Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Merkkikateutta vai mitä lie...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Merkkikateutta vai mitä lie...

    Tämän päivän iltasanomista bongattu

    Nissan-kuski takoi Mersun rusinaksi

    Läpikotaisen raivon valtaan Turunväylällä joutunut Nissan-kuski moukaroi eilen raskaalla metallityökalulla farmarimallisen Mersun kauttaaltaan lyttyyn.

    46-vuotiaan Nissan-kuskin totaalinen purkaus tapahtui eilen iltapäivällä Espoon Ikean kohdalla.

    Espoon poliisin mukaan 46-vuotias mieskuski takoi Mercedes-Benz C 230 -mallisen farmarin kuunpintaa muistuttavaksi mössöksi 32-millisellä kiintolenkillä. Poikkeuksellisen raju liikenneraivotapaus sai alkunsa hieman ennen kello 14:ää. Jostain syystä Nissan-kuski hermostui Mersu-miehen ajotyyliin Turunväylällä. Poliisin mukaan Mersu-kuskin "ajotyyli ei miellyttänyt" Nissan-miestä.

    Nissan-kuski alkoi seurata farmari-Mersua ohittaen saksalaisen johtotähden lopulta Ikean kohdalla. Rajun kiukun valtaan joutunut kuski kiilasi Mersun viimein tiensivuun. Autot eivät törmänneet missään vaiheessa toisiinsa.

    Tämän jälkeen 46-vuotias Nissan-kuljettaja nousi ulos autostaan. Hän nappasi mukaansa jykevän kiintolenkin ja asteli Mersun luokse.

    46-vuotias murjoi Mersun kauttaaltaan kuopille. Hän hakkasi harmaan arvoauton konepellin, katon, lokasuojat ja kyljet kauttaaltaan syville lommoille. Iskuja sateli kymmeniä.

    #2
    Taitaa olla taustalla hieman isommat ongelmat kuin kateus..

    Comment


      #3
      Villi veikkaus ettei mennyt väärään paikkaan agression purku. Tulisi vaan halvemmaksi tarkistuttaa lääkityksensä ettei tarvitse toisille autoja ostella.

      Comment


        #4
        Ken lie oli jättänyt sen tyynyhuoneen oven lukitsematta... Ainakin luulisi vastapuolella olevan varaa ajaa riittävä oikeusprosessi talon alta vieviin korvauksiin - toivottavasti.

        Kaikkihan me pidämme 32mm lenkkiä aina varalta kyydissä "pulttien kiristelyä" varten...

        Comment


        • #5
          Miettikääpä mitä liikkuis mielessä ku istutte autossa ja joku "sekopää" tulee putken kanssa takomaan autoa, siinä saattais arimmalla kaverilla olla jo tavarat housussa......

          Aika erikoinen episodi kaikenkaikkiaan. Kalliiksi tuli mersun "muokkaajalle".

          Comment


          • #6
            Hehe, kyllä siinä laittais ovet lukkoon äkkiä =)

            Comment


            • #7
              Ja nostais kytkintä.

              Comment


              • #8
                ASIAA SIVUTEN HIUKAN
                mulla kävi melkein
                1:meinas ajaa keulaan kun puhu puhelimeen
                2:näytin sentterii ja soitin torvee ja jatkoin matkaa
                3:äijä ajo mut kii (oli talvi ei ois muuten onistunu)mitsu galant vr4 ja kiilas kylkeen (mulla v70t5 volle)
                4:ajoi poikittain mun eteen ja hyppäs ulos autosta.sätti että miten sä poika oikein ajelet ja puristeli nyrkkejä kävellessä mua kohti.....pikkasen kuuma tilanne
                5:just ennen ku oli käymässä kii liipasin äijää kuonoo,1 kerran ja tippu.
                6:mulle pahoinpitely syyte ja korvaukset+asianajajalasku
                mitä tästä opimme,ÄLÄ PUOLUSTA ITSEÄSI EDES PAKON EDESSÄ KOSKA SINUT TODETAAN SYYLISEKSI JOS TEET ENIMMÄISEN ISKUN.
                PPPPPEEEERRRRRKKKKEEEELLLLEEEEE.
                muista hymyillä liikenteessä vaikka kuinka vituttaisi

