Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Pitää jo melkoista suhinaa tuollainen juna. Tuskin muuten ajoi 500km/h siinä ulkokuvassa aseman ohi, mutta aivan riittävän kovaa kyllä. Tuossa menee jo kahvit housuihin, kun seisoskelet parkkiksella muina miehinä.
Kerran veti hävittäjä ylimatalalta järven yli. Pelästyi kyllä aika lailla, kun yhtäkkiä jokin humahti veneen ylitse. Ja minä kun olin leppoisasti onkimassa.
Shanghaissa olen ollut heidän maglevinsa kyydissä, tosin siellä mentiin vaan 430km/h. Ei se kyyti kummoiselta tuntunut, tuosta videostakin näki noiden matkustajien ilmeistä ettei se oikeastaan lainkaan eroa normaalista junakyydistä. Mutkissa se kallisteli jonkin verran enemmän kuin pendoliino. Shanghain Maglev meni lähes koko matkan ihan taivasalla moottoritien vieressä, olihan se hiukan huvittavaa kun mentiin moottoritietä posottavien autojen ohi että humahtaa.
Aika tiukka ote siitä "kiskosta".
Itseasiassa ne ei koske siihen kiskoon lainkaan ;)
No ei se kiihtyvyyskään mikään huima ollut, muistaakseni kiihtyi pari-kolme minuuttia sinne huippunopeuteen, saman verran ajoi täysillä ja yhtä pitkään vielä hidastikin. 8min taisi kestää se reilu 30km matka.
Olen ollut laboratoriossa mittaamassa noita suprajohteita, jotka ovat juurikin tuonne japanin juniin menneet.
Tarkempaa sielunelämää noista en osaa kertoa, mutta tosiaan noilla suprajohteiden avulla saadaan aikaiseksi magneettikenttä, joka pitää junan irti raiteista ja sikälis vauhtiakin on melko helppo ylläpitää, tosin ilmanvastuksen ehdoilla. Ja suprajohteella on resistanssi käytännössä 0, mutta se vaatii toimiakseen heliumin lämpötilan ja ilman sitä johteen resistanssi vastaa jotain tavallista rautalankaa. Eli noiden junien pohjissa on jotenkin toteutettu nestehelium kierto, eli junan alla on melkoisen kylmää (n.-270'C)
Tuonne Shanghain junaan olisi pitänyt raaputtaa johonkin seinään "audifinns were here", ja siihen tukkimiehen kirjanpidolla aina viiva, kun listalainen on kyydissä ollut. Sen verran usea on täältäkin ko junan kyydissä ollut.
Aamulehdessä väittivät ettei ne Pendoliinot sen enempää välille jää kuin muutkaan junat. Ainakin vaunujen kallistuksessa ja ovien sulkeutumisessa oli jutun mukaan häikkää. Jos kallistus ei toimi, ni ei ajeta niin lujaa, koska tuntuu matkustajista kuulemma epämukavalta jos on sivuttaiskiihtyvyyttä.
Ja kuinkahan kävis maglev-junalle noilla viime viikon pakkasilla :)
Vaatii varmaan energiaa aikalailla saada tuommoinen juna tuollaisella kiihtyvyydellä 500km/h.
En nyt osaa viitata mistä tutkimuksesta on ollut kyse, mutta Top Gearissa esiteltiin taannoin tutkimustuloksia junien polttoaineenkulutuksesta - välillisesti tai suoraan. Totesivat, että tuollainen huippunopea juna voi kuluttaa yhtä paljon kuin matkustajalentokone ja normaalilla hitaammallakin junalla saattaisi kulutus/matkustaja-suhde olla huonompi kuin henkilöautolla. Ei nyt näihin täysin voi luottaa, kun tietää juontajien suhteen julkiseen liikenteeseen, mutta mielenkiintoinen väite... ;)
...Top Gearissa esiteltiin taannoin tutkimustuloksia...
Clarkson esitti myös hillittömän laskelmansa kuinka auton kuljettajan naamakarvoituksen määrä (paino) lisää auton polttoainekustannuksia vuositasolla; viikset ~5 puntaa lisää/vuosi ja kokoparta vastaa suurinpiirtein ympäristökatastrofia.
Meikäläinen tuhlaa jotain siltä väliltä, joten täytyy säästää vaikka vähentämällä ruohonleikkuuta ;)
Comment