Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S5 Sportback 2010

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S5 Sportback 2010

    12/2018 alkaen on tullut ajeltua S5:lla ja vaikka tämä ei varsinainen projekti olekaan, niin ajattelin, että tehdyistä huolloista ja päivityksistä voisi kirjoitella välillä tänne.


    Speksit:
    Audi S5 Sportback vm. 2010
    3.0TFSI CAKA, ABT moottorinohjaus
    S-tronic
    Phamtom Black Pearlescent (teipattu siniseksi kattoa lukuunottamatta)
    Tummennetut ikkunat ja mustaksi teipatut ikkunalistat
    Musta nahkasisusta hiilikuitusomisteilla
    Eibach madallusjouset
    20" S5 vanteet talveksi ja 20" RS5 vanteet kesäksi

    Tehdasvarusteita mm.:
    Sport differential
    Drive select
    Adaptiivinen vakionopeudensäädin
    Pysäköintitutkat edessä ja kamera takana
    Seisontalämmitys kaukosäätimellä
    Avaimeton lukitus ja käynnistys
    Sähkösäätöiset penkit muistitoiminnolla
    Himmentyvät peilit, peilien säätö muistitoiminnolla
    Kääntymis-/kulmavalot
    Kuolleen kulman tunnistin
    Lasikattoluukku
    Autopuhelin + bluetooth-handsfree
    MMI 3G High (mm. navi ja DVD-soitin)
    Bang&Olufsen äänentoistojärjestelmä
    Istuinlämmittimet edessä ja takana
    230V pistoke takatilassa

    Vajaan kahden vuoden aikana tähän on teetetty melko kokonaisvaltainen jakopääremontti, lisäksi on uusittu hihnoja, PCV ja vesipumppu.

    Viimeaikaisista tekemisistä voisin mainita jotain:

    Hankin tähän keväällä RS5 Rotorit auton mukana tulleiden Japan Racingien tilalle. Mielestäni tämä oli aika onnistunut päivitys niin ulkonäöllisesti kuin ajettavuuden kannalta - 11" leveillä vanteilla (joo, oli niillä myös jonkinlaiset renkaat) eteläsavolaisten teiden veivaaminen ei ollut varsinainen ajonautinto.

    Teemu, jonka kanssa meillä on tämän auton yhteishuoltajuus, osti äskettäin Airdual CarElite 300A -bluetooth-palikan AMIn jatkoksi. Suosittelen, nykyään tulee kuunneltua aiempaa enemmän musiikkia autossa.

    Olin kuunnellut jo jonkin aikaa, että pakoputki säksättää. Kun viimein päästiin katsomaan putkea nosturilta, oli melko selvää, että koko putki uusitaan. Yllättävän huonoon (vai hyvään?) happeen oli putki kymmenessä vuodessa mennyt. Nimimerkki Hammu teki tähän kokonaan uuden putkiston sillä ajatuksella, että mahdollisen tehonlisäyksenkään myötä putkistoa ei tarvitse olla heti päivittämässä.

    Autossa on tällä hetkellä ABT:n softaboksi auton oman ECUn rinnalle kytkettynä. Katalysaattorien uusimisen myötä tuli tarve päivittää hieman softaa. Viikonloppuna tehtiinkin hieman perushuoltoa tätä ajatellen, eli vaihdettiin uudet tulpat ja ilmansuodatin.

    Tulossa ainakin:
    ABT:n moottorinohjaus pois
    Uudet jarrulevyt ja -palat joka nurkkaan

    #2
    Tuli edellisessä viestissä vähän jinxattua, kun mainitsin, että mitään isompaa ei ole tarkoitus tehdä. Voiteluongelman, ilmeisesti öljypumpun väsymisen, seurauksena moottori sanoi ajosta morjens eli uutta moottoria tilalle.

    CAKA-moottorikoodilla varustettuja moottoreita oli suhteellisen vähän tarjolla ja muutama moottori ehti mennäkin nenän edestä selvitellessä kuntoa ja toimitusmahdollisuuksia. Saksasta J.S. Farzeug-Teilehandelilta löytyi lopulta sopiva moottori.

    Auton kuljetus- ja muustakin avusta iso kiitos porkkikselle!

    Käytiin eilen hakemassa ässä korjaamolta takaisin kotiin ja kylläpä vaan oli pitkästä aikaa mukava ajella tuolla. Auto on nyt vakio eli ABT:n irto-ECU on poistettu käytöstä. Vaikka työmatka-A2:n jälkeen S5 tuntuukin kulkevan ihan kevyesti, niin kyllähän tuo vähän lisävoimaa kaipaisi. Jos mitään yllätyksiä tuon uuden moottorin kanssa ei ilmene, niin ehkäpä asialle voisi tehdä jotain.

    Kelejä kun katsoo, niin lähiviikkoina pääsee varmaan vaihtamaan Rotorit takaisin alle. Tänään voisi vähän putsata säilytyksen aikana sisälle kertyneitä pölyjä ja huuhtaista ulkopinnankin puhtaaksi.
    Viimeksi muokannut angra; 27.4.2024, 16:03.

    Comment

    Working...
    X