                Comment


                • #9
                  Hitto... olipa hyvä että itselläni oli vain Opel Astra kun kerran yksi Volvokuski sai vastaavat raivarit Oulu-Kokkola välillä. Nuori äijä pysäytti auton keskelle tietä, yrittäen saada minut ajamaan peräänsä juuri autoletkan ohitettuamme. Sitten sälli hypää autosta ulos joku metallinen baseball maila kourassa meuhkaamaan että ajoin liian lähellä. Hänen peräkontissa ollut koira oli kuulemma vaarassa.

                  No onneksi oma perheeni, mukaan lukien alle vuoden ikäinen tytär takapenkillä ei ollut yhtään vaarassa kun Kiitolinjan bussi sai juuri ja juuri autonsa pysäytettä. Takanani ajanut henkilöauto sentään onnistui koukkaamaan oikealta pientareen kautta ohi ettei bussi tullut hänen päälle.

                  Soitin poliisit, pysähdyttiin 50 km päässä keskustelemaan asiat selväksi "virallisen valvojan" läsnä ollessa. Poliisi toivotti keskustelutuokion jälkeen meille molemmille rauhallisempaa loppumatkaa.

                  Hehe, kyllä siinä laittais ovet lukkoon äkkiä =)
                  Älä! Vastaava ajatus tuli itsellenikin mieleen. "Mr Beanina" painoin hätäpäissäni väärää nappia ja avasin ikkunan :-)

                  Comment


                    #10
                    Aikamoinen vääntö näyttää asiasta jatkuvan Iltasanomien keskustelupalstalla. Audikuskit saavat lukea kunniansa... Mutta antaa aika säälittävän kuvan suomalaisista liikenneasenteista.

                    Comment


                    • #11
                      Samanlaisilla ajotavoilla varustettuja kuskia löytyy melkein joka automerkistä. Tietysti vaan uusi ja kalliimman oloinen auto kiinnittää huomion erilailla kun harmaaseen betoniseinään maastoutuva pikkukottero. Kuskin virheet vaan näkyvät erilailla liikenteessä, kotteron kuski änkee maantiellä kylkeen kun ei auto jaksa viedä ohitse vaikka matkaa oli paljon, merkkiauton kuski tulee heti nokan eteen ohituksen jälkeen kun tuli minimoitua ohitus, koska pakko oli ehtiä ohittaa kun hiukankin oli saumaa. Kaupunkiajossa ilman vilkkua vaihdetaan kaistaa nokan eteen ihan samallalailla, oli auto merkkiauto tai ei. Tosin merkkiautolla tapana on sitten kiihdyttää ja pysähtyä seuraaviin valoihin odottelemaan, kun taas kotterolla on tapana jäädä matelemaan, niin että saadaan odotella ylimääräiset punaset.

                      Comment


                      • #12
                        Nyt täytyy hiukan vuodattaa tästä liikennekulttuurista.

                        Kyllä minuakin ärsyttää, kun joku tunkee eteen tai tekee vaarallisen näköisen ohituksen tai ei mene kun pitäisi mennä tai niin edespäin. Kaikenlaisia tilanteita sitä tuolla liikenteessä sattuu.
                        Silti en ole koskaan näyttäny nyrkkiä, sormea, kiilannut eteen tai muuten pyrkinyt jututtamaan, tai kouluttamaan ketään. Kiroan itsekseni tai vieressäolevalle tilannetta tai kuskia ja pyrin päästä pois tilanteesta. Tai moitin toisten ajokäyttäytymistä sitten täällä foorumilla tai kavereille illalla.
                        Mutta ei herranjumala jos maltti menee liikenteessä, niin kyllä se on noloa ja saattaa johtua joistain elämän muiden osa-alueiden patoutumista.

