Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

t89q 2.3 --> "S2 Sedan"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tää oli aika yllättävän järkevän hintainen. 206 e kotiovelle.

    Comment


      Sanokaas, että miksi jarrulevyt menee kieroksi edessä? AP kaksi kertaa sorvattuna G60-satuloilla pysyi lopulta suorana. Ebay-halpis Mersun satuloilla täristi ja sorvauksen jälkeen hetken päästä taas. Nyt TRW samoilla satuloilla menee lauantaina sorviin. TRW pelkkää katuajoa, halpiksella pikkasen rataa (ei täristänyt kuin vasta myöhemmin katuajossa) ja AP kesti useamman ratareissun. Alkaa vähän ärsyttää.

      Comment


        Veikkaisin, että levyn materiaalissa syy.

        Comment


          No aika jännä, että kolmen eri merkin levyt on samaa p*skaa.

          Comment


            Ookko sisäänajanu levyjä?

            Comment


            • Voisiko välys pyöränlaakerissa aiheuttaa tuota, että levyt kieroutuu jarruttelussa. Kun en tuota rakennetta tarkemmin tunne.

              Comment


                No en nyt sen kummemmin ole sisäänajanut, mitä nyt alkuun uudet levyt ja palat muutamalla napakalla jarrutuksella testannut, että pitää ennen normiajoa. Pitänee seuraavan kerran lämmittää enemmän. Uudet levyt kestää yleensä muutaman kuukauden suorana ja sit yhtäkkiä alkavat ravistaa. Nykyisillä on ajettu vuoden verran ja ravistivat ihan aavistuksen tässä viime kuukausina. Sitten lähdettiin poikain kanssa reissuun pari viikkoa sit ja yhdessä jarrutuksessa vaan huomasin, että kappas kun ravistaa niin että ratti heiluu. Ei korjautunut levyjä lämmittämällä. :) Jotenkin ihan käsittämätön, että pikkasen ravistaa ja yhtäkkiä alkaa hakkaamaan kunnolla. Ei pitäisi 314x30 mm nyt yhdestä kahdesta napakasta jarrutuksesta niin paljoa lämmetä. Eikä ole mikään 200-0 km/h...

                Tällä hetkellä on molemmat alapallot aivan väljät, joka voi vähän vaikuttaa. Uudet on tilauksessa. Männät liikkuu satuloissa hyvin, palat on kuluneet tasaisesti ja pyöränlaakerit on kunnossa. Ja on koitettu eri jarrupaloillakin. Mutta joka kerta heittokellon mukaan ovat olleet kierot ja sorvilla on aina ravistus loppunut.
                Viimeksi muokannut pasi_; 25.3.2016, 13:43.

                Comment


                  Jos levyissä on olemassa jo jännitystila mikä sitten laukeaa kun ensimmäisen kerran saa kunnolla lämpöä niin voi tuollaisen yhtäkkisen tehdä.

                  Kokeile ensi kerralla sisäänajaa huolella. Jos kitkamateriaali tarttuu epätasaisesti palasta levyn pintaan, saattaa lämpökuormitus jäädä epätasaiseksi joka sitten ajan myötä voi levyn vääntää kieroon.

                  Comment


                    Itse huomannut saman homman mersun satuloilla, oikein säikäytti kun olin lentokentän loppupäässä ja jarruttaessa alkoi ratti hakkaamaan oikein kunnolla ja tätä ennen ei ollut mitään vaivaa.
                    Noissa on vikana ettei pala ota koko alalta levyn pintaan, vaan palan etureunaan kasvaa pieni pykälä mikä ottaa levyn sisäreunaan kiinni. Nyt kun vaihdan uudet palat tälle kesälle, niin niistä pitää sisäreunaa viistää.

                    Comment


                      Olisko mitään järkeä vetää uudet levyt ensin kosaanilla kunnolla kuumaksi ja sitten sorviin?

                      Comment


                        Kyllähän se periaatteessa ajaa saman asian, mutta siinä helposti tulee lämmitettyä liikaa. Ehkä uunissa tulisi tasaisempi lämpötila ja vähän hallitummin. Se on sitten eri juttu, riittääkö uunissa lämpö. Hyvällä tuurilla ei tarvisi edes sorvata.

