Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakohihnojen katkeamiset Oulun seudulla.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Taas lisää juttua paikallislehdestä (Raahen seutu): Arto Karppinen (autokauppias, Suzu-Auto) kertoo että Sitikoissa ei ole ollut ennenaikaisia kulumia. Karppiselle oli tarjottu Lahdesta 60000 ajettua diesel Passattia, josta oli hihna vaihdettu -> tuskin ajellut hirveästi täällä pohjoisessa... Esko Niemitalo (korjaamopäällikkö, Juhan Auto), Toyotassa ei ole ongelmaa havaittu.

    Mielenkiintoisin oli taksiasemalta tehty haastattelu, kolme Volkkaria kärsinyt ongelmasta: Touran vaihtoon 88000 kohdalla, jakopäänkotelo täynnä pölyä jota ei näy missään muualla koneessa, tästä kuva lehdessä. Vaihtoväli piti olla 210000. Yksi Transporter on porsinut kokonaan, toisesta jakopää ehdittiin vaihtaa 80000 kohdalla ennen hajoamista.

    Jutussa myös maininta, että VV Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen on edelleen vakaasti sitä mieltä että VAG-moottoreissa ei ole sisäistä vikaa, vian täytyy tulla ulkopuolelta. Ja viat esiintyvät vain Tornio-Oulu-Raahe akselilla, eikä muualla...

    Comment


      #62
      Aki, miksi se staattisuus ei tartuta sitä pölyä myös kotelon ulkopuolelle? Ja kuten joku mainitsi, jos se pöly ulkopuolelta tulee, miksei sitä ole ollut esim. raitisilmafiltterissä?

      Comment


        #63
        Alkuperäinen kirjoittaja amatimies Näytä viesti


        Normaalia?
        Tässä tapauksessa oli rattaat vaihtokunnossa.
        No ihan näin paljoa ei sentään ole noissa 200tkm ajetuissakaan ollut. Samaa väriä kylläkin mutta määrä paljon pienempi.

        Comment


          #64
          Alkuperäinen kirjoittaja Ipsi Näytä viesti
          Aki, miksi se staattisuus ei tartuta sitä pölyä myös kotelon ulkopuolelle? Ja kuten joku mainitsi, jos se pöly ulkopuolelta tulee, miksei sitä ole ollut esim. raitisilmafiltterissä?
          Raitisilmafiltteriin tarttumattonmuus selittyy sillä, että pöly pyörii tien pinnassa ja raitisilmafiltteri ei ole sähköisesti varautunut.

          Mulla on kotona ilmanpuhdistin joka perustuu tuohon samaan ilmiöön tosin varaus tuotetaan ilman liikkuvia osia. Parin viikon päällä olon aikana pintaan kertyy aikamoinen määrä hiukkasia ja nimenomaan varautuneen lieriön varautuneelle puolelle. Saman lieriön sisäpinta on puhdas. Tommonen: http://www.lightair.com/

          Eikös toi staattinen sähkö jo opetettu peruskoulussa. Myöskin kaikenlainen esineiden/pintojen pinnoitus perustuu juuri sähköisen varauksen käyttämiseen.
          Viimeksi muokannut amalin; 1.11.2013, 10:53.

          Comment


          • #65
            Jos tuo sähköteoria pitää paikkaansa, pitäisi ongelman näkyä vain hihnoissa joiden vahvikkeena on käytetty metallisäikeitä. Kuminen remmi tai muovinen kotelo ei yksistään varaudu staattisesti. Eikös joissain hihnoissa käytetä muita lujitemateriaaleja kuin metalleja? Jos nämä tapaukset ovat sitten niitä mitkä eivät hajoa.

            Onko kukaan kokeillut onko tuo pöly magnetisoituvaa? Eli tarttuuko se magneettiin? Kokeilkaa joku laittaa konehuoneeseen jakopään kohdille voimakas magneetti ja seuratkaa kertyykö siihen pidemmän päälle jotain hiukkasia.

            Comment


              #66
              Olen ollut työn puolesta mukana ESD mittauksissa, ja muutkin materiaalit varautuu kuin metalli. Tosin niin syvällisesti en ilmiötä tunne, että mitkä materiaalit varautuu mihinkin potentiaaliin toisiinsa nähden ja mikä vetää mitäkin puoleensa/hylkii.

              Silitäppä vaikka kissaa villahanskoilla ja kieritä sitä styroksissa.

              Comment


              • #67
                Rupesin myöskin pohtimaan asiaa ja hieman hätäisesti tuli kirjotettua toi kommentti. Eli kyllähän muutkin materiaalit voivat varautua staattisesti. Tuo metallivahvikkeiden käyttö vain saattaisi selittää sen, miksi toiset autot kestävät ja toiset eivät, jos tässä tapauksessa suotuisa varaus saavutettaisiin vain tietynlaisella remmillä.

