Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Armeija-aikana olin Hawkin kyydissä kentällä rullaillessa ja Hughes-kopterin kyydissä Vekaranjärven yllä, kun lennettiin loppusodan maalilentoa. Tuo kopterikyyti oli sen verran siistiä että sen jälkeen Linnanmäki ei ole mitään.
Prkl että tuommoinen hävittäjäkyyti olisi kyllä jotain sanoinkuvaamatonta.
Harmittaa vietävästi kun en intissä päässy Hughesin kyytiin, joutu tyytymään vaan maisemalentoihin Mi8:lla. Kaverit jotka oli Juissin kyydissä kehu sitä kovasti.
Tuolta valitsemaan kesälomareissun aihe..(-; Marcus Toivonen käväisi tuolla ilmakehän rajoilla...
Odotin aluksi hinnan olevan jossain 30.000-50.000 euron tasolla jolloin olisin unohtanut koko homman samantien mutta
yllätyksekseni operaatio alusta loppuun järjestyi 'vain' 15.000 eurolla.
Sinänsä edullinen hinta verraten kun seuraava askel, eli astronauttikorkeus maksaa lähes 20 miljoonaa euroa...
Tätä voisi karkeasti kuvailla sellaiseksi köyhän miehen sukkulalennoksi. ;)
Kyllä ne veti tuossa blueangels pätkässä 7.5G parhaimmillaan, enempää ei Hornetilla pysty kun tietokone rajoittaa siihen. Tuossa Mig-25 avaruuslennossahan oli todistuskupongin mukaan maksimi 2.3G, eli varsin herrasmiesmäisesti on lennetty, tosin kovaa ja korkealla.
Tarinan mukaan Mikoyan-Gurevitshin heittoistuinhyppy lyhenti miestä noin 2,5 cm, pääasiassa selkärangasta :) Lisäksi hyppyjen määrä oli muistaakseni rajattu 2/kuski. Nykyiset heittoistuimet on monivaiheisella rakettimoottorilla, eikä kiihtyvyys ole niissä niin murskaava impulssi. Esimerkiksi Hornetin NACES-jakkaran (http://www.martin-baker.com/eject_naces.html) maksimi-G on 10 luokkaa.
Joo kyllähän tuo heittoistuintekniikka on MIG-ajasta mennyt eteenpäin. Tuota kyseistä Martin-Bakeria on tullu tutkittua, oikeastaan aika mielenkiintoinen täysin mekaaninen kapistus.
Toisessa vedossa ei ollut kaukana, että olis purkka menny...
En oikeen tajunnu kun uudemman kerran kattelin, että mikä oli idis loppupeleissä. Katsoa vissiin miten äijä kestää? Kai noista nokosista olis selvinny paineistamalla?
discoveryltä tuli dokkari noista G-hommista, sain semmosen käsityksen että ei ne haalarit ihmeitä tee.
Gee kestoa saapi sopivalla ruumiinrakenteella, hyvällä fyysisellä kunnolla, lihasten ja hengityksen oikeaaikaisella hallinnalla. Lentäjät korjatkoon.
Mutuna veikkaan ettei tältä foorumilta löydy kuin pari hassua kaveria, joilla on tommoseen kyytiin luonnostaan gestoa. Itseäni epäilen, mutta olisin silti jonottamassa em. lennolle =)
eihän ne housut ole kuin apuna, puristaa sen verran reisistä että veri ei ihan heti karkais päästä jalkoihin. Eli kyl se ihan totta on että tarvitaan siellä jerkkua jaloissa ja koko kropassa jos aikoo pitempään harrastella G:n alaisuudessa. Niin kuin jere tokas, koko kropan hianoa yhteistoimintaa valjastettuna hyvällä fyysisellä kunnolla.
Pimenee muuten vintti aikas nopsaan jos ei jännää vastaan.. ;) Ja lämmin tulee!
On ne vaan kovia jätkiä.
Tulikin mieleen kun muutama vuosi sitten asuttiin UK:ssa lähellä Farnboroughia jossa pidetään joka toinen vuosi maailman suurimpia lentonäytöksiä. Olin sitä katsomassa, enkä maksanut itseäni sisään vaan moottoripyörällä etsiskelin sopivaa paikkaa. Sellainen löytyikin varsinaisen näytöspaikan sivusta, äijät teki temppujaan ihan siinä päällä (varsinaisen näytösalueen päällähän ei nykyään enää saa tehdä). Oli se hurjan näköistä kun hävittäjillä kipusivat ensin tikkusuoraan ylös ja sieltä taas tikkusuoraan alas kunnes melkoisen lähellä maanpintaa taas käännettiin meno vertikaaliksi. Kyllä siinä jonkinlainen reikä päässä saa olla tollasia tehdessä ;)
Jäi myös mieleen Airbusin kone (muistaakseni A320-sarjaa), joka teki kanssa sellaisia käännöksiä että jos sellaisia kapu tekis mun ollessa kyydissä, niin nokkaan sais ;)
Näyttäisi olevan taas tänä vuonna tuo show http://www.farnborough.com
Jäi myös mieleen Airbusin kone (muistaakseni A320-sarjaa), joka teki kanssa sellaisia käännöksiä että jos sellaisia kapu tekis mun ollessa kyydissä, niin nokkaan sais ;)
On parempi olla tukevasti maassa ja haaveilla lentämisestä, kuin olla lentämässä ja haaveilla tukevasta maasta. Vai mitä muuta sanoisit tästä:
Comment