Bemarin neliveto lähti kolmen laakerin päältä liikkeelle, niin että vain yhden pyörän allla oli pitoa jo silloin kun Audilla vasta keksittiin että tää meidän todella edistyksellinen Torsen on yksipyörä vetoinen, juuri silloin kun sitä voimaa pitäisi välittää niille kolmelle muulle pyörälle. Audilasit silmillä ei kannata suhtautua ollenkaan väheksyvästi Bmw:n tekniikkaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Suosituin nelivetoauto?
Collapse
X
-
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=IMfUrS98Kbk[/ame]
Videossa tosin Q3 haldexilla, eikä torsenilla.
Jos nyt tuolle linjalle lähdetään taas. Nuo rulalla testailut nyt on melko turhia, harvemmin sitä liikenteessä laakereiden päällä ajellaan. Maasto erikseen, mutta sinne on eri autotkin. Neliveto kuin neliveto, yhtä ripeästi lähtee liukkaalla liikkeelle ja yhtä hankaliin paikkoihin pääsee. Bemarin nelikko on melko takavetoinen, ja itse en onnistunut järvenjäällä viemään yhtä jyrkässä kulmassa kuin audia. Tahtoi nimittäin pyörähtää ympäri heti kun kulma kasvoi. Kuten takaveto tekee.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Roni Näytä viestiAudilasit silmillä ei kannata suhtautua ollenkaan väheksyvästi Bmw:n tekniikkaan.
Comment
-
Kieltä en ymmärtänyt enkä koko videon ideaa? Mitattiinko kummassa autossa on renkaissa parempi pito vai mitä siinä yritettiin todistaa?
Laakeritestien mukaisiin olosuhteisiin ei kyllä asvalttiviidakossa ihan heti joudu, joten turhia nekin testit tavallaan on. Laakeritestit vaan tuo sen ilmi että tämänpäivän tekniikalla saadaan toteutettuja aika hienoja ratkaisuja ilman 80-luvun junttilukkotekniikkaa. Useimmat siviiliautot siis selviää kohtalaisen haastavista olosuhteista mikäli joku onnistuu itsensä johonkin epämääräiseen paikkaan ajamaan.
Onhan torsen 80/20 tai 70/30 luvut olleet ihan paikkaansa pitäviä sieltä 80-luvulta asti...toki sillä edellytyksellä että yksikään pyörä ei menetä pitoaan totaalisesti, koska silloin siitä tulee tilanne 0/100/0/0 eli 100% voimasta karkaa kokonaan sen heikoimaman lenkin kautta.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viestiJos nyt tuolle linjalle lähdetään taas. Nuo rulalla testailut nyt on melko turhia, harvemmin sitä liikenteessä laakereiden päällä ajellaan. Maasto erikseen, mutta sinne on eri autotkin. Neliveto kuin neliveto, yhtä ripeästi lähtee liukkaalla liikkeelle ja yhtä hankaliin paikkoihin pääsee. Bemarin nelikko on melko takavetoinen, ja itse en onnistunut järvenjäällä viemään yhtä jyrkässä kulmassa kuin audia. Tahtoi nimittäin pyörähtää ympäri heti kun kulma kasvoi. Kuten takaveto tekee.
Comment
-
Tuo 3 rullan päältä lähtöhän käytännössä testaa poikitttais lukon eli näissä yksilöissä EDL:n toimitaa.
Omien kokemuksien mukaan EDL:mahdollistaa oikein hyvän etenemiskyvyn jopa avoimien tasauspyörästöjen kanssa (esim MB ML). EDL:autoa hankalassa paikassa ajaessa tulee vain muistaa että kaasua saa antaa melko reippaasti, jotta sähköiselle lukolle annetaan edellytykset toimia. Hyssyttelyllä (kuten noissa rullavideoissa yleensä) ei saada pyörien välille riittävää nopeuseroa, jolloin EDL:ei osaa auttaa jarruilla.
Tuossa juuri alkuviikosta tuli kokeiltua 4F:än etenemistä jäiseen ylämäkeen kesärenkailla. Pikkukaasulla yksittäiset renkaat suti satunnaisesti, mutta enemmän kaasua antaessa ylöspäin lähdettii mukavan rutinan saattelemana.
Comment
-
Eli tässäkin pätee vanha totuus: "Ei saa nostaa."
Noi rullakokeet on tuollaisia laboratiomaailman tekniikkademoja. Jos joku tietentahtoen ajaa autonsa kolme pyörää nollakitkalle niin miettiköön työntäessään mitä tuli tehtyä. Aivan yhtä realistista vertailla noilla testeillä nelivedon toimintaa kuin tuijottaa testisyklin mukaista EU-kulutusta. Kumpikaan ei tosimaailman olosuhteissa pidä paikkaansa.
Comment
-
Fakta: Takatuuppari lukolla varustettuna lähtee kolmelta rullalta liikkeelle (kunhan molemmat etupyörät on rullilla) mutta ei TorSen keskitasurilla varustettu neliveto.
Johtopäätös: Ensiksimainitulla on parempi vetopito. Eh...
Comment
-
Nuo mainokset on aika hauskoja ja varmasti vetoavat suureen yleisöön. Mutta nuo testit on kuin tilastoja, niitä voi tulkita niin monella tavalla. Tavalliselle tallaajalle riittänee, että auto kulkee lumisella tiellä varmasti eteenpäin.
Tiedän varsin hyvin, että torsen ei pärjää voimanjaossa älykkäämmille nelivedoille, mutta torsenissa on kaksi ominaisuutta ylitse muiden.
Mekaanisena järjestelmänä se jakaa voimaa etu/taka-akselin välillä välittömästi, kun momenttieroa havaitaan. Äärimmäisen hieno ja turvallisuutta lisäävä ominaisuus talvella esim. ohitustilanteissa, kun polanteita ylitetään kaistanvaihdoissa. Torsen Audia on äärimmäisen vaikea saada pyörähtämään liukkaalla tiellä espin ollessa pois päältä, vaikka oikein yrittäisi.
Toinen torsenin ylivoimainen ominaisuus on sen kestävyys. Tätä varmasti arvostavat hieman iäkkäämmillä autoilla ajavat. En tiedä miten esim. BMW:n X-Drive kestää, kun kilsoja on lasissa yli 300tkm, mutta torsen Audille se ei ole ongelma.
Niin tai näin, mutta silti nuo X-Drivet on kiinnostavia autoja ja on paljon mahdollista, että sellaisen hankin seuraavaksi autoksi.
Comment
-
Teknarissa oli joku amg mersu missä oli neliveto. Ilmeisesti nekin on huomannu että jos pyörä ei vedä, se jarruttaa.
Comment
Comment