Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kukahan matkii ketä. Samanlainen pätkä löytyy, jossa on autoina A-Mersu, E 55 AMG ja McLaren-F1. Kuskina Coulthard, joka yllättäen lukee sanomalehteä. :)
No ajat oli etukäteen tsekattu useampaan otteeseen, että saadaan kaikki siihen maaliviivalle sopivasti yhtäaikaa. =)
Joo, kyllähän sitä on millään urheiluautolla turha tavoitella lähellekkään oikeiden rata-autojen aikoja. Ja vaikka hirveällä teholla pääsiskin suorilla lähes samoihin nopeuksiin, niin formuloiden nopeudet painopisteen, alustan ja rengastuksen takia on kuitenkin mutkissa niin järkyttävät.
aika paljon jää 2-pyöräinen.Eniten vaikuttanee pito mutkissa ja jarrutuksissa(downforce jota ei pyörässä juuri ole)Kulkee suorilla varmaan aika tasatahtiin.
En sitten tiedä kuinka paljon hitaampi on sporttipyörä verrattuna motogp pyörään ja kuinka kauan katuferrarilla kestää kiertää rata verrattuna formulaan.
Olis ihan mielenkiintoista nähdä kunnon vertailu motogp vastaan f1 tai katuferrari vastaan sporttipyörä.
Katupyörä vastaan katu-ferrari voisi mennä aika fifti-fifti. Sen minkä pyörä voittaa suorilla ja mutkasta ulostulossa, häviää se kurvissa autolle lienee samanverran? Spekulointia, joo.
Puhtaasti ratapyöristä ja rata-autoista puhuttaessa ei pyörällä ole mitään jakoa. Forumula-1 autojen älyttömät kierrosajat perustuvat juurikin mutkanopeuksiin, ja sitäkautta saavutettuun keskinopeuteen. Siksihän aerodynamiikka ja alusta on paljon suuremmassa asemassa kuin moottorin teho.
Onhan näitä mopo vs. auto -testejä jonkin verran. Taitaa riippua paljon radan muodosta. Mitä enemmän suoraa, sitä nopeampi mopo on. Mutkissa neljä pyörää taitaa vaan olla parempi ja sille ei mahda mitään.
Muutama vuosi sitten oli Bike-lehdessä vertailu, jossa oli muistaakseni Yamaha YZF-R1 ja autona sekä 911 (turbo?) että Viper. Muistaakseni porsas vei ainakin voiton pyörästä, mutta aivan mahdoton ei ero ollut. Rataa en muista.
Sitten kun jätetään kisakuskit laskuista, niin näinä autojen airbäggien ja ajovakautussysteemien aikoina keskivertomotoristeilla on tekemistä nopeiden autojen kanssa. Pyörissä kun ei apujärjestelmiä ole, ja pelko läsnä huomattavasti vahvempana. Nimimerkillä perhefarkulla pari sekuntia nopeammin apparalla kuin 750 sporttipyörällä. :)
Entisenä motoristina tiedän kyllä pyörän olevan optimioloissa paljon paljon nopeampi. Tai ainakin hauskempi.
Tämä pyörä vs auto on ikuisuusaihe, vähän kuin nastat vai kitkat.
Suurimma väännöt aikaansaaneista mieliaiheita vuosien varrelta lähinnä s.h.a ryhmästä: Nastarenkaat vastaan kitkarenkaat talvella, kitkarenkaat vastaan kesärenkaat syksyllä, sumuvalojen väärinkäyttö, liian alhaiset nopeusrajoitukset, liian hitaasti ajavat, liian nopeasti ajavat, liian lähellä ajavat, liian kaukana ajavat, pitkien valojen väärinkäyttö, kaaharit, kaaharit saksalaisilla autoilla, kaaharit japanilaisilla autoilla, rengaspaineet, pysäköiminen, suurin sallittu nopeus, tilannenopeus, ohittaminen, ohittamatta jättäminen, teiden kunnossapito, polttoaineen hinta, polttoaineen verotus, autoilun verotus, diesel vastaan bensa, ahdettu vastaan ahtamaton moottori.
Lisäksi ACF:n oma panos "Haldex vastaan TorSen" :)
Mika: s.h.a:n auto vs. mopo väittelyhän meni aikoinaan melko pitkälle, eräs japanilaista laitettaan hehkuttanut autoilija haastettiin useampaan otteeseen radalle ottamaan kisaa mopojen kanssa.. ei vaan datsunia koskaan nähty siellä radalla vaikka mopot oli paikalla :)
Comment