                        En varmana ole maailman paras kuski. Enkä ollut parempi silloin kun ajoin Hondaa tai Mazdaa ennen Audia. Ajotyyli on saattanut hieman muuttua kusipäisemmäksi ja se johtuu vain siitä, että luotan nimenomaan autoon paremmin (tämä on juuri tätä turvallisuuden ulosmittausta).

                        Jos joku roikkuu perässä yritän antaa paikan ohittaa, joskus jonkun raivostuttavan perässäroikkujan vuoksi olen käväissyt pysäkilläkin että pääsen eroon roikkujasta.
                        Jos joku tunkee eteen, teen kaikkeni jotta tilanne päättyy turvallisesti. (en näe mitään tarvetta riehumiselle)

                        Kun mokaan (sitä sattuu) saan usein käsimerkkejä olen ymmärtävän näköinen (vaikken mielestäni olisi väärässäkään ja nyökkäilen vain). Taika tuossa on se, että tilanne päättyy ja riehujalle tulee hyvä mieli ja saan jatkaa matkaani turvallisesti.

                        Mutta on tuo iltasanomien keskustelu hirvittävää luettavaa. Pitääköhän tässä vaihtaa rinkuloitten tilalle nissan logo. Jos sillä muuttuisi paremmaksi ihmiseksi.

                        Toisaalta olen kyllä itsekin pistänyt merkille, että joillain Audi kuskeilla olisi parannettavaa juuri tuossa maltin pitämisessä. Tässä 2 esimerkkiä Turun ohitustieltä Tuulissuon risteyksestä. Se on muuten todella paha paikka ja siinä on 80 rajoitus kesät talvet. Kun sieltä tuulissuolta koittaa päästä Helsingin suuntaan 4 aikaan saa tunkea aika pieniin väleihin menin sitten Audin eteen ja väli oli hieman pieni mutta tilanteesta ei voida todellakaan puhua. Kiihdytin mittarilukeman 80 ja Audi, jonka eteen menin selkeästi kiihdytti taakseni erittäin lähelle vilkuttelemaan valoja. Hassua tässä on se, että noin 5 sekuntia tästä saavutan edessä ajavan auton ja ajamme letkassa 70 vauhtia 5 kilometriä. Ja erityisen harmittavaa oli tässä se, että Audikuski koulutti näin toista audikuskia (kyllä myötähävetti anemmän kuin hävetti). Toinen tilanne samassa risteyksessä kaveri yrittää katsoa sopivaa paikkaa änkeä ford fiestalla (1.1l). Audi takana saa jonkun kohtauksen tööttäilee ajaa vierelle hetken päästä menee puoleenväliin risteystä-> aiheuttaa todellisen tilanteen. Kaikki päättyy kuitenkin hyvin paitsi että minä sain kuulla millaisia ne audikuskit oikein on.
                        Kaveri oli ottanut nimenkin rekkarista ylös ei löytynyt foorumilta, joten en saanut laittaa tänne noottia. Sama temppu tehtiin kyllä itselle silloin kun ajelin mazdalla silloin tekijällä oli PÖSÖ.

                        Kauhee vuodatus...
                        Jatketaan vielä sitä että nämä laatuautoilijat ajavat selkeästi reippaammin maanteillä. Ja se saattaa jotain suututtaa. Mutta se ajaminen tuntuu vain helpommalta maantiellä isolla autolla ja se nopeus siksi nousee hieman. Mutta tuollaisessa Volvo, Mersu, Wolkkari, Audi - letkassa pikät matkat menee kyllä jouhevasti, olen huomannut.

                        Ja tuo tunnettu logo pistää mieleen, kun sillä törttöilee. Itse muistan paihmpina tunareina jotkut harmaan massan autot (usein suht uusia) useimmiten joku ranskalainen tai opel, ford.
                        Mersuista on jäänyt mieleen se, että ne ajaa useiten ilman valoja .. heh: Merustörttöjä ei tuu mieleen. Bemarien törttöily on ollut sellaista etuilua, mutta ei mitään vaarallisen oloista kuitenkaan tule mieleen.

                        Sellaista juttua, en kai ole yksin mielipiteideni kanssa tästä asiasta tällä foorumilla.

