Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

X-drive vs quattro testing

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Palataan vanhaan aiheeseen. Kävin tänään koeajamassa 525xdA:n. Itse koeajo oli mainio tilanne, sain 67k?:n auton ilman mitään lappuja käyttööni, eikä kukaan ollut edes vastaanottamassa avainta kun palautin auton :-). Terveisiä vaan Bemun maahantuojalle: menin lehti-ilmoituksen mukaan klo 8.30 autoliikkeeseen (xDrive kiertue klo 8-18), eikä ketään paikalla. Joku nisumyyjä tuli siihen ja lupaili xdrivereitä paikalle klo 9. Soiteltiin siinä sitten myyjän kanssa ristiin rastiin, mm. lehdessä ollut nro ei vastannut eikä myyjäkään saanut ketään kiinni, joten hän antoi avaimet kouraan enempiä kyselemättä, korttia katselematta ;-).

    Mutta arvio: Quattro voitti. xDrive on, kuten on puhuttu varmaankin teknisesti etevämpi ja siis "parempi" neliveto. Mutta koko auto ja sillä ajaminen oli niin hallittua, että tuntui ettei itse ole oikein kunnolla puikoissa ollenkaan. Äärimmäisen turvallista (tylsää) ja huomaamatonta meno oli toki. Sää oli nelivedolle suotuisa, kostean ilman päälle -1,5 pakkasta ja pinnat aivan jäässä. Tämä kiersi liikenneympyrät ja jäiset metsätiet aivan luikastelematta. Hieman sain 200 metrin parkkipaikalla autoa sivuttain ilman bemarin "espiä".

    Quattrolla ajaessa tuntuu, että homma on omissa näpeissä enemmän kun perä luistelee jne. xDrivellä voi mennä niin rajoille, etten minä ainakaan tuon hintaisella autolla uskalla mennä - siis 40km/h mutkaisella jäätiellä 100-120km/h suurin piirtein (en ajanut, teoreettinen arvio ;-), jolloin, kun renkaiden pito pettää, ei riitä pelkkä säikähdys vaan mennään pöpelikköön kunnolla.

    Yksi myönnytys xDrivelle ja bemun järjestelmille: tuntuihan se vähän pahalta, kun lähdin omallani liikkeen pihasta jäiselle tielle, ja espi leikkasi tehot hyvin epäsivistyneesti heti pois kun polkaisin luistinradalla..mutta silti. Ääriturvaa hakeville xDrive, leikkimielisille quattro. :-)

    Comment


    • #62
      Sen verran pakko kommentoida tota Bemun DSC:tä (luistonesto ja ajonvakautus), että kun isäukolla on 525dA ja velipojalla 320d niin on tullut noilla välillä ajeltua.

      Bemullahan on siis tossa ajonvakaudessa kolmipykäläinen säätö, eli se ei ole mikään on/off -systeemi. Kun se on "täysillä", niin kyyti on sivistynyttä eikä auto tarjoa perää kuin aivan ääritilanteissa (jääpinta ja agressiivinen ohjausliike), mutta kaksi seuraava astetta tarjoavat jo naatiskelevaa kylkimyyryä, pyrkien kuitenkin estämään pyörähdykset. Off-asennossa voikin sitten tehdä just sitä mihin omat kyvyt antaa myöten, eikä järjestelmä jää kummittelemaan taustalle.

      Mun mielestä noissa on funfactor katossa liukkaalla kelillä. Vielä kun olis se lukkoperä niin etenemiskykykin olis lähempänä nelikkoa.

      Noi molemmat on siis perinteisiä takatuuppareita, mutta kuvittelisin että nelikoissa on sama systeemi.

      Comment


        #63
        Ok, kiitti lisätiedosta. Takavetoisena itsekin mieluummin ottaisin, siinä on sitä jotain. :-)

        Comment


        • #64
          Uusia, varsinaisia x-driveja ei ole tullut ajettua, mutta omien kokemusten pohjalta oma nelivetobemari lyö kaikki ajamani Audit (paitsi B7 RS4:n) hauskuudessa.

