Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Cruise 100:aan (C4)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Cruise 100:aan (C4)

    Rakennettiin cruise AAH -moottorin yhteyteen, kun jostain syystä ei oltu tehtaalla asennettu...

    Sopivat käytetyt komponentit löytyi http://www.auditeile-wolf.de/

    Johtosarja oli rakennettava itse, liitinrungot löytyy helposti alkuperäisosina, mutta liitinpinnit on sitten hiukan vaikeampi tapaus.

    Muuten aika yksinkertainen asentaa, kunhan ensin keksii minne mikin komponentti on tarkoitettu asentaa. Muut löytyivat helposti, mutta ohjausboxille ei löydetty alkuperäispaikkaa. Kuitenkin sopiva paikka löytyi kojelaudasta.

    #2
    Todella mielenkiintoista. Oisko mahdollista saada muutama kuva ja vähän kytkentäkaaviota projektista? Voisin laittaa kerhon palvelimelle, niin saataisiin tästä oikein hyvä projekti-ohje.

    Comment


    • #3
      Voin kerätä listan komponenteista ja etsiä kytkentäkaavion. Kuvia ei otettu valitettavasti.

      Comment


      • #4
        Kiinnostaa kyllä kovasti sunnuntain hesan reissun jälkeen. Kertokaa mitä, miten, onnistuuko automaattiin ja paljonko euroja vaatii. Itse en osaa asentaa.
        Kiitos!
        Eipä osata vieraita kieliä= en saanut tolkkua "ohjesivulta"

        Comment


        • #5
          Moro, automaatti tuo oli juuri, ei ongelmia sen kanssa. Vaan oiva varuste juuri maattiin, voi napsauttaa muistin alhaisessa nopeudessa päälle ja vaihteet vaihtuvat cruisen kiihdyttäessä kohti tavoitetta.

          Alla lista kompoista, joita tarvitaan C4 koppaan, tosin suurin osa pääkompoista sopii kaikkiin kaasuvaijerillisiin, ainostaan toimilaitteiden kiinnikkeet vaihtelevat:

          - Ohjausboxi 4A0 907 305
          - Liitinrunko boxille 443 972 523A
          - Alipainepumppu 4B0 907 325
          - Kiinnike pumpulle 4A0 907 341
          - Liitin ja suojakumi 113 945 525 ja 111 971 911 A
          - Säätökalvo 893 907 327
          - Kiinnike kalvolle 4A0 907 347B
          - Läppätanko 4A0 907 415 A
          - Poljinkytkin 811 907 343B (1kpl autom. 2 kpl manuaali)
          - Liitinrunko kytkimelle 443 906 231 (kuten ed.)
          - Viiksi 443 953 513J 01C
          - Liitinrunko viikselle 443 971 635
          - Johtoa n metriä
          - Liitinpinnejä
          - 6 mm kumiletkua
          - T-pala 811 907 428

          Osat maksaa ca. 200-300 eur, riippuen ostaako uutta vai käytettyä

          Comment


          • #6
            Mihin kruisen ohjaimen johtosarja kytketään? Onko tietoa, eroaako kytkentätapa mekaanisella ja sähköisellä kaasupolkimella varustetuissa malleissa? Tarvitseeko jälkimmäinen ohjainta lainkaan?

            Comment


              #7
              Olen antanut itseni ymmärtää, että sähköisellä polkimella olevissa malleissa ei tuota ohjainta vaadita. Vain viiksi, VAG-COMilla softa käyttöön ja menoksi...

              Comment


              • #8
                Kytkentä autoon tulee:

                + ja - eli sähkö
                - nopeustieto nopeusmittarilta
                - poiskytkentätieto jarruvalokytkimeltä

                Sähköisellä kaasupolkimella olevaan siis erittäin yksinkertainen asennus, ei muuta kuin viiksi, kaapeli ja rastin muuttaminen oikeaan ruutuun VAG-Comilla.

                Comment


                  #9
                  Kaivetaan taas vanha aihe esiin, onko joku jo kytkenyt cruisen C4 TDI:hin ?

