Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 Allroad vm. 2001 V8 projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 Allroad vm. 2001 V8 projekti

    Syksyllä 2020 vaihtui fullsize amerikan kulkine 2001 vuosimallin A6 Allroad projektiin. Alkuperäiseltä tekniikaltaan 2.5l Diesel automaatilla, edellisen omistajan toimesta moottori swappi suoritettu A6 majailleeseen 4.2 ARS tekniikkaan ja 5vaihteiseen manuaaliin. Samalla on vaihtunut takapäästä ainakin vetarit ja jarruhilppeet. Auto oli kasattuna siihen malliin että muutoskatsastus saatu suoritettua.

    Tämän jälkeen oli edellisen omistajan toimesta putkisto muutettu 3" rööriksi ja takalambdat poistettu, etupenkit on vaihtunut S6 jakkaroihin, ratti S6 ja ilma-alusta oli muutettu manuaaliseksi ja täyttöletkut oli sijoitettu takakonttiin.

    Syksy 2020 liikuttiin joitain kilometrejä erinäinen määrä vikakoodeja muistissa, pääasiassa takalambdoista ja abs-järjestelmästä. Alkutalvella 2020 otti Audi ja n. 20cm korkea betonikaide mittaa toisistaan sillä seurauksella että Audista antautui etupuskuri, jäähdyttimen kiinnityskehikko, ylempi öljypohja mihin kaide teki nätin reiän. Lisäksi murtui kuskinpuolelta moottorinkannake ja vaihdelaatikonkannake. Tästä alkoikin tuskien taival kannakeiden tilailussa, pääasiassa johtuen siitä että vaihdelaatikon luovuttajasta ei ollut sitten kuitenkaan varmaa tietoa.

    Jo tehtyä:

    - Penkkien puuttuvat sivuturvatyynyt korvattu vastuksella.
    - Ilma-alustan automatiikka palautettu
    - edellä mainitut kannakkeet, vaihdelaatikkoon ja moottorille uusittu


    To do list:

    - putkiston muuttaminen takaisin tuplaputkitukseen ja hillitympään malliin.
    - uuden etupuskurin metsästys
    - uudet ajovaloumpiot
    - korin yleistä siistimistä, seissyt ajoittain ulkona
    - etsinässä uusi syyläri, nykyinen jossa paluu kuskin alanurkassa aiheuttaa julmetun putkihässäkän, kuvassa mallaillaan juurikin paluun putkistoa. Etsinnässä malli jossa paluu apukuskin ylänurkassa. Custominahan tuon saisi juuri sellaisilla lähdöillä kun haluaa, mutta aiheuttaa sitten suuremman homma kiinnityksen kanssa. Kovin paljon ei syylärin paksuus voi muuttua, ainakaan sisäänpäin koska tilaa ei liiemmin ole kts. alempi kuva. Nykyisen syylärin putkitusongelman sais poistettua sillä että poistaa ilmastoinnin kompuran, mutta sitten pitäisi etsiä uusi sopiva apulaite hihna tai rakentaa erillinen teline pelkälle hihnapyörälle. Tuolloin sais lähdolle enempi tilaa ja putkia ei tarvitsisi kierrellä noin julmetusti.

    Click image for larger version  Name:	20220121_174156.jpg Views:	0 Size:	154,2 Kt ID:	1940042
    Click image for larger version  Name:	20220121_174218.jpg Views:	0 Size:	123,7 Kt ID:	1940045

    - moottoritilan johdotuksien siistiminen

    Click image for larger version  Name:	20220121_174207.jpg Views:	0 Size:	234,4 Kt ID:	1940044

    - Moottorinohjauksen säätäminen, tällä hetkellä tilanne sellainen että softahan on ilmeisesti hyvin pirstaleinen johtuen siitä että myös koneen perässä ollut aikaisemmin automaatti. Toimi kuintekin siihen asti kun softaaja alkoi poistamaan takalambdoja, tällä hetkellä tilanne on tämä.


