Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 sedan 2.0tfsiq

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A3 sedan 2.0tfsiq

    Piti saada "luotettavempi" auto kun tuo vanha A6 sanoi hetkellisesti sopimuksen irti paskomalla pakoventtiilin palalla kannen. Tilalle mietin uutta poloa, fabiaa, octaaviaa... Kunnes "järki" vei voiton että en h******i aja talvea etuvetosella. Siitä sitten ruksi nelivetokohtaan ja löyty 2014 A3 sedan joka loppuunsa kerkesi mennä. No sitten tuli ajatus että kerran se vaan kirpaisee...

    Joten pienillä kilometreillä ja jäälle opetettu 2019 A3 sedan 2.0tfsiq. Hiukan tyttömäisesti valintaan vaikutti väri aika paljon. Tuli meinaan kesälomalla turattua tuo vanha 8p Ara Blueksi (päivitän sen projektin kun jaksan).

    Päivittelen tänne varusteista jossainvaiheessa enemmän kun kerkeän. Isoja muutoksia tuskin tulee nyt ensimmäisinä vuosina, kesälle varmaan isompaa vannetta alle. Mutta katsotaan paljoko huolia ja murheita tämä auto aiheuttaa.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20191021_170137.jpg
Views:	4469
Size:	289,4 Kt
ID:	1866957 . Click image for larger version

Name:	IMG_20191021_170054.jpg
Views:	4092
Size:	281,3 Kt
ID:	1866958Click image for larger version

Name:	IMG_20191021_170110.jpg
Views:	4136
Size:	266,7 Kt
ID:	1866959

    #2
    Nonni. Ei muuta ku IS38 tilaukseen ja pienet softat. :)

    Comment


    • #3
      Komea kaksikko.
      "Jäälle opetettu" Onko tuo Kankkusen ajoakatemian vanha auto?

      Comment


        #4
        Kato teknavi :D

        Comment


        • #5
          Tuo Ara blue on kyllä nätti väri. Iso peukku!

          Comment


            #6
            Laitetaan tänne tällänen jos joku tarvii tietoa.

            Asensin defan letkulämmittimen pumpulla ja sisätilanpistokkeen. Tuossa mitä itse tietoa etsin niin aika huonosti löyty tuosta sisähaarasta. Eli 8v on oma reitti sisälokasuojan takaa ilman porailuja. Kuvista selviää enemmän kun kirjoituksista Hanskalokerossa oli mukavasti yksi pultti cd/sd kortinlukijan takana. Onneksi lähti irti nätisti perus soittimien irroitusraudoilla.

            Comment


              #7
              Jouluna tuli käytyä synnyinkotona ja kelit siellä vähä erilaiset. Pakkasta, lunta ja tietenkin liukkaat tiet. Auto on kyllä mukava ajella matkaa adaptiivisen vakkarin ja matrixledien kanssa. Ajamiseen ei väsy samalla tavalla kun noiden vanhojen romujen kanssa joissa valot on surkeat tähän verrattuna. Mittariin pyörähtää kohta 14tkm ja sitämyöten öljynvaihto alkaa olla ajankohtainen. Pitää vielä tarkistaa mutta näillä öljyilla ei muistaakseni ole ajettu kun se 10tkm. Jos autoa aikoo pitää pitempään kannattaa varmaan öljyt vaihdattaa 15tkm välein?

              Lauantaina 4.1 tuli käytyä kahveilla ja huuhtasin auton kun keli oli Vihdissä hyvä :D No eipä se ollu sitten Vantaalla enää niin häävi. Pistetään kuva muistoksi erikoisesta tammikuun kelistä.

              Comment


                #8
                Kyllä näkisin että varsinkin koneen ensimmäinen öljynvaihto kannattaa tehdä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Ja muutenkin halpa kustannus autoilussa jatkossakin. Hyvät valot on kieltämättä tässä tuhansien murheellisten laulujen maassa Merkittävästi ajomukavuutta lisäävä tekijä. Pitkään niitä saatiinkin odottaa että jo tehtaalta olis.