                        Comment


                        • #13
                          ajaa uudella autolla vaik hunttii kasikympin alueella ni sieltä joku 82 vuoden swingi kiilaa eteen ja alkaa meuhkaamaan et vaarantaa liikenteen kaistapäisellä ajollaan :) toinen esimerkki on nää eläkeläi seurueet ku ne lähestyy liikennevaloja ajaen vaikkapa 50 kuudenkympin alueella, ite tulee perässä ja sit vaihtuu siinä 25 metrin päässä oleva vihreä valo kelataseks ni salama liinat tiskiin, pysähtyy siihe johonki keskelle risteystä ku keltaset vielä palaa, sitte takapenkki kehuu "voi että se on hyvä rattimies se meijän pena, moni ois tostaki päästelly keltasilla ties mikä onnettomuus se ois siitäki tullu" sit takana o joku 5 auton ketjukolari :)

                          Comment


                            #14
                            Vika ei tarvia olla suuri kun se on oikeassa paikassa.;-)

                            Comment


                              #15
                              Mikko tuossa nostikin pöydälle tuon meikäläisen tavan "kouluttaa" muita autoilijoita. Jostain käsittämättömästä syystä tällaiset asiat eivät tunnu kiinnostavan poliisia, vai onko joku kuullut, että poliisi olisi joskus sakottanut jotain kotipoliisia... Päivittäin kun tuolla kehäteillä joutuu liikkumaan, siellä näkee näitä "koulutus" tapahtumia, kun toinen autoilija on mokannut niin sitten näiden (yleensä noin 50:nen ikävuoden kulmilla olevia) kusipäiden pitää alkaa kouluttamaan kanssa autoilijoita. Onhan se ikävää, kun toinen tulee liittymästä sen itse tienatun ja maksaman premiumin eteen, kun kuitenkin tämä premiumin omistaja on omin käsin rakentanut koko maailman, niin onhan se toki törkeää tulla jonkun muun samalle tielle. Olisi vaan kiva tietää kuinka paljon sitä liikkenne turvallisuutta lisää se toisen eteen kiilaava ja liinat kiinni lyövä A6/wmb 500/ mursun E? Ilmeisesti tämä kouluttaminen on tosiaan ollut osa autokoulua reilut 30 vuotta sitten, mutta se ei oikein vaan sovi nykyisille pikkuisen isomman liikkennevirran väylille.

                              Viimeksi perjantaina sai ihailla tällaisen kotipoliisin toimintaa aamuliikenteessä, kun kolmekaistaisella tiellä ulommilta kaistoilta yritti kaksi autoa tunkea samaan aikaan keskikaistalle. Tämähän ei tietenkään onnistu ja sitten alkoikin A6:sen kuskin älykkyyden näyttö... Torvi pohjaan ja toisen autoilijan puskuriin kiinni valoja vilkuttelemaan. Seuraavaksi sitten piti koukata toisen eteen jarruttelemaan. Onneksi oli volkkarilla liikenteessä, kun tauti on huollossa, niin ei hävettänyt niin paljoa. Ilmeisesti tämä A6:sen kuski on vetänyt krakansa pikkuisen liian tiukkaan edelliset 50-vuotta ja tämä on sitten aiheuttanut aikamoista vahinkoa.

                              Comment


                              • #16
                                Toyotalla pääkaupunkiseudulla ajelevana tulee harvemmin kohdalle näitä ärsyyntymistilanteita. Enemmän näkee muuten vaan törttöileviä kuskeja, tosin niitä nyt ajaa kaikilla merkeillä.

                                Noita ärsyyntymistilanteita, joissa ego tuntuu olevan osallisena, on omalla kohdallani sattunut jostain syystä lähinnä Volvojen ja Volkkareiden kanssa. Yleisin skenaario on se, että rampista ripeästi melko tyhjälle motarille kiihdyttäessä tojota lähteekin kiihtymään nopeammin kuin takana tuleva V70. Tätä ei takana tulevan ego kestä, vaan kohta ollaan miltei puskurikontaktissa vasemmalla kaistalla (mikäli oikea ei ole tyhjä), ellen ehdi pikaisesti vaihtaa takaisin oikealle kaistalle.

