Tuli vaihdettua dieselkäyttöinen allu v8 -koneiseen. Pitkään on ollut sellaisen hommaminen takaraivossa kytemässä ja nyt sattui pikkuvikainen yksilö sopivasti tarjolle. Jakopää tähän oli tehty ja 5hp pelasi kohtalaisen hienosti, niin pakkohan tämä oli pelastaa itselle.
Pikkuviat oli alustan temppuilu ja kone vuoti norona öljyä. Edellinen omistaja oli paikallistanut öljyvuodon jonnekin imusarjan alle. Tästä päätellen mahdolliset vuotajat olivat öljynsuodattimen jalassa olevat tiivisteet ja se levyn tapainen tiiviste siinä kotelon kannen alla. Tilasin nämä tiivisteet marmorilta, koska nopein toimitus ja hintaakin jäi vain kolmisenkymppiä.
Osat saapuivat keskiviikkoaamuna ja torstaina oli tarkoitus lähteä Pärnuun. Öljyvuoto piti saada hetimiten kuntoon, jotta emäntä pääsee käymään töissä. Ensikertalaisena tämmöinen imusarjan irroitus oli vähän jännä projekti kaikkine letkuineen ja johtoineen, mutta pakon edessä senkin opetteli aika äkkiä. Eikä se loppujen lopuksi ollut mikään erikoinen juttu.
Kun imusarja oli irti, alkoi paikkojen putsaus öljystä. Sitä oli jonkun verran. Sen jälkeen öljynsuodattimen jalka irti ja siinä vaiheessa syyllinen öljyvuotoon tuntui löytyneen. Kahdeksikon muotoinen tiiviste oli aivan koppura ja puristunut littanaksi. Aivan kuin siellä ei olisi tiivistettä ollutkaan. Uudet tiivisteet paikoilleen ja ainakin tähän asti ne ovat pitäneet öljyvuodon poissa.
Alusta oirehti kuulemma niin, että 120km/h nopeudessa se ei jaksanut pitää itseään ylhäällä. Alle sen ei ollut mitään ongelmaa ja parkissakaan seistessä se ei vajunut. Tämä kuulosti vähän hassulle. Luin vikakoodit ja ainoa alustan koodi tuli takaa oikeanpuoleisesta korkeusanturista. Se selitti 120 jälkeen lamaantuvan alustankin. Siinä vauhdissa Allroad säätää alustan automaattisesti alimpaan asentoon. Ja taas vauhdin laskiessa alusta nousee takaisin ylemmäs. Tai nousee, jos anturit kertovat mihin asti nousta. Jos eivät kerro, niin alusta menee vikatilaan ja jämähtään siihen alimpaan korkeuteensa. Anturin vaihdolla tämäkin korjautui.
Pikkuviat olivat tällä kertaa oikeasti pikkuvikoja. Tosin vähän työläitä. Korkeusanturin vaihtoonkin meni useampi hetki, kun kiinnitysmutterit eivät tahtoneet aueta suosiolla.
Tähän asti olen ollut kauhean tyytyväinen hankintaan ja mikä parasta, tämä toimii tällä hetkellä täysin. (Kop kop)
Auton historiasta sen verran, että tämä on myyty uutena Lahteen. Vuonna 2004. Aito suomiauto siis. Mittarissa on 291tkm.
Alla pari kuvaa tilanteista
Pikkuviat oli alustan temppuilu ja kone vuoti norona öljyä. Edellinen omistaja oli paikallistanut öljyvuodon jonnekin imusarjan alle. Tästä päätellen mahdolliset vuotajat olivat öljynsuodattimen jalassa olevat tiivisteet ja se levyn tapainen tiiviste siinä kotelon kannen alla. Tilasin nämä tiivisteet marmorilta, koska nopein toimitus ja hintaakin jäi vain kolmisenkymppiä.
Osat saapuivat keskiviikkoaamuna ja torstaina oli tarkoitus lähteä Pärnuun. Öljyvuoto piti saada hetimiten kuntoon, jotta emäntä pääsee käymään töissä. Ensikertalaisena tämmöinen imusarjan irroitus oli vähän jännä projekti kaikkine letkuineen ja johtoineen, mutta pakon edessä senkin opetteli aika äkkiä. Eikä se loppujen lopuksi ollut mikään erikoinen juttu.
Kun imusarja oli irti, alkoi paikkojen putsaus öljystä. Sitä oli jonkun verran. Sen jälkeen öljynsuodattimen jalka irti ja siinä vaiheessa syyllinen öljyvuotoon tuntui löytyneen. Kahdeksikon muotoinen tiiviste oli aivan koppura ja puristunut littanaksi. Aivan kuin siellä ei olisi tiivistettä ollutkaan. Uudet tiivisteet paikoilleen ja ainakin tähän asti ne ovat pitäneet öljyvuodon poissa.
Alusta oirehti kuulemma niin, että 120km/h nopeudessa se ei jaksanut pitää itseään ylhäällä. Alle sen ei ollut mitään ongelmaa ja parkissakaan seistessä se ei vajunut. Tämä kuulosti vähän hassulle. Luin vikakoodit ja ainoa alustan koodi tuli takaa oikeanpuoleisesta korkeusanturista. Se selitti 120 jälkeen lamaantuvan alustankin. Siinä vauhdissa Allroad säätää alustan automaattisesti alimpaan asentoon. Ja taas vauhdin laskiessa alusta nousee takaisin ylemmäs. Tai nousee, jos anturit kertovat mihin asti nousta. Jos eivät kerro, niin alusta menee vikatilaan ja jämähtään siihen alimpaan korkeuteensa. Anturin vaihdolla tämäkin korjautui.
Pikkuviat olivat tällä kertaa oikeasti pikkuvikoja. Tosin vähän työläitä. Korkeusanturin vaihtoonkin meni useampi hetki, kun kiinnitysmutterit eivät tahtoneet aueta suosiolla.
Tähän asti olen ollut kauhean tyytyväinen hankintaan ja mikä parasta, tämä toimii tällä hetkellä täysin. (Kop kop)
Auton historiasta sen verran, että tämä on myyty uutena Lahteen. Vuonna 2004. Aito suomiauto siis. Mittarissa on 291tkm.
Alla pari kuvaa tilanteista
Comment