Palataan vanhaan aiheeseen. Kävin tänään koeajamassa 525xdA:n. Itse koeajo oli mainio tilanne, sain 67k?:n auton ilman mitään lappuja käyttööni, eikä kukaan ollut edes vastaanottamassa avainta kun palautin auton :-). Terveisiä vaan Bemun maahantuojalle: menin lehti-ilmoituksen mukaan klo 8.30 autoliikkeeseen (xDrive kiertue klo 8-18), eikä ketään paikalla. Joku nisumyyjä tuli siihen ja lupaili xdrivereitä paikalle klo 9. Soiteltiin siinä sitten myyjän kanssa ristiin rastiin, mm. lehdessä ollut nro ei vastannut eikä myyjäkään saanut ketään kiinni, joten hän antoi avaimet kouraan enempiä kyselemättä, korttia katselematta ;-).
Mutta arvio: Quattro voitti. xDrive on, kuten on puhuttu varmaankin teknisesti etevämpi ja siis "parempi" neliveto. Mutta koko auto ja sillä ajaminen oli niin hallittua, että tuntui ettei itse ole oikein kunnolla puikoissa ollenkaan. Äärimmäisen turvallista (tylsää) ja huomaamatonta meno oli toki. Sää oli nelivedolle suotuisa, kostean ilman päälle -1,5 pakkasta ja pinnat aivan jäässä. Tämä kiersi liikenneympyrät ja jäiset metsätiet aivan luikastelematta. Hieman sain 200 metrin parkkipaikalla autoa sivuttain ilman bemarin "espiä".
Quattrolla ajaessa tuntuu, että homma on omissa näpeissä enemmän kun perä luistelee jne. xDrivellä voi mennä niin rajoille, etten minä ainakaan tuon hintaisella autolla uskalla mennä - siis 40km/h mutkaisella jäätiellä 100-120km/h suurin piirtein (en ajanut, teoreettinen arvio ;-), jolloin, kun renkaiden pito pettää, ei riitä pelkkä säikähdys vaan mennään pöpelikköön kunnolla.
Yksi myönnytys xDrivelle ja bemun järjestelmille: tuntuihan se vähän pahalta, kun lähdin omallani liikkeen pihasta jäiselle tielle, ja espi leikkasi tehot hyvin epäsivistyneesti heti pois kun polkaisin luistinradalla..mutta silti. Ääriturvaa hakeville xDrive, leikkimielisille quattro. :-)
Mutta arvio: Quattro voitti. xDrive on, kuten on puhuttu varmaankin teknisesti etevämpi ja siis "parempi" neliveto. Mutta koko auto ja sillä ajaminen oli niin hallittua, että tuntui ettei itse ole oikein kunnolla puikoissa ollenkaan. Äärimmäisen turvallista (tylsää) ja huomaamatonta meno oli toki. Sää oli nelivedolle suotuisa, kostean ilman päälle -1,5 pakkasta ja pinnat aivan jäässä. Tämä kiersi liikenneympyrät ja jäiset metsätiet aivan luikastelematta. Hieman sain 200 metrin parkkipaikalla autoa sivuttain ilman bemarin "espiä".
Quattrolla ajaessa tuntuu, että homma on omissa näpeissä enemmän kun perä luistelee jne. xDrivellä voi mennä niin rajoille, etten minä ainakaan tuon hintaisella autolla uskalla mennä - siis 40km/h mutkaisella jäätiellä 100-120km/h suurin piirtein (en ajanut, teoreettinen arvio ;-), jolloin, kun renkaiden pito pettää, ei riitä pelkkä säikähdys vaan mennään pöpelikköön kunnolla.
Yksi myönnytys xDrivelle ja bemun järjestelmille: tuntuihan se vähän pahalta, kun lähdin omallani liikkeen pihasta jäiselle tielle, ja espi leikkasi tehot hyvin epäsivistyneesti heti pois kun polkaisin luistinradalla..mutta silti. Ääriturvaa hakeville xDrive, leikkimielisille quattro. :-)
Comment