                                Kerran-pari on ollut oikea kontaktikin melko lähellä tuollaisessa tilanteessa. Jostain syystä lähinnä Volvo V70 ja (farmari)Passat pitävät sisällä tuollaiseen lähteviä kuskeja. Audi- ja BMW-kuskit eivät kohdallani ole juuri törttöilleet. Mersukuskitkin harvemmin. Kerran on mursumies valoja vilautellut, mutta myönnettäköön, että vilauttamiselle oli jotain perusteitakin ja alla uusi penarin 5-sarjalainen.

                                Comment


                                  #17
                                  Volvot ja volkkarit ovat niin yleisiä autoja, että varmasti niiden kuljettajista löytyy jos jonkinmoista "törppöilijää", niinkuin varmasti yhtälailla muistakin merkeistä. Mielestäni autonmerkki ei saisi luoda mitään ennakkoluuloja, koska niitä "törppöilijöitä" löytyy ihan varmasti jokaisen automerkin ratin takaa.

                                  Nimimerkki VW Passat Variant

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuo moottoripyörien kiusaaminen on kyllä välillä törkeetä. Kehä I:n ruuhkassa jos joku moottoripyörällä lipuu keskeltä pyörällä (huom. useimmiten täysin lainmukaisesti, lane splitting on sallittua kun ajelee kaistan sisällä vasemmalta puolelta ohi) ohi jonosta, niin eiköhän joku mulkku vedä autolla ihan keskiviivan päälle, siis selkeästi tahallaan. Itse ainakin teen tilaa, että pyörällä pääsee helposti ohi, kyllähän se on omakin etu, vähemmän sitä jonoa on, kun moottoripyörät eivät vie tilaa sieltä kaistalta. Kateellisena toki tulee katsottua :P

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla ojennusviettiä hillitsee se, että joskus aaamu-unisena tulee koomailtua melko lailla ja näin ei ensimmäistä kiveä ilkeä heittää.

                                      Vieraassa kaupungissa usein on jonkun hyvätahtoisuus pelastanut, kun luulin, että kolmio on ja kolmiota ei ollutkaan. Kättä ylös "my mistake". Sama homma tutussa kaupungissa, jossa ajelee vanhoilla nuoteilla.

                                      Usein protesteille on aihetta, mutta mieluummin nostan epäselvässäkin tapauksessa käden "anteeksipyynnöksi". Välttyy monelta harmilta.

                                      Yleisesti ottaen: jos valmistaudut väittelemään idiootin kanssa, pidä huoli, ettei vastapuolikin tee niin. Idiootit ovat ehtymätön luonnonvara liikenteessä.

                                      Kaikki muuu menee, paitsi muiden turvallisuuden ihan oikea tietoinen riskeeraaminen. Jos joku on valmiiksi idiootti, niin turha provosoida vielä isompaa idioottia esiin.



                                      Pari kertaa myönnän valoilla / torvella protestoineeni liikenteessä, mutta silloin on jo tietoisesti riskeerattu oman hengen lisäksi muiden (minunkin) henki. Oliko aiheellisesta protestista mitään hyötyä, on ihan eri asia.

                                      Koulutuksen jätän niille, jotka osaavat ajaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kun on kaksi ehkä hiukan erilaista autoa käytössä niin kyllä helposti huomaa
                                        muiden asennoitumisen. Tollasella perusaudilla saa olla melko rauhassa mutta
                                        tuo punainen Lada ( ruosteeton,moitteeton punainen ) herättää suuria vitutuksia
                                        enimmäkseen niissä jotka eivät sen huumoria ja hienoutta näe.
                                        Tosin alta 30:set iältään (henkisesti) saavat aina positiivisen hymyn kasvoilleen sen näkemisestä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä, punaisella kanttiladalla saa todella kylvettyä posiitivista mieltä..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ovathan Passat ja V70 toki Espoossa yleisiä, ja itsekin sanoin että törttöilijöitä ajaa jokaisella merkillä. Eiköhän jokainen meistä ole joskus hiukan törttöillyt, oli sitten tahattomasti tai tahallisesti.

