Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakohihnojen katkeamiset Oulun seudulla.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Serkkupoika ajelee oulunseudulla joka päivä jääli -kempele välin töihin.
    Autona a6 2,5 tdi -99 jakopää vaihdettiin kesällä ,ajettu 112 tkm kotelot puhtaat ja pyörät niin kuin uudet .Koneella ajettu 230tkm .Eli oli toinen remmin vaihto .
    Itse en ole nuissa vanhemmissa huomannut ongelmia ,vaan uudemmissa noin -02 ja ylöspäin. Pahimmat yleensä Golfeissa , eli poikittais koneissa .

    Comment


    • #32
      Nimenomaan jokaisen merkin kohalla jossa on hihnalla jakopää, niin on tämä ongelma. Kia, tojota,ford, vag jne kaikki on samalla viivalla. Ei Audeissa tai Volkkareissa ole sen enempää keskivertoisesti näitä ongelmia mitä muissakaan merkeissä, jostain syystä vammasesti profiloituu pörhöön nyt, kun sieltä media ottaa kommentteja.
      Viimeksi muokannut Jeppe2; 25.10.2013, 22:37.

      Comment


        #33
        Gatesin edustajan mukaan VW ja Toyota ovat oikeasti kiinnostuneita tuosta hommasta, joten tästä syytä VW esiintyy aika vahvasti noissa hommissa.


        Kaverin T4:een tuli tuota samaa kun se ajoi Ivaloon ja takaisin Oulun kautta.
        Sinänsä mielenkiintoista että pölyä löytyy paljon jakopään puolelta mutta ruiskupumpun puolelta ei yhtään.

        Comment


          #34
          Ei kai siinä sen kummempaa oo, kuin se, että hihna hieroo nokkapyörät loppuun. Nokkapyörien materiaali sattuu vaan olemaan sen verran huonoa, että osat kuluu ja jonnekin se irronnut materiaali päätyy. Tässä tapauksessa jää varmaan kotelon sisälle ja tässä sitä sitten ihmetellään. Se, että sattuu olemaan jollain reunalla koteloa johtuu varmaan vain hihnan kiertosuunnasta. Tuskinpa olisi samoja vaivoja billet-nokkapyörillä.

          Comment


          • #35
            A6 2.0tfsi -06 entinen autoni joka nykyään on ex appiukon omistuksessa. Jakohihna kaikkineen hiluineen vaihdettiin n. 120tkm kohdalla kun auto tuotiin ruotsista niin nyt 164tkm jälkeen jakoremmi poikki ja muutaman tonnin remontti. Remmin vaihdosta aikaa vajaa 4 vuotta.

            Comment


              #36
              Oliko nokkapyörät kuluneet pilalle?

              Comment


                #37
                Itse lähtisin miettimään asiaa tilastollisesta näkökulmasta. Niillä vajavaisilla tiedoilla mitä meillä on. Joukkohan on suuri, Oulun alueella on kymmeniä tuhansia autoja ja sitä kautta haarukointi on suht luotettavaa.

                Hajoaako muissakin automerkeissä jakohihnat?
                Rajoittuuko tiettyihin merkkeihin, vuosimalleihin?
                Käyttääkö hajonneet autot samoja jakopään osia?
                Käyttääkö toiset mallit samoja jakopäänosia, mutta ei ole hajoamisia enemmän kuin "normaalisti"?
                Onko katkeamisia tilastollisesti enemmän kuin muualla/muilla alueilla?

                Noihin jos tietäisi vastaukset, niin haarukka olisi jo paljon paljon pienempi.

                Nyt tuntuu rajoittuvan yhteen merkkiin? Jos näin on ja kyseessä ulkoinen tekijä (pöly), niin vw on siihen muita alttiimpi reagoimaan--> materiaali/suunnittelu vika/heikkous hihnapyörissä? Pöly pääsee helpommin kohteeseen kuin muissa merkeissä? Auton valmistajat käyttävät varmasti osittain samoja toimittajia ja materiaaleja hihnapyörissään,joten rikot voivat kiinnostaa valmistajia, ketkä käyttävät samaa toimittajaa.

