Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 rojekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • UrS4 rojekti

    Morjens kaikille. Aattelin tänne vähän tuhertaa omasta projektista mitä on tullu tehtyä. Oma Audi innostus lähti liikkeelle aikoinaan biturbosta jonka johdosta se myös meinasi loppua mutta onneksi sain itseä taas niskasta kiinni. Kirjotellaas nyt pieni tarina tästä "urssista"

    Kaikki sai siis alkunsa kun myin vikasena pois biturbo ässän johon meni totaalisesti hermot kun ei ollut kuin vikaa vian perään. Totesin että tämä on liian uusi minulle ja väärällä tekniikalla "v6".

    Elettiin jotain 2016 vuoden loppua ja nettiauto kahlattu läpi ilman tulosta. Urssi oli saatava! Piti olla 2.2 ja manuaali. Facebookkiin ostoilmotus... Muuan Aleksi laittoi viestiä että hän voisi myydä omansa jos hinnasta päästään sopuun. Tuli lähtö pieksämäelle. Pienet koeajot ja rahat lapaan. Kotia sieltä tuli sitten tämmöinen.

    Click image for larger version  Name:	20170303_132913.jpg Views:	12 Size:	189,6 Kt ID:	1868431

    ​​​​​​Ensin ajeltiin jonkunaikaa vakiona ja alkoi armoton osien haaliminen. Taisin bensapumpun vaihtaa walbrohon että saa ajettua etanolilla. Myös nokkaremmi ja muuta perus huoltoa piti suorittaa että uskalsi ajaa sen yhden pakollisen vuoden ennenkuin aletaan rakentaa. Ja tähän väliin täytyy sanoa että autotallia en omista vieläkään. On jäätyny sormet ja järki mutta periksi ei annettu! Onneksi!

    Click image for larger version  Name:	Inst-image-22.jpg Views:	175 Size:	165,3 Kt ID:	1868347

    Ajeltiin ja osia haalittiin pikkuhiljaa. Kunnes koitti aika nostaa moottori pois koska sinne on tarkoitus tunkea h kanget vakiomäntien kaveriksi. Ja isompaa turboa tottakai.

    Click image for larger version  Name:	Inst-image-31.jpg Views:	175 Size:	287,4 Kt ID:	1868348

    Ja ei muutakuin kone paloiksi. Ja tästähän se valtava pettymys tulikin. Lohko on porautuskunnossa ja kansi kuudesta kohtaa halki... Taas keräillään inspiraatiota miettien miten edetä. No männät tilaukseen ja lohko hiomolle. Seuraavaksi metsästämään ehjää kantta.

    Click image for larger version  Name:	Inst-image-32.jpg Views:	175 Size:	200,2 Kt ID:	1868349
    Eipä auttanut muu kuin ostaa ainoa 7a kansi mikä oli myynnissä. Siihen sitten koneistettiin aan vesitukin reiät ja pakosarjan pinnanpultit. Videolinkki tästä alla.

    https://youtu.be/Y3fNInoiIHg


    Tässä vaiheessa osakasa on kasvanut kohtuukokoiseksi ja moottorinohjaimeksi päätetty valita ms3x megasquirt. Jostain syystä mulla on valtava halu tehdä kaikki itse joten mega tilattiin rakennusarjana. Sen kasaaminen oli lopulta melko vaivatonta mutta johtosarja olikin sitten aivan toinen juttu. Kaikki mahdolliset kytkennät tuli kaivettua netistä. Tarkoituksena siis tehdä adabteri urssin omaan johtosarjaan. Ja siitähän tuli kohtuu kamala.

    Click image for larger version  Name:	Inst-image-15.jpg Views:	176 Size:	193,3 Kt ID:	1868350

    Lopetellaas tämä ensimmäinen postaus tälläerää tähän ja testimielessä katsotaan tuleeko kuvat edes näkyviin. Pahoittelut jos jokin menee heti pieleen. Pyrin korjaamaan virheeni mahdollisimman nopeasti. Jatketaan kunhan keretään ?
    Viimeksi muokannut J1sj1s; 7.11.2019, 00:48.

    #2
    No niin, 5syl projektit on aina kivoja. Mikäs lohkos oli vialla, liian kulunu?