                                            Omakohtaisia kokemuksia analysoitaessa myönnettäköön että Passat ei niin selkeä tapaus vielä ole, ehkä turhaan mainitsin. Joku mystinen lumo sitävastoin tuntuu koskevan näitä S60/V70-luokan autoja, nykyistä korimallia. Tarpeetonta yleistystä? Kyllä, kun kyseessä on vain yhden ihmisen subjektiiviset kokemukset. On se silti vaan pakko kuriositeettina mainita, tuntuu tuo subjektiivinen mulkkuprosentti niin pistävän silmään.

                                            Muistakaa toki, että en ole väittänyt suurimman osan em. malleilla ajavista käyttäytyvän epätavallisesti. Mainitsin vain, että jos joku törttöilee, on se useimmiten em. malleilla ajava. Turha sitä on itseensä ottaa jos joku osaa automallilla ajavista arvostelee, näihin kun mahtuu mukaan joka sorttia.

                                            Kaikissa koreissa on mätiä omenia, joissain niitä vain on enemmän.

                                            Comment


                                              #23
                                              tuossa mootoritiellä eräänä aamuna paloi rekka kun olin menossa töihin. tulin paikalle ennen palokuntaa ja pysäköin moottoritien reunaan (pientareelle) auton, jotta palokunta pääsee palopaikalle. "tulenjohtoauto" tuli melkein heti paikalle, kun olin saanut auton seis ja viereen tuli toinen jono oikealle kaistalle (itse olin edelleen pientareella). vasen kaista oli vieläkin vapaa paloautoille. no rekka paloi n. 7 m korkeilla liekeillä vai millä korkeudella ne moottoritien valot onkaan ja tuuli painoi liekkejä moottoritielle päin. sitten näin peilistä että sammutus auto tulee kauempana takaa. eiköhän sieltä jonosta puikannut yks 850/V70 volle paloauton eteen ja lähtenyt tykittämään siitä palopaikan vierestä. sitten tuli toinenkin paloauto paikalle ja sammutustyöt alkoi etenemään. laskin kymmenen autoa joiden oli pakko päästä paikasta ohi sammutustöiden aikana vaarantaen palomiesten turvallisuutta. niistä 7 kpl oli näitä 850/V70 ruåtsin ihmeitä, 2 kpl oli farmari mursuja (toinen C ja toinen E sarjaa) ja 1 kpl punainen kanttilada, jonka kuljettaja näytti olevan melkoisen syyntakeettomassa tilassa (ikä +80v ja havaintokyky näytti siltä että tuskin huomasi koko tulipaloa).

                                              Comment


                                                #24
                                                Täällä myös samalla mielellä liikkellä, kuin Miikka mp-kuskeja kohtaan. Jos peilistä näkyy ruuhkassa prätkä ohittelevan kaistaviiva pitkin jonoa, koitan aina antaa hieman tilaa sivummalle väistämällä. Pääsepähän edes joku ruuhkassa eteenpäin. Kateeksihan se kesähelteellä käy, mutta samalla tuntee mielihyvää mp-kuskin puolesta.

                                                Merkinantovälineiden käyttö, kuten torvi ja hätävilkut, on käsittämättömästä syystä suuri tabu suomalaisessa liikenteessä. Mielestäni on täysin kohtuullista hieman tööttiä pöräyttää selvästi muun liikenteen sekoittamisen poikkoilullaan aiheuttavalle autolle. Jos joku yllättäen puikahtaa ilman vilkkua eteen niin, että voimakas ja hätäinen jarrunpainallus on enemmän kuin tarpeen, on mielestäni täysin oikein ilmoittaa tästä töötillä tai elegantimmin valojen vilautuksella. On nimittäin mahdollista, että koukannut autoilija ei edes huomannut tekevänsä virhettä. Pienellä herätyksellä tämä kyseinen kuski toivottavasti huomaa virheensä ja varoo aiheuttavansa sitä enää uudelleen.

