on 5-gang-shalter-askilla (DHT).

                                                            Kiitokset Akille kaavioista!


                                                            Edit:

                                                            Ei stna! Kyllä tuon nykyisen kytkennän pitäisi toimia, kun on niitä muutkin tehneet. Sitäpaitsi, tuo ELSAn kytkentä on ihan ihmeellinen. Ensinnäkään koko 'cruisen ohjausyksikköä ei sähkökaasullisessa ole, vaan ECU hoitaa sen viran. Ainut mikä voisi olla on tuo nastojen 5- ja 6-kytkentä. Syöttö siis nastaan 6 ja nasta 5 missä tuo 'Connection point -3-' nyt ikinä onkaan..
                                                            Viimeksi muokannut arto s; 3.3.2009, 20:56.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Olet vissiin kytkenyt tuon tässä ketjussa olevan ohjeen mukaan.
                                                              Ei käsittääkseni ole syytä epäillä, että tuossa kytkennässä olisi mitään vikaa, koska useampi sen on saanut toimimaan. Ja kovasti vielä väitetään, että AAT/AEL täysin sama kytkentä.

                                                              Epäilisin vielä kolmannen kerran sitä viikseä ;)
                                                              Itselläkin oli ensimmäinen Passatin cruiseviiksistä ostettu romikselta. Resume siinä ei aluksi toiminut, sitten alkoi set pätkiä ja lopulta cruise ei enää mennyt päälle.
                                                              Toinen viiksi tilalle ja kaikki toiminnot toimii.

                                                              Olisi tietysti kauhean mukavaa jos tuon viiksen pystyisi edes piipparilla todentamaan rikkinäiseksi, ennen kuin menet tuhlaamaan uuteen viikseen rahat.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X