Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

HS kertoo turbon periaatteen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    HS kertoo turbon periaatteen

    Peruskoulun fysiikan tunneilta tiedetään, että palaminen vaatii happea. Mitä enemmän happea on, sitä paremmin aine palaa. Tätä ajatusta turbokin hyödyntää. Se ahtaa enemmän ilmaa moottorin palotilaan. Polttoaine palaa paremmin ja puhtaammin, ja moottorista irtoaa enemmän tehoa. Noin yksinkertaistettuna.
    http://www.hs.fi/autot/Polttomoottor...9a26f24d462545

    Elikkä vapareissa polttoaine palaa huonosti ja ne saastuttaa enemmän.

  • #2
    Dieselin tapauksessa totuuden hiven tuossa paremman ilmakertoimen saavuttamisessa.. Stoikiometrisellä seossuhteella käyvässä ottomoottorissa ei tietenkään pidä paikkaansa. Lisäteho ja sitä kautta downsizing on ne tärkeimmät (päästö)syyt turbon käyttöön autoissa.

    Lisäkommenttina loppujuttuun:
    CHP polttomoottorilaitoksissa hyötysuhde ylittää 90% lämmön talteenotolla. Puhtaassa sähkön tai propulsiotehon tuotannossa ollaan (useiden megawattien) moottoreissa hyvin lähellä 50% hyötysuhdetta, sekä lean burn kipinä/mikropilotti ottomoottoreissa, että dieseleissä. Ilman tehoturbiineja tms. lisäkikkoja. Kaikki tietysti ahdettuja, ahtopaine normaalisti vähintään 3 bar, two-stage moottoreissa enemmän kuin tuplat.. Autoissa käyttö saattaa vähentyä, mutta tällä hetkellä ei polttokennojen tai akkuteknologian kehitys näytä vielä edistyneen sille tasolla että realistisesti vielä voisi puhua polttomoottorin päivien olevan niissä luetut. Isommissa installaatioissa ollaan vielä kauempana siitä että ne olisivat mitenkään vanhentuneita.. Tietysti polttomoottorien tuotekehityksessä työskentelevän näkemystä voidaan pitää värittyneenä, mutta uskon ettei ihan kaikkea ole vielä keksitty ja kaikkia konsteja käytetty. ;)
    Viimeksi muokannut jcarlson; 20.1.2013, 00:08.

    Comment


      #3
      Ei ollut vaikeaa ennustaa jo 15 vuotta sitten opiskeluaikoina, että ahtaminen (varsinkin turbo) on ainoa keino pitää polttomoottori hengissä. Ja johan Saabin turbokehityksen alkuvaiheista vastannut insinööri Per Gilbrand sanoi joskus 80-luvun puolivälissä lehtihaastattelussa, että joskus tulevaisuudessa tuskin on polttomoottoreita ilman turboa. Ja tämän päivän trendiä katsoen näyttää osuneen kohtalaisen oikein. Jopa BMW lähti viimein tälle tielle.

      Comment


        #4
        Ja tämän päivän trendiä katsoen näyttää osuneen kohtalaisen oikein. Jopa BMW lähti viimein tälle tielle.

        Mutta jaappanin pojat ei osaa vieläkään käyttää ahdinta bensa laitteissa.

        Comment


        • #5
          Kyllä ne aika aktiivisesti käyttelee ahdinta paikallissa "mikroautoissaan". Tuo sen takia että laki määrää maksimi moottorinkooksi 660cc, mutta ei kiellä ahtamista.

          Comment


          • #6
            Vähän fysiikan tunteja voisi ottaa lisää.
            Kyllä ahtamisen tarkoitus on tuodaa ilmaa lisää koneeseen. Ilman ja kaasun seos sytytetään , jolloin happi yhtyy bensan hiilivetyihin siis palaminen. Kaasu kuumenee, laajenee ja liikuttaa mäntää. Kaasussa on suurin osa typpeä.

            Comment


            • #7
              Omista opiskeluajoista jäi mieleen että Suomen yliopistoissa polttomoottoritekniikka = dieselmoottoritekniikka varsin pitkälti. :) Aika vähille jäi ottomoottoreista puhuminen eikä proffien asiantuntemus aina niiden osalta ihan tätä päivää tuntunut olevan.

              Comment


              • #8
                http://www.autoguide.com/auto-news/2...otor-show.html

                Comment


                • #9
                  Varmaan tulee just to näkönen setti tuotantohondaan

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viesti
                    Omista opiskeluajoista jäi mieleen että Suomen yliopistoissa polttomoottoritekniikka = dieselmoottoritekniikka varsin pitkälti. :) Aika vähille jäi ottomoottoreista puhuminen eikä proffien asiantuntemus aina niiden osalta ihan tätä päivää tuntunut olevan.
                    Johtunee siitä että Suomessa melko pitkään suunniteltu ja valmistettu dieselkoneita Wärtsilän ja Valmetin toimesta, mutta bensapuolella ei ole ollut kysyntää eikä tekijöitä. Nykyään taitaa nuokin olla viety ulkomaille halvempien kustannusten perässä.

                    Comment


                    • #11
                      Tiedossa on, itse työskentelen siitä huolimatta pääasiassa nimenomaan ottomoottorien suorituskyvyn parissa.. Ottomoottori kun voi polttaa muutakin polttoainetta kuin bensiiniä, ja näiden moottorien merkitys on viime vuosina noussut ja tulee nousemaan jopa dieselmoottorien ohitse tietyillä markkinoilla (yksi vinkki liikennepuolelta: Viking Grace, voimalaitokset lienevät suuremmalle yleisölle vähemmän tuttu aihe). Isojen moottorien tuotekehitys on kyllä vielä vahvasti kotimaassa.

                      Comment

                      Working...
                      X