                  Lähinnä sähkökytkennät kiinnostavat, omistamani kytkentäkaaviot väittävät edelleen että se ohjainlaite J213 tarvitaan.

                  Comment


                  • #10
                    Eilen yritin ostaa osia tuohon tarpeeseen. Ei ollut mitään hyllyssä, mutta jos asentaja-myyjää on uskominen (tunsi ainakin koneen), niin viiksellä, johtosarjalla ja koodauksella voisi pärjätä.

                    Aiheesta toisella kotimaisella, jos kääntyy.

                    Volkkarin mainostama hinta paketille on 136 euroa, johon ei kovin paljon osia voi sisältyä. Ajattelin tilata tuollaisen tässä nyt kohta. Ottaako joku muu?

                    Comment


                      #11
                      Kiitos Jari linkistä, nyt kun vielä jostakin saisi tietää mitkä nuo neljä johtoa ovat jotka kytketään eculle.

                      Onko sulla varaosanumeroita tilaamistasi tavaroista ?
                      Viiksi on jo tulossa, albumista en löytänyt johtosarjalle numeroa.

                      Comment


                      • #12
                        > Onko sulla varaosanumeroita tilaamistasi tavaroista ?

                        Ei ole. VAG tarjoaa tuota pakettia tiettyyn hintaan, joten ajattelin jättää vastuun paketin sisällöstä heille. Johtosarjaa en minäkään löytänyt, kuten ei tuo varaosamyyjäkään.

                        Jos haluat vielä säätää tilausta, niin pyydä Parts & Service -lehdessä mainittua pakettia hintaan 136 e. Ja ota mullekin samanlainen.

                        Tai sitten voisin vakoilla liitäntätavan sun tapauksesta ja hakea osat kierrätyksestä.

                        Asentaja oli sitä mieltä, että piuhat liitetään joko jonnekin ECU:n lähistölle tai joissakin tapauksissa ilmeisesti konetilan vesikaukaloon.

                        Comment


                          #13
                          Viiksi on tilattu käytettynä.

                          Raportoin toki kunhan projekti saadaan tehtyä, täytynee vertailla kytkentäkaaviota A4:sen vastaavaan.

                          Comment


                            #14
                            Päivitystä projektiin:

                            Viiksi asennettiin viikonloppuna paikalleen, käytetty viiksi peräisin A8:sta.

                            - airbag pois
                            - ohjauspylvään ylempi kotelo pois
                            - ratti pois
                            - pylvään alempi kotelo pois (sekä säätökahvat jos on)
                            - viiksipaketti irti ja kahtia
                            - kootaan päinvastaisessa järjestyksessä

                            Viikselle ostettiin uusi 6-napainen liitinrunko, tähän liitinhylsyt sisään ja 7-napaista kaapelia. Kaapeli on nyt vedetty viikseltä kuljettajan jalkatilaan saakka, eli asennus ei ole vielä valmis.

                            En ole saanut kytkistä mistään käsiini, muiden mallien kaavioita ei voi oikein hyödyntää koska 100/A6 on ainoa TDI jossa 55-napainen ECU. Laitoin sähköpostia tuolle ruotsalaiselle kaverille joka linkissä olleen asennuksen oli tehnyt, hän lupasi toimittaa tarvittavat kaaviot lähipäivinä.

                            Ongelma: vilkut ei toimi enää autossa. Albumista huomasin että viiksen nimikenumero muuttuu -98 ja samoin käy vilkkujen johdotuksen. Viiksi uudelleen irti, kolvi käteen ja kolme johtoa lisää niin johan taas vilkuttaa.

                            Comment


                              #15
                              Projekti saatiin tänään viimeisteltyä, kiitokset NordicAudi.com ja varsinkin Mats Hagnert joka minulle kytkennät neuvoi. Lainaan ne tähän Matsin luvalla:

                              __________________________________________________ _________
                              This is how you connect a cruise control lever on a 1997 Audi A6 TDI. (Will work on all 95-97 A6 TDI's and, perhaps with some modifications, on all later modells which don't have "wire gas", that is the fuel pump is controlled by a electrical signal instead of a steel cable)

                              On your new lever, with cruise control, you'll find 6 extra connection points, from now on called pins. This pins should be connected to your ECU, which you'll find under the carpet on the passanger side.