                Edit. Koneenosien suunnittelu -kirjasta lunttasin, että hammashihnoissa käytetään yleensä lasikuitu, kevlar, tai teräslankavahvikkeita. Olisi mielenkiintoista saada tietää, minkälaisia remmejä noissa hajonneissa autoissa on käytetty.
                Viimeksi muokannut ilyx; 1.11.2013, 12:12.

                Comment


                  #68
                  Itseasiassa juurikin ne muut materiaalit kuin metalli varautuvat, eli mitä heikompi johde, sen paremmin se varautuu sähköisesti. Eli hihna ja muovi.
                  http://fi.wikipedia.org/wiki/Hankauss%C3%A4hk%C3%B6

                  Comment


                    #69
                    Johde vähemmän yllätyksellisesti johtaa sen varauksen pois :)

                    Comment


                      #70
                      .... jos on paikka mihin johtua.

                      Comment


                      • #71
                        Siinäpä faktaa sähkövarauksesta kaikissa muodoissa.

                        http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6varaus

                        Comment


                          #72
                          Minä olen varmaan katsellut maisemia kun tuosta on koulussa puhuttu, periaate kuitenkin jotenkuten on tiedossa. Ja tarkkaan ottaen en ole koskaan peruskoulussa ollut. Vanhaa polvea, joka kulki polkua kansakoulu-keskikoulu-lukio. :-p Sitä vaan ihmettelin, että mistä se staattisuus tulee vain kotelon sisäpuolelle?

                          Comment


                            #73
                            Kotelon ulkopuolellahan puhaltaa jäähdytysflektit ja ajoviima.

                            Comment


                              #74
                              Eiköhän se ennemmin tule siitä hihnasta joka siellä sisällä viuhtoo. Mutta tuskin tässä kannattaa pelkästään keskittyä miettimään staattista sähköä syypäänä.

                              Comment


                                #75
                                Iltasanomat: Miksi autot rikkoontuvat mystisesti juuri Oulussa? Uusi selvitys alkoi

                                Tästähän tuli varsin mediaseksikäs aihe. :)

                                Comment


                                • #76
                                  Omasta 1.9tdi:stä joka tuli oulusta, jolla ei ainakaan edellisen omistajan mukaan ole ajettu kyseisellä ongelma tiellä. Otin jakopään kopan auki ja näytti juuri tuolta kun tuossa ammattimiehen kuvassa. Tuli mieleen kokeilla magneetilla kopan sisäpuolelta, ja sieltä irtosi todella paljon ihan pientä metalli hiukkasta magneettiin. Normaaliako? Hihnalla ajettu 25tkm.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Eikö tuota sähköisyyttä pysty jollakin mittarilla mittaamaan? Eli värähtääkö viisari ku koneen laittaa tulille, tosin silloin pitäisi saada muiden sähkölaitteiden häiriöt erotettua..mahdotonta.. Tosin koko juttu on aika mahdoton. Joku vois kokeilla ripotella metallipölyä kopan edessä ja katsoa alkaako kerääntyä koppaan kiinni..
                                    Sähköltä tuo kuitenkin vaikuttais koska noin hienojakoinen pölyhän menis ilmansuodattimesta läpi ja tuolla alueella koko kone olis vaihtokunnossa alta aikayksikön,(ketjujakin nakertais) Onko öljyissä huomattu mitään eroa?

                                    Comment


                                      #78
                                      Pystyy mittaamaan. Staattisen sähkön sähkökenttä voi olla helposti tuhansia voltteja varautuneen kappaleen läheisyydessä.
                                      Elektroniikkateollisuudessa tuollaiset mittaukset on jokapäivää. Ihan omassa työssäkin joudun monesti olemaan mukana.

                                      Sen ei tarvitse olla metallipölyä, joka keräytyy koppaan kiinni, toki jotain tarpeeksi kovaa pölyä, joka voi aiheuttaa kulumista.

                                      Eihän tuo mitenkään erikoisen hienojakoista pölyä ole Suodatin varmaan suodattaa ihan hyvin. Öljyjärjestelmään tuskin kerääntyy, kun on kuitenkin suhteellisen suljettu systeemi.

                                      Comment


                                        #79
                                        Maalaisjärki sanoo, että pölyä pitää löytyä muualtakin kuin kotelosta, jos kyse on ulkopuolisesta aineesta. Oli staattinen sähkö kysessä tai ei.
                                        Kotelot pitäisi olla ulkopuolelta samassa möhjyssä vähintään siitä kohdin mistä se pöly sinne tulee. Ihmettelen siis miksi ulkopuolella missään ei ole mitään merkkiä tuosta pölystä.

