Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttöharraste W12

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Voi mavon silimä!

    Tänään töistä palatessa moottorin vikavalo läiskähti mittaristoon seuraavien vikakoodien saattelemana:
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
    Part No SW: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
    Component: 6.0L W12/4V G ª0050
    Revision: [COLOR=#0066cc]00000000[/COLOR] Serial number: AUX3Z0E5167039
    Coding: 0011773
    Shop #: WSC [COLOR=#0066cc]02313 785 00200[/COLOR]
    VCID: 5CB7426B9FA9ACAFA5-8008

    4 Faults Found:
    19757 - Exhaust Camshaft Position Sensor Bank 1 (G300)
    P3301 - 001 - Open or Short to Plus - Intermittent - MIL ON
    16395 - Bank 1: Camshaft A (Intake)
    P0011 - 008 - Retard Setpoint not Reached (Over-Advanced)
    18672 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1
    P2240 - 001 - Pump Current Open Circuit - Intermittent
    19713 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1; Heating Circuit
    P3257 - 001 - Regulation at Upper Limit
    Readiness: [COLOR=#0066cc]0000 0001[/COLOR]
    -------------------------------------------------------------------------------

    Eipähän siinä auttanut muuta kuin alkaa käpistelemään johtosarjan liittimiä ilmanputsarin tykönä. - Kas niitähän olin joutunut veivaamaan ilmanpuhdistimen vaihdon aikana...
    Tuon jälkeen tein kauppareissun Kirkkonummelle ja paluumatkalla vikavalo palasi jälleen. Tällä kertaa vikakoodeina tuli:
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
    Control Module Part Number: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
    Component and/or Version: 6.0L W12/4V G ª0050
    Software Coding: 0011773
    Work Shop Code: WSC [COLOR=#0066cc]02313 785 00200[/COLOR]
    VCID: 5CB7426B9FA9ACAFA5-8008
    4 Faults Found:

    19713 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1; Heating Circuit
    P3257 - 001 - Regulation at Upper Limit - Intermittent
    18669 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
    P2237 - 001 - Pump Current Open Circuit - Intermittent
    18331 - Please Check DTC Memory of ECU Number 2
    P1923 - 008 -
    16537 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1
    P0153 - 002 - Response too Slow - Intermittent

    Readiness: [COLOR=#0066cc]0110 0001[/COLOR]

    Logitietoina onnistuin kaappaamaan seuraavaa:
    2.3 % Lambda Control Bank 1
    22.7 % Lambda Control Bank 2
    1.000 Lambda Control Bank 1 (actual)
    1.624 Lambda Control Bank 2 (actual)
    2.3 % Lambda Control Bank 1 Sensor 1
    22.7 % Lambda Control Bank 2 Sensor 1
    0.395 V Sensor Voltage Bank 1 Sensor 2
    1.085 V Sensor Voltage Bank 2 Sensor 2
    Test OFF Result Lambda Availability
    Test OFF Result Delta Lambda B1
    -------------------------------------------------------------------------------

    Lisäksi toiselta moottorinohjaukselta tuli vikakoodit:
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 11: Engine II Labels: 07C-910-018-BHT2.lbl
    Control Module Part Number: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
    Component and/or Version: 6.0L W12/4V G ª0050
    Software Coding: 0011773
    Work Shop Code: WSC [COLOR=#0066cc]02313 785 00200[/COLOR]
    VCID: 5CB7426B9FA9ACAFA5-8008
    2 Faults Found:

    19710 - Oxygen (Lambda) Sensor B4 S2
    P3254 - 001 - Signal too Slow - MIL ON
    19680 - Oxygen (Lambda) Sensor B3 S2
    P3224 - 001 - Signal too Slow
    -------------------------------------------------------------------------------

    Minkälaisia arvauksia arvon valamiehillä olisi vikalottoon?
    - Polttoainejärjestelmän puhdistusaine on paskonut lambdat?
    - Johtosarjassa häikkää?
    - Muuta, mitä?

    Johtosarjaongelma ei liene poissuljettu, sillä toisen ECU:n johtosarjaa on joku jossakin välissä ranettanut alla olevan kuvan mukaisesti:
    Click image for larger version  Name:	9FA0C9D0-60D7-49CB-998C-3C81463B553A.jpeg Views:	0 Size:	190,0 Kt ID:	1857268
    Attached Files
    Viimeksi muokannut kvande; 23.7.2019, 21:10.

    Comment


      Nyt on pari iltaa ja aamua tullut logiteltua lambdoja, sekä luettu vikakoodeja: Näyttää siltä, että autossa on kaksi erillistä ongelmaa, joista ensimmäinen liittyy pätkivään bank 1:n pakonokan asentoanturiin ja toinen ongelma liittyy Motonetin kärmesöljyyn (Motox Petrol System Fuel Trim 400ml, 60-8198).

