Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V8 Allroad eli Vallu

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    V8 Allroad eli Vallu

    Tuli vaihdettua dieselkäyttöinen allu v8 -koneiseen. Pitkään on ollut sellaisen hommaminen takaraivossa kytemässä ja nyt sattui pikkuvikainen yksilö sopivasti tarjolle. Jakopää tähän oli tehty ja 5hp pelasi kohtalaisen hienosti, niin pakkohan tämä oli pelastaa itselle.

    Pikkuviat oli alustan temppuilu ja kone vuoti norona öljyä. Edellinen omistaja oli paikallistanut öljyvuodon jonnekin imusarjan alle. Tästä päätellen mahdolliset vuotajat olivat öljynsuodattimen jalassa olevat tiivisteet ja se levyn tapainen tiiviste siinä kotelon kannen alla. Tilasin nämä tiivisteet marmorilta, koska nopein toimitus ja hintaakin jäi vain kolmisenkymppiä.
    Osat saapuivat keskiviikkoaamuna ja torstaina oli tarkoitus lähteä Pärnuun. Öljyvuoto piti saada hetimiten kuntoon, jotta emäntä pääsee käymään töissä. Ensikertalaisena tämmöinen imusarjan irroitus oli vähän jännä projekti kaikkine letkuineen ja johtoineen, mutta pakon edessä senkin opetteli aika äkkiä. Eikä se loppujen lopuksi ollut mikään erikoinen juttu.
    Kun imusarja oli irti, alkoi paikkojen putsaus öljystä. Sitä oli jonkun verran. Sen jälkeen öljynsuodattimen jalka irti ja siinä vaiheessa syyllinen öljyvuotoon tuntui löytyneen. Kahdeksikon muotoinen tiiviste oli aivan koppura ja puristunut littanaksi. Aivan kuin siellä ei olisi tiivistettä ollutkaan. Uudet tiivisteet paikoilleen ja ainakin tähän asti ne ovat pitäneet öljyvuodon poissa.

    Alusta oirehti kuulemma niin, että 120km/h nopeudessa se ei jaksanut pitää itseään ylhäällä. Alle sen ei ollut mitään ongelmaa ja parkissakaan seistessä se ei vajunut. Tämä kuulosti vähän hassulle. Luin vikakoodit ja ainoa alustan koodi tuli takaa oikeanpuoleisesta korkeusanturista. Se selitti 120 jälkeen lamaantuvan alustankin. Siinä vauhdissa Allroad säätää alustan automaattisesti alimpaan asentoon. Ja taas vauhdin laskiessa alusta nousee takaisin ylemmäs. Tai nousee, jos anturit kertovat mihin asti nousta. Jos eivät kerro, niin alusta menee vikatilaan ja jämähtään siihen alimpaan korkeuteensa. Anturin vaihdolla tämäkin korjautui.

    Pikkuviat olivat tällä kertaa oikeasti pikkuvikoja. Tosin vähän työläitä. Korkeusanturin vaihtoonkin meni useampi hetki, kun kiinnitysmutterit eivät tahtoneet aueta suosiolla.
    Tähän asti olen ollut kauhean tyytyväinen hankintaan ja mikä parasta, tämä toimii tällä hetkellä täysin. (Kop kop)

    Auton historiasta sen verran, että tämä on myyty uutena Lahteen. Vuonna 2004. Aito suomiauto siis. Mittarissa on 291tkm.
    Alla pari kuvaa tilanteista
    Attached Files

    #2
    Oman aikakautensa komein pitkäkattonen audi, ehdottomasti säilömisen arvoinen. Aikoinaan saman korimallin ässän omistaneena muistan luokattoman huonot ajovalot, tuolla setillä niihin saa huomattavan parannuksen:
    https://speed-autoteile.fi/index.php...oduct_id=29657

    Comment


    • #3
      Juu, varmaan kantsii vaihtaa projektorit umpioihin. Umpioiden muovit hioa ja kiillottaa ja esim. 2komponenttilakalla sit lakata, kun on saanut pinnan kirkkaaksi. Valoteho paranee hyvin paljon.

      Comment


        #4
        On mukava huomata, että jotkin muutkin luottaa 5hp:n toimintaan ikuisella jakoketjulla.
        Mukavaa toki oli huomata öljysoran lisääntyminen vierailusi aikana. En kuitenkaan saanut sillä pihaa kuntoon vielä.

        Äänimaailmaan saa nopeasti muutosta poistamalla kattien jälkeisen keskipöntön ja lisäämällä H-putken. Toinen vaihtoehto on toki hammupovic.



        Comment


          #5
          Olen jo pitkään luottanut 5hp:n tarjoamaan leppoisaan kyytiin. Ja joo. Onhan nuo umpiot vähän ehtoopuolella ja vakioputki on hiljainen, mutta tää nyt on tämmönen emännän käyttis. Korpitaipaleille on tulossa katolle valoa ja putkelle tuskin tulee tehtyä mitään. Jostain voisin alkuperäisen kangasmattosarjan ja uudet pyyhkijät ostaa.

          Comment


          • #6
            Komeassa kunnossa, harvinainen suomi-Vallu! Tuosta alustan korkeusanturista tuli mieleen, että kun tuossa C5 kopassa on vain tuo korkeussäätö, niin jos vertaa C6 alluun, josta löytyy sitten esim. comfort asento, niin osaako joku sanoa onko alustan pehmeydessä iso ero ja mihin suuntaan?

            Comment


              #7
              En osaa verrata, mutta c5 on alimmalla asennolla jämäkämpi kuin kakkosella ja kolmosella ehkä vielä enemmän pehmeä.

              Comment


                #8
                Ei ole muuta säätö kuin korkeus. Toki siinä "tuntuma" muuttu, kun jousipalkeessa on enemmän ilmaa sisällä ja iskunvaimennin hieman eri korkeudella.
                Jämäkkyys tulee juurikin tuosta matalammalla olemisesta ja massakeskipisteen tällöin ollessa alhaalla.

                Comment


                  #9
                  Tämä auto lähtee meikäläiseltä väkisin. Bussi tuli ja päätti pakkomyydä tämän vakuutusyhtiölle. En tykkää yhtään. Click image for larger version

Name:	IMG_20220306_142906.jpg
Views:	1035
Size:	233,8 Kt
ID:	1937036

                  Comment


                  • #10
                    Jäähdytysnesteen? myötä näyttää kuin joku olisi kuollut tuossa kolarissa :D Ikävä juttu, tuollaiset kuin menee jo väkisin lunnaiksi :(

                    Comment


                      #11
                      Joo. Se on teurastettu siihen.

                      Comment


                        #12
                        Poliisi kävi antamassa lopettavan laukauksen? Huonoa tuuriahan tuollainen on. Tuleeko jotain tilalle?

                        Comment


                          #13
                          Kyllä jotain tulee tilalle, mutta hyvin todennäköisesti tylsää ja käytännöllistä.

                          Comment


                            #14
                            Tämä ketju joutaa varmaankin lukkoon, tilalle tuli 2.0tdi A4 Allroad.

                            . Click image for larger version  Name:	IMG_20220330_124138.jpg Views:	25 Size:	271,3 Kt ID:	1938245
                            Viimeksi muokannut Killeri; 31.3.2022, 13:35. Perustelu: Asia selvä.

                            Comment

                            Working...
                            X