    Comment


    • #3
      Pykälää oli lohkossa aika reilusti. Porattiin sitten 0.5mm ylikokoon. Yllätti kyllä että oli noinkin kulunut vaikka kilometrejä vasta reilu 300tkm ?
      Viimeksi muokannut Killeri; 6.11.2019, 15:34. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


      • #4
        Noniin. jatketaas... Kuvat on kivoja joten nyt niitä tulee. Laitetaan tähän alkuun heti kuva lohkosta. Hoonausjäljet näkyy vielä mutta pykälä tuntui selvästi. Kannesta en viitsi kuvaa laittaa koska haljenneista aan kansista on kuvia netti täynä. Tämä osa pitkälti moottorin kasausta. Kasasin moottorin talvenaikana lämpimässä varastossa koska minulla ei tallia ole. Pelkkä autokatos.

        Click image for larger version  Name:	IMG_20180506_163331.jpg Views:	0 Size:	112,0 Kt ID:	1868444

        Sitten asiaan. Mega kasassa ja johtosarja adapteri tehtynä. Lohko saapui hiomolta porattuna 0,5mm ylikokoon ja samalla kiillotettiin kammen kaulat (Kiitokset näistä kokkolan hiomolle). Je pistonssin männät ja max speedingrods veivit nippuun ja koneesee. Puristussuhteeksi tuli muistaakseni 8.5. Männärengasvälysten kanssa meinasi aluksi olla opetteleminen koska tämä on ensimmäinen moottori mitä rakennan näin perusteellisesti uudelleen. Siihen löytyi lopulta konsti. Joka koloon tuli tietysti uudet laakerit ja tiivisteet. Öljypumppu tuli tarkistettua samalla.

        Click image for larger version  Name:	IMG_20180529_163907.jpg Views:	0 Size:	116,5 Kt ID:	1868449
        Click image for larger version  Name:	IMG_20180602_120221.jpg Views:	0 Size:	115,3 Kt ID:	1868445
        Click image for larger version  Name:	IMG_20180603_202050.jpg Views:	0 Size:	138,4 Kt ID:	1868446
        Click image for larger version  Name:	IMG_20180618_202050.jpg Views:	0 Size:	89,3 Kt ID:	1868447

        Alakerta nipussa niin laitoin 60-2 triggerin kammen takastefan paikalle. Yritin aluksi miettiä miten saan megaan toimimaan tuon audin hölmön kampuran triggeröinnin ja lopulta tämä tuntui parhaalta vaihtoehdolta. AAN koneessahan ne on toteutettu kahdella vr anturilla mikä teki tästä haastavaa. 60-2 triggeri aiheutti myös päänvaivaa ja jostain syystä ajatus ei meinannut luistaa yhtään että kummati päin se moottori pyörii takaa katsottuna. netissä tähän todella huonot ohjeet. Lopulta sain eräältä edesmenneeltä lappajärven S2 kuskilta neuvoa miten tämän asentaa koska hänellä oli sama setuppi. Kiitos neuvoista sinne jonnekkin!

        Click image for larger version  Name:	IMG_20181016_161619.jpg Views:	0 Size:	148,7 Kt ID:	1868448

        Kansikin alkaa istua paikalleen. Turboksi tuli Masterpower 545-7 ja pakosarja kiinalainen rosterisarja mihin vaihdettiin vähän laadukkaampaa laippaa. Hukkaportiksi tuli kiinalainen tial kopio mikä oli lopulta virhe mutta näillä mennään nyt. Suuttimiksi tuli myös kiinalaiset 850cc suuttimet. Nämäkin vaihtuu jossain vaiheessa kunnollisiin koska nämä ei sitä ole. Kanteen uudet nostajat ja vanhan kannen nokat... Tässävaiheessa allekkirjoittanutta alkaa jo hymyilyttää hieman koska näyttää siltä että tästä vielä jotain tulee. Ja onhan tuo turbo jo ihan eri kaliperia mitä se vakio kukkopilli... :)

        Click image for larger version  Name:	IMG_20181023_120953.jpg Views:	0 Size:	183,1 Kt ID:	1868450

        Kun turbolle oli saatu öljynkierto ja muut palikat koneeseen paikalleen mukaanlukien jäykkä vauhtipyörä ja nelilapanen sintterilevy sre 754 asetelmankanssa niin turbo pois ja kone odottelemaan apujoukkoja että se saadaan ulos varastosta (tässäkään ei olisi mitään ongelmaa jos varaston oven edessä ei olisi kolmea rappusta). Jossainvälissä tuli myös tommisbilletin säädettävä nokkapyörä koska vakiosta onnistuin kiilan hajottamaan moottoria kasatessa. Tämän kanssa meinasi tulla täydellinen katastrofi mutta siitä lisää tuonnempana. Samalla valmistelin autoa siihen kuntoon että koneen saa nostaa paikalleen. Vähän painepesuria ja anlen moottorityynyt paikalleen. lootaan uusi painelaakeri sun muuta. Jossain tämän kaiken välissä tuli vielä perheenlisäystä ja aika ei meinannu riittää tälle sitten millään, tyttöystävän ymmärryksestä puhumattakaan...