                Onkohan hihnapyöriin tai muihin osiin tullut uusia revisioita? =korjattu ongelmaa

                Tämä on kyllä mielenkiintoinen juttu ja valmistaja ei varmasti tule myöntämään virhettä (jos sellainen on), koska sillä olisi suuret kustannusvaikutukset. Siinä mielessä hiukan voi kyseenalaistaa heidän viralliset vastaukset.

                Nämä tuli vain näin lauantaiaamun ajatuksina:)

                Comment


                  #38
                  Mitä olen vaihtanut Saksasta tuotuihin hihnoja, joissa on noudatettu 180/ 210tkm väliä, niin järjestäen on kopan sisällä ollut ruskeaa pölyä. Onko se hihnasta vai pyöristä, en osaa sanoa.

                  Comment


                    #39
                    OT Miksi näitä topikkeja on kaksi? OT tässä

                    Comment


                      #40
                      Marko, eikös tuo nyt koske Oulun seudulla "kaikkia" merkkejä mitä lehdistä on lukenut.

                      Comment


                        #41
                        En ole lukenut lehtiä. Viestini tarkoitus oli vain heitellä kysymyksiä ilmaan ja rajata ongelmaa jollain tapaa. Sitten se muuttaakin jo heti asiaa!

                        Lehdet voivat kyllä kirjoitella aivan mitä sattuu ja aivan millaisilla lähdetiedoilla. Sen olen huomannut ja suhtaudun aina filtterillä lehtien juttuihin:)

                        Comment


                        • #42
                          Olisikohan tässä nyt syytä tutkia onko pöly peräisin itse hihnasta vai onko se eloperäistä/sulattoperäistä/ihmisperäistä vai mitä? Tuntuu uskomattomalta, että pölyä kertyisi pelkästään jakohihnan seutuville jos se on peräisin jostain muualta kuin hihnasta. Kaikissa autoissa joihin itse olen vaihtanut hihnan on myös ollut ruskeaa pölyä kopan sisäpinnassa.

                          Kaukaa haettu vaihtoehto toki on, että liikkuva hihna muodostaa kotelon sisäpintaa vasten staattista sähköä, joka kerää tietyn tyyppistä pölyä kopan sisäpuolelle. Mene ja tiedä, mutta itse lähtisin siitä oletuksesta, että pöly on hihnasta peräisin.

                          Jakohihnat ovat nykyään pinnoitettua polyuretaania, jossa on sisällä vahvikelangat, jotka valmistetaan teräksestä, kevlarista, hiilikuidusta, tms. hihnavalmistajasta riippuen. Pyörät puolestaan ainakin saksalaismerkeissä ovat pääasiassa terästä ja pinnassa on hiilitypetys tai sen tyyppinen pintakäsittely.

                          Comment


                            #43
                            Entäs jos ne jakopäänkopat on liian tiiviitä ja se pöly jää sinne kiertoon, aina vaan tulee lisää kamaa ja lopulta tulee tuho. Ajakaa joku ilman koppaa ja kattokaa tuleeko vieläkin pölyä. ;)

                            Comment


                            • #44
                              Tässähän olisi klubilla helppo kerätä vaikka kuvapankkia ja kertomuksia jakopääjunpasta Oulu vs muu suomi, suht tarkoin tiedoin. Tulisi vähän faktaa kehiin analysoinnin muodossa johon kaikki voi osallistua.

                              Comment


                                #45
                                Joo kyllähän tuota ongelman aiheuttajaa voisi varmaan haarukoida ja etsiä syitä noin kuin Marko tuossa kirjoitteli.
                                Mutta se, että jostain syystä näillä VAG-konsernin palstoilla on näyttänyt jostain syystä tullut sellainen käsitys että ongelma on vain VW:ssä ja/tai konserniautoissa. Lehdissä ja netissä uutisissa kyllä minusta on ollut alusta alkaen niin että ongelma on yleinen useilla merkeillä. Liekö syynä se, että VW on ollut usein mainittuna noissa jutuissa, mm. Oulun poliisin Transporterit ja se että VW on tehnyt jotain tutkimuksia aiheeseen liittyen Oulun seudulla. Muistaakseni Fordikin oli siellä tehnyt jotain selvitystä aiheeseen liittyen.

