Noniin nyt omakin läjä tänne! Tarinahan siis menee näin. Lähdin Etelä-Helsinkiin (lue Viroon) hakemaan eräs kaunis lauantai A6 C5 korista 4.2 koneella. Torstaina vielä kyselin myyjäliikkeestä talvirenkaiden saatavuutta ja vastasivat että ok ja tule lauantaina hakemaan. No lauantaina sitten pamautin liikkeen ovesta sisään rahat kourassa hakemaan autoa ja olivat tietenkin myyneet sen jo pois. No pienen kiroilun ja Audirivin tutkimisen jälkeen sopivaa menopeliä ei löytynyt, joten eipä muuta kuin hieman pettyneenä ravintolan kautta tyhjin käsin kotia kohti. No ravintolassa istuskellessamme sitten isäni selaili nimeltä mainitsematonta automyyntisivustoa ja löysi ko. yksilön hyvillä kuvilla ja päätti soittaa edelliselle omistajalle, josko sitä seuraavana päivänä olisi päässyt tutkailemaan. No sehän sopi mainiosti ja seuraavana päivänä sitten kulkinetta tutkailemaan. Kuvat olivat vallan mainiot ja sitten paikan päällä todellisuus iski päin naamaa. Oikea takasivu kunnon naarmuilla ja listat poikki ja osa kadoksissa. Koeajoin silti ja kaikki toimi hyvin, joskin hieman pikkuvikoja joita odotinkin näin vanhalta autolta. Pyyntihinta kuntoon nähden aivan absurdi mutta myyjä nappasi touhuyksikön verran pois hinnasta ja kulkine vaihtoi siinä omistajaansa. Kyseessä siis 2000 vuosimallin A8 D2 AQF koneella. Ulkokuoreltaan suht rujo, sisätilat mukavassa kunnossa, vaikkakin siivousta kaipailee. Muutamia tekniikkamurheita toki löytyy, mutta pääosin ihan hyvässä kunnossa. Hieman reilu 500k ajettu, huoltokirjaa täytelty 500tkm asti säännöllisesti. Öljyjä vaihdettu jne. Laatikko vaikuttaa olevan kunnossa ja kävihän auto jo tutkimuksissakin tutulla korjaajalla.
Vikoja:
-Lähivalot ovat kauniisti sanottuna surkeat
-Apparin puolen takaoven ja siitä 10cm taaksepäin edellinen omistaja omien sanojensa mukaan kolaroi edellisenä iltana ostohetkessä peruuttaessaan tallista. (I call BS)
-Vasen etukulma lommolla
-Takapuskurissa helkkarinmoinen reikä taannoisesta kaasuseikkailusta. Joku idiootti päättänyt asentaa täyttöaukon puskuriin.
-Takapuskurista puuttuu myös se hopeinen lista joka on siinä puskurissa kiinni ja elää takaluukun ”alla”
-Keskimmäisistä venttiileistä tulee vain kylmää
-Pyyhkijäsysteemissä on jotain ongelmaa (lisää tuossa alempana)
-Jonkun sortin webasto löytyy, ei mitään käryä mistä lähtee päälle/toimiiko
-Ohjaustehostin vetelee viimeisiään (uusi tilattu)
-Ratti narisee kun kääntää, ottanee johonkin muoviin siinä takana kiinni
-Imusarjaan joku apina porannut kaasuasennuksen yhteydessä reikiä jotka sitten edellämainitun idiotismin/köyhäilyn poiston yhteydessä tukittu pultin nysillä ja jollain sinisellä tiivisteaineella
-Muoveja puuttui konetilasta (Stna puuttuu edelleen)
-Airbag valo palaa satunaisesti,jos apukuskin penkillä ei istu ketään. Painaessa kädellä apparin penkkiä siitä ensimmäisen sauman kohdalta tietystä paikasta, niin valo sammuu
-Kulutus :p (ei se oikeasti paha ole vrt. vene)
-Parkkitutkassa jotin hämminkiä kun ei piipitä sitten millään
-Takaluukussa myös jonkun sortin lommo
-Vasemmassa takapäässä lommo
-Putputus tyhjäkäynnillä, saatan toki kuulla omianikin
-Vakiosoitin
Hyvät asiat:
-Alumiinikori
-Tekniikka pelaa enimmäkseen
-Sylinterien lukumäärä
-Teholukemat ensimmäiseksi omaksi autoksi
-Sisustan kunto
-Koko
Kysymyksiä teille:
Onkohan tuo vakkarisoitin mahdollista päivittään RNS-D:hen?
