http://ylasatakunta.fi/tiistai/uutinen1.html
mites porukka meinaa jatkossa tehdä jarru- ja alustapäivityksiä, kun renkaita ei saa enää ite irrottaa... ;)
elämmekö holhousyhteiskunnassa???
edit: mulla ainakin linkistä aukeaa seuraavanlainen uutinen
mites porukka meinaa jatkossa tehdä jarru- ja alustapäivityksiä, kun renkaita ei saa enää ite irrottaa... ;)
elämmekö holhousyhteiskunnassa???
edit: mulla ainakin linkistä aukeaa seuraavanlainen uutinen
Renkaanvaihdot halutaan kokonaan ammattilaisille
Parkano
Niina Martikainen
Yhä useampi autoilija vaihdattaa renkaat ajopeliinsä ammattiliikkeessä. Ja jos Autonrengasliiton suunnitelma menee läpi, jatkossa renkaanvaihdosta tulee luvanvaraista ja sen saisikin tehdä vain rengasliikkeessä. Hankkeen aikataulusta ei vielä ole tietoa, sillä asia on vielä aivan alkutekijöissään.
Parkanon Euromasterin Pekka Leppihalme kertoo, että suunnitelman taustalla on huoli liikenneturvallisuudesta. Tee-se-itse-mekaanikko ei välttämättä tiedä tai muista tehdä kaikkea mitä pitää. Työkaluissakin voi olla puutteita.
Lisäksi alumiini- ja erikoisvanteet pitää myös jälkikiristää noin sadanviidenkymmenen kilometrin ajon jälkeen. Monelta kotivaihtajalta tämä unohtuu helposti.
Vaikka renkaat saa ainakin vielä vaihtaa missä haluaa, hyvin moni käyttää ammattiliikkeen palveluita. Homma hoituu kotikonsteja nopeammin ja lisäksi liikkeessä onnistuu myös renkaiden tasapainotus, jota ei voi tehdä itse.
? Nykyautot ovat menneet niin hienoiksi, että renkaita on vaikea vaihtaa itse. Autoissa on muovihelmoja ja vastaavaa, jonka vuoksi niitä on vaikea nostaa tavallisella tunkilla, Leppihalme sanoo.
Talvirenkaista
ei vielä sakkoja
Euromasterin palveluihin kuuluu lisäksi renkaiden säilytys. Säilöön otettavat renkaat pestään. Pekka Leppihalme laskeskelee, että tälläkin hetkellä heillä on varastoituna lähes kolmensadan auton kumit.
Kesärenkaiden piti periaatteessa olla vaihdettuina eilen maanantaina. Käytännössä kaikki autoilijat eivät vielä ole ehtineet vaihtorumbaan mukaan. Kovin herkästi poliisi ei tästä laiminlyönnistä kuitenkaan sakkoja jakele.
Öisin on vielä pakkasiakin, joten talvirenkaitten käyttö on jopa täysin perusteltua, jos joutuu ajamaan yöaikaan.
Tänä vuonna kevät onkin ollut niin paljon myöhässä, että Euromasterilla vaihtosesonki alkoi vasta ennen pääsiäistä. Tämä on tavanomaisesta aikataulusta kolme, neljä viikkoa myöhässä.
Huomenna saa
kesäkumit alle
Pekka Leppihalme sanoo, että ruuhkasta huolimatta vaihtoajan saa seuraavaksi päiväksi. Renkaita vaihdetaan liikkeessä tällä hetkellä aamusta iltaan.
Moni autonomistaja joutuu toteamaan, että vanhoja kuluneita renkaita ei kannata enää laittaa alle. Lain sallima kuvioinnin minimisyvyys on 1,6 millimetriä, mutta suositeltavampi on 3 ? 4 millimetrin ura.
Uusissa renkaissa on valinnanvaraa. Kaikenlaisille on kysyntää, Pekka Leppihalme sanoo. Uudelleen pinnoitettuja kierrätysrenkaita ja uudentyyppisiä "puhkeamattomina" mainostettuja renkaita tosin ei kovin paljon osteta.
? Uusien renkaiden hinta on laskenut sen verran alas, että ei ole enää paljon eroa uusiorenkaaseen. Niin sanottu puhkeamaton rengas taas on yli puolet normaalia kalliimpi, eikä niitä ole vielä olemassa kuin neljää kokoa, Leppihalme sanoo.
Hän sanoo, että nimestä huolimatta puhkeamatonkin rengas kyllä puhkeaa osuessaan johonkin terävään. Sen ideana on, että sillä vielä senkin jälkeen pystyy hyvin ajamaan korjaamolle.
Parkano
Niina Martikainen
Yhä useampi autoilija vaihdattaa renkaat ajopeliinsä ammattiliikkeessä. Ja jos Autonrengasliiton suunnitelma menee läpi, jatkossa renkaanvaihdosta tulee luvanvaraista ja sen saisikin tehdä vain rengasliikkeessä. Hankkeen aikataulusta ei vielä ole tietoa, sillä asia on vielä aivan alkutekijöissään.
Parkanon Euromasterin Pekka Leppihalme kertoo, että suunnitelman taustalla on huoli liikenneturvallisuudesta. Tee-se-itse-mekaanikko ei välttämättä tiedä tai muista tehdä kaikkea mitä pitää. Työkaluissakin voi olla puutteita.
Lisäksi alumiini- ja erikoisvanteet pitää myös jälkikiristää noin sadanviidenkymmenen kilometrin ajon jälkeen. Monelta kotivaihtajalta tämä unohtuu helposti.
Vaikka renkaat saa ainakin vielä vaihtaa missä haluaa, hyvin moni käyttää ammattiliikkeen palveluita. Homma hoituu kotikonsteja nopeammin ja lisäksi liikkeessä onnistuu myös renkaiden tasapainotus, jota ei voi tehdä itse.
? Nykyautot ovat menneet niin hienoiksi, että renkaita on vaikea vaihtaa itse. Autoissa on muovihelmoja ja vastaavaa, jonka vuoksi niitä on vaikea nostaa tavallisella tunkilla, Leppihalme sanoo.
Talvirenkaista
ei vielä sakkoja
Euromasterin palveluihin kuuluu lisäksi renkaiden säilytys. Säilöön otettavat renkaat pestään. Pekka Leppihalme laskeskelee, että tälläkin hetkellä heillä on varastoituna lähes kolmensadan auton kumit.
Kesärenkaiden piti periaatteessa olla vaihdettuina eilen maanantaina. Käytännössä kaikki autoilijat eivät vielä ole ehtineet vaihtorumbaan mukaan. Kovin herkästi poliisi ei tästä laiminlyönnistä kuitenkaan sakkoja jakele.
Öisin on vielä pakkasiakin, joten talvirenkaitten käyttö on jopa täysin perusteltua, jos joutuu ajamaan yöaikaan.
Tänä vuonna kevät onkin ollut niin paljon myöhässä, että Euromasterilla vaihtosesonki alkoi vasta ennen pääsiäistä. Tämä on tavanomaisesta aikataulusta kolme, neljä viikkoa myöhässä.
Huomenna saa
kesäkumit alle
Pekka Leppihalme sanoo, että ruuhkasta huolimatta vaihtoajan saa seuraavaksi päiväksi. Renkaita vaihdetaan liikkeessä tällä hetkellä aamusta iltaan.
Moni autonomistaja joutuu toteamaan, että vanhoja kuluneita renkaita ei kannata enää laittaa alle. Lain sallima kuvioinnin minimisyvyys on 1,6 millimetriä, mutta suositeltavampi on 3 ? 4 millimetrin ura.
Uusissa renkaissa on valinnanvaraa. Kaikenlaisille on kysyntää, Pekka Leppihalme sanoo. Uudelleen pinnoitettuja kierrätysrenkaita ja uudentyyppisiä "puhkeamattomina" mainostettuja renkaita tosin ei kovin paljon osteta.
? Uusien renkaiden hinta on laskenut sen verran alas, että ei ole enää paljon eroa uusiorenkaaseen. Niin sanottu puhkeamaton rengas taas on yli puolet normaalia kalliimpi, eikä niitä ole vielä olemassa kuin neljää kokoa, Leppihalme sanoo.
Hän sanoo, että nimestä huolimatta puhkeamatonkin rengas kyllä puhkeaa osuessaan johonkin terävään. Sen ideana on, että sillä vielä senkin jälkeen pystyy hyvin ajamaan korjaamolle.
Comment