                                        Ja jos ongelma on tosiaan Raah-Oulu välillä ajavilla niin olisko se syypää sitten siellä Raahessa missä se pikkunen tehdas on. Aikoinaan kun kävin auleella se oli aivan täynnä pölyä ja sitä oli joka paikassa.

                                        Ilmanputsareissa olisi myös pakosti olla edes hieman punaisuutta.
                                        Onko hihnakotelossa alipaine, kun hihna siellä pyörii?

                                        Comment


                                          #80
                                          Ei ole alipainetta, eihän sitä mikään sinne tee.

                                          Comment


                                            #81
                                            OT:nä tuohon staattiseen sähkövaraukseen huomio edellisestä työpaikastani. Siellä liikuteltiin pieniä muovikappaleita, paino joitain grammoja, PVC hihnalla jota pyöritettiin terästeloilla. Onglemaksi muodostui se, että kuljetinhihna varautui siinä määrin, että ne pienet muovikappaleet eivät enää irronneetkaan kun hihna "loppui", vaan jatkoivat uudelle kierrokselle. Jossain vaiheessa ryhdyttiin käyttämään sellaisia hihnoja, joissa oli metallilankoja sisäpinnalla, ja sillä tavalla saatiin hihnojen varaus purkautumaan.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Kaverin volvo S40 -99 jollain tehokkaalla turbokoneella noin 300tkm ajettuna tuli hinattua pois oulusta pohjoiseen menevältä moottoritieltä. Hihnakotelon riekaleiden seasta paistoi punaruskea väri....

                                              Edellisessä vaihdossa oli vaihtunut vain hihna...

                                              Ajettu työmatkaa Oulu-Haukipudas motaria jolla on oktomursketta.

                                              Moottori poikittain.

                                              Suodattimissa ei mitään värivammaa tms.

                                              Omat VAG autot kestäneet Oulu - Kiiminki suunnalla vaihtovälin mukaisella huollolla. Eikä ole kyllä muutkaan porsineet minun tietojen mukaan eli ei tämä nyt hirveän yleistä sentään ole.

                                              Comment


                                                #83
                                                Kohta saadaan tutkimustuloksia aiheesta.

                                                http://www.taloussanomat.fi/autot/20...014267/304?n=1

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Ehkä tämän voisi laittaa tähän ketjuun. Kertokaapa asiantuntevammat pitäisikö jo suunnitella remmin vaihtoa? Tarvitseeko olla huolissaan vai voiko ajella suunnitellun vaihtovälin (90tkm) loppuun? Remmi vaihdettu alle 2,5v ja noin 55tkm sitten.

                                                  Tällä on ajettu nyt remminvaihdon jälkeen pääasiassa kaupunkiajoa alle 25km säteellä keskustasta. Suojakotelon kannesta irtosi sormeen selkeästi jotakin pölyä, ei kovin ruskeaa, ennemmin tummanharmaata. Ei se mitenkään irtonaista ollut, eli ei lähtenyt ravistelemalla irti, mutta sormella pyyhkäisemällä tarttui sormeen.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Matin remmi näyttää vielä ihan ehjälle. Jos ei ole halkeamia, selvää kulumaa hampaissa tai remmi kaventunut selvästi niin kestää vielä ajella siinä missä uusikin.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Oliko rikkoutuneiden hihnojen valmistajista jotain tietoa?
                                                      Ettei vaan olisi surullisen kuuluisa hutchinson? Tuon merkin hammashihnoja on katkeillut useastikin ennen aikojaan. Näitä löytyy SKF:n jakopää sarjoista.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Jotakin kummaa on kyllä vag hihnapyörissäki. Alkuperäisillä rattailla mentiin AFN koneella 320tkm, uudet hihnapyörät marmorilta hiukan yli 2v sitte, nyt 35tkm jälkeen jo selvät kolot ainaki nokan ja pumpun rattaissa. Auto ollu uudesta asti oulun lähistöllä. Edellisessa laitteessa oli AGR motti jonka myin 370tkm ajettuna alkuperäisillä hihnapyörillä.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Noilla meikäläisen kuvissa olevilla hihnapyörillä on ajettu 415tkm kuvaushetkellä.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Tuosta staattisesta sähköstä tuli mieleen, että suurin osa autoissa käytetyistä muovilaaduista taitaa olla johtavia. Turvallisuusjuttuja. Ei pitäis isoja varauksia päästä syntymään

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Tällä viikolla tuli vastaan ford fiesta jossa vastaava ilmiö...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X