      Yllä mainituista ongelmista tuo asentoanturi ei juuri aiheuta päänsärkyä, mutta jälkimmäisestä saattoi tulla vähän isompikin probleemi: Polttoaineen lisäaine on mahdollisesti tukkinut kaikki 4kpl ennen katteja olevaa laajakaistalambdaa ja vaikuttaa myös katin jälkeen oleviin O2 sensoreihin:

      --------------------------------------------------------------------------------------------------
      Thursday,25,July,2019,06:20:11:33323
      VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 7 x64
      VCDS Version: 19.6.1.0 (x64)
      Data version: 20190529 DS308.0
      www.Ross-Tech.com

      VIN: License Plate: RCF-325

      Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
      Control Module Part Number: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
      Component and/or Version: 6.0L W12/4V G ª0050
      Software Coding: 0011773
      Work Shop Code: WSC 02313 785 00200
      VCID: 5CB7426B9FA9ACAFA5-8008

      4 Faults Found:
      18627 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
      P2195 - 008 - Signal too Low (Lean) - Intermittent
      18331 - Please Check DTC Memory of ECU Number 2
      P1923 - 008 -
      18704 - Oxygen (Lambda) Sensor Signal B2 S2
      P2272 - 001 - too Lean
      19757 - Exhaust Camshaft Position Sensor Bank 1 (G300)
      P3301 - 001 - Open or Short to Plus - Intermittent

      Readiness: 0010 0001
      --------------------------------------------------------------------------------------------------
      Thursday,25,July,2019,06:20:50:33323
      VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 7 x64
      VCDS Version: 19.6.1.0 (x64)
      Data version: 20190529 DS308.0
      www.Ross-Tech.com

      VIN: License Plate: RCF-325

      Address 11: Engine II Labels: 07C-910-018-BHT2.lbl
      Control Module Part Number: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
      Component and/or Version: 6.0L W12/4V G ª0050
      Software Coding: 0011773
      Work Shop Code: WSC 02313 785 00200
      VCID: 5CB7426B9FA9ACAFA5-8008

      2 Faults Found:
      19680 - Oxygen (Lambda) Sensor B3 S2
      P3224 - 001 - Signal too Slow
      19710 - Oxygen (Lambda) Sensor B4 S2
      P3254 - 001 - Signal too Slow
      --------------------------------------------------------------------------------------------------

      Hauskaksi homma menee siinä vaiheessa, kun B2 S2 ja B3 S2 lambdoja ruvetaan vaihtamaan: https://www.audiworld.com/forums/a8-.../#post24690872
      Ei nimittäin yksi tai neljäkään harrasteyksikköä taida riittää, jos vaihdon teetättää Audicenterillä...

      Toivon kuitenkin lambdojen tervehtyvän, kunhan kaikki kärmesöljylisäaineistettu polttoaine on saatu korvattua puhtaalla pumppubensalla. - Ainakin käynti parani merkittävästi eilen illalla, kun tankkasin varttitankin päälle 20 litraa puhdasta 98e:tä.

      Ja mitä tästä opimme: Älkää helvetissä menkö työntämään käärmeöljy-lisäaineita ehjän auton tankkiin "ennaltaehkäisevänä" toimenpiteenä.
      Viimeksi muokannut kvande; 25.7.2019, 10:40.

      Comment


      • Tässä on siis 4 pakosarjaa, kolme pyttyä per pakosarja? Jokaisen jälkeen laajakaistalambda, jonka jälkeen jokaiselle oma katti, ja näiden neljän katin jälkeen vielä normi lambdat? Yhteensä 8kpl? :D Onhan niitä sitten aika monta.

        Halpaa ainetta. Itse kokeilin motonetistä jotain motulin vastaavaa, ja se ei onneksi tuntunut pilaavan mitään... Luulisi että joku "nyrkkipaja" tekee tuon moottoripakettijumpan vähemmällä määrällä harrasteyksiköitä kuin audi center, tai että niillä olisi joku niksi asiaan.. ei kai insinöörit nyt niin ilkeitä voi olla?

        Comment


          Päivitetään A8:n tilanne:

          Näyttää siltä, että pysyvää vahinkoa ei ole aiheutunut tuon polttoainejärjestelmän puhdistusaineen käytöstä.
          Kävin viime viikolla lomailemassa Pärnussa ja samalla reissulla tankkaamassa Latviassa. Reissulla tuli kilometrejä tuollainen viitisen sataa ja vielä alkuun tullut B3 S2 ja B4 S2 lambdojen vikakoodi ei ole palannut ainakaan viimeisen parinsadan kilometrin aikana.

          Alla vikakoodit reissuun alkumatkasta:
          --------------------------------------------------------------------------------
          Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
          Control Module Part Number: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
          Component and/or Version: 6.0L W12/4V G ª0050
          Software Coding: 0011773
          Work Shop Code: WSC 02313 785 00200
          VCID: 5CB7426B9FA9ACAFA5-8008
          2 Faults Found:

          19757 - Exhaust Camshaft Position Sensor Bank 1 (G300)
          P3301 - 001 - Open or Short to Plus - Intermittent
          16395 - Bank 1: Camshaft A (Intake)
          P0011 - 008 - Retard Setpoint not Reached (Over-Advanced) - Intermittent

          Readiness: 0010 0101
          Saturday,27,July,2019,13:11:35:33323
          VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 7 x64
          VCDS Version: 19.6.1.0 (x64)
          Data version: 20190529 DS308.0
          www.Ross-Tech.com

          VIN: License Plate: RCF-325
          --------------------------------------------------------------------------------

          Seuraavaksi vikakoodit reissun aikana:
          --------------------------------------------------------------------------------
          Address 11: Engine II Labels: 07C-910-018-BHT2.lbl
          Control Module Part Number: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
          Component and/or Version: 6.0L W12/4V G ª0050
          Software Coding: 0011773
          Work Shop Code: WSC 02313 785 00200
          VCID: 5CB7426B9FA9ACAFA5-8008
          2 Faults Found:

          19680 - Oxygen (Lambda) Sensor B3 S2
          P3224 - 001 - Signal too Slow
          19710 - Oxygen (Lambda) Sensor B4 S2
          P3254 - 001 - Signal too Slow
          Tuesday,30,July,2019,18:57:21:33323
          VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 7 x64
          VCDS Version: 19.6.1.0 (x64)
          Data version: 20190529 DS308.0
          www.Ross-Tech.com

          VIN: License Plate: RCF-325
          --------------------------------------------------------------------------------

          Alla vielä vikakoodit äsken luettuna: Tuo nokka-akselin asentotunnistin toki vikakoodia pukkaa, mutta en odottanutkaan sen poistuvan, ennen kuin pääsen asentamaan uuden anturin.
          --------------------------------------------------------------------------------
          Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
          Control Module Part Number: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
          Component and/or Version: 6.0L W12/4V G ª0050
          Software Coding: 0011773
          Work Shop Code: WSC 02313 785 00200
          VCID: 5CB7426B9FA9ACAFA5-8008
          2 Faults Found:

          19756 - Exhaust Camshaft Position Sensor Bank 1 (G300)
          P3300 - 002 - Short to Ground - Intermittent - MIL ON
          16395 - Bank 1: Camshaft A (Intake)
          P0011 - 008 - Retard Setpoint not Reached (Over-Advanced) - Intermittent

          Readiness: 0000 0000
          --------------------------------------------------------------------------------

          Comment


            En ole vielä saanut uutta nokka-akselin asentotunnistinta, mutta tänään sain vihdoin vaihdettua polttoainesuodattimen.

            Suodatin sijaitsee oikeanpuoleisen takarenkaan etupuolella, muovipaneelin yläpuolella.
            Periaatteessa vaihto on nopea ja yksinkertainen työ, mutta muutamia käytännön asioita pitää osata, ettei tule särkeneeksi osia:

            1) Nosta jousitus Lift-asentoon
            2) Aja takarenkaat pukkien päälle
            3) Irrota muovinen pohjapaneeli
            - 10mm avainvälillä olevat muovimutterit avautuvat vaivatta
            - Ne "toisenlaiset" kiinnikkeet pitää näköjään liu'uttaa hiukan sivusuunnassa, ennen kuin ne saa vedettyä pois. Silkka voimakin toimii, näköjään...
            4) Irrota suodatinpatruunan kiristysruuvi tavalla tai toisella
            - Ensimmäinen tapa on ruuvata kiristysruuvi auki
            - Toinen tapa on esimerkiksi porata kiristysruuvin kanta pois...
            5) Hae saavi keräämään seuraavassa vaiheessa valuva polttoaine pois
            6) Irrota suodattimeen tuleva taaempi liitin
            - Paina liittimen valkoista klipsiä sisään ja hetkuttele liitintä sisään-ulos kunnes se irtoaa suodattimesta
            7) Tulppaa suodattimelle tuleva polttoainelinja vaikkapa Motonetin tulppasarjasta löytyvällä kumitulpalla. Tyhjennä suodatin äsken hakemaasi pesufatiin tms. astiaan
            8) Ota uusi polttoainesuodatin käsille
            9) Vedä vanha suodatin irti kannattimestaan
            10) Irrota suodattimelta lähtevä polttoainelinja painamalla mustaa klipsiä sisään ja hetkuttele liitintä sisään-ulos kunnes se irtoaa
            11) Kiinnitä uusi suodatin lähtevään polttoainelinjaan
            12) Pujota uusi suodatin kannattimeen
            13) Poista tulevan linjan tulppa ja kytke liitin uuteen suodattimeen
            14) Korvaa suodattimen kiristysruuvi nippusiteellä
            15) Tee polttoaineliitosten painetesti käyttämällä virtoja päällä siten, että polttoainepumppu nostaa paineet linjaan
            16) Koekäynnistä auto
            17) Asenna pohjamuovi
            - Älä kiristä muovimuttereita liikaa, sillä koriin hitsatut kierretapit katkeavat varsin pienellä voimalla
            18) Suorita koeajo

            Minun tapauksessani A8:n polttoainesuodattimen päiväys oli 11.05.05, joten kyseessä oli ilmeisesti tehtaalla asennettu suodatin. - Ja suodattimelta valuneen polttoaineen väristä päätellen minulla ei ole syytä epäillä, etteikö näin olisi.
            Attached Files
            Viimeksi muokannut kvande; 31.8.2019, 17:44.

            Comment


              Tänä viikkonloppuna A8 pääsi vetojuhdaksi, kun kävin hakemassa ikuisuusprojektini (Saab 900CD vuodelta 1986) automaalarilta Varkaudesta. - Kivasti oli yhdistelmällä mittaa, mutta kohtuudella sain sen nilkuteltua vajaan 350km kotiin.
              Nilkuttamisella tarkoitan outoa voimalinjaperäistä värinää ja nykimistä, joka alkuun tuntui, kuin pari pyttyä potkisi vastaan tai kardaanin tukilaakeri olisi välittömästi hajoamassa.
              Tällä hetkellä en osaa sanoa, mistä tuo oikuttelu kuorman kanssa johtui, sillä ilman kuormaa voimalinjassa ei tunnu mitään ongelmia.