                Comment


                  #9
                  Tuli keväällä/alkukesästä aloitettua pieni rojeksi kun pressutalli pihassa antautu ja tarvitsi kaikki romut saada jonnekkin sään suojaan. Ajattelin että ei ole rahaa tehdä väliaikaisia viritityksiä ja aloin muistelemaan 3D mallinnusta ja piirtelin sitten lupakuvat autokatoksesta/varastosta. No ei siinä ettimään mistä saa vuokrattua halvalla kaivurin ja homma käyntiin.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20200416_194351.jpg
Views:	2474
Size:	339,0 Kt
ID:	1901263 Click image for larger version

Name:	IMG_20200510_181558.jpg
Views:	2563
Size:	336,0 Kt
ID:	1901265
                  Yksin tekemällä sellanen neljän viikon työtunnit, työkaveri oli valamassa laattaa kaverina ja naapuri ilmesty telineelle jakamaan kattoristikoita kaveriksi, sano että tietää kuinka paskamaista tuo yksin on. Isä oli kaverina peltejä nostamassa. Ja tällänen siitä tuli.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20200825_220340.jpg
Views:	2631
Size:	164,1 Kt
ID:	1901262 Click image for larger version

Name:	IMG_20200817_135825.jpg
Views:	2528
Size:	242,9 Kt
ID:	1901267
                  Tuli laitettua 6kpl ledejä katoksen osalle joista keskimmäinen rivi toimii liiketunnistimella. Kaikki ledit saa palamaan ilman tunnistintakin jotta valot ei sammu esim vahauksen aikana.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20200825_221143.jpg
Views:	2525
Size:	114,6 Kt
ID:	1901264
                  Tuli kesä ajeltua 19" A6.ssa olleilla vanteilla jotta saa renkaat ajettua loppuun. Melko raktorimainen ulkonäkö noin korkealla autolla mutta hyvä ajaa. En tiedä viittiikö pilata autoa ja alkaa tiputtamaan alaspäin vai antaako mennä näin. Nyt tosin on alkuperäset 17" alla niin ei ole niin kamalan korkean olonen.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20200223_111458.jpg
Views:	2554
Size:	350,6 Kt
ID:	1901266

                  Comment


                    #10
                    Perjantai aamuna töihin ajaessa tuli harmitus. Nummelan kohdilla vastaan tuli kasettiauto ja lavalta lenti tavaraa auton päälle. Kova ropina ja tuulilasin laidat niinku hiekkaa täynnä. Matkalla kattelin tuulilasia että tuli paljon pieniä pisteitä joista valo kiiltää. Sillon aamulla sato vettä niin työmaanpihassa kattelin että ei tästä mitään näe tuliko jälkiä vai ei kun auto senverta likanen.
                    No töistä kotia ja heti pesemään autoa että mitä sieltä löytyy. Alko suoraansanottuna harmittaa kun saanut tähänasti pidettyä maalipinnan, umpiot ja tuulilasin ilman kiveniskemiä, olikohan yksi tai kaksi pientä jälkeä lakkapinnassa ennen viime perjantai aamua.
                    Click image for larger version  Name:	IMG_20201009_151213_1.jpg Views:	0 Size:	108,2 Kt ID:	1901269 Click image for larger version  Name:	IMG_20201009_151132.jpg Views:	0 Size:	89,9 Kt ID:	1901270 Click image for larger version  Name:	IMG_20201009_151117.jpg Views:	0 Size:	97,5 Kt ID:	1901271 Click image for larger version  Name:	IMG_20201009_151107.jpg Views:	0 Size:	77,2 Kt ID:	1901272 Click image for larger version  Name:	IMG_20201009_151308.jpg Views:	0 Size:	116,9 Kt ID:	1901273 Click image for larger version  Name:	IMG_20201009_151336_1.jpg Views:	0 Size:	148,5 Kt ID:	1901274 Click image for larger version  Name:	IMG_20201009_185803_1.jpg Views:	0 Size:	64,3 Kt ID:	1901275 Click image for larger version  Name:	IMG_20201009_151416.jpg Views:	0 Size:	60,5 Kt ID:	1901276
                    No keskiviikkona menee auto 30tkm tarkastushuoltoon ja öljynvaihtoon, katsovat samalla nuo vauriot mitä noille pitäisi tehdä. Auton katoonkin tuli kuskin kohdalle sellainen valkoinen pieni naarmu josta maali lähtenyt.

