Päivää,
Pahoittelut tylsästä otsikosta, näin pyhäaamuna ei runosuoni tahdo oikein pulppuilla. Tämän syksyn projekti on taas vaihteeksi Audiaiheinen: Otetaan ensimmäisen mallivuoden ur-cabriolet joka edustaakin kyseisenä vuonna ainoata saatavissa ollutta tekniikkavaihtoehtoa (2.3 10v 98kW). Auto on tuotu Saksasta jo joskus 15 vuotta sitten mutta ollut Suomessa tosi vähällä ajolla ja siten koriltaan hyväkuntoinen. Varustelu on mallia karvalakki, eli mitään sähkökattoja, abseja, ilmastointeja, nahkapenkkejä tms. ei ole. Ajomäärä on vähän yli 200 tkm ja tekniikka sinänsä on pelannut moitteettomasti vaikka noita K-jettiläisiä jaksetaankin säännöllisen epäsäännöllisesti moitiskella.
![](https://img.aijaa.com/t/00760/14750208.t.jpg)
No, eihän se auto tuolla maantiellä oikein jaksa kyseisen koneen siivittämänä edetä joten päähän pälkähti ajatus "jumalmoottorin" sovittamisesta keulille. EI ole ihan ensimmäinen eikä toinenkaan kerta kun 1.8T tekniikkaa kingetään B4-koppaisen keulille mutta itselle tämä on uutta ja siksi ajattelin tapauksen dokumentoida vastaisen varalle. Haastetta on aavistuksen enemmän kuin joskus nöösipoikana toteutetun Fordin kenttiläisen korvaamisessa oohooceellä.
Sopivia tekniikan luovuttajia tulee tarjolle tämän tästä. Omalle kohdalle osui tyypillistä AEB-koneellista autoa hiukan tuoreempi, vuoden 2003 3BG Passat jonka moottorityyppi on AWT. Kyseisessä koneessa on jo mm. sähkökaasu ja sylinteriryhmäkin on hiukan erilainen kuin vanhemmissa, tähän palaamme vielä.
![](https://img.aijaa.com/t/00607/14750207.t.jpg)
Auto oli katsastettu ja ajokuntoinen, mitä nyt kytkin luisti melko lahjakkaasti isommilla vaihteilla. Pääasia, että sai muutaman kymmenen kilsaa ajella sen toteamiseksi ettei mitään muita vakavia tekniikkamurheita ollut havaittavissa. Purku aloitettiinkin sitten melkein samoin tein.
Pahoittelut tylsästä otsikosta, näin pyhäaamuna ei runosuoni tahdo oikein pulppuilla. Tämän syksyn projekti on taas vaihteeksi Audiaiheinen: Otetaan ensimmäisen mallivuoden ur-cabriolet joka edustaakin kyseisenä vuonna ainoata saatavissa ollutta tekniikkavaihtoehtoa (2.3 10v 98kW). Auto on tuotu Saksasta jo joskus 15 vuotta sitten mutta ollut Suomessa tosi vähällä ajolla ja siten koriltaan hyväkuntoinen. Varustelu on mallia karvalakki, eli mitään sähkökattoja, abseja, ilmastointeja, nahkapenkkejä tms. ei ole. Ajomäärä on vähän yli 200 tkm ja tekniikka sinänsä on pelannut moitteettomasti vaikka noita K-jettiläisiä jaksetaankin säännöllisen epäsäännöllisesti moitiskella.
![](https://img.aijaa.com/t/00760/14750208.t.jpg)
No, eihän se auto tuolla maantiellä oikein jaksa kyseisen koneen siivittämänä edetä joten päähän pälkähti ajatus "jumalmoottorin" sovittamisesta keulille. EI ole ihan ensimmäinen eikä toinenkaan kerta kun 1.8T tekniikkaa kingetään B4-koppaisen keulille mutta itselle tämä on uutta ja siksi ajattelin tapauksen dokumentoida vastaisen varalle. Haastetta on aavistuksen enemmän kuin joskus nöösipoikana toteutetun Fordin kenttiläisen korvaamisessa oohooceellä.
Sopivia tekniikan luovuttajia tulee tarjolle tämän tästä. Omalle kohdalle osui tyypillistä AEB-koneellista autoa hiukan tuoreempi, vuoden 2003 3BG Passat jonka moottorityyppi on AWT. Kyseisessä koneessa on jo mm. sähkökaasu ja sylinteriryhmäkin on hiukan erilainen kuin vanhemmissa, tähän palaamme vielä.
![](https://img.aijaa.com/t/00607/14750207.t.jpg)
Auto oli katsastettu ja ajokuntoinen, mitä nyt kytkin luisti melko lahjakkaasti isommilla vaihteilla. Pääasia, että sai muutaman kymmenen kilsaa ajella sen toteamiseksi ettei mitään muita vakavia tekniikkamurheita ollut havaittavissa. Purku aloitettiinkin sitten melkein samoin tein.
Comment