Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Mitäs tollaisten 911 GT3:n satuloitten käypä arvo vois olla? Tekis mieli alkaa huutamaan noita, kun kerrankin joku suostuis toimittamaan suomeenkin asti...
En missään nimessä maksaisi käytetyistä yli 500e. Sen verran maksoin itse RS2 vakiosatuloista ja kyllä jälkikäteen suorastaan harmitti. Pari suojakumia piti vaihtaa ja muutenkin vaativat remppaa aikalailla. Vähemmän *itutusta ja säätöä kun laittaa muutaman satasen lisää ja ostaa uudet.
Täytyy kattoa mihin hinta nousee...ykköseks pääsin 370?:n tarjouksella, mut eiköhän sen kohta joku ohita. Ei varmaan sitte paljon yli 400? kannata tarjota, ku jos ja kun niihin joutuu huoltoa tekemään...
Aiheesta kerrottu aikaisemminkin ja Seat brembo satuloita saa UUTENA Suomesta sopivasti. Kannattaa verrata hintaa ! Artikkelissa mainitaan, että jälkikäteen uudelleenmaalattu naarmujen takia ja siksi näyttävät hämäävästi kuin uusilta.
Joo tollaset Seatin Brembot mulla nyt onkin, mut onhan noi Porssen satulat nyt paljon isommat mitä ne pikku-Brembot ja palojen pinta-alakin on yli tuplasti isompi. En sitte tiiä, et onko siinä mitään järkeä laittaa tollaisia satuloita tohon kotteroon, mut onhan se kiva noitten kanssa värkätä...
Mitä tollaisiin satuloihin mahtaa palat maksaa? EBC:n punaiset palat sais n. 100 punnalla+postikulut, suomen hintoja en oo vielä kyselly. Et mahtaako ne olla halvemmat mitä alkuperäiset?
Jotenkin olisi sellainen tutina, että RS2-satulan (ns big red 993tt) männät ovat 36 / 42 mm. Eli erikokoiset, kuten tavallista, palan "etupuolella" pienempi, että pala kuluisi tasaisesti. Ja käsitys on, että nuo 996tt monoblockit ovat samankokoisilla männillä, eli 36-42.
Paljonko jarrujen tehoon vaikuttaa mäntien pinta-ala ja paljonko palojen? Onko jollain tiedossa urS4 UFOjen pinta-alat ja B5 S4:n vastaavat? Entä miten paljon vaikuttaa levyn vaihtuminen UFO-levyn muistaakseni 310 mm -> 321 mm reiítettyyn?
Mitä isompi mäntien pinta-ala, sitä suurempi voima tulee per jarrunesteen paine. Ja mitä isompi levy, sitä kauempaa se jarruvoima muuttuu momentiksi, noin nyrkkisääntönä.
Mutta ei se jarrujen teho yleensä ole kiinni puristuksesta, kyllähän jarrut ekalla kerralla saa lukkoon. Yleensä ongelma on häipyminen. Siihen taas vaikuttaa lämpö, ja sen pois kuljettaminen, tai säilöminen. Ei ole maailman simppelein asia, esim jarrusatulan maalaamisella ei saavuteta suurta etua :-)
Yksinkertaistuksia:
-iso levy=iso pinta-ala haihduttaa lämpöä==hyvä
-iso levy=iso massa imeä lämpöä, jota luovuttaa sitten myöhemmin==hyvä
-iso pala=pienempi pintalämpö, kun palan ja levyn muodonmuutos tapahtuu isommalla alalla==hyvä
-iso pala/satula=pienempi osa levystä osallistuu jäähdytykseen==huono
-kunnon levy=kunnon ilmakanavat sisällä, pumppuefekti, kummallekin puolelle eri suuntaiset kanavat==hyvä
-kunnon levynnapa/kiinnitys=sellainen, joka siirtää tehokkaasti lämpöä vanteisiin, jotka toimivat myös jarrun jäähdytysripoina==hyvä
-kunnon satula=jäykkä, energiaa ei mene vääntymiseen, jarrutuntuma stabiilimpi==hyvä
-kunnon satula=ei "kuumia pisteitä" joissa jarruneste kiehahtaisi paikallisesti==hyvä
Ja hyväähän ei saanut halvalla. Eli lyhyt vastaus Hannun kysymykseen: ei hajuakaan paljonko mikäkin vaikuttaa, ei voi sanoa, tapauskohtaista.
Sitten kun katsotaan vielä autoa muulta kantilta, saatetaan huomata että hillittömän iso jarrulevy painaa, vaatii seurakseen vielä hillittömämmät vanteet. Siis jousittamaton massa nousee, ja ajettavuus kärsii. Ei ole kuin kompromisseja.
Jos em. lukemat mäntien halkaisijoista pitää paikkansa, niin Seatin satulassa mäntien pinta-ala on n. 4547mm^2 ja RS satuloissa 4804mm^2. Jos nuo laskut meni oikein, niin RS:n satula onkin "vain" 5% tehokkaampi, mitä Seatin.
Levyt ja palat luonnollisesti vaikuttavat saavutettuun lopputulokseen.
Ja porkken satuloissa on normaaleihin Bremboihin eroja. Merkittävä juttu on ne vahvikepultit, niillä on iso rooli satulan jäykkyydessä, alumiini kun menee pehmeäksi jarrujen toimintalämmöissä.
Tosin monoblock ei ole superhyvä, kun on valua. Valettua alua parempi on billet-veistos, siitä parempi sitten jo mallia F1, eli metallimatriisi. Ne nyt maksaa kai kunnon auton verran, billet-satuloita saa jo käytetyn pikkuauton hinnalla. Eli nuo Porschen jarrut ovat aika asialliset, hinta-laatu kohdallaan.
Vakiopalat maksavat luokkaa 200e Suomessa, maailmalta kuljetettuna taisi saada joskus n 150e kotiovella. ...Elämä on...
Minulla olisi setti Porschen Bremboja, olleet kai mk4 golfissa. Hintaa vaivaiset 300?.
Ostin ykkös golffiin mutta ei löydy 16" vanteita jonka sisään nämä mahtuisi.
Satuloissa on käytön jälkiä mutta tiivisteet ja männät on hyvät ja ehjät.
Kiinnitys raudat voi ehkä käydä audiin, ainakin audin varaosa numero päällä.
Jarrulevyt irrallisella keskiosalla, levyjen kunto huono (halki) uusia levyjä myy Sarlin Race Team.
Keski osassa 5x100 ja 5x112 jako keskireikä on 65mm.
Kuvia http://www.matolaatikko.org/gallery/album11
^Koitas vaikka tätä linkkiä. Voit muuttaa toiselle kielelle kokonaisia nettisivuja, tai pelkkää tekstiä.
Ei aivan täydellinen, mutta suuntaa antava jotta ymmärtää mistä puhutaan. http://babelfish.altavista.com/
Comment