Mutta eihän siinä mitään. Kehitys kehittyy ja kun näitä tekstejä lukee, ei näköjään torsenia tule kenelläkään minua lukuunottamatta ikävä. Aikanaan Audiin tuli päädyttyä juuri tuon takia, nyt sitten on vollet, bimmerit ja meset samalla viivalla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Goodbye Torsen... (and Crown Gear)
Collapse
X
-
Itselle on ihan alusta lähtien ollut selvää, että jos Audilla ajetaan, sen kaikki pyörät ovat jatkuvassa mekaanisessa yhteydessä toisiinsa. Jos ei, niin se on sitten ihan sama, vaikka ajais passattia tai skoodaa. No ei mun lompsalla nää uudet oo hankittavissakaan vielä hetkeen, mutta tuskin tulen koskaan ostamaan Audia ilman jatkuvaa mekaanista nelivetoa. Sitten ostellaan jotain muuta. Kyllä torsen-quattro on ollut mulle "se" juttu.
Comment
-
että mekaanisena järjestelmänä se toimii viiveettä.
Comment
-
-
Jos tämä kommentti oli viittaus mun höpinöihin, niin miten tuo pitäisi ymmärtää: http://www.audiworld.com/articles/au...xt-generation/
Comment
-
-
Niinhän tuo sivusto kirjoittaa, mutta lähteenä ei kovin hyvä. Minusta se on jonkun harrastajan tekemä juttu. Voin olla väärässäkin, mutta minusta tämän sekaannus on tullut aiemmin eteen. Pre facelift olen satavarma ja minusta faceliftiinkään ei perustekniikkaa muutettu. RS5 esitteli kyseisen vempeleen. A6 ja A7 ovat sitten uudempina rakennettu suoraan CG.Viimeksi muokannut Poikarukka; 29.2.2016, 00:19.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Monster Näytä viestiEikös Q5:ssa ole joku sähkövatkain :)
Melko yllättävää kyllä, että tuollainen lopputulos, vaikka kyseessä biimerin mainosvideo. Mutta onko tästä ketjusta tarkoitus tehdä joku videoiden swappaysketju?
Alkuperäinen kirjoittaja Poikarukka Näytä viestiNiinhän tuo sivusto kirjoittaa, mutta lähteenä ei kovin hyvä.
Varmaan tietoahan ei ole, jollei itse katso. Audi ei tätä tietoa taida suoraan julkaista.
Comment
-
Eipä niillä CG ja Torsen taida olla mitään ajettavuuseroa, toteutus vain erilainen. 40:60 oletusvetosuhteella kun on ja moottoripaketin painopistettä siirretty taaksepäin niin eipä puske enää. Kumpikaan B8 joka mulla on ollut ei ole ollut puskemiseen taipuvainen kuten vanhemmat torsenquattrot. Nykyisessä tosin vielä sportdiff ja aina välillä sitä edelleen yllättyy miten auto vaan kääntyy joka kerta kun sen luulisi puskevan.
Comment
-
Torsenilla pomminvarma matkan varrelle jääminen, jos joku vetonivel hajoaa. Nämä 'älykkäät' nelivedot taitavat osata kompensoida tuossa tilanteessa?
Junttilukoilla varustetulla ymmärtääkseni pääsee vielä lukko päällä ajamaan?
Comment
-
On niissä itse asiassa aika iso ero. CG oikenee leveistä luistoista ja ainakaan B8 S4 sport diffillä ei välttämättä oiennut jäällä, liikaa vetoa menee taakse.
En ole ajanut junttilukkoa (gen1), mutta muuten on pitkä ja katkeamaton torsen/CG -historia. Ja tässä siis viittaan wikipediassa käytettyihin termeihin. Ne voi niputtaa seuraavasti:
Gen2, Gen4 (torsen A100, S2, RS2, RS4, RS6+) voi niputtaa samaan
-hyvä liikkeellelähtö sekä vetokyky ja välitön reagointi
-luotettava, mutta kuluessaan klonksuva, kun välykset kertyvät
-liukkaalla ajettavuus: aliohjaavuuden kanssa taistelua, haasteena saada kääntymään mutkiin eli vastaheitolla, jarrulla sitomisella, käsijarrulla tms kikkaillaan. Luistossa sitten arvaamattomasti muuttuvat vetosuhde vaikeuttaa "viemistä", ja leveissä luistoissa ABD ei pysty varmistamaan etenemistä.