                    Comment


                      #11
                      Auto kävi tosiaan huollossa jossa samalla katsottiin vauriot. Eilen sain auton takasi maalauksesta. Oli kaikkiaan puoltoista viikkoa työn alla. Autosta maalattiin puskuri, konepelti, kuskin peilinkuoret ja katto. Uusi maski tuli ja ajovalot olivat kunnostaneet pariin kertaan että kelpaa. Nyt pariviikkoa pesemättä ja sitten vaha pintaan. Työn jälki vaikuttaa hyvältä, paremmin näkee sitten kun pääsee pesemään ja kunnon valossa katsomaan. Auto meni siis Autotalo Lohjalle jonka kautta korjaukset tehtiin.

                      Comment


                        #12
                        Pientä sisävalo projektia tullu aloiteltua. Kun autossa ei sisätilassa ole muita valoja kun T10 w5w lankapolttimot niin jotakin päivitystä vaatii. Eli hommana laittaa ns lätäkkövalot ja punaiset huomiovalot oviin, sekä ambient valaistusta. Huonolla enklannilla etsinyt tietoa ja katsotaan saisiko jossainvaiheessa valoja toimimaan mmi.n säätöjen kautta. Lähinnä kirkkautta ja kokonaan pois päältä. Jos se ei onnistu niin ainakin valot saa toimimaan siitä ratin vasemmalla puolella olevasta nupikasta.

                        Lätäkkövaloista ja huomiovaloista.
                        Ensin ovipahvit pois, ovessa oli kolme ruuvia joista kaksi on "kaiutinritilän" takana. Ritilä irtoaa kun vääntää kuvanmukaisesta kohdasta. Ruuvien irroituksen jälkeen ovipahvin alalaidasta kammetaan taas ovipahvi irti. Mukava oli huomata kehitys kiinnikkeissä, ne vaikuttaa paljon kestävemmiltä mitä vanhemmissa autoissa ollut.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20201226_152751.jpg
Views:	1750
Size:	128,9 Kt
ID:	1907199
                        Johdotus valoille. Etu ovessa olevan 32pinnisen liittimen pinni 16 on + ja pinni 5 on -. 5 pinni on käytössä mutta samaa käytetään. VCDS.llä etuovien koodaus, long coding helper -> Byte 1 -> Door exit/warning lights installed ->exit -> Do it.

                        Liittimeen tilasin pinnejä joten johdotus oli helppo tehdä. Samalla johdotin sisätilan ledeille syötön valmiiksi lasinnostimen kytkimen valoista. Eli himmennystä saa säädettyä. Johdotus nyt ei ole siistein mahdollinen mutta kädetön ei parempaan tälläkertaa pystynyt. Liitin autoon kiinni ja testaamaan tuleeko virtaa. Kaikki toimi. Ledejä ei vielä ole tullut joten ne asentelen sitten myöhemmin.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20201226_154236.jpg
Views:	1767
Size:	59,5 Kt
ID:	1907197 Click image for larger version

Name:	IMG_20201226_135908.jpg
Views:	1774
Size:	51,0 Kt
ID:	1907198 ​​ Click image for larger version

Name:	IMG_20201226_164025.jpg
Views:	1770
Size:	215,0 Kt
ID:	1907201
                        Tuossa kun tutkin noita sähköjä niin pinni 3 Door handle illumination lamp, pinni 8 ambient light. Liekkö näistä saisi kytkennän siten että mmi.llä saisi säädettyä valoja. Tälläisen käsityksen sain ameriikan foorumeilta. Koodausta en itse saanut tehtyä oikein.

                        Takaovista kirjottelen myöhemmin.


                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Ja takaovista vastaava homma. Ovipahvi irroitus käytännössä samalla tavalla kun etuovissa. Takaovissa liitin on erilainen. Liittimen kun purkaa pääsee hyvin lisäämään tarvittavan pinnin jolla saadaan lätäkkövalot toimintaan. Liittimen pinni 13 on -, siinä on jo ruskea johto. Liittimen 12 pinni on + lätäkkövaloille. Koodaus BB-Door Rear Drv ja Bc-door Rear Pass, New coding kohtaan kopioidaan vanha koodi ja siitä muutetaan neljäs numero numeroksi 5. Ja ovi valaistukselle virta sitten taas lasinnostimen napista, ruskea - ja sininen +.
                          Click image for larger version