          Tämä vanha x on toteutettu planeettapyörästöllä, joka jakaa voiman suhteessa 32:68, eli reilusti taakse. Autossa on uudet Michelin X-ice Northit alla, ja silti vähänkin lumisella tai jäisellä pinnalla ja yli "1,5 tunnin" ohjauskulmalla kaasun polkaisu potkaisee perän irti ja leikkimään.
          Päällä ollessaan DSC käy ison luiston kimppuun aggressiivisesti ja tappaa sen lähes pysäyttäen auton, mutta pois kytkettynä auton saa menemään pitkiä matkoja hallitussa sladissa.
          Normaaliliikenteessä pienellä totuttelulla voi pysytellä DSC:n puuttumiskynnyksen alla ja saada nautintoa ajosta vaarantamatta sivullisia ja peltien suoruutta. Liukkailla keleillä valoristeyksestä kehälle tms. leveälle tielle käännyttäessä ja ekana jonossa ollessa saattaa sormi käydä DSC-napilla ;)

          Tylsäksi sanoisin vanhoja C5-korin A6 quattroja, niitä tullut ajettua 2.8 30V ja 2.5 V6 TDI koneilla. Hirveä puskeminen ominaiskäytöksenä, ja vasta kova vauhti ja "scandinavian flick" saa auton poikittain. B6 A4 1.8T quattro MTM on vähän helpompi leikkikaveri pidon irti riuhtaisevan turbopotkun ansiosta, mutta senkin kanssa puskemistaipumus rajoittaa todella paljon hauskuutta.

          Uusi A4 on tullut ajettua etuvetona, ja sen perusteella on syytä odottaa paljon sen quattro-sisarilta, varsinkin kun takapainoinen voimanjako on yhä useammassa Audi-mallissa.
          Jos BMW on mennyt pilaamaan nelivetonsa nintendo-x-drivensa kanssa, on hyvä että Audi on tulossa vastaan leikkisämpään suuntaan.

          Comment


          • #65
            sitten vanha linkki tähän väliin

            Comment


            • #66
              Painotetaan vielä, että omien kokemuksieni pohjalta torsen-quattro piekseen tuon vanhan planeetta-äksän etenemiskyvyssä suoralla ihan selvästi.
              Torsen-quattrot eivät sudi lähellekään yhtä hanakasti kuin vanha X suoraan valoista lähtiessä. Bemari hämääntyy erityisesti, jos oikealla ja vasemmalla on eripitoiset alustat. Liukkaan puolen takapyörä lyö tyhjää ja auto kampeaa vähän poikittain, mutta paikalleen ei silti jäädä, kuten etu- tai takavedolla.

              Maastoajoa ei ole tullut harrastettua millään autolla, mutta perstuntuma on, että torsen-quattro mönki paremmin 20 cm syvässä, koskemattomassa nollakelihangessa mäkeä ylös, kuin mitä matala-alustainen bemari olisi selvinnyt vastaavassa paikassa.
              Bemarin maasto-ominaisuudet tuli testattua, kun hitaasti peruutin 40 cm korkean ja 60 cm leveän tiivistyneestä jäätyneestä lumesta (katolta tippuneesta) muodostuneen vallin yli. Takapyörien ylitettyä vallin auto jäi kantamaan pohjasta, takapyörien edestä, ja takapyörät löivät tyhjää nastat hyödyttömästi maata tavoitellen. Vähän reilummin kaasua, ja etupyörien vääntö riitti työntämään autoa taaemmas, jolloin jäävalli petti ja takapyörien pito palasi.

              Torsen-quattro on paljon vakaampi ja "junamaisempi" paksussa lumessa tai loskassa suurilla nopeuksilla. Bemari on enemmän "varpaillaan" ja hanakampi muuttamaan suuntaa polanteiden ylityksessä. Kurjassa talvikelissä quattro on rentouttavampi matkakumppani, mutta toki nelivetobemarikin vajaavedot voittaa turvallisuudentunteessa.

              Comment


                #67
                Kyllähän nelivetoautossa pitää kiinnittää huomiota muihinkin ominaisuuksiin kuin liikkeellelähtökykyyn. Tilanteet joissa takapyörät on vapaana pyörivien rullien varassa on normiliikenteessä perin harvinaisia.Enpä muista joutuneeni moiseen tilanteeseen. Harmi kun en muista missä lehdessä x-driveä "kehuttiin" jäärataominaisuuksistaan toteamalla että "päätimme siirtyä jääradalta sulalle kestopäällyste tielle, missä x-drive on parhaimmillaan" tai jotain sinnepäin.