    Control Module Part Number:
    Component and/or Version:
    Software Coding:
    Work Shop Code:
    VCID: 55F784940C07E0B3A47-FFFE
    13 Faults Found:
    17526 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating; B1 S2
    P1118 - 35-10 - Open Circuit - Intermittent
    18098 - Malfunction Indication Light (K83)
    P1690 - 35-10 - Electrical Malfunction - Intermittent
    16955 - Brake Switch (F)
    P0571 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent
    17981 - Left Engine Mount Solenoid Valve (N144)
    P1573 - 35-00 - Open Circuit
    17881 - EVAP Leak Detection Pump
    P1473 - 35-00 - Open Circuit
    17973 - Throttle Actuator (J338)
    P1565 - 35-10 - Lower Stop not Reached - Intermittent
    18047 - Accelerator Position Sensor 1/2 (G79/G185)
    P1639 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent
    17539 - Oxygen (Lambda) Sensor; B2 S1
    P1131 - 35-10 - Internal Resistance too High - Intermittent
    17549 - Load Calculation Cross Check
    P1141 - 35-10 - Implausible Value - Intermittent
    17524 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating; B1 S1
    P1116 - 35-00 - Open Circuit
    17548 - Oxygen (Lambda) Sensor; B2 S2
    P1140 - 35-00 - Internal Resistance too High
    16816 - Main Catalyst; Bank 2
    P0432 - 35-00 - Efficiency Below Threshold
    17510 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating; B1 S1
    P1102 - 35-00 - Short to Plus
    Readiness: 0110 1101

    Auto käynnistyy - käy tyhjäkäyntiä n.20 - 30sek ja sammuu. Useamman kerran on ollut jo boksi hoidossa edelleen Lambdat kettuilee, enemmän asiasta tietävät varmaan osaavat kertoa onko järkevämpää palauttaa boksi ennen lambdojen poistoyritystä edeltäneeseen tilaan ja lisätä lambdat fyysisesti paikalleen.

    Sitten muutama kuva potilaasta muutoin.

    Click image for larger version  Name:	20220121_174520 (2).jpg Views:	0 Size:	121,5 Kt ID:	1940046 Click image for larger version  Name:	20220121_174338.jpg Views:	0 Size:	117,1 Kt ID:	1940047 Click image for larger version  Name:	20220121_174305.jpg Views:	0 Size:	151,6 Kt ID:	1940048 Click image for larger version  Name:	20220121_174329.jpg Views:	0 Size:	99,8 Kt ID:	1940049 Click image for larger version  Name:	20220121_174320.jpg Views:	0 Size:	175,8 Kt ID:	1940050

    Koitan päivitellä sitä mukaan kun hommat etenee.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut kerppu; 5.5.2022, 13:25.

    #2
    Jännä laite. Laitettu pidempi hihnakone kuin mitä Allroadin ketju-BAS olisi. Mitä muutoksia on jouduttu pidemmän koneen vuoksi tekemään?

    Comment


    • #3
      Käsittääkseni ainut rakenteellinen muutos on konepellin lukitusmekanismin alta jouduttu poistamaan pala/pätkä metallista tukea, konepellin lukitussalpa pyrkii peltiä kiinni laitettaessa painumaan alaspäin eikä meinaa lukittua. Vaatii pientä totuttelua ja oikean kohdan etsimistä konepellistä että saa paiskomatta kiinni. En ole Allroadin konetilaa alkuperäiskunnossa nähnyt niin en tarkkaan osaa sanoa mitä on poistettu.

      Lisäksi on alkuperäinen syyläri ja flekti poistettu, nyt kiinni on 1.8t koneen syyläri ja tarvikeflekti
      Viimeksi muokannut okkim; 5.5.2022, 15:02. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


        #4
        Se voi tuo softa olla vähän haasteellinen kun ARS koneen kanssa ei ole koskaan alunperin ollut manuaalivaihteistoa tarjolla.

        Crossflashing ei oo ihan parasta ikinä mutta joku 4.2 manuaalivaihteisen, vaikka AQJ tai ANK softa vois toimia lähtökohtana. Ehkä, just a thought.

        Comment


        • #5
          Tuossa onkin vähän samaa tilanahtautta, mitä V8 A4:een tuupattuna :) Itsellä aikoinaan tuossa ko. swapissa kun jouduin sen syylärikehikon silpomaan, niin piti lisätä lattarauta alhaalta sinne lukkosalvan alle, jotta sai tarpeeksi jäykkyyttä siihen. Sen avulla luukun kiinnityksessä ei ollut mitään ongelmaa. Tosin en ikinä sitä kiinni paiskannut, vaan ihan varmuuden vuoksi nätisti lukkoon painamalla.

