Minusta ylinopeuden aiheuttama onnettomuusriski kulkee käsikädessä sitä ajetun ajan, matkan ja ruuhka-asteen kanssa. Ruuhkaa aiheuttavat hirvet, metsätraktorit, muut autot, lokit ja hattupäiset autokuskit ja muut metsäneläimet.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Yli 42000 euron sakot ylinopeudesta
Collapse
X
-
Mulla ollu 10vk kortti hyllyllä, kun tuli uutta jammua testattua. Ens viikolla oikeudenkäynti. Kyllä on oppinu ainakin arvostamaan sitä körkorttia. Päiväsakkoja tulee varmaan 100. Onneks ne verotettavat tulot katotaan tältä vuodelta.. Paljonkohan siellä saksanmaalla lähtee niitä pisteitä tommosesta törkeestä tempusta?
Comment
-
Pitäis muistaa aina YLInopeuden ja TILANNEnopeuden ero. Ylinopeus ei tapa vaan liian suuri tilannenopeus. Kunnioitus lakia kohtaan kärsii kun pelkästään ylinopeuden perusteella rangaistaan. Maantiellä 80+30kmh on ylinopeuden perusteella yhtä vaarallista kuin kaupungissa 50+30kmh. Mun mielestä kaupungissa liian kovaa ajavilta saa ottaa kortin heti pois, mutta maantiellä toiminta vähän ihmetyttää. Kilometrien pituinen suora, pelkkää peltoa ympärillä eikä liikennettä. Aja siinä sitten monta tuntia hammasta purren 80kmh. Tutulta lähti kortti kun ohitustilanteen jälkeen tuli tutka-auto vastaan.
Ei ole paljon ollut julkisuudessa juttua siitä, että Italiassa nostettiin moottoriteitten nopeusrajoitus 130 -> 150kmh. Ilmeisesti pelkkä ylinopeus on niin vaarallista, että siitä ei saa keskustella. Liikenne on vaarallista, mutta ei sitä voida lakkauttaakaan tai laskea kaikkia nopeuksia 40kmh.
Comment
-
Italiassa nostettiin moottoriteitten nopeusrajoitus 130 -> 150kmh
Comment
-
Liikenteen päättäjien ajatuksenkulku vaan on sellaista. Raisosta Turkuun päin tullessa (jo ennen kuin uusi Naantalintien liittymä tuli) satanen putosi kahdeksaankymppiin siinä loivassa ässämutkassa ennen katsastuskonttorin suoraa. No sitten yksi kaveri tiputteli sen 205 GTI:llä arviolta kahtasataa. Mutkassa auto lähti lapasesta ja katkesi kahtia valotolppaan. Henki tietysti pois. Tiputtivat rajoituksen kuuteenkymppiin ja tuli vissiin hyvä olo. Perusteluna kai se, että kaksi ja puoli kertaa sallittu oli nyt enää 150 ja siinä vauhdissa voi just ja just pysyä tiessä kiinni. Se, että meidän mummokin ajaisi (jos eläisi, RIP) sen kurvin läpi kahdeksaakymppiä yhdellä kädellä, ei ole relevanttia päätöksenteossa.
Aina lyödään tiskiin tilastoja, joistä nähdään, että yli satasen nopeuksissa tapahtuvissa onnettomuuksissa sattuu enemmän kuolonkolareita kuin kuudenkympin nopeuksissa. Tuohon päättelyyn ei tarvita ydinfyysikkoja. Kimmon selostus tilanne vs. ylinopeudesta on tyhjentävä. Ensimmäinen askel voisi olla antaa poliiseille mahdollisuus väljemmän asteikon kera tulkintaan ja rangaista vaikka nuhtelemalla kun joku vaarantaa jotain ajamalla tyhjällä kymppitiellä keskellä yöllistä peltosuoraa sataakolmeakymppiä. Nimimerkillä paluumatka Forssasta Turkuun pelireissulta on yleensä tylsää, varsinkin sitten kun saavat reippasti etuajassa talvirajoitukset sinne tienvarteen.
Oliver: Saakos munkin luurangot tuoda teidän koiralle?
Comment
-
" Ajoi lasten kanssa kahtasataa!" Ööö... mitä sitte? Tuskimpa tuo tuossa ketään vaaransi.
Onhan sitä itsekin joskus ollut aika kahjo ja kortti pari kertaa hyllyllä ennen kuin aloin ajatella asioita vähän syvällisemmin. Tuohon ajatusten aukeamiseen lienee vaikuttanut jonkin verran marraskuinen päivä vuonna 85, jonka piti olla se viimeinen. Romukasaa katsellessa tuli mieleen ettei tuosta voi ihminen selvitä, jostain kumman syystä jäimme kuitenkin henkiin eikä sivullisiakaan ollut paikalla. Hävettävintä asiassa on että kyydissä oli suomalaisen autolehden päätoimittaja joka on myös tällä hetkellä erään toisen autolehden päätoimittajana. Turvavarusteiden ansiosta vammat jäivät lieviksi mutta olen hänelle ikuisesti anteeksipyynnön velkaa pienestä ohjausvirheestä. Elän itse nyt ns. uutta elämää, jokainen päivä on extraa ja olen saanut nauttia vielä omista lapsistakin. "Jeesustelusta" ei ole kysymys jos on itse kokenut kaikenlaista, äkkipysähdys jo satasen vauhdista on yllättävän raju. Väittäisin että kun kerran kolauttaa kunnolla muuttuvat ajatukset, mikäli jää henkiin.
Määtän Antilla oli varsin osuvia kommentteja. Ylinopeudesta rankaisu on valitettavasti ainoa väline kun jokaista tilannetta ei voida arvioida erikseen. Itseäni nopeusrajoitukset raivostuttavat, se on tavallaan ihmisen aliarvioimista mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. Aika huvittavia ovat nykyiset 30km/h taajamassa, tuota nopeutta on lähes mahdoton ajaa illalla leveällä ