Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Talliropaajille vehkeitä...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Talliropaajille vehkeitä...

    http://www.mobitive.com

    Törmäsin tänne kun etsiskelin sopivia maaleja lohkon yms.maalaukseen.

    #2
    Kellään kokemuksia POR15 maalin ruosteenestokyvyistä. Kovasti sitä on kehuttu eri yhteyksissä, mutta onko kehuille oikeasti katetta?

    Comment


    • #3
      www.overdrive.fi

      Noilta sivuilta löysin keskustelua, että lohkoja, periä maalataan myös sisäpuolelta. Perusteena käytettiin sitä, että saadaan se öljy nopeammin alas sieltä valurupeloiselta seinältä. pitää myös koneen puhtaampana ja öljyjen lämpökin saadaan kait alemmas, koska se ei jää niille rupupinnoille valumaan vaan on liikkeessä koko ajan.

      Tosimiehethän ne kuulemma kiillottaa koneet sisältäkin.

      Maaliksi suositeltiin Glyptal red tuotetta sisään? ja ulkopuolelle tuota Ilkan mainitsemaa POR15 maalia

      Onko tuo lohkojen/perien yms. maalaus sisältä nyt ihan humpuuki hommaa vai?

      Comment


      • #4
        Onko tuo lohkojen/perien yms. maalaus sisältä nyt ihan humpuuki hommaa vai?
        Luulis, että öljy siirtää paremmin lämpöä metallikuoreen, kun valuu hitaammin ja kohtaa suuremman pinta-alan. Kuuma öljy on joka tapauksessa notkeaa ja paukkupakkasten talma valuu hitaasti, vaikka sileään lasipintaan läiskäsis.

        Fysiikan ensimäisen peruslain vastainen tuntuu oleva väite puhtaammasta koneesta. Mistä lika tulee, minne se menee?

        Jos öljyn lämpöä perässä halutaan laskea, niin puhdistetaan ulkoa ja maalataan mattamustalla. Ei auta juurikaan, mutta saahan puuhata ilman vaurion riskiä.

        Ja lopuksi: kuka ottaa vastuun, jos ja kun maalipurua lähtee liikkeelle ja tukkii öljykanavat? Taas saa laittaa quattroa kiinni traileriin...

        Comment


          #5
          Voi olla et noi isolohkoharrastajat maalaa niitä lohkoja sen takia ku käyttävät jäteöljyvatkaimissaan vaan vanhoja öljyjä joiden valuminen kestäisi vuosisatoja takaisin öljypohjaan ilman lohkon maalausta ;).

          Comment


            #6
            Ei kait sillä moottoriöljyn valumisnopeudella lohko seiniä pitkin ole suurtakaan merkitystä, jos öljypumpulla on koko ajan tavaraa mitä koneeseen pumpata. En oikein usko öljyn jäähtymiseenkään maalatulla lohkon sisäpinnalla. Eiköhän se öljy kuitenkin jäähdy paremmin, jos on kosketuksissa suoraan lohkometallia vasten. Äkkiseltään ajateltuna maalipinta lohkon sisällä voisi jopa toimia eristeenä, joka hidastaisi öljyn jäähtymistä maalaamattomaan verrattuna.

            Comment


              #7
              Erikoista kyllä tuo sisäpuolenmaalaus. Tommottis löyty muualta.
              The inside portions of the block are then painted with an epoxy sealant. This step helps further protect against contamination inside the engine, since any potential contaminants that may have been missed during cleaning are sealed off. The sealant actually fills in the microscopic pores, sealing the block with a slick finish that promotes easy, resistance-free draining of oil from the engine back into the oil pan. Once the sealant dries, all exposed surfaces are wiped down to ensure cleanliness.

              Comment


              • #8
                Tarkemmin en tiedä asiasta, mutta aika usein isommat koneet/perät/yms (nyt siis puhutaan isoimmista kuin kuorma-auton palikoista) on maalattu myös sisäpuolelta. Joku tarkoitus sillä on pakko olla koska kukaan osienvalmistaja ei muuten sitä tekisi.

                Comment


                • #9
                  Saattaa hyvinkin olla, että isommassa valumurkulassa on pikku virheitä. Kuuma öljy karkaa hyvin pienestäkin raosta. Helpompi maalata (tahi muuten pinnoittaa) uusi mokkula sisältä, kuin alkaa etsimään / korjaamaan mikroskooppisia vaurioita.

                  Mutta jos jo alunperin laite on pitänyt öljyt sisällä n vuotta, on aika hassua alkaa maalaamaan. Varsinkin, kun pinnat tulisi puhdistaa täysin rasvattomiksi ja puhtaiksi.

                  Ja jos pienempi mokkula ei pidä öljyä sisällä (vaan öljy tulee läpi kuoren), lienee aihetta vaihtaa mokkulaa.

                  Taannoin Valmetin koneita maalattiin ulkoa säännöllisesti, että pysyy öljyt sisällä...

                  Myyntimies myy mielellään ja intohimoinen harrastaja on hyvä kohde. Irtorahaa on hankintaan, muttei useinkaan oikeusprosessiin, jos jokin menee pieleen. Aina voi myös vedota väärään pinnoitusproseduuriin tai huonoon puhdistukseen, kun maalipurua on paikat täynnä, onhan asiakas ammattilainen, siis jonkin muun alan ammattilainen;-))))

                  Varsinkin kevytmetallipintojen pinnoitus vaatii ammatitaitoa. Olen nähnyt ison huvipaatin, jonka alumiininen pilssi oli maalattu suoraan metallin päälle. Maali hilseili rajusti ja tukki tyhjennysjärjestelmät. Itse olisin jättänyt maalaamatta tai maalanut vasta, kun alumiini on jo hapettunut himmeäksi...

                  Comment


                  • #10
                    Panin nyt tilaukseen tämmösiä lillinkejä
                    -Glyptal 0,95l 46e:-
                    - Marine clean 0,95l 19,80l-15%

                    Projektikoneestani olen nyt jyrsinyt kaikenlaisia valujätöksiä pois ja aion kokeilla noita maalauksia, no onpahan sit jotain kerrotavaa Essolla....munpa kone on tipunkeltainen--sisältä.

                    Ens kesänä, oli se nyt sit auto mikä hyvänsä ei panna trailerille, vaan tuupataan sinne Motoparkin lampeen.

                    Comment


                      #11
                      Muista hankkia myös eko-vihreää jottet saa syytettä ympäristön turmelemisesta :)

                      Comment


                      • #12
                        :-)

                        Marine clean hoitaa sen puolen...liukenee veteen ennen kuin se aktivoituu, voi jee.

                        Comment


                          #13
                          sillä kiillottamiselli ja maalamisella haetaan tehon lisäysttä ja et öljy valuus nopienpaa takaisin kiertoon jot olis siellä mihinä sitä eniten tarvitaan eihän öljyn tarkoitus oo voirella lohkoa vaan laaketipintpja ja muita liikkuvia osia eikö näin ookkin ???

                          Comment

                          Working...
                          X