                              Pin number 1 - connects to pin number 30 on your ECU

                              Pin number 2 - connects to pin number 45 on your ECU

                              Pin number 3 - connects to pin number 48 on your ECU

                              Pin number 4 - connects to pin number 6 ON YOUR LEVER, then further to pin 24 on your ECU (2 to 1)

                              Pin number 5 - connects to to the black/green cable attached to the switches on your break and clutch pedal.

                              The switch which controls your break lights. The clutch switch sole purpose it to cut off the cruise control if you press the pedal while cruising. This cable "feeds" the lever with 12V to make it work. If you connect pin 5 to this black/green cable, you'll have the same fuse operating om the cruise control as you would have if it was fitted originally (by Audi). If you don't care about that, you can use which ever 12V feed you like.

                              If you look carefully on the socket attached to your ECU you will see that every pin is numbered. I think there were something like 55 pins in that socket. "Pin number 45 on your ECU" reffers to position nr 45 in this socket, which corresponds to pin nr 45 on your ECU.

                              The VAG part.nr for the lever is: 4D0953513A 01C
                              and you'll also need a socket which will help you attach the 6 new wires to your lever with part.nr 443971635
                              and finaly you'll need special pins in both ends of those wires (between the lever and the ECU) which in the "ECU end" are flat and on the "lever end" are round, but I have no part.nr for those.

                              Comment


                              • #16
                                Kruise asennettuna täälläkin. Edes viimeisen vuosimallin autossa ei ollut johdotusta valmiina säädinviikselle, viiksestä puhumattakaan.

                                Aikaa meni koko viikonloppu. Tässä loput tarvittavat tiedot.

                                Asennustarvikkeet:

                                1 kpl 443 971 635 Liitinrunko säädinviikselle 2.90 e
                                3 kpl 000 979 117 Pyöreä liitinpinnipari johdolla 3.00 e / kpl
                                2 kpl 000 979 133 Litteä liitinpinnipari johdolla 2.50 e / kpl
                                Lisäksi kolmisen metriä vähintään 4-napaista kaapelia ja muuta pikkusälää.

                                Säädin aktivoidaan VAG-COM:lla tai vastaavalla syöttämällä moottorinohjaukseen login-koodiksi 11463 (aktivoinnin poisto: 16167). Aktivoinnin tila ja säätimen kytkimien toiminta voidaan tarkastaa mitta-arvoista:

                                Group 06, pos. 4:
                                0 = säädin aktiivinen
                                255 = säädin ei aktiivinen

                                Group 06, pos. 3:
                                000 000 = off (aus)
                                000 011 = coast (aus ennen pykälää)
                                000 001 = on (ein)
                                001 001 = resume (aufn)
                                000 101 = set (fix)
                                010 001 = brake
                                100 001 = clutch

                                Mulla tosin "on" ja "coast" -toiminnot antavat toistensa koodit. Kaikki toimii silti käsittääkseni oikein, joten olisiko joku dokumentointivirhe tms.

                                Comment


                                • #17
                                  Onkos kukaan 80 TDI:hin laittanu Cruisea?
                                  Viiksi olis tiedossa. mutta kuinka johdotus?

                                  Comment


                                    #18
                                    Eiköhän 80 tdi tarvitse samat romppeet kuin muutkin aikakautensa tuotteet eli pelkällä viiksellä ei oikein pääse kuin alkuun.

                                    Systeemi koostuu viiksestä, sähköisestä alipainepumpusta, ohjausyksiköstä, poljintunnistimista, johtosarjasta ja kaasuläppään tulevasta alipainetoimisesta käyttö"kellosta".

                                    Samalla tässä voisin ilmoittaa ostohalukkuuteni, mikäli ko. systeemi jollakin olisi kokonaisena kaupan!

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei tarvitse TDI sähköistä alipainepumppua kun ei ole kaasuvaijeriakaan mitä tuo käyttäisi.