              Lahden ohi ajaessani poikkesin Kärkkäisellä hakemassa Audiin uuden akun, sillä vanha onkin oikutellut jo pidemmän aikaa siten, että lataus laskee muutamassa päivässä niin alas, että auto menee 6-tason virransäästötilaan. VCDS logi tekstitiedostoliitteenä lopussa.

              Tänään siis vaihdoin akun. Itse vaihto-operaatio oli helppo: Akkulaturi akunkenkiin kiinni, akun kiinnitysruuvi irti, navat auki ja vanha akku pois paikoiltaan. Sitten vain uusi paikoilleen käänteisessä järjestyksessä.
              Koodaus olikin sitten ikävämpi yllätys, kun tajusin vanhan akun koodauksen olleen vituillaan: Autossa oli jokin Vartan valmistama, mersun leimoilla varustettu 95Ah VRLA -akku, mutta koodaus oli Vartan 105Ah akulle. - Ja tietysti olin hankkinut uuden Vartan 95Ah AGM -akun vanhan akun mukaan.
              Eipähän siinä, arvoin uudelle akulle osanumeron 595901085D akussa lukeneen numerosarjan perusteella. Uudeksi sarjanumeroksi arvoin 3810093060 (vanhan akun sarjanumero +14). Tuolla arvauksella koodaus meni kerrasta läpi.

              Samalla, kun akkutilan kansi oli auki, niin nappasin jälleen takaluukun avausmoottorin irti ja pyöräyttelin sen sisällä olevaan kytkimeen uudet viuluhartsit. - Nyt luukku jaksaa taas aueta ihan oman moottorin voimalla.

              Sen verran uudesta akusta tuntui olevan hyötyä, että akun varaustilan näyttö näyttää ainakin tämän päivän ajojen jälkeen 100%, mutta myös vaihteiston toiminta tuntui muuttuneen miellyttävämmäksi. - Vaikkakin kyseessä voi olla jonkinlainen plasebovaikutus. Todellisuus selvinnee lähipäivinä, kunhan pääsen audeilemaan seuraavan kerran.
              Attached Files

              Comment


                Muistelisin LauriJT:n kirjoitelleen Sielunvihollis-Passatin jutun yhteydessä vaihteiston virrannälästä. Siinä yhteydessä laatikko on toki kaksoiskytkinvaihteisto, mutta akku on yhtälailla kontissa, eikä elektromekaniikka niin älyttömästi eroa keskenään. Että sikäli en pidä mahdottomana.

                Comment


                  Pitkään olen odotellut, että ykkös-bankin pakonokan asentotunnistin (G300) korjaantuisi itsestään, mutta nykyään ihmeparantumisia tapahtuu, ainakin autorintamalla, valitettavan harvakseltaan.
                  niinpä päätin neljä päivää flunssassa maattuamme vaihtaa anturin. - Varsinkin, kun hyvät ohjeet löytyi ulkomaan foorumilta.

                  Omakohtaiset kokemukset: Ahdasta on ja imusarjan sekä yhden lämmityslaitteen letkun joutuu purkamaan lisätilan saamiseksi.
                  Vaihtotyö on silti ihan kotityökaluin tehtävissä yläkautta, kunhan omistaa lehmän hermot ja gynekologin kädet.

                  Valokuvia en älynnyt ottaa asennuksen aikana muita, kuin sähköliittimen johtojärjestyksestä: Oli nimittäin tiedossa, että liitin tulee hajoamaan vaihto-operaatiossa, josta syystä olinkin hankkinut etukäteen neljä varsosaliitintä.
                  Kaksi liitintä jäikin vielä käyttämättä, sillä yksi meni hajonneen tilalle ja toinen tipahti jonnekin pakosarjan väliin...
                  Attached Files
                  Team,Today when driving, I got a MIL and the car started running a bit different;. Pulled codes (VCDS) and got000023 - Bank 1; CMP Sensor 3 (G300) / Engine A8 / S8 (D3 Platform) Discussion
                  Viimeksi muokannut kvande; 3.11.2019, 18:52.

                  Comment


                    Käytettynä hankkimani hälyttimen sireeni on taas ruvennut antamaan vikakoodit.
                    Päätin siis aukaista auton alkuperäisen sireenin (8L0951605A) ja katsoa saisiko siitä vielä elvytettyä kalua. - Jooei, patterihan sieltä on mennyt ja pilannut vuoteessaan piirilevyn.

                    Veikkaan, että ebay:stä käytettynä hankkimassani ja muutaman kuukauden toimineessa sireenissä odottaa avatessa sama näky...
                    Näitä ei näköjään kannata käytettyinä hankkia.
                    Attached Files

                    Comment


                      Länsirintamalta ei mitään uutta: Auto toimii, webasto toimii, virrat pysyy akussa.
                      Talvirenkaat pitäisi ehkä kohta vaihtaa. - Samoin termostaatti, mutta eihän sitä nyt vielä vuodessa ole ehtinyt hankkia...

                      Comment


                      • Saakos termaria mitenkään huollettua, vai pitääkö ostaa se valtava 500€ mötkäle orggisosana kansien väliin?

                        Vaihtotyö näyttää paperilla helpolta, itseäni ahdistaisi eniten uuden osan hinta tuossa hommassa...

                        Comment


                        • On siinä termarille hinta keksitty.

                          Comment


                            Termarin huoltoon osannen vastata siinä vaiheessa, kun vanha on työpöydällä. - Toki sitä ennen olisi mukava, jos korvaava osa olisi varmuuden vuoksi asennettuna paikoilleen.