Name:	IMG_20201227_134019.jpg
Views:	1681
Size:	56,9 Kt
ID:	1907236 Click image for larger version

Name:	IMG_20201227_134420.jpg
Views:	1650
Size:	59,2 Kt
ID:	1907237 Click image for larger version

Name:	IMG_20201227_134523.jpg
Views:	1675
Size:	70,1 Kt
ID:	1907238 Click image for larger version

Name:	IMG_20201227_142628.jpg
Views:	1660
Size:	103,0 Kt
ID:	1907239 Click image for larger version

Name:	IMG_20201227_153002.jpg
Views:	1638
Size:	152,0 Kt
ID:	1907240 Click image for larger version

Name:	IMG_20201227_153706.jpg
Views:	1634
Size:	191,5 Kt
ID:	1907241
                          Liitin kiinni oveen ja mittaamaan, kaikki taas toimii. Takaovien lätäkkövalot pitää hiukan kauemmin 12V mitä etuovet mutta eipä sillä ole merkitystä. Nyt sitten odotellaan kovasti itse ledien saapumista niin pääsee miettimään miten saisi mahdollisimman siistin ja huomaamattoman asennuksen.




                          Comment


                            #14
                            Osa ledeistä tuli mutta vielä on pari pakettia matkalla. Lätäkkövaloja ei vielä ole, mutta tuli laitettua oviin jo valmiiksi muita ledejä. Kuvissa valo näyttää kirkkaammalta ja näkyy kirkkaat pisteet mitä ei ilman kameraa näe. Valo on tasaisen tummansininen kauttaaltaan. Ja kirkkautta pystyy säätämään normaalisti auton putikkaa kääntämällä. Nyt on helppo alkaa selvittelemään säätöjä mmi.n kautta kun keksii vaan aikaa jostain.
                            Click image for larger version

Name:	IMG_20210111_190719.jpg
Views:	1468
Size:	112,7 Kt
ID:	1908410Click image for larger version

Name:	IMG_20210111_200905.jpg
Views:	1491
Size:	67,3 Kt
ID:	1908411 Click image for larger version

Name:	IMG_20210111_200922.jpg
Views:	1428
Size:	45,2 Kt
ID:	1908412 Click image for larger version

Name:	IMG_20210112_205514.jpg
Views:	1422
Size:	37,8 Kt
ID:	1908413 Click image for larger version

Name:	IMG_20210111_210926.jpg
Views:	1490
Size:	83,6 Kt
ID:	1908414 Click image for larger version

Name:	IMG_20210112_205700.jpg
Views:	1403
Size:	31,0 Kt
ID:	1908415

                            Comment


                              #15
                              Vihdoin ja viimein tuli ledit. Tullut samalla hiukan paranneltua kaapelointia, löysin ohuempaa johtoa ja vaihdoin etuovissa sisävalojen pinniä eri paikkaan pinniin 3. Eli door handle illumination lamb, tämä toimi siten että ovien valot sammuu samoin kun sisätilan kattovalot kun autosta ottaa virrat pois. Kirkkaussäätö toimii normaalisti ja valot palaa virtojen ollessa päällä.
                              Mmi.n ambient sisävalo valikon saa koodattua, mutta vielä en ole löytänyt miten sen saa aktivoitua käyttöön ja sitämyöten virtaa pinniin 8. Onko tähän tietoa kellään? Long codin valikosta ruksi ambient light kohtaan ei anna virtaa pinniin. Adaptation valikon kautta löytyy sisävaloille vaikka mitä, mutta en vaan löydä toimivaa koodausta.

                              Lätäkkövalot toimii hienosti. Vielä odotellaan kattoon ja peräkonttiin valkoisia ledejä ja rattiinkin on tulossa varmaan päivitystä, jos saisi ratin jossa vaihdeläpyskät. Mutta siitä sitten erikseen jos paketti saapuu. Tuntuu olevan aika paljon ongelmia kaikessa ulkomailta tilatuista tavaroista kun suomeen tullessa ne pysähtyy eikä liiku mihinkään.