-Kuivalla ja märällä samat peruselkeet, eli aliohjaavuuden hallinta se ajotapa
Vectoring quattro (40/60 torsen +sport diff) S4 B8
-hyvä liikkeellelähtö sekä vetokyky ja välitön reagointi
-luotettava
-ajettavuus kuivalla ja märällä: kääntyy aina mutkiin ja irtoaa nelipyöräluistoon kun pito ylitetään (dynamic)
-liukkaalla ajettavuus: kuin yllä, mutta toisin kuin gen2&4, ei oikeine leveistä luistoista kaasulla, vaan pyörähtää
Gen6 (+sport diff) A6 4G quattro
-hyvä liikkeellelähtö sekä vetokyky ja välitön reagointi
-luotettava
-ajettavuus kuivalla ja märällä: kääntyy aina mutkiin ja irtoaa nelipyöräluistoon kun pito ylitetään (dynamic)
-liukkaalla ajettavuus: kuin yllä, mutta toisin kuin torsen-pohjainen Vectoring, oikenee aina luistoista kaasulla, ja toisin kuin vanhat torsenit, tämä oikeneminen on erittäin ennustettava.
Koska tämä kehitys viimeisimmissä stepeissä on ollut niin hyvää, niin olen luottavainen. Jos tuo toteutus olisi jostain syystä yhtä viiveinen kuin viskot, niin kyllä mulle ikävä tulisi. Kohta neljännesvuosisata katkeamatonta nelivetoa :)
Comment
-
Kyllähän se vetonivelen porsiminen autossa kuin autossa aiheuttaa korjaamoreissun. Pääseekö sillä sitten tien päältä omin avuin vai hinausautolla, ei mitään merkitystä 99,999% tapauksista.
Muuten näin teknokraattina olen aina luottavainen että uusi tekniikka on vähintään yhtä hyvää kuin vanha jos samalla ei ole tehty taloudellisista syistä merkittäviä heikennyksiä eli laskettu tahallaan komponenttien kestoikää valmistuksenaikaisten materiaali- ja kustannussäästöjen nimissä.
Kyllähän autoissa muuttuu moni muukin asia kuin nelivedon toteutustapa. Oman elämän esimerkkinä omasta pihasta C5 ja C4 autot joissa keskenään identtiset torsen-nelikot. Uudemmassa on kuitenkin pyöräntuenta huomattavan paljon monimutkaisempi joka tekee ajotuntumaan todella paljon eroa. C4 puskee paljon enemmän vaikka tehopainosuhde on esimerkin autoissa käytännössä sama. Mitä tulee WRC autoihin tai niissä käytettyyn Haldexin versioon, en osaa sanoa kun en ole koskaa ajanut.
Comment
-
Ahaa, CG pystyy siis siirtämään enemmän vetoa eteen kuin 40:60 biasoitu Torsen. En ole CG:tä ajanut joten vielä on parannusta odotettavissa kun sellaiseen siirtyy.
Sen olen huomannutkin että B8 on aika takavetomainen käytökseltään sikäli ettei tosiaan oikene enää yhtä leveistä luistoista kuin vanha 50:50 Torsen vaan kaasun lisääminen saa vaan spinnaamaan. Normiajossa toki ESP pelastaa niistä tilanteista.
Muuten noista kahdesta täysin samaa mieltä kuin Peltopuro, tuo kulumisen myötä tuleva klonksuminen etenkin kävi todella hermoille noissa vanhemmissa versioissa.
Aika luottavainen olen myös siihen että tuleva sähköohjattu toimii hienosti vaikka tietysti periaatteen tasolla etuvetoisuus oletusmoodina hieman ahdistaa. :)
Comment
-
jcarlson CG pystyy kyllä ilmeisesti antamaan enemmän eteen vetoa. Mutta suurempi etu kai se, että sitä saadaan ohjattua sähköisesti (?). Eli voidaan konffata toimimaan halutulla tavalla. Se tulee kokemukseni mukaan todella loogisesti aina takaisin leveistä luistoista kaasulla. Välillä leikitellytkin, mutta aina se lähtee oikemaan käytyään leveässä luistossa, sellaisissa joissa gen2&4 torsenin oikenemista aletaan katsoa kalenterista, ja joissa B8 jo pyörähti. Ikäänkuin olisi suunniteltu pikkurappailuun, eli perää voi heilutella, mutta tulee sitten takaisin.
mremonen, ei välttämättä, sehän riippuu takapään mekaanisesta välityssuhteesta. Saa sinne varmaan vaikka 80% tarpeen mukaan. Mielestäni jo Haldexeissakin on vastaavaa. Ja tulkitsen videosta, että samalla voidaan vektoroida sisä- ja ulkopuolen pyörän vetoa. Se on iso etu, jos ei tarvita erillistä sport diffiä, tosin video ei sitä paljasta, että onko tuo "Wheel selective torque control" tehty jarrulla.