                Comment


                  #68
                  Eiköhän nyt olisi aika vaatia vertailua johonkin "puolueettomaan" mediaan, kuten vaikkapa Tuulilasiin kattavaa nelivetovertailua.

                  Mukana saisivat olla uusi Audi A4 sitten kun quattro B8 on saatavana, lisäksi Subarun, BMW:n, Volvon, Mersun ja vaikka Jaggen nelivedot.

                  Tuosta xDrivestä vielä, uskon sen kehittyneen vuoden 2008 malleihin melkoisesti. Kannattaa käydä koeajamassa, nelivetokiertuekausi on juuri nyt päällä eri merkeillä.

                  Comment


                  • #69
                    Ihan sama vaikka Ukko Ylijumala, Buddha tai Jeesus ajaisi, kuitenkin joku on sitä mieltä että testi on aina väärin tehty.

                    Sivustakatsojana voisin sanoa että suurimmalle osalle uusien autojen ostajista se nelivedon malli tai tekniikka ei ole tärkeää tietyn hintarajan jälkeen. Tämä merkkipalsta, niinkuin varmaan Subarun tai Bemarin vastaavat, ovat sitten se pelikenttä jossa voi vertailla mikä on paras peli sivuluistossa Vermon parkkipaikalla.

                    Comment


                    • #70
                      Eihän tästä ole pitkä aika kun autobildissä oli suuri nelivetovertailu. Oli itseasiassa viime joulukuun numerossa. Mercedes E 280 voitti niukasti A4 avantin.

                      Comment


                        #71
                        Totta virkat, juuri tuli penkkimerkattua hesarin toimittajan subjektiivisuus uudesta A4:sta. Oli suorastaan hupaisaa havaita täysin eri näkemykset juuri samasta 2.0 TDI:stä. Paras kommentti mielestäni toimittajalta oli, että "nopeusmittari tihenee juuri ratkaisevalla 80-120 km/h alueella". Paskat se mitään tihene, kun menee samalla jaolla läpi koko mittarin (vielä kuva vieressä todisteena) - pakkoko sitä juttua on kirjoittaa siinä ajaessa ja mittaria tihrustaessa.

                        Lukeminen on mukavaa, mutta testata voi itsekin. Suuntaankin seuraavaksi tänne:

                        5-8.3.2008 Tampere
                        Tervetuloa koeajamaan Mercedes-Benz 4Matic!
                        Suomen vaativat sääolosuhteet ovat kuin luotu nelivetoautoille. Mercedes-Benzin 4Matic-nelivetomallisto kattaa jo 46 mallia. Koeajettavissasi tämän vuoden kiertueella ovat seuraavat automallit:

                        C 320 CDI 4Matic
                        E 320 CDI T 4Matic
                        ML 320 CDI 4Matic
                        R 280 CDI 4Matic
                        GL 420 CDI 4Matic

                        Mersun sivulta muut paikkakunnat.

                        Joko löytyy tuolta sopiva tai on sitten ainakin vertailutietoa A4 B8:n quattrolle.

                        Comment


                        • #72
                          Voi ku noissa nelikkotesteissä ois joskus Mitsukin mukana, ihan vaan Evon nelivetojärjestelmän vuoksi. Muutenhan kyseiset autot ei oikein kuulu samaan testiin...

                          Comment


                            #73
                            Mizu mukaan toki! Kaikki nelkut saman testiin vaan. Tein oman testini tänään, en odotellut mitään kiertueita vaan soitin suoraan Veholle. C320CDI 4MATIC oli oikein näppärä peli. Voimaa löytyi ihan riittävästi, auto pyöri jäisellä parkkipaikalla ilman ESPiä kivasti ja hiljainen oli hissukka maantiellä. Mersun ESP leikkasi tehot yhtä jyrkästi kuin Audinkin, eli pidän edelleen BMWn DSC:kö se oli..? edistyksellisimpänä, varsinkin jos siinä on tuo aiemmin mainittu kolmiportaisuus.

