Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.7t "isokori"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 2.7t "isokori"

    Tämä projekti on ollut jo hetken käynnissä ja nyt ajattelin jakaa tämän muullekkin harrastavalle kansalle. Tavoitteena istuttaa isokorisen osia pikkukoriseen, päivitellä alustaa, voimansiirtoa ja jarruja ja sitten vielä moottorillekkin tehdään... jotain. ;)

    Alkutilanne:

    Kun allekirjoittaneen edellinen B5 S4 sai purkutuomion laajamittaisen sähköpalon jäljiltä, valikoitui seuraajaksi nelivetoinen A6 avant manuaalivaihteistolla ja tietysti 2.7t koneella. Vuosimalli on 2000 ja moottorikoodi AJK. Trafin tietojen mukaan tämä on Euro 2, eli oikein oiva aihio tehdä yhtä ja toista.

    Autoa en aluksi sen kummemmaksi projektiksi kaavaillut, mutta ensimmäisenä keväänä jumiutuneet etujarrut laukaisivat lumipalloefektin. Foorumille ilmaantui tuolloin myyntiin C5 RS6 etujarrut, jotka sitten hankin tarkoituksena vaihtaa ne HP2 satuloiden tilalle. Vaihtoprosessiha sitten tökkäsi kun huomasin, että eihän tuo kombinaatio olekkaan suoriltaan sopiva bitin napaan. Etujarrulevyt kun ovat väärällä offsetilla.

    Ja eikun ostoilmoa tekemään RS6 etunavoista. Ilmoitus toimi ja löysin oikein harrastajaystävälliseen hintaan etuolkavarret napoineen. Taino oikeastaan löysin RS6 akselistot kaikkine osineen. Osienhakureissulla myyjä sitten tarjosikin akseleiden lisäksi käytännössä kaikkia RS6 osia (pl. moottori, vaihteisto, jarrut, valot, ym. pientä) sellaiseen hintaan, että eipä siinä voinut kieltäytyä.

    Lopputulemana meikäläiselle oli ilmaantunut reilu pakettiautollinen RS6 osia ja näiden kaveriksi jahdistelin eri myyntikanavoilta alustasarjan, uretaanipuslat, RS6 takajarrut, S6 helmat, RS6 ajovalot ja paljon muuta hilpettä...
    Attached Files

    #2
    Alusta ja jarrut

    Alustasatsiksi valkkasin edellisestä A6 bitistä tutun Eibach B12 kitin, jossa siis Eibachin jouset ja Bilsteinin iskarit. Uretaanipuslat tulivat Strongflexiltä sport jäykkyydellä.

    Homman aloittelin rasvanipoittamalla etuakselin tukivarret ja samalla asentelin niihin uretaanit:


    Aikani kun mittailin, niin totesin, että RS6 taka-apurunko kävisi suoriltaan tuohon. Kun peräkin sattui olemaan samalla välityksellä (4.111), päädyin vaihtamaan ruosteisen ja painavan apurungon tilalle kevyen ja alumiinisen apurungon.


    Poistin ruosteet, hiekkapuhalsin, maalasin ja massasin takatukivarret, asentelin näihin uretaanit ja pistin akselin nippuun. Napoihin vaihdoin uudet laakerit ja vetoakseleihin uudet nivelet ja suojakumit. Perään meni myös uudet öljyt. Lisäksi vaihdoin kardaaniin uuden tukilaakerin ja vakionopeusnivelet.


    Kasailin takaiskarit ja pistin ne koriin paikoilleen ennen kuin aloin pistämään apurunkoa paikoilleen. Tämän jälkeen apurunko ylös, pultit kiinni ja seuraavaan vaiheeseen.

    Etuakselilla apurunko jäi alkuperäiseksi (koska RS6 alumiininen ei käynyt, perhana). Aluksi purin vanhat tolpat ja tukivarret pois. Seuraavaksi purin vetarit mäkeen.

    Vaihdoin tähän RS6 raidetangon, koska A. se on huomattavasti vähemmän ajettu ja B. se on himpun verran nopeampi kuin A6 tanko (laidasta laitaan 2,5 vs 2,75 kierrosta). Ja koska kerrasta ei vaan opi, päätin vaihtaa raidetangon konetta irroittamatta. Muutama tunti siinä meni, mutta lopulta vanha tanko suostui poistumaan ja uusi suorastaan sujahti paikoilleen. Tästä operaatiosta en napsinut kuvia, kiukutti sen verran...

    Tämän jälkeen vaihdoin olka-akseleihin uudet laakerit ja vetareihin uudet nivelet ja kumit. Sitten kasaus uusilla osilla.

    Tähän koostan hieman huomioita akseleiden komponenteissa RS6 vs. A6:
    Taka-apurungossa eri materiaali, kiinnitys koriin kuitenkin sama. Tukivarsien kiinnityspisteet n. 25mm leveämmät RS6:ssa. RS6 takaiskarin yläpää ei ole keskeinen vaan 12-13mm offsetilla.
    RS6 takavetarit paljon paksummat ja n. 12mm pidemmät. Nivelet samat.
    Takatukivarret ja takanavat ovat samat, vaikka ovatkin eri varaosakoodilla. RS6 varret maksavat enemmän, vaikka niissä on halvemmat puslat (kuuluisa RS lisä...).
    RS6 takaraidetangot ovat umpinaiset alumiinista valetut kun taas A6 on U-muotoiset pellistä taivutellut härpäkkeet.
    RS6 takavakaaja 25mm pidempi ja paksumpi (Ø20mm) kuin A6 vakaaja.
    Etutukivarsissa eri kartio sekä muita pieniä eroja.
    RS6 raidetanko käy suoriltaan pikkukorisen tilalle.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut kook00; 3.6.2017, 02:05.