                            Foorumeilta olin lukenevinani, että termostaatin kumireunus saattaa hajota. Tai sitten termari ei vain pääse sulkeutumaan siihen keräytyneen kattilakiven takia.

                            Nostetaan termari pöydälle viimeistään siinä vaiheessa, kun kylmässä autossa istuskelu v*tuttaa riittävästi... ;)

                            Comment


                              Tuonkin osan hinta on just semmoinen joka on sen verran tuhti ainoastaan sen takia että se kuvastaa auton hintaa uutena. Vaikka auton arvo nykyään käytettynä olisi enää vaikka 10% uuden hinnasta niin varaosien hinnat ei muutu kuin korkeintaan kalliimmaksi.

                              Tuohon kait saa vaihdettua sen pelkän termostaatin erikseen ja lopun elektroniikan ja kotelon voi käyttää vanhaa.

                              Comment


                              • Ei se koneelle, kuskille tai mullekaan tee hyvää ajella kylmänä. Kyllä MPI W12 koneesta pitäisi löytyä lämpöä enemmän kuin tarpeeksi. Itse ainakin laittaisin tuon asap kuntoon.

                                Comment


                                • Omassa kasissa oli ongelmaa vesiventtiilien kanssa kun ei lämpö piisannut kabiiniin saakka.. Syyksi selvisi se pikku pumpun siipien irtoaminen liimauksista jotka ovat siinä vesiventtiili paketissa itsessän kiinni.
                                  Kohta kannattaa se käyttää auki ennen termarin vaihtoa, on kuitenkin todella paljon helpommassa paikassa versus termostaatti tuossa koneessa.

                                  Comment


                                    Ton varsin karun hinnan lisäksi nykytermostaateissa on vielä semmonen ikävä omnaisuus, että ne eivät kovin montaa talvea toimi sillä tavalla kuin uutena. En mä tiedä miksi ennen termarit toimi kymmenen vuotta ja nykyään tietyissä koneissa niitä saa vaihtaa kahden vuoden välein.

                                    Comment


                                      Jahans, kohta pääsee taas harrastamaan pelkän käytön sijasta: Näyttäisi siltä, että jokavuotinen Webaston tarvikevesipumpun kannen kiristäminen alkaa olla käsillä. - Taidan laittaa tällä kertaa kannen ja rungon väliin jonkun tiivistemassan, niin ei tarvitse taas syksyllä olla repimässä puskuria irti v55-pumpun kopeloimiseksi.

                                      Samalla voisi myös laittaa tuon termostaatinkin tilaukseen, niin senkin asennus menee samalla jäähdytysjärjestelmän tyhjennyksellä.

                                      Edit: Noniin, termostaatti 07D121111AN lähti tilaukseen cars245.com -verkkosivustolta (Latvia). Hinta postikuluineen näyttäisi olevan kokonaisedullinen 352,17 euroa.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut kvande; 22.1.2020, 11:56. Perustelu: Lisätty kommentti termostaatin tilauksesta

                                      Comment


                                      • Tämä on tosi mielenkiintoinen ketju, hommasin itse loppukesästä / alkusyksystä itselleni samanlaisen -04 mallisen W12:n ihan käyttöautoksi. Tai no, taitaa olla -05:n, mutta sak samma. Joitakin samankaltaaisia ongelmia on ollut; takaluukku aukeaa vain ns. "auki"-asentoon, sitten se täytyy avata käsin nostamalla. Mitään moottorin surinaa tai muutakaan naksutusta ei ole koskaan kuulunut, mutta edellisen omistajan mukaan sen pitäisi kyllä avautuakin - en ole vielä jaksanut hutkia, koska "toimii" noinkin, mutta jokin on ilmeisesti kuitenkin rikki. Tässä jutussa on mainittu ovien "soft close" toiminto - mitenköhän sen pitäisi ilmetä? Omassa ovet toimivat ihan kuten missä tahansa muusa autossa...? Autossa on myös jonkinlainen "taukolämmitin" eli jonkin sortin Webasto / Eberi. Se toimii kyllä ihan ok, mutta kuuluuko sen lämmittää myös moottoria kuten "normaali" Webasto? Joltain sivustolta luin että se olisi ohjelmoitavissa oleva asia, eli se voi lämmittää joko vain sisätiloja tai myös moottoria? Tänä talvena ei oikein saanut selvää tuosta mahdollisesta moottorin lämmityksestä :) Molempien takavalojen lasit halkesivat peruutusvalojen kohdalta ihan kunnolla. "Hullunhauskan" hintaiset kun uusia metsästin.. :) Etujarrulevyt ravistavat poskettomasti, mutta menevät ensi viikolla vaihtoon. Muuten on toiminut ihan kivasti, mutta se on selvää että menee mikä osa tahansa rikki, vaihtosassa on valtavasti kultaa tai platinaa hinnan perusteella :) :) Matka-autona todella mukava, mutta koko ajan epämiellyttävä tunne, että milloin alkaa vikoja ilmestyä...hhmmm...

                                        Comment


                                          D3:ssa taitaa olla webastoa erillisellä kiertovesipumpulla tai ilman. Pumppu löytyy jos valikoista saa ajastettua tai jos on webaston kaukosäätö. Ilman noita se on ajonaikainen webasto.