                                Comment


                                • #46
                                  Minusta lehdissä on kirjoiteltu soopaa, että jakohihnat katkeilisivat kaikista autoista merkistä riippumatta Oulussa. Minulla ja tuttavapiirissä ongelma on ollut vain ainoastaan Vag-autoissa. Mikään muu merkki ei rimpuile ongelman kanssa ja yritä luistaa vastuustaan.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Jännä kumma että meikäläisen 80:llä on ajettu oulun seudulla jo kohta 30 vuotta eikä siinä ole mitään normaalista poikkeavaa kulumista jakopäässä. Vaikka koko jakohihnan suojatkin on puuttunu osan ajasta. Onko nuo uudet vaggilaiset tehty sitten vaan paljon heikommista osista???

                                    Comment


                                      #48
                                      normaalista poikkeavaa kulumista jakopäässä.
                                      Tulkinnan varainen kommentti. Eihän tuolla jokainen jakohihna katkea. Tuskin katkeamattomia tutkitaan nii tarkasti ja koskee varmaan tiettyä tieosuuksia.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                                        Tulkinnan varainen kommentti. Eihän tuolla jokainen jakohihna katkea. Tuskin katkeamattomia tutkitaan nii tarkasti ja koskee varmaan tiettyä tieosuuksia.
                                        No nyt sinä varmaan sekotit minut johonkin tusina-autoilijaan, joka juuri ja juuri osaa pissapojan nestettä lisätä ja öljyn määrän tarkistaa. Ko. auto historia on aika hyvin tiedossa ja elämänsä aikana sillä on ajettu yli 300tkm raahe, oulu, kemi, vaala akselilla. Koneelle ei ennen minulle tuloa ole tehty muuta kuin huolto-ohjelman mukaiset huollot + yksi kytkin remppa. Itse olen tuon koneen nyt purkanut moneen kertaan ja tutkinu jakopäänkin osat tarkkaan siinä samalla. Kampiakselin päässä ja nokkapyörässä ei ole kuin perus kiillottumaa. Ei minkäänlaista hihnan kuluttamaa pykämää ja hampaat ovat pysyneet muodossaan. Jotain mätäähän niissä uudemmissa moteissa on pakko olla jos esim. nokkapyörät kuluu vaihtokuntoon alle 100tkm ajolla ja tommosessa vanhassa paskassa ei ole mitään ongelmaa.

                                        Comment


                                          #50
                                          No nyt sinä varmaan sekotit minut johonkin tusina-autoilijaan
                                          Näin tulee oletuksena tehtyä, jos en henkilökohtaisesti tunne, tai kommentista ei muuta ilmene :)

                                          Onko ketjussa mainittua ruskeaa pölyä havaittavissa tuossa oireettomassa autossa?
                                          Ilmeisesti se pöly kuluttaa/hioo osia.

                                          Comment


                                            #51
                                            Tänään oli paikallislehdessä (Raahen seutu) juttu paikallisesta autokorjaamosta (Mämmin korjaamo) liittyen jakohihnojen kulumiseen. Siinä oli kuvassa mallina 90000 ajettu kolmevuotias Skoda, hihnakotelon suoja oli aivan ruosteenpunaisen pölyn peittämä sisältä ja itse jakohihna oli ihan kullankeltainen hammaspuoleltaan, muuten hihna oli normaalin musta. Vastaavan väristä pölyä ei löydy mistään muualta autosta, suodattimista tms. Normaali vaihtoväli olisi 150000, Skoda oli päättänyt maksaa vaihtokuluista 70% vaikka takuu oli jo ummessa.