                            Melkein olin jo mersua ostamassa, mut harkinta-aikaa on onneksi kun auton saisi vasta heinäkuussa. Ja 70k? hintalappu tarjouksessa ja omasta vain puolet vaihdossa pani miettimään arvoja uusiksi..onko pakko olla neliveto..meinisikö pienempi moottori.. ja ajatukset kallistuvat taas Baijerin suuntaan, eli 320dA/520dA..olisivat dieselpihejäkin. On tämä vaikeata.

                            Comment


                            • #74
                              Kerätkää joku testiryhmä audiclubin jengistä ja lähtekää testaamaan kaikki merkit ja jokanen lausuu mielipiteensä. Näin saadaan audimiesten arvio kaikista merkeistä, sitten tietty joku vois laittaa vihiä muitten merkkien foorumeille jne jne.. pallo pyörimään ja vertaillaan :)

                              Comment


                                #75
                                Noista luistonestojärjestelmistä tuli mieleen, että eikös näitä järjestelmien "aivoja" tee vain kaksi eri valmistajaa? Bosch ja sitten joku toinen.. Ja taitaa yleisin olla tuo Bosch. Että sama tuote jarruttelee menoa Audissa, Bemarissa jne.. Tietenkin sitten auton ominaisuudet ja geometria vaikuttaa laitteen toimintaan.. Vai muistinko oikein?

                                Comment


                                  #76
                                  Joo, eiköhän siellä aivot ole samasta lafkasta suurimmassa osassa. On sitten vain merkistä kiinni, millä optioilla ja asetuksilla purkki autoon asennetaan. Optimitilanteessahan vakaudenhallinta ja vetoluistonesto ovat moottorin, vaihteiston ja muun voimansiirron ohjauksen kanssa samaa järjestelmää (ja siltikin insinööri voi tehdä sopivilla asetuksilla siitä pelottavan värkin).

                                  Comment


                                  • #77
                                    Eikös tuossa Teknarin talvitestissä todettu että Mersulla on C-sarjassakin kahta merkkiä ESPiä, toista asennetaan toisella tehtaalla joten Mersu speksaa miten asetukset tehdään ja toimittajat sitten tosiaan säätävät parametrit kohdalleen.

                                    Comment


                                      #78
                                      Autonvalmistajahan ne lopulliset asetukset tosiaan päättää. Eroja löytyy konsernin sisältäkin. Muistelen testeistä lukeneeni että Audin ESP sallisi vähän enemmän luistoa kuin vaikkapa Volkkarin. Toki tuokin tilanne voi muuttua, kun tulee uusia automalleja ja kehittyneempiä järjestelmiä.

                                      Teves taitaa olla toinen ABS-järjestelmien toimittaja VAG:lla Boschin ohella.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Tekniikan maailmaa lainaten. Ajonvakausjärjestelmiä on maailmalla kymmenkunta eri
                                        merkkiä ja kolme suurinta on Bosch,Continental Teves ja TRW.

                                        Boschin leirissä ovat: Audi, Fiat, Hyndai, Kia, Nissan, Peugeot, Skoda ja Toyota

                                        Continental Tevesiä Käyttävät: BMW, Chrysler, MB, Renault ja Volvo

                                        Ford luottaa Mondeon järjestelmissä monikansalliseen TRV:hen

                                        Mitsubishilla on käytössään oma valmiste.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Nipponi näyttäs mainostavansa tällä hetkellä x-trailissa olevan edistyksellisintä neliveto tekniikkaa..

                                          Comment


                                          • #81
                                            Kyllä on naurettava väite kun lukee miten se on toteutettu.. Naurattaa myöskin tuo mazdan "neliveto" :)

                                            Comment


                                            • #82
                                              Neliveto on yliveto niille jotka siitä pitää tai nelivetoa tarvitsee. Mulle ihan sama kenen tekele, kunhan etenee ja kestää. Oikea maasturihan se olla pitäis, mutta kun olen köyhä...

                                              Mulla on ollut junttilukko Quattro ja nyt on tuo kasi-ässä. Vaimolla on Subaru, jolla ajan jonkun verran itsekin. Kyllä vanha lötkö voitti etenemiskyvyssä nykyisen ässän (oli isompi maavarakin), muutoin ominaisuudet ja ajettavuus on molemmissa hyvä.
                                              Subarukin on hyvä, vaikka mitään lukkoja ei ole. Subarulla on siis mahdollista jäädä ristiriipuntaan.