                        Vähän jännältä kyllä tuntuu, että tarvii jatkuvasti olla levyjen kanssa kikkailemassa. Olisiko siellä joku muukin ongelma, kuin levyjen materiaali. Levyjen asemointi satulaan? Liukutapit mahdollisesti väljät tms..?

                        Comment


                          Jep, ikinä ei oo tullu kieroja levyjä vaikka mitä ebayn halvimpia levyjä käyttäny eikä mitään sen kummempia sisäänajoja tehny. Veikkaan kans jotain muuta häikkää.

                          Comment


                            http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...325_195300.jpg
                            http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...325_195235.jpg
                            http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...325_195635.jpg

                            Levyissä on aina tuollaiset jäljet. Satulassa ei liukuja ole ja se on keskellä ja suorassa.

                            Comment


                            • Toinen puoli levystä kuumenee nopeammin ja liikaa! Jarrusatulan liukujen jumittaminen lienee kai ainut järkevä selitys.

                              Comment


                                Edelleen nelimäntäsatula, ei liukuja ja männät liikkuvat herkästi. Ja ongelma oli G60-satuloilla myös, joissa oli liu'ut. Liikkuivat herkästi. Tosin niillä ajoin vain yhdet levyt ja ne sorvattiin 2 kertaa, jonka jälkeen pysyivät suorana.

                                Comment


                                • En kerenny näkemään kuvia ennen enterin painamista. Onko jarrukilvet? Kun palat nappaa kiinni niin ulkopuolen pala on kiinni levyssä, mutta sisäpuolella palan ja levyn välissä kuraa ja vettä.

                                  Comment


                                    Ei ole koskaan ollut kilpiä. Märällä kelillä ei kyllä aluksi mitään pitoa jarruissa ole, mutta en oikein jaksa tuohon uskoa. Siinä kohtaa jarrutus on yleensä aika kevyt.

                                    Comment


                                    • Asentaa jarrukilvet ja ongelma on poissa :-) Ei ne siellä huvin vuoksi ole tehtaan jäljiltä.

                                      Comment


                                        Miks pitäs kosanilla alkaa leikkimään, kun niihin levyihin saa kaikista parhaiten tasaisen lämmön siinä sisäänajon yhteydessä?

                                        Jäljet levyissä on kyllä omituiset, en äkkiseltään keksi miten siihen tuollaiset voi syntyä, mutta sikäli että kitkamateriaali on tarttunut levyyn noin epätasaisesti niin ei ole ihmekään jos täristää.

                                        Jarrukilpien kanssa vähän 50/60, voi olla apua mutta toisaalta taas kun miettii millaiset jarrukilvet g60 jarruissa orkkiksena on, niin eipä niillä juuri muuta virkaa ole kuin suojata alapalloniveltä kuumuudelta.

                                        Comment


                                          Onko navan pinta aina puhdistettu huolella ennen uuden levyn asennusta? Onko navan heitto mitattu? Uudemmissa vehkeissä max. sallittu heitto jossain 3-5 satkun luokassa, eli ei ihan kauhean paljon.

                                          Comment


                                            Napaan on tehty 5 mm:n spacer, joten pitäisi olla suorassa:

                                            http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...a/IMAG0530.jpg
                                            http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...a/IMAG0534.jpg.

                                            Ja olen aina puhdistanut ennen asennusta.

                                            Comment


                                              Onko aina ollut samanlaiset palat käytössä, ettei olisi paloissa vika kun tuollaiset jäljet on levyissä?

                                              Comment


                                                Nuo jäljet taitaa olla normaalia ja tulevat siitä, että auto paikallaan palat tarraa vähän kiinni. Samanlaiset on aika monessa autossa, mitä katselin. Ei ehkä noin tummina.

                                                Levyt on sorvattu ja kympin verran maksimissaan oli heittoa. Lisäksi ainakin toinen levy oli keskeltä paksumpi, mitä sisä-ja ulkokehältä.