                                                Torven pitää katsastuksessa toimia, mutta sitä ei koskaan saisi käyttää.

                                                Hätävilkkujen käyttö Saksan tyyliin yhtäkkiä kuin seinään pysähtyvässä moottoritien virrassa olisi sekin enemmän kuin järkevää. Lahden tielläkin liikennevirran vauhti hipoo kesäisin 130km/h, jolloin äkkipysähdys voi päästä jo yllättämään. Erityisesti tuiskussa ja tuiverruksessa vilkkuvat hätävilkut näkyvät riittävän kauas, jolloin takana paahtavat ymmärtävät, että edessä on pian äkkipysähdys.

                                                Myös sumuvalojen käyttö on jotenkin äärimmäisen tabua. Niitä saisi polttaa vain, kun näkyvyys on noin metri auton nokasta. Kun näkyvyys heikkenee pyryn, sumun tai rankan sateen seurauksena, ainakin minua takasumuvalon käyttö helpottaa melkolailla edessä ajavan erottamista.

                                                Etusumuvalot kuuluvat samaan sarjaan. Niitä ei saisi selvästikään polttaa koskaan. Helmassa olevat ns. alkuperäiset sumuvalot eivät häikäise ketään, mutta pimeällä tiellä mukavasti auttavat haivatsemaan tienreunat paremmin. Kuitenkin niiden käyttö ärsyttää useita. Ei sen tähden, että ne häiritsisivät vastaantulijaa tai edellä ajavaa häikäisemällä vaan vain sen tähden, että hän huomaa niiden olevan päällä.

                                                Kävelijänä ja pyöräilijänä, en siis autoilijana, noudatan seuraavaa: Ensisijaisesti aina minä väistän autoa, ei auto minua. Pyöräni pysähtyy helposti ja askeleeni samalla hetkellä juuri siihen kuin haluan. Auto ei aina niin tee. Itsesuojeluvaistoni näet on vielä tallella.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kävelijänä ja pyöräilijänä, en siis autoilijana, noudatan seuraavaa: Ensisijaisesti aina minä väistän autoa, ei auto minua. Pyöräni pysähtyy helposti ja askeleeni samalla hetkellä juuri siihen kuin haluan. Auto ei aina niin tee. Itsesuojeluvaistoni näet on vielä tallella.
                                                  Totta tuokin - varovaisuutta sopii Suomessa noudattaa, sen verran häikäilemättä monet autoilijat "unohtavat" jalankulkijan/pyöräilijän oikeudet. Myönnän, itsekään en aina ole niin joustava, kuin lain kirjain edellyttäisi, mutta pääsääntöisesti pyrin antamaan jalankulkijalle tietä. Arvostaa sitä itsekin jalkautuessaan autoilijaa, joka päästää tien yli. Usein ei ole edes tarpeen pysäyttää, kunhan hiljentää vauhtia ajoissa. Miten lienee tähänkin asiaan automerkki/käyttäytymismalli suhteutettavissa ;) (toisaalta, tiedänpä henkilöitä, jotka jalankulkijana ovat varsin kärkkäästi astumassa sen mersun eteen suojatielle, "oikeuksiaan noudattaen"...)

                                                  Viime kesäinen Euroopan reissu, jolloin tuli mm. Sveitsissä käytyä, näytti kyllä hyvin erilaista liikennekulttuuria Suomeen verrattuna: liikenne sujuu, eikä väärinkäsityksistä johtuvia äkkitilanteita pääse syntymään helposti, kun sekä autoilija ja jalankulkija tietävät oikeutensa ja voivat luottaa, että niitä noudatetaan. Tuli perkeles itsellekin hyvä mieli auton ratissa ;)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jassolta tuossa yläpuolella sellainen kirjoitus, josta pitäisi hattua nostaa. Hienoa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      nissan kuskin kestävä audi

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ^Ja vielä manuaalilaatikolla!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tässä toinen Nissanin kuskin kestävä auto ;)

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X