        Click image for larger version  Name:	IMG_20190315_203310.jpg Views:	0 Size:	113,3 Kt ID:	1868451
        Click image for larger version  Name:	IMG_20190331_155158.jpg Views:	0 Size:	257,7 Kt ID:	1868453
        Jatketaampa taas seuraavaan kertaan :)
        Viimeksi muokannut J1sj1s; 6.11.2019, 23:22.

        Comment


        • #5
          Nonnii jatketaas taas. Apujoukot saapuu ja kone nostetaan ulos varastosta lähemmäs autoa. Ottihan se tovin saada kone takaisin reikään mutta sinne se lopulta sujahti. On muuten mahtaavaa yrittää työntää moottorinostinta yksin sepelillä... Samantein sovitteleen osia että saadaanko kaikki sopimaan paikoilleen. Kevät tekee tuloaan ja lumet sulaa.
          Click image for larger version  Name:	IMG_20190331_164852.jpg Views:	0 Size:	253,1 Kt ID:	1869122
          Seuraavaksi sitten pakoputki alulleen. Tähän hommaan löytyi töistä onneksi apua. Kiitoksia Tommille hitsauksista!
          Click image for larger version  Name:	IMG_20190407_095828.jpg Views:	0 Size:	93,9 Kt ID:	1869123

          Seuraavana hommana on sitten saada mega ottamaan kaikki signaalit vastaan, ja muutenkin kaikki johdotukset kuntoon. Näitten kanssa tulikin painittua muutama päivä, mutta lopulta alkaa näyttää hyvältä. Moottori lupaili jo kovasti, mutta ei vain käynnisty. Syypääksi tähän löytyi lopulta nokan asentoanturi, joka oli väärällä kierroksella. Anturia käännetty, ja perkules sehän pamahti käyntiin!
          Click image for larger version  Name:	IMG_20190414_172223.jpg Views:	0 Size:	155,2 Kt ID:	1869124
          Click image for larger version  Name:	IMG_20190411_171124.jpg Views:	0 Size:	227,7 Kt ID:	1869125

          Video ensistartista: https://www.youtube.com/watch?v=O_bRh9BvSvM

          NYT alkaa tuntua jo että ollaan voiton puolella :) Ei muutakuin autoa niputtamaan kun suurimmat vaikeudet on selätetty. Coolerit yms härpäkkeet paikalleen, että pääsee tekemään karttoja tienpäälle. Leimasin tosiaan auton ennen purkua, joten sillä "käytännössä" sai ajaa. Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, joten auton kasausvaiheesta kuvia. Kasauksessa taas vierähti tovi sovitellessa osia paikoilleen, ja samalla tuli otettua turhat pois edestä, kuten esim ilmastointi... Hukkaportin putki jäi suoraan auton alle, koska miksi ei? Takatalvi mun tallissa hankaloitti välillä hommia...
          Click image for larger version  Name:	IMG_20190418_204048.jpg Views:	0 Size:	147,9 Kt ID:	1869126
          Click image for larger version  Name:	IMG_20190423_183511.jpg Views:	0 Size:	240,2 Kt ID:	1869127
          Click image for larger version  Name:	IMG_20190423_214704.jpg Views:	0 Size:	145,8 Kt ID:	1869128
          Click image for larger version  Name:	IMG_20190503_125623.jpg Views:	0 Size:	174,7 Kt ID:	1869130

          Ennakkokartan vetäsin aikapitkälti hatusta, ja kysellen kaverilta minkälaisia ennakkoja hän on käyttänyt. Skaalasin jonkunnäkösen kartan ruudukkoon, ja otin 4 astetta muistaakseni pois ns. kaikenvaralta. Polttoainekarttaa hieroin vielä pukkien päällä sinneppäin tyhjäkäyntialueilta ja mitänyt paikallaan kaasutellessa pystyi.
          Click image for larger version  Name:	IMG_20190503_122052.jpg Views:	0 Size:	173,1 Kt ID:	1869129
          Tässä kohtaa sanon, että jos joku välttämättä haluaa kartat kopioida niin ei muutako, mutta vastuuta en ota jos jotain saat rikki. Tässä vielä kartat on työn alla ja pahasti, mutta noilla saa jo auton käyntiin ja jopa ajaakin. Mikäli joku valmiit kartat haluaa, voin ne kyllä lähettää. Laittele vaikka yvtä.