    Comment


      #3
      Jarruiksihan tähän tulivat siis RS6 C5 jarrut. Jarruletkut ovat Wezmoton teräspunosletkut. Etu ABS anturit vaihdoin vm. 2000 S6 antureiksi, koska niissä oli sama liitin ja pulttikiinnitys.

      Etusatulat olivat hyvässä kunnossa, joten putsailin niistä vain hieman hapettumia ja pistin uudet palat. Muutenhan tuo etujarrujen asennus olikin aika suoraviivainen homma. Ja hyvältähän ne näyttivät:


      Rävelsin eteen vielä jarrukilviksi Phaetonin kilvet skuupeilla ja taituroin valojensäädölle uuden tangon.

      Takajarruissa oli huomattavissa jonkinlaista kokoeroa:


      Takasatuloihin hain marmorilta uudet tiivisteet ja pölysuojat ja asentelin ne ennen jarrujen asennusta. Näissä briteistä tulleissa satuloissa näkyy aika hyvin, että mikä parhaillaan on alkuperäisen ja tarvikkeen ero (vähän erisävyinen maali ja logo hierottu pois):


      Muutenhan takajarrujen asennus oli plug and play. Käsijarruvaijeritkin riittivät:


      Tämän jälkeen jarrujen ja ohjaustehostajan ilmaus ja auto tassuilleen. Korkeus muuttui hieman asiallisemmaksi. Alkoi 18" vanteetkin näyttämään edessä suhteellisen täysiltä.
      Attached Files
      Viimeksi muokannut kook00; 6.8.2017, 18:28.

      Comment


        #4
        Tässä auton korkeudesta kuvaa, miltä näytti parin viikon alustan asettumisen jälkeen.

        Aikamoinen ero oli ajettavuusessa verraten vanhaan pappamallin alustaan väsähtäneillä puslilla.

        Keväällä tarttui mukaan Recaron täyssähköt ja viskaisinkin ne paikoilleen oikeastaan heti. Sähköt kävivät suoriltaan vanhojen puolisähköjen tilalle.



        Takapenkit ovat lämmitettävää mallia ja näihin onkin tarkoitus jossain vaiheessa vielä asentaa katkaisijat ja johtosarja.
        Attached Files

        Comment


          #5
          Kori:

          Sitten tullaankin aiheeseen, joka tekee tästä projektista raportoitavan arvoisen, eli RS6 korinosien istuttaminen pikkukoriseen.

          About kuukausi sitten sain motivaatiota aloittaa osien sovittelun. Aluksi riisuin keulan pikkukorin osista. Tämän jälkeen V8 konepelti nostettiin paikoilleen. Konepellin kiinnitykset kävivät suoriltaan.


          Kun konepelti oli paikoillaan, pystyi V8 lukkopellin asemoimaan suurin piirtein oikealle etäisyydelle kierretankojen varaan. Tässä vaiheessa jo näki, että kuinka paljon keula siirtyy edemmäs. Lukkopellin kiinnikkeista mikään ei käy suoriltaan ja törmäyspalkkeja pitää jatkaa 7-10 cm.


          Lokareiden oven ja helman puoleiset kiinnikkeet ovat samat, mutta konepellin alle tulevista ruuveista vain keskimmäinen osuu paikoilleen. Eli reunoille on porattava uudet reijät.


          Kun lokarit ja konepeitto olivat jollain asteella löytäneet paikkansa tilanne näytti tältä:


          Syyläri ja lauhari ovat tässä vaiheessa tyylikkäästi nippusiteillä kiinni, pitää soveltaa noiden kiinnitys aika lailla uusiksi.
          Attached Files

          Comment


            #6
            Pari viikkoa sitten vaihdoin autoon ovet ja takaluukun. Ovet kävivät suoriltaan paikoilleen. Näissä RS6 ovissa ehdottomana hyötynä on tuplaikkunat ja ruosteettomuus. Tuplaikkunoiden ovensisäiset rungot eroavat aika lailla normaaleista rungoista ja lopputuloksena takaovipahvit eivät käyneet enää paikoilleen. Onneksi Recaron penkkien mukana tulleet ovipahvit kävivät ja näin olleen tuplaikkunat jäävät.

            Ehdin myös purkaa vanhan takapuskurin veks ja sovittelin tilalle RS6 puskuria. Puskurin kiinnikkeet käyvät suoriltaan, mutta takapyöräkaaret vaativat levitystä. Tämä on tarkoitus ratkaista hitsaamalla RS6 kaaret nykyisten tilalle.



            Harmiksi tuli myös huomattua, että ovissa olevat somistelistat eroavat korin listoista. Jos joltain löytyy matta-alumiiniset listat ylimääräisenä, niin voin tulla lunastamaan!


            Ajovaloja kokeilin myös nopeaan paikoilleen.


            Tässä päästiinkin tämän projektin nykytilaan. Seuraavaksi pitäisi sovittaa etupuskuri ja helmat paikoilleen, tehdä jatko-osa törmäyspalkeille, hitsata ja tinata takakaaret sekä purkaa auto maalausta varten. Tavoitteena olisi saada korihommat valmiiksi ja auto maaliin elokuun aikana.
            Attached Files

            Comment

            Working...
            X