                              Comment


                                #16
                                Jatketaan monologia. Ratti saapui tänään ja töiden jälkeen tuli vaihdettua. Jännitystä aiheutti se että 2017-> autoihin vaihdetut rattivaihteiset ratit ei ole aina toiminu. Monia foorumeita selatessa törmäsi aina siihen, että autoissa jossa on virtual cockpit niin silloin ratissa pitää olla view valikkonappi ja jos normaali mittaristo niin nappi on oltava valikko symbolilla. En tiedä onko tässä perää, mutta minulla ainakin ratti toimii niinkuin pitää. Ei tarvinnut edes koodata.

                                RS logon tilalle pitäisi keksiä jotakin kun se ei kuulu tähän autoon.

                                Click image for larger version

Name:	ratti.jpg
Views:	1246
Size:	170,3 Kt
ID:	1910388

                                Comment


                                  #17
                                  Mulla olis samat vaatimukset ratin suhteen. Mikä osanumero toi on ja mistä hommasit?

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja skige Näytä viesti

                                    RS logon tilalle pitäisi keksiä jotakin kun se ei kuulu tähän autoon.
                                    Tuommonen Sline-merkki sopisi esimerkiksi paremmin A3:een (sikäli mikäli sopii RS-ajoneuvon ruoriin): https://shop.ahw-shop.de/audi-teile/...ung/lenkraeder

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tämä on kyllä hieno laite ja etenkin väri on aivan loistava!

                                      Ratin päivitys näyttää hyvältä, ja onko tosiaan niin ettei rattivaihteita tarvinnut edes koodata? Yleensä tuo muutos/lisäys vaatii koodauksen.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja oopee Näytä viesti
                                        Mikä osanumero toi on ja mistä hommasit?
                                        Osanumero on 8V0419091CC, ebayn kautta löyty tuo oma ratti. Käytetty kunnostettu ratti siksi tuo on punaisella tikkauksella.

                                        Noita S-line merkkejäkin katellu mitä Kari ehdottikin, jos löytyisi jostain vaan mustana versiona niin ei pomppaisi niin kovasti silmille. Tai sitten jos olisi vaikka audin logo. Muuten saa olla tuo RS merkki.

                                        Tosiaan ratinpäivitys ei vaadi koodausta tai ainakaan minulla ei vaatinut. Airbag irti, johtojen liittimet irti, pultti auki, ratti irti, uusi ratti tilalle, pultti kiinni, johdot kiinni ja airbag paikalleen. En ole kyllä löytänyt edes koodausta ratin vaihteen läpysköille. Ulkomaan foorumeilla löytyy juttua rattivaihdoista, mutta koodaukseen liittyvää niissä ei ole. 2015vm rattia en lähtisi kokeilemaan 2017 tai uudempaan autoon taikka päinvastoin. Siinä oli ollut ongelmia toiminnan suhteen ja tosiaan mitä aikaisemmin kirjoitin niin se valikkonappi pitäisi ilmeisesti olla samanlainen vanhassa ja uudessa ratissa ni toiminta on varmempi. Tämä tosiaan netin mutua, mutta noin ne toimivat asennukset on menny.

                                        Yksi toinen netin mutu oli että vanhassa ratissa olisi paikat vaihdeläpysköiden johdoille, jolloin läpät saisi toimimaan jos vanhasta ratista siirtää nappiosat uuteen. Jossain välissä voin purkaa tuota vanhaa rattia ja katsoa onko siellä liittimiä niin ei ole pelkkää mutua sitten. Itseä ihmetytti että tuossa RS ratissa oli siinä pienessä liittimessä yksi piuha enemmän mitä autossa airbägistä tulevassa liittimessä. Silti kaikki napit toimii normaalisti. Harmi ku en ottanut kuvaa mutta muistaakseni siinä oli sininen johto jolle ei ollut vastakarvaa auton puolella.



                                        Comment


                                          #21
                                          No joo ei pidetä kansaa jännityksessä. Ei ollut mitään tärkeempää tekemistä ni purin tuon vanhan ratin ja kappas kappas, sieltä löyty liittimet vaihdeläpysköille.

                                          Comment


                                            #22
                                            Itse joskus läpykät rouvan kolmosta varten ostin. Jäivät hyllyyn kun erikoismoottorin softauksen jälkeen ei niitä ole osannut kaivata. Hyvä tietää että liittimet löytyy, jos joskus löytyy motivaatiota niin paljon (tuskin).

                                            Comment

                                            Working...
                                            X