                                              Äärirajat on koeteltu sekä lötköllä että Subarulla. Molemmilla pääsee niin pahaan paikkaan jumiin, että irtoaa vain traktorilla tai kahdella (!!) maasturilla. =)
                                              Jääradalla Audi on Subaruun verrattuna parempi ajaa. Johdonmukaisempi käyttäytyminen, ketterämpi heitellä vastaheittoja ja enemmän voimaa.

                                              Tuohon keskustelun alussa olevaan videoon en osaa ottaa kantaa, koska en tiedä noiden uusien nelivetojen "hienouksia". Luulen, että meikäläisen nelikoilla niille rullille ei jäisi jumiin.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Alkuperäinen kirjoittaja kiloWatti
                                                Paras kommentti mielestäni toimittajalta oli, että "nopeusmittari tihenee juuri ratkaisevalla 80-120 km/h alueella". Paskat se mitään tihene, kun menee samalla jaolla läpi koko mittarin (vielä kuva vieressä todisteena)
                                                Itseasiassa tihenee, ei viivat mutta numerointi muuttuu:

                                                Comment


                                                • #84
                                                  OT: Kutosessa on vielä erilainen versio tosta mittarin numeroinnista, parittomat kymmenet isolla 70:een asti ja sitten 100 -> 2jotain isolla, se 80 jää sitten pienellä sinne väliin :)

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja PaSilba Näytä viesti
                                                    Nipponi näyttäs mainostavansa tällä hetkellä x-trailissa olevan edistyksellisintä neliveto tekniikkaa..
                                                    Anteeksi pilkunnussintani, mutta termi nipponi ei tarkoita Nissania. Nippon tai Nihon tarkoittaa Japani-maata japanin kieleksi. Tuota termin väärin käyttöä näkee liian usein. Sori myös OT.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja sonikk Näytä viesti
                                                      Itseasiassa tihenee, ei viivat mutta numerointi muuttuu:
                                                      Jeps, oikeassa olet Ville. Tarkistin itsekin kantaani kun useampi toimittaja kirjoitti samasta asiasta. Toki se tihenee, huomasin. :-)

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Tuli tuossa X-drive tourilla testattua E91 335ix ja E92 330xd bemut. Rehellisesti sanottuna ei tuollaisella pikkupyörityksellä pysty sanomaan merkittäviä eroja käyttäytymisessä torseniin verrattuna. No kelikin oli märkä asfaltti ja kitkat alla, niin annettakoon anteeksi. Pitäisi olla kunnon talvinen jäärata, aikaa, kaffea & pullaa.

                                                        Ihan hienoja pelejä kyllä. Kyllähän tuolla coupella voisi vaihtelun vuoksi muutaman kuukauden ajella, silläkin riskillä että leimautuu...heh.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Pari linkkiä, joita ei ainakaan tässä ketjussa näkynyt:
                                                          http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV...eature=related
                                                          http://www.youtube.com/watch?v=UejUa...eature=related

                                                          Itsellä ensimmäinen q-talvi tulossa ja pitääkö varmuuden vuoksi vaihtaa takaisin vajaavetoiseen? Ei kai;-)

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            http://www.youtube.com/watch?v=ewoD04aSlUQ

                                                            Tuo uus 4-matic ei tunnu hullummalta.
                                                            Ei tuo _pikku esterata_ näyttäny tuovan vaikeuksia.

                                                            Tekis mieli nähdä vertailua tuommosella radalla MB GLK, BMW X3, Audi Q5 ja Volvo XC60

                                                            Edit:

                                                            Ja lopuksi kaikki voisi yrittää tätä http://www.youtube.com/watch?v=CXvxI...eature=related =)
                                                            Viimeksi muokannut Smooth; 30.10.2008, 21:49.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Smooth Näytä viesti
                                                              [url]

                                                              Ja lopuksi kaikki voisi yrittää tätä http://www.youtube.com/watch?v=CXvxI...eature=related =)
                                                              Tai tätä: http://www.youtube.com/watch?v=jNXYhqSwKpg :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X