          Ihmetellääs seuraavassa osassa sitte lisää näitä karttoja tienpäällä, ja sitä miks soppa ei riitä ja auto alkaa pätkimään... Eli se on moro taas :)
          Viimeksi muokannut J1sj1s; 14.11.2019, 23:01.

          Comment


            #6
            Asiallisesti edistyy vaikkei ruuvausolosuhteet oo niin optimaaliset. :)

            Comment


              #7
              Vai ehkä juuri siksi? ;)

              Comment


              • #8
                Laittaisin ehkä tuosta venakopan huohotinlähdöstä letkun johonkin huohotinpönttöön, ettei työnnä tuosta öljyjä pakosarjan päälle.

                Comment


                • #9
                  Joo tämä on tarkoituksena tehdä vielä. Ajattelin turbon paluuputkeen tehdä haaran, josta pöntölle letku ja pöntöstä venakoppaan. Tuli huomattua kans että työntelee siitä öljyä suoraan pakosarjanpäälle :)

                  Jatketaas samaan viestiin ite tarinaa...

                  Click image for larger version  Name:	IMG_20190508_205550.jpg Views:	0 Size:	201,4 Kt ID:	1869360
                  Auto nippuun ja alas pukeilta. Ei muutakun tienpäälle ajeleen karttoja kohdalleen. Hukkaportinletkun laitoin menemään suoraan turbolle ilman mitään säätimiä, että saa mahdollisimman alhaiset paineet. Ensimmäiset ongelmat tuli heti jo tässä vaiheessa. Ei saa soppaa tarpeeksi sama mitä tekee. Tätä ihmeteltiin yhdessä kaverinkanssa ja ei keksitty mitään syytä. Hommasin painemittarin suutinkiskoon joka ylettyy kabiiniin asti ja kas kummaa paineet ei nouse yli 1.5bar. Lopulta tähän löytyi syypää paineensäätimestä, jonka olin epähuomiossa tilannut vääränlaisen. Paineensäädin oli liian pienellä karalla ja polttoaine pääsi virtaamaan sen ohi. Oikeanlainen paineensäädin paikalleen niin rupesi lyyti kirjottaan! Kerkesin tilata uuden walbron pumpunkin vikaa etsiessä. Ompahan nyt semmonenkin varalla. Karttoja ajelin kohdalleen samalla kun kuljin tällä töihin. Välillä istui työkaverikin läppäri sylissä vaikkei koko hommasta ymmärtänyt yhtään mitään :D Päsääntöisesti autotunella ja välillä logia megalogwieveriin.
                  Click image for larger version  Name:	IMG_20190509_161446.jpg Views:	0 Size:	242,5 Kt ID:	1869361
                  Click image for larger version  Name:	IMG_20190510_194155.jpg Views:	0 Size:	77,3 Kt ID:	1869362

                  Kartat alkaa olla kohdallaan ja ajelin autolla joutavaa jonkin aikaa, jos sattuu ilmaantumaan vikoja. Penkitys oli varattu ja sinne en halunnut lähteä autoa enää ruuvaamaan. Jossain vaiheessa alkoi koneesta kuulumaan ihmeellinen ääni jostain venttiilikoneiston läheltä. Tätä ihmeteltiin kaverinkanssa yhdessä ja olin varma että nyt on nokka tai nostaja porsinu. Venttiilikoppa otettiin pois mutta mitään vianmerkkiä ei näkynyt. Jossain vaiheessa kai vahingossa tökkäsin sormella nokkapyörää ja huomasin että sen alla oleva tunnistinlevy on tippumaisillaan. No ei muutakun purkaa autoa sen verran että nokkaremmikotelon sai pois edestä ja kas kummaa tunnistinlevy oli enää kahdella ruuvilla kiinni ja nekin löysällä. Tässäkohtaa allekirjoittanut joutu pyyhkästä vähän hikeä otsalta.
                  Click image for larger version  Name:	IMG_20190522_195713.jpg Views:	0 Size:	208,7 Kt ID:	1869363
                  Click image for larger version  Name:	IMG_20190522_211902.jpg Views:	0 Size:	128,5 Kt ID:	1869364
                  Jos ne kaksi pulttia olisi auenneet kokonaan olisin lykännyt auton tonne ladonviereen odottelemaan uutta inspiraatiota... Tässä nokan anturi on jakajassa ja kun tuota nokkapyörää pyörittelin käsissä niin mietin, että tuskin tuo mitään haittaa vaikka tuon levyn tuonne paikoilleen jättää. No ei varmaan olis haitannut jos olisin laittanu ruuvilukitetta väliin. HUHHUH