                                                http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...326_101913.jpg
                                                http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...326_104734.mp4
                                                http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...326_103514.jpg (vaaleammalla näkyy, mistä sorvi on ottanut)

                                                Mutta vikakin löytyi. Sorvatuilla levyillä apukuskin puolella 0.1 mm heittoa. Käänsin levyn 180 astetta ja heitto siirtyi 180 astetta eri kohtaan. Eli napa on kiero. Pelkästä navasta huomasi piikin kärkeä paikallaan pitämällä ja napaa pyörittämällä heiton. Eli napa on ollut jotenkin huonosti, kun nuo spacerit on sorvattu. Tai jotain muuta on tapahtunut. Mutta revitään napa irti ja sorviin.

                                                Kuskin puolella ei ole heittoa. Mittasin samalla tavalla rakotulkilla satulan ja levyn pinnan välistä kuin toisellakin puolella.

                                                Comment


                                                  Pöh. Ostin heittokellon ja totesin, että onpa kuskin puolen napakin kiero. Joten toinen keikka 20 km:n päähän hakemaan toinenkin laakeri.

                                                  Comment


                                                    Olipa suorastaan helppo nakki taas, ei he-le-ve-tti. Tyrkättiin molemmat navat sorviin, laitettiin heittokellolla laakeripinta suoraan ja jarrulevyn pinta tasaiseksi. Sitten jarrulevy kiinni ja kappas, kun levy heittää. Levy irti ja heittokellolla mitattuna napa on suorassa. Levy uudestaan kiinni ja sama juttu. Levyn pyöräytys 180 astetta ja heitto vaihtui 180 astetta eri kohtaan. Loppupäätelmä oli se, että kun liimasin akselista spacerin kiinni napaan niin liimaa on päässyt väärään paikkaan ja spacer on jäänyt hieman irti. Kun pultit kiristää, niin pinta ei olekaan enää suora, vaikka se juuri heittokellon mukaan oli.

                                                    No, porailtiin spacerin läpi riittävästi 7 mm:n reikiä ja napattiin tulppahitsillä napaan kiinni ja sen jälkeen oikaisu. Alkoi pysyä levy suorassa. Ja nyt ei jarrut ravista! Tein sisäänajonkin uusilla paloilla.

                                                    Mutta olipahan vika ja homma. :)
                                                    Viimeksi muokannut pasi_; 27.3.2016, 21:03.

                                                    Comment


                                                      24.03.2012, 19:23
                                                      Alapallohommakin selvisi. Joku on jossain pakannut sekä TRW:n että Moogin paketteihin väärät osat. Toisella tilauskierroksella samoilla numeroilla tuli oikeat osat.
                                                      Ostin eBaysta Ruvillen alapallot. Kuva oli oikea ja osa oli Teccatin mukaan oikea. Kappas vaan, kun avasin tänään paketin niin molemmissa oikeissa paketeissa (numerot sitä mitä pitikin) olikin sitten väärät osat. Näyttäisi olevan ulkoisesti Ruvillen pallonivelet peltivarsiin, kun tilasin takovarsiin sopivat. On tää nyt ihan käsittämätöntä...

                                                      Comment


                                                        Tulee mitä nyt sattuu tulemaan näköjään! Mä tilasin just eilen valuvarsiin Delphi tc506 ja tc507. Nyt Trw alapallot ja kesti näköjään yhden kesän, koska niistä hylsy leimalla tuli. Katotaan nyt mitä tulee Delphin paketeissa ja kauanko kestää.

                                                        Comment


                                                          Meinasin itsekin Delphit ostaa, mutta emmin hetken ja joku ehti klikata eBay-myyjältä viimeisen kappaleen, niin ei ollut enää paria.

                                                          Ostin 7A-sedanin pallot ehkä vuonna 2005 ja irrotin ne vuonna 2012 ehjänä. Nyt on toinen pari palloja väljänä vajaan neljän vuoden sisällä. TRW ja orkkis. Eli ei ole näköjään vain miun ongelma.

                                                          Comment


                                                            Laittakaapa uusiin lisää rasvaa ennen asentamista.

                                                            Comment


                                                              Taisin purkaa viimeksi, rasvaa oli.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X