                                            Jutussa oli myös sanottu että 90-luvulla Rautaruukin työntekijöiden autot olivat usein vastaavan punaisen pölyn peitossa ja niistä sai vaihdelle hihnoja 30000 välein.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kaikista selityksistä tuo quattro20v teoria kuulostaa uskottavimmalta vai kuinka muuten on mahdollista, että valkoinen raitisilmasuodatin ei muutu värikkääksi melko nopeasti. Kunnon mikroskoopilla tuo värillinen pöly pitäisi löytyä myäs raitisilmafiltteristä, jos se on "ulkoa" peräisin.

                                              Toisaalta onko kaikki alkaneet käyttää hihnoissa kumin korvikkeena jotain kiviperäistä täyteainetta, joka kuluttaa hihnapyörät samalla? Piirilevyissä täyteaineet on ihan standardiin merkitty ja epoksin korvikkeeksi on sallittu kaikki kivimurskasta talkkiin, mutta eihän niitä toki hihnapyörän ympärille olekaan kierretty.

                                              Onkos muuten ihan varmaa, että ne niin sanotut rautaiset nokkapyörät on samaa "rautaa" kuin 30 vuotta sitten? Ymmärtääkseni kaikki on pyritty keventämään polttoaineen säästön nimissä. Näin viime vuonna Boran haljenneen muovisen hihnapyörän, joka oli ymmärtääkseni nokkahihnan varrella.

                                              Riittävän pitkään osia halventamalla tulee toimivan raja jossakin vastaan.

                                              Edit:
                                              Piti vielä googlata ja ekalla tärppäs jotain....
                                              http://www.google.nl/patents/US8314164

                                              Dow Corningin patentti kumituotteiden valmistuksesta vuodelta 2007, jossa mainitaan että kumin sekaan voidaan laittaa filleriksi esim. silicon dioxidea eli sitä samaa, mistä ymmärtääkseni jotkut hiomakivet tehdään. Hiekkaa rattaisiin käytännössä. Mainitaan käyttökohteiksi mm. renkaat, letkut ja hihnat. Joku (koti)kemisti voisi tutkia asiaa tarkemmin.
                                              Viimeksi muokannut Topau; 30.10.2013, 00:09. Perustelu: Linkki ja lisää tarinaa mahdollisesta hihnan materiaaliongelmasta

                                              Comment


                                                #53
                                                Tai muovin/kumin ja pyörivän metallin tuloksena syntyy sen verran staattista sähköä, että se mukavasti "imee" sen hiomapölyn sinne jakopäähän.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Juuri tämä!
                                                  Viimeksi muokannut okkim; 30.10.2013, 10:08. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Se on meinaan äkkiä ajateltuna paras selitys sille, ettei pölyä löydy muualta. Jakohihnan suojamuovi ja hihna on kyllä aikamoinen pinta-ala, joka varautuessaan vetää sopivaa hiukkasta itseensä.

                                                    Saattas olla jopa parempi tilanne ilman suojamuovia.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Mulla nyt tulee vain n 20 km Oulun motaria päivittäin, mutta ei ollut tuommoisesta pölystä tietoakaan -03 AKEn keulalla. Just tuossa piti kuvista muistella, kun kesällä hihnahuollon tein. 300tkm on rattaillakin höylätty, eikä niissäkään juuri merkkejä kulumisesta, kiillotusta vain.
                                                      Eli tuskin nyt vain ja ainoastaan pölyn syytä tämä ongelma.

                                                      Mihinkä kerätään kuvia?

                                                      Comment


                                                      • #57


                                                        Normaalia?
                                                        Tässä tapauksessa oli rattaat vaihtokunnossa.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          No onhan toi pöly nyt kaiken järjen mukaan syntynyt tuolla kopan sisällä kun kaikki ulkopuolinen on "normaalin" väristä. Oliko rikkoutuneiden hihnojen valmistajista jotain tietoa?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Luitko noi mun edelliset kommentit staattisesta sähköstä. Se voi selittää, miksi pölyä ei ole muualla.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Olen täällä etelässä jokusen VAG jakopään avannut enkä ole tuollaiseen näkyyn vielä törmännyt.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X