                                      Viiksi, johdotus ja ohjelmointi riittää, muut roinat on valmiina.

                                      Edit: Olisi ylimääräisenä typ44 10v turbon cruise ilman viikseä. Siis johtosarja, alipainepumppu, tunnistimet, boksi ja kalvorasia. Hinta 50 eur

                                      Comment


                                        #20
                                        Aina sitä oppii. Olin kuvitellut että noin vanhassa TDI:ssä vielä olisi vaijeri.

                                        Mikäli ko. cruise perustuu boksiin 443 907 305 A, niin se on myyty!

                                        Comment


                                          #21
                                          Yhdessäkään TDI:ssa ei ole vaijeria (paitsi niissä joissa on pumppu lähtöisin Järvenpäästä...)

                                          Kävin tarkistamassa boksin numeron: 443 907 305, tuota A-loppuista ei ole käytetty 44:ssa

                                          Comment


                                            #22
                                            Onko hyviä arvauksia mikä cruise-boksien ero on? t89:ssä on vain tuota A-loppuista ja sitten myöhemmin 4a0-alkuista. Tuo ilman A:ta sitten t44 ja t85 jne aikalaiset volkkarit.

                                            Comment


                                              #23
                                              Näyttäisi uudemmassa olevan yksi nasta enemmän:



                                              Comment


                                                #24
                                                A:ssa on yksi ylimääräinen töpseli varsinaisen töpselin kyljessä, ei tässä nyt muuta ainakaan ulkoista eroa, näytä olevan.

                                                Edit: Jahas, myöhästyin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jani: Käykö tuo kaupittelemasi cruise myös typ44 vapariin (KU) ?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tulipa mieleen, että voisiko se ylimääräinen nasta olla sen takia että vanhemmissa vehkeissä auton nopeus saadaan mittariston impulssianturilta ja uudemmissa se signaali tulee herra ties mistä ( never been there or done that, NBTDT )?

                                                    Tarvitsen tuon vanhemman mallin ja impulssianturin 321 907 344, vaihtoon löytyy tuo A versio ohjainboksista, ja ehkä joitain muuta ylimääräistä cruisen härpäkettä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Oli tuossa työn alla cruisen asennus -93 C4 TDI:hin muttei onnistunut. Ecu ei hyväksy login koodia 11463.

                                                      Tutkailin Autoscout24:n tarjontaa hakutermeillä Audi 100 + Diesel + tempomat, mutten saanut yhtään osumaa. Onkohan tilanne se ettei AAT:n ensimmäisiin softaversioihin ole cruisevalmiutta tehtaalla laitettu ?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Löytyykö kuutosryhmästä säätimeen lliittyvää kytkin- ja nopeusdataa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eipä löydy koko kutosryhmää, ainoastaan 000 on saatavilla

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nostetaas vähän..

                                                            Eli suomeksi nuo pinnit seuraavanlaisesti?

                                                            Liittimen pyöreet päät --- Ecussa isoon lattaliittimeen neliömäiset pinnit, niinkö?

                                                            ----- Pinni 1 - pinni 30 ECU
                                                            ----- Pinni 2 - pinni 45 ECU
                                                            ----- Pinni 3 - pinni 48 ECU
                                                            ----- Pinni 4 ja 6 yhteen - pinni 24ECU ???
                                                            (Pin number 4 - connects to pin number 6 ON YOUR LEVER, then further to pin 24 on your ECU (2 to 1)
                                                            ----- Pinni 5 - musta/vihreä kaapeliin vaikka ryöstöliittimellä? Missähän tämä kaapeli mahtaa sijaita?? Fyysisesti?
                                                            (Pin number 5 - connects to to the black/green cable attached to the switches on your break and clutch pedal.)

                                                            The switch which controls your break lights. The clutch switch sole purpose it to cut off the cruise control if you press the pedal while cruising. This cable "feeds" the lever with 12V to make it work. If you connect pin 5 to this black/green cable, you'll have the same fuse operating om the cruise control as you would have if it was fitted originally (by Audi). If you don't care about that, you can use which ever 12V feed you like.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X