                  Tämän episodin jälkeen auto tuntu toimivan ja potkuakin tuntui olevan omaan makuun ihan kohtuullisesti persdynolla reilun 300hp luokkaa. Ahtopaineita ei saatu alle 1.5bar johtuen luultavasti juuri tuosta kiinan portista.

                  Penkkipäivä koitti. Ajelin rauhassa kannukseen motorsetille. Lähtiesä sanoin emännälle että varaudu siihen että saat tulla hakemaan mua kannuksesta jos tää leviää penkissä....

                  Click image for larger version  Name:	IMG_20190717_174517.jpg Views:	0 Size:	153,3 Kt ID:	1869365
                  Click image for larger version  Name:	IMG_20190717_183728.jpg Views:	0 Size:	162,3 Kt ID:	1869366

                  Annoin ohjakset Lindvallin Janille ja istuin ite nurkassa olevalle penkille ihmettelemään. Jännitti aivan perkeleesti... Jani sääteli jotain perusjuttuja ensin hetkenaikaa. Karttoihin ei vielä koskettu. Sitten huikkasi että koitetaas mitä sieltä tulee. Ite otin kameran käteen ja rupesin kuvaamaan vaikkei siitä mitään meinannu tulla, koska jännitti niin sikana. No eka veto ja lukemat tauluun.... Persdyno petti.
                  Click image for larger version  Name:	IMG_20190717_181500.jpg Views:	0 Size:	223,5 Kt ID:	1869367

                  445hp 590nm 1.53bar paineilla. Tässä kohtaa Jani kysyi että ootko kopionu nää kartat jostain? Vastasin että hatusta vetäsin. Takasin tuli kommenttia että et kyllä toistakertaa osu näin lähelle. Huikkasin takasin että ei mun enää tarviikkaan :)
                  Lopulta karttoihin ei tarvinut koskea juuri ollenkaan ja nämä jäi lopullisiksi lukemiksi. Emäntäkin oli tyytyväinen kun ensimmäistäkertaa tulin kotiin ajoissa. Ahtopaineet tipahti yläalueella luultavasti juuri kiinanportista johtuen ja tästä syystä tuli pikku mutka käppyrään. Sen te haluatte kuitenkin nähdä niin laitan sen vielä tähän alle. Kierrosrajotin Soft limit 7000 ja Hard limit 7200rpm
                  Click image for larger version  Name:	IMG_20190717_195339.jpg Views:	0 Size:	53,1 Kt ID:	1869368

                  Vapisevin käsin kuvattu video dynosta:
                  https://youtu.be/TbjLO99ZjVw


                  Mennäänpä seuraavalla kertaa katsastukseen... Siihen asti moro :)
                  Viimeksi muokannut J1sj1s; 17.11.2019, 21:51.

                  Comment


                  • #10
                    Ihan mielenkiinnosta, missä ne kaksi pudonnutta hallin tunnistinlevyn pulttia on? Ettei löytyisi sielä jakopään alapään peltisuojan sisästä yhä? :)
                    Mutta komiat lukemat ja hyvän kuulonen. Tuli ihän ikävää omaa vanhusta. On ehkä paras väri/kori vanhoista ja ehkä kaikista audeista. Äärimmäisen tyylikäs ja hyvän kuulonen.

                    Comment


                    • #11
                      Siellä suojapellin sisällä ne mahtaa olla vieläkin. Ovat onneksi sen verran pieniä ruuveja että josko ne pysyis seuraavaan remminvaihtoon asti. Onhan tämä iso ja painava koppa mutta täytyy kompata teholla sitä painoa

                      Comment


                        #12
                        Miksi arvelet, että tuo tehokuoppa johtuu siitä kiinalaisesta hukkaportista?

                        Comment


                        • #13
                          Portti alkoi jumittaa vähän tämän jälkeen ja jäi auki. Epäilen että kara jumittaa. Toki kuulen mielellään muitakin ideoita mistä vois johtua. Itse en keksi ainakaan muuta syypäätä.

                          Comment

                          Working...
                          X