Tuohon airbag valoon jotain ideoita. Vikakuvaus tuossa ylempänä?
Vastauksia teille:
-VCDS tulossa, ei vielä saapunut
-Ostin tahallani projektiauton. Tarkoituksena tehdä siitä siisti.
- Nuo oven listat ovat saapuneet, nyt pitäisi alkaa naputtelemaan alumiinia parempiin asemiin että listat täsmää.
Nojoo, listalta luultavasti puuttuu paljon asioita. Asiaan. Pyyhkijät siis tosiaan tuntuvat löysiltä sekä jumittavat satunnaisesti keskelle lasia. Lueskelin joltain kansainväliselä foorumilta että hammasratas hyppii, joka varmasti pitää paikkaansa, mutta vikakuvaus ei sinällään pidä paikkaansa. Ei pysähdy aina, mekanismi tuntuu ”löysältä” käsillä liikuttaessa ja tänään kun tein empiiristä tutkimusta vesisateessa, niin alle 60 vauhdissa sulat painuvat alas asti tai lähelle alareunaa, sen yli, niin pysähtyy keskelle lasia. Tämäkään ei ole 100% ajasta vaan välillä jumittaa myös pienemmissä vauhdeissa. Varsien metalliosat myös ottavat ikävästi tuulilasiin kiinno, joka tosin onneksi on vaihtokunnossa jo valmiiksi.
Airbag vika onkin sitten hieman eriskummallisempi. Tosissaan itsellä pyörii päässä kauhuskenaario että joutuu penkin repimään auki. Vikakuvaus ylempänäkin, mutta kertauksen vuoksi penkillä istuttaessa ei pala, kun nousee pois niin satunnaisesti alkaa airbag valo palamaan. Nyt ei ole tehnyt oikeastaan tuota, kovemmilla pakkasilla hieman useammin.
Kojelaudan keskiventtiileistä tulee tosissaan vain kylmää. Onko noilla läpillä jotka ovat sellaisen kuvun alla siinä konepellin alla koneen takana jotain tekemistä asian kanssa?
Tehoihin. 310hp riittää vielä toistaiseksi hyvin. Saako tuohon jollain mustalla magialla lisäpolleja jos kova tarve iskee? Hieman ketuttaa kaverin S8 jossa se 360hp vakiona.
Lisää kysymyksiä varmaan tulee matkan varrella. Huomenna olisi tarkoitus hieman naputella hellästi tuota alumiinia takaisin omalle paikalleen, sekä siistiä auto sisältä siedettävään kuntoon. Johan sillä kerkisi pari viikkoa ajamaan. Kiitokset vastauksista jo etukäteen!
Vikoja:
-Lähivalot ovat kauniisti sanottuna surkeat
-Apparin puolen takaoven ja siitä 10cm taaksepäin edellinen omistaja omien sanojensa mukaan kolaroi edellisenä iltana ostohetkessä peruuttaessaan tallista. (I call BS)
-Vasen etukulma lommolla
-Takapuskurissa helkkarinmoinen reikä taannoisesta kaasuseikkailusta. Joku idiootti päättänyt asentaa täyttöaukon puskuriin.
-Takapuskurista puuttuu myös se hopeinen lista joka on siinä puskurissa kiinni ja elää takaluukun ”alla”
-Keskimmäisistä venttiileistä tulee vain kylmää
-Pyyhkijäsysteemissä on jotain ongelmaa (lisää tuossa alempana)
-Jonkun sortin webasto löytyy, ei mitään käryä mistä lähtee päälle/toimiiko
-Ohjaustehostin vetelee viimeisiään (uusi tilattu)
-Ratti narisee kun kääntää, ottanee johonkin muoviin siinä takana kiinni
-Imusarjaan joku apina porannut kaasuasennuksen yhteydessä reikiä jotka sitten edellämainitun idiotismin/köyhäilyn poiston yhteydessä tukittu pultin nysillä ja jollain sinisellä tiivisteaineella
-Muoveja puuttui konetilasta (Stna puuttuu edelleen)
-Airbag valo palaa satunaisesti,jos apukuskin penkillä ei istu ketään. Painaessa kädellä apparin penkkiä siitä ensimmäisen sauman kohdalta tietystä paikasta, niin valo sammuu
-Kulutus :p (ei se oikeasti paha ole vrt. vene)
-Parkkitutkassa jotin hämminkiä kun ei piipitä sitten millään
-Takaluukussa myös jonkun sortin lommo
-Vasemmassa takapäässä lommo
-Putputus tyhjäkäynnillä, saatan toki kuulla omianikin
-Vakiosoitin
Hyvät asiat:
-Alumiinikori
-Tekniikka pelaa enimmäkseen
-Sylinterien lukumäärä
-Teholukemat ensimmäiseksi omaksi autoksi
-Sisustan kunto
-Koko
Kysymyksiä teille:
Onkohan tuo vakkarisoitin mahdollista päivittään RNS-D:hen?
Tuohon airbag valoon jotain ideoita. Vikakuvaus tuossa ylempänä?
Vastauksia teille:
-VCDS tulossa, ei vielä saapunut
-Ostin tahallani projektiauton. Tarkoituksena tehdä siitä siisti.
- Nuo oven listat ovat saapuneet, nyt pitäisi alkaa naputtelemaan alumiinia parempiin asemiin että listat täsmää.
Nojoo, listalta luultavasti puuttuu paljon asioita. Asiaan. Pyyhkijät siis tosiaan tuntuvat löysiltä sekä jumittavat satunnaisesti keskelle lasia. Lueskelin joltain kansainväliselä foorumilta että hammasratas hyppii, joka varmasti pitää paikkaansa, mutta vikakuvaus ei sinällään pidä paikkaansa. Ei pysähdy aina, mekanismi tuntuu ”löysältä” käsillä liikuttaessa ja tänään kun tein empiiristä tutkimusta vesisateessa, niin alle 60 vauhdissa sulat painuvat alas asti tai lähelle alareunaa, sen yli, niin pysähtyy keskelle lasia. Tämäkään ei ole 100% ajasta vaan välillä jumittaa myös pienemmissä vauhdeissa. Varsien metalliosat myös ottavat ikävästi tuulilasiin kiinno, joka tosin onneksi on vaihtokunnossa jo valmiiksi.
Airbag vika onkin sitten hieman eriskummallisempi. Tosissaan itsellä pyörii päässä kauhuskenaario että joutuu penkin repimään auki. Vikakuvaus ylempänäkin, mutta kertauksen vuoksi penkillä istuttaessa ei pala, kun nousee pois niin satunnaisesti alkaa airbag valo palamaan. Nyt ei ole tehnyt oikeastaan tuota, kovemmilla pakkasilla hieman useammin.
Kojelaudan keskiventtiileistä tulee tosissaan vain kylmää. Onko noilla läpillä jotka ovat sellaisen kuvun alla siinä konepellin alla koneen takana jotain tekemistä asian kanssa?
Tehoihin. 310hp riittää vielä toistaiseksi hyvin. Saako tuohon jollain mustalla magialla lisäpolleja jos kova tarve iskee? Hieman ketuttaa kaverin S8 jossa se 360hp vakiona.
Lisää kysymyksiä varmaan tulee matkan varrella. Huomenna olisi tarkoitus hieman naputella hellästi tuota alumiinia takaisin omalle paikalleen, sekä siistiä auto sisältä siedettävään kuntoon. Johan sillä kerkisi pari viikkoa ajamaan. Kiitokset vastauksista jo etukäteen!
Comment