Suuri kysymyshän on se viive. Video mainosti millisekunteja, jota ei enää voi erottaa mekaanisesta, todellisuus voi olla toinen kysymys.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viestiTämä on kyllä totta, mutta en pitäisi tätä isona ongelmana, kun ei noita vetoniveliä nyt kovin usein pauku. Minulla ei ole ainuttakaan niveltä mennyt yhdestäkään Audista. Mutta vetonivelen kesto ei sinänsä liity mitenkään torsenin luotettavuuteen. Autossa on monta muutakin osaa joiden särkyminen katkaisee matkanteon.
Comment
-
Eikös se juuri ole CG etu, että kykenee 100-0-100 suhteessa ohjaamaan. Eli tuota kauhea tilannetta, että ajelet kaikessa rauhassa ja rullakko tulee eteen. Jumitut siihen ja bemari menee ohi. Myös pakotettu ohjaus sähköisesti tekee hallittavuutta luistoissa tai muuten muutettua sporttisemmaksi käyttäytymistä. Nyt vain odotellaan milloin käyttäjälle annetaan vapaus valita painotusta itse (eikä millään dynamic, sport, villasukka, keksi-itse-tähän-hassu-epälooginen-nimi -toiminnoilla). Tyyliin uusi RS fokkeri. Haldexeihin on kait itse modattu jotain painotuksia.
Comment
-
CG on kyllä täysin mekaaninen järjestelmä sinänsä kun asiasta löytyvää Audin materiaalia lukee, sen lisäksi jos sitten ovelasti jarrutetaan kevyesti sopivia pyöriä jotta CG:stä saadaan provosoitua haluttu reaktio niin se on toki toinen juttu.
Tuo Ultra antaa mahdollisuudet vaikuttaa suoraan voimanjakoon ilman että mekaniikkaa tarvitsisi houkutella tekemään jotain. Sekä Torsen ja CG on riippuvaisia siitä että edes jonkinlaista voimaa välittyy jotta sitä pystyy kertomaan (ja tätähän voi jarruilla tehdä), täysin sähköisesti ohjatuilla sitä vaatimusta ei ole.
Comment
-
Ei CG pysty ohjaamaan kaikkea eteen tai taakse, CG pystyy lukitsemaan itsensä mekaanisesti, jolloin kytkinlevyjen halkaisijoista johtuen voimanvälitys on 40:60, jolloin hallitseminen on helppoa. CG on itseasiassa täysin mekaaninen ja reagoi vain rajummalla lukotuksella pyörimiseroihin. SportDiffin kanssa sitten pystyy jopa ristiriipunnasta irtoamaan ;)
Lisäksi Haldexiin kun lisää yhden planeettapyörästön onkin mahdollista sylkeä voimaa taka-akselille enempi kuin se 50%
Comment
-
Kas, petskeles sehän olikin passiivinen. Jotenkin ajettelin levyille olevan jonkilainen toimilaite. tavallaan torsen + lukitus ohjattuna. Pitää varoa liukurullakkoja jatkossakin.
Comment
-
Jos näin käy niin kohta tosiaan saadaan heittää hyvästit torsenille.. http://tekniikanmaailma.fi/autot/lah...3-05ff1ea5-500
Comment
-
Eikös lähtölaskenta alkanut jo ultra quattrosta ja crown gearista. Ei tuota uudistusta huonona voi pitää isommissa ja pienemmissä tuo pitkittäiskone on sinnitellytkin jo ihmeen kauan. Moottoripuolella nelkussa saa luultavasti samalla hyvästellä v8 ja isot diiselit ja moikata viispyttyistä bensaa sekä nelipyttyistä bitdi.
Comment
-
Miksei tulevaisuudessa Passat voisi perustua Audi-sisareensa eikä toisin päin? Voisivat Passatissakin palata pitkittäiskoneeseen. Tuo ylempänä linkitetty uutinen paljastaa myös sen, että Porschelta on tulossa lähitulevaisuudessa A6-kokoluokan auto. Porschehan voisi samalla tehdä myös vielä A6:stakin pienemmän mallin, johon Audin konserniveli voisi perustua. Voihan sitä aina toiveajatella.
Comment
Comment