          Mielenkiintoinen swappi kyllä!

          Comment


            #6
            Tämä menee seurantaan. Toi 5-vaihteinen manuaali ei ehkä ole sopivin vaihtoehto V8 perään. Muuten kyllä mielenkiintoinen projekti.

            Comment


            • #7
              Päivitystä tämän hetkiseen tilanteeseen.

              Hain auton softaajalta koska epäilys oli että purkki olisi kunnossa, lisäksi sain tiedon että foorumilla vaikuttava Porkkis olisi edelliselle omistajalle boksin alunperin crossfläshännyt ilmeisesti S:n softalle josta räätälöity nykytilaan. Softaaja epäili että aikaisemmin mainitut viat liittyisivät sähköistykseen ja rikkinäisiin lambdoihin.

              No ei muuta kun vehkeet käyntiin ja kotia kohti jonne matkaa n. 10km josta kehkeytyi aika tuskainen taival.

              Auto toimi 2 minuuttia normaalisti, sitten syttyy mittaristossa erinäinen määrä valoja ja auto käyttäytyy kun virrat olisi käännetty avaimesta pois, jos kierroksia on tarpeeksi kaasun painallus saa taas auton heräämään. Tasaisella kaasulla toimii suhteellisen normaalisti, mutta pienikin rasituksen lisäys (ylämäki yms.) tai voimakkaampi kaasun painallus saa moottorin pätkimään ja rykimään mikäli autossa on vaihde päällä, mikäli heittää vapaalle reagoi kaasuun normaalisti ei pätki tai ryi. Sain auton kuitenkin nilkuteltua kotiin, kotona VCDS kiinni, vikakoodit samat kuin aikaisemmin. Koitin tyhjä koodit, mutta VCDS ilmoitti ettei ECU suostu tähän ? laitan vikakoodit sekä muutaman jpg. virheistä kun saan ne tuosta kannettavasta ulos.

              Koska epäilys oli sähköihin liittyvää tilailin uusia osia alla olevan listan mukaisesti jotka pääsinkin viikonloppuna laittamaan paikalleen samalla vaihdon myös aikaisemmin tilatun moottorin tyynyn.

              - Laturi oem
              - Akku - Exide EA900 90Ah/720A tämä siis allroadin oem vastaava.
              - etummaiset Lambdat oem
              - iso nippu releitä, ihan varmuuden vuoksi

              Uudet osat paikalleen ja auto nosturilta alas ja käyntiin, toimi minuutin normaalisti tämän jälkeen mittaristossa vilahti useampi varoitusvalo ja sammui. Uudelleen käyntiin ja jo startatessa jäi moottorinhäiriö valo palamaan ja käynti oli epätasaista, pyrki sammumaan ellei anna kaasua. Sammutin auton ja VCDS kiinni ottaa yhteyden mutta kun koittaa esim. moottorin controlleria lukea tulee virhe ilmoitus ettei yksikkö vastaa. Tässä vaiheessa loppui tunnit kesken ja auto jäi pajan pihaan tässä tilassa Tänään illasta pääsen tallille jospa päivän huili olisi auttanut ja VCDS sais yhteyden normaalisti

              Nyt ei tietenkään pysty vikakoodeista mitään sanomaan kun en niitä päässyt osienvaihdon jälkeen lukemaan, mutta oireet oli identtiset mitä ennen osien vaihtoa. Meinasin kuitenkin varmuuden vuoksi tilata kaasuläpän asentotunnistimen, nokkien asentotunnistimet sekä kampiakselin asentotunnistimen, kampuran asentotunnistimeen liittyen olisikin hyvät neuvot tarpeen. Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin sijaitsee tuo kampuran asentotunnistin vaihteiston kopassa, tässä kikottimessahan vaihteisto on vaihdettu tuohon manuaaliin niin ilmeisesti ei ihan suoralta kädeltä pysty tilamaan ARS koneelle tarkoitettua tunnistinta, koska esimerkiksi autodocista katsottuna tarjoaa tunnistinta vain "vaihteisto tyyppi: automaatti"


              Comment

              Working...
              X