                                          Comment


                                            Soft close eli tuttavallisemmin imuovet. Tarkoittaa siis sitä, että kun oven painaa hiljalleen kiinni, niin servomoottori imaisee oven kiinni. Jos oven paiskaa normaalisti, niin toimii kuin tavallinen lukko.

                                            Comment


                                            • Kiitos kommenteista Puuhapete ja Harjula.

                                              Webastolle löytyy ajastus valikoista, ja se lämmittää sisätilat ok. Jostain keskustelufoorumista luin kuitenkin että tuo toiminto ei välttämättä takaisi että Webasto automaattisesti lämmittäisi myös moottoria kuten "perinteinen" Webasto; se voi tehdä sen tai sitten se vaatii jonkun venttillin ohjelmomisen jotta myös moottori lämpenisi - jos siinä on ollenkaan sitä moottorin lämmitystä. Voiko asiasta varmistua jollain tapaa muuten kuin merkkiliikkeen huollossa? Tänä talvena ei ollut kertaakaan niin kylmää että sen olisi käytössä huomannut.. :) Jotenkin tuntuisi oudolta että jos siinä kerran on se ajastettava Webasto, etteikö se myös lämmittäisi moottoria samalla ajastuksella..

                                              Jos omassa autossani on tuo ovien Soft Close toiminto, siinä on jotain vikaa, sillä yhdessäkään ovessa ei vaikuttaisi olevan tuota toimintoa. Täytyypä hutkia :) Onneksi kesä tulee, niin on mukavampi tutkiskella.

                                              Comment


                                                Niin siellä voi olla n247 venttiili, joka pitää koodata auki. Jos sitä ei ole niin ei ole mitään mikä estäisi myös moottorin lämmittämisen.

                                                Comment


                                                  Kiertovesipumputon ajonaikainen Webasto kuusilitraisessa bensakoneessa olisi kyllä aavistuksen verran huvittava varuste. :)

                                                  Comment


                                                    No yhtälailla 5.2l V10:ssä. Olisko se noissa vakiovaruste, jos klikkaa webaston lisävarusteeksi?

                                                    Comment


                                                      Mukavasti ollut tässä ketjussa uutta keskustelua, mutta itse en ole ehtinyt siihen osallistua remonttikiireitten vuoksi: Rakas vaimoni halusi uuden kodinhoitohuoneen, kylpyhuoneen ja saunan, joten pari kuukautta on viereähtänyt tiukasti erossa internetistä...

                                                      Mutta asiasta aidanseipääseen:
                                                      - Moottorin jäähdytysnestekierto on hyvin selvitetty SSP 268:ssa, katso liitteen pdf sivulta 42. Ilmastoinnin MMI -valikosta saa ainakin itselläni valittua lämmitetäänkö pelkästään sisätilat, vai lämmitetäänkö myös moottori Webaston avulla. Sitä en sitten tiedä, vaatiiko moottorilämmityksen optio VCDS-koodauksen, vai saako sen aktivoitua MMI-piilovalikosta?
                                                      - Jarruosat olen tilannut Lott.de:stä, jossa ne ovat mielestäni hyvin edullisia: Esim. Brembon levyt eteen 160€/pari ja taakse 100€/pari https://www.lott.de/de/c5072h5m4935t17799p1
                                                      - Imuovien olemassaolo on helppo tarkistaa varustetarrasta: L-mallissa toiminto on vakiona, mutta lyhyellä akselivälillä varustetuissa malleissa optiona. Taitaapa tuo tieto löytyä myös VIN-dekooderista valmistenumeron perusteella.

                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        Nyt kun edellisessä viestissä mainittu taloremontti alkaa olla paremmassa vaiheessa, ehdin uhrata myös yhden krapulapäivän Audin ylläpitoon: Webaston tarvikevesipumpun kansi löystyy kerran vuoteen ja alkaa vuotamaan jäähdytysnesteet tontille. Tänä vuonna päätin kokeilla kanteen ihan tiivistemassaa, josko sen avulla ei tarvitsisi joka kevät olla repimässä puskuria auki ja kiristää kohta pyöreäksi nyplääntyneitä pumpun pesän kiinnitysruuveja.

                                                        Samalla kun jäähdytysjärjestelmä oli työn alla, päätin viimeinkin vaihtaa myös moottorin termostaatin, sillä talviaikaan lämmöt eivät nousseet 70°C korkeammalla. - Uusi, Latviasta tilattu termostaatti onkin odotellut hyllyssä sopivia asennuskelejä jo tammikuusta lähtien (muistutuksena itselleni ja muillekin: kannattaisi aina varmistaa, että kaikki tarvittavat O-renkaat on mukana ennen asennuksen aloitusta...).

                                                        Termostaatin vaihto menee jotakuinkin seuraavasti:
                                                        1) Konepelti auki
                                                        2) Imusarjan suojamuovi pois
                                                        3) Imusarja irti (apukuskin puolella 3 alipaineletkua, kuskin puolella jarrutehostimen letku ja takana bensanpaineen säätimen letku, kaasuläppien haitariletkut ja sähköliittimet, sekä 4 huohottimen letkua). Imusarjan irrotuksessa ainakin itse olen käyttänyt iskumeisseliä Torxien avaamiseen, sillä muuten pulttien kannat saattavat pyörähtää).
                                                        4) Kanavien suojaaminen teipillä
                                                        5) Suuttimien ympäristön puhdistus paineilmalla tms.
                                                        6) suutintukkien ja suuttimien irrotus
                                                        7) Imusarjan väliosan irrotus
                                                        8) Imukanavien suojaus teipillä
                                                        9) Termostaatin irrotus (edessä iso letku ja mutkaputkeen kiinnittyvä pikkuletku, takana keskikokoinen letku jonka kiristimen sain käännettyä paremmin aukaistavaan asentoon pujottamalla rautalangan klemmarin alaosan ympäri ja kampeamalla rautalankaa puupalikalla ylöspäin, jolloin klemmari pyörähti paremmin käsille. SItten sähköliitin irti, ruuvit auki ja koko termari koteloineen kouraan.)
                                                        10) Keskikokoisen ltakaetkun natsan irrotus vanhasta termostaatista ja kiinnittäminen uuteen. - HUOM! Tätä neliön tai X:n poikkileikkauksista "O-rengasta" ei tule uuden termostaatin mukana, joten jouduin soveltamaan sen tilalle tavallisen O-renkaan. - Saa nähdä, kuinka kauan purkkaviritys pitää...?)
                                                        11) Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä
                                                        12) Kokoonpanovaiheessa suosittelen vaihtamaan aina suuttimien alemmat O-renkaat (kustannus on euron luokkaa), mutta vuotava suuttimen tiiviste aiheuttaa epätasaista käyntiä jne. (tämä tuli taas huomattua, sillä huolellisesta voitelusta huolimassta 2-sylinterin suuttimen O-rengas ei asentunut kunnolla paikoilleen ja alkoi koeajolla vuotamaan. Sainpahan sitten askarrella tuon uusiksi tänä aamuna).
                                                        13) Jäähdytysjärjestelmän täyttö

                                                        Tässä vaiheessa aikaa oli siis kulunut Webaston vesipumpun, termostaatin ja renkaanvaihdon kanssa 6 tuntia. Niinpä päätin vielä pestä auton.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          Rapiat pari kuukautta on taas vierähtänyt edellisestä päivityksestä.

                                                          Olen ollut kevään ja kesän etätöissä + lomautettuna, joten 2 hengen taloudessamme ei ole ollut tarvetta kolmelle liikenteessä olevalle autolle. - Tästä syystä Audi on ollut viimeiset 2 kuukautta seisonnassa, eikä sille tehty tuona aikana pesuja kummempia toimenpiteitä. - Ennen kuin vuosikatsastuksen viimeinen ajankohta 20.7 alkoi uhkaavasti lähestymään...

                                                          Ennen seisontaan laittoa A8 oli toistuvasti herjaillut 1-bankin lambda-anturista, eikä vikakoodi poistunut pysyvästi lambdan liittimiä heiluttelemalla. - Koska ko. anturin vaihto on ehkä helpoin huolto-operaatio w12:n konehuoneessa, tilasin ebay.de:n kautta uuden anturin sen kummemmin ihmettelemättä.
                                                          Anturin vaihto olikin noin 10 minuutin homma, joka ei vaatinut muuta kuin apukuskin puoleisen ilmanpuhdistinkotelon irrottamisen riittävän työskentelytilan varmistamiseksi. Kaikki sujui niin hienosti, etten älynnyt edes valokuvia ottaa vaihtotyön aikana.

                                                          Toinen katsastukseen liittyvä huolto-toimenpide oli rekisterikilven led-valon vaihtaminen. - Näköjään ebay.de:stä Audin osanumerolla hankitun kiinalaisen? valaisimen elinikä on lyhyempi, kuin katsastusväli. - Mutta eipä tuo parin kympin hinta kahdelle valaisimelle anna juuri muuta odottaakaan.

                                                          No, katsastus oli siis varattu maanantaiaamuksi klo. 07:20. Otinkin auton kaukonäköisesti liikenteeseen jo sunnuntaina, jotta mahdolliset jarrujen jumiutumiset yms. adaptaatiot ehtivät tulla tehdyksi ennen katsastusta.
                                                          Kaikki toimikin mallikkaasti: Muutama tiukempi jarrutus rauhallisilla pikkuteillä matkalla kohti Lohjaa. Ja jarrutuksen perään aina tietysti rivakampi kiihdytys. Melkein hymyilytti (minua, ei vaimoa)... kunnes Lohjalle tullessa jarrupoljin painui täysin pohjaan! - Eipähän siinä, auto jarrupoljinta pumpaten bussipysäkille ja ihmettelemään mitähän nyt hajosi?
                                                          Siinä meikäläinen pyöri ympäri autoa perse pystyssä auton alle kurkkien, mutta ei siellä näkynyt nesteitä. Lisäksi jarrunestesäiliö oli liki ääriään myöten täynnä. - Ei siis vuotoja, hyvä. Sitten kokeilemaan vanteita, jotka olivat edessä melko lämpimät ja takana kokolailla kuumat, ei kuitenkaan polttavat. Varovasti nilkuttaen ajoin auton (vaimon suureksi iloksi) Keskuskirpputorin pihaan ja vaimo pääsi kerrankin rauhassa tonkimaan kirpparihyllyjä oikein ajan kanssa.
                                                          Tunnin jäähdyttelyn jälkeen jarrut tuntuivat palanneen, joten aloitimme kotimatkan rauhallisemmalla ajotyylillä. Kotiin päästiinkin ongelmitta, minkä jälkeen rupesin ihmettelemään mahdollisia vikakoodeja autosta.
                                                          Tässä vaiheessa autossa ei ollut kummempia vikakoodeja, joten päätin herätellä jarruja ajamalla VCDS:llä jarrujen output testin: VIRHE!.

                                                          Tässä vaiheessa olisi tullut tietää, että A8 D3:ssa jarrujen output testi aiheuttaa ABS:n ohjausyksikköön alla olevan vikatilan, jota ei saa poistettua VCDS:llä Ross Tech:n ohjeen mukaisesti.

                                                          Address 03: ABS Brakes Labels: 4E0-910-517.lbl
                                                          Part No SW: 4E0 910 517 C HW: 4E0 614 517 BD
                                                          Component: ESP 5.7 allrad H44 0330
                                                          Coding: 0007637
                                                          Shop #: WSC 02313 000 00000
                                                          VCID: 23453997E257D39E36-8076

                                                          1 Fault Found:
                                                          00003 - Control Module
                                                          014 - Defective


                                                          Ulkomaisilla foorumeilla saksankieliset puhuvat ohjainlaitteen ohjelmistovirheestä, jota ei saa korjattua.
                                                          Englanninkielisillä foorumeilla puhutaan yleisemmin ohjainlaitteen viasta, mutta sielläkin oikeastaan ainoa neuvo vikakoodin poistoon on ohjainyksikön vaihto... Joku tosin mainitsi, että akun vaihdon jälkeen vikakoodi olisi poistunut, mutta ainakaan akun uusi koodaus ei tuottanut itselleni mieluista lopputulosta.
                                                          Tässä vaiheessa on tietysti oleellista mainita, että ABS:n ohjainyksikön vikakoodista 00003 - 014 huolimatta auto tuntuu toimivan täydellisesti kaikkien ABS:ään liittyvien järjestelmien osalta, eikä mittaristossa loista yhtään vikavaloa. Katsastuskin meni maanantaiaamuna läpi, vaikka huomautus tuli hiukan hirttävistä takajarruista ja takavaloumpioissa olevasta kosteudesta.

                                                          Tämän hetkinen tilanne siis on, että auto seisoo nyt kotipihassa akku irti kytkettynä ja uudet jarrumännät + tiivisteet tilattuna. Amalin:n kanssa on alustavasti sovittu, että hän voisi vilkaista ABS-boksia elokuun alussa.
                                                          Tulevana viikonloppuna ajattelin kytkeä akun uudelleen kiinni ja katsoa mitä kaikkia koodauksia pääsee tekemään alusta... - Olisi varmaan ollut hyvä ottaa kuvakaappaukset kaikista koodauksista ennen akun irrotusta...

                                                          Että tämmöistä tähän mennessä.

                                                          Comment


                                                            Vieläkin tuo 1-bankin Lambda herjaa, koska en ole ehtinyt johdotuksia tutkailemaan. - 4kpl uusia liittimiä pistin kuuitenkin jo tilaukseen: https://www.ebay.de/itm/Repsatz-Set-...53.m2749.l2649
                                                            Samoin pistin varmuudeksi 40kpl suuttimen O-renkaita (7,52x3,53) tilaukseen: https://www.ebay.de/itm/O-ring-Nullr...53.m2749.l2649

                                                            Pitäisi varmaan hoitaa oma kalusto kuntoon, ennen kuin alkaa hoitamaan tuttujen autoja...

                                                            -------------------------------------------------------------------------------
                                                            Address 01: Engine Labels: 07C-910-018-BHT1.lbl
                                                            Part No SW: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
                                                            Component: 6.0L W12/4V G ª0050
                                                            Revision: 00000000 Serial number: AUX3Z0E5167039
                                                            Coding: 0011773
                                                            Shop #: WSC 02313 785 00200
                                                            VCID: 5CB7426B9FA9ACAF9B-8008

                                                            6 Faults Found:
                                                            19713 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1; Heating Circuit
                                                            P3257 - 001 - Regulation at Upper Limit - MIL ON
                                                            19058 - Linear Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1 Pump Current Trim Circuit
                                                            P2626 - 004 - Open
                                                            16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
                                                            P0300 - 001 - - Intermittent
                                                            16690 - Cylinder 6
                                                            P0306 - 001 - Misfire Detected - Intermittent
                                                            16688 - Cylinder 4
                                                            P0304 - 001 - Misfire Detected - Intermittent
                                                            18331 - Please Check DTC Memory of ECU Number 2
                                                            P1923 - 008 -
                                                            Readiness: 0010 0001

                                                            -------------------------------------------------------------------------------
                                                            ....
                                                            -------------------------------------------------------------------------------
                                                            Address 11: Engine II Labels: 07C-910-018-BHT2.lbl
                                                            Part No SW: 4E0 910 018 HW: 4E0 906 018
                                                            Component: 6.0L W12/4V G ª0050
                                                            Revision: 00000000 Serial number: AUX3Z0E5167039
                                                            Coding: 0011773
                                                            Shop #: WSC 02313 785 00200
                                                            VCID: 5CB7426B9FA9ACAF9B-8008

                                                            1 Fault Found:
                                                            16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
                                                            P0300 - 001 - - Intermittent

                                                            -------------------------------------------------------------------------------
                                                            Attached Files
                                                            Viimeksi muokannut kvande; 1.8.2020, 13:08.

                                                            Comment


                                                              Piti lisäämäni nuo vikakoodien nollauksen jälkeen ottamani kuvakaappaukset yllä olevaan viestiin kuvina, mutta teinkin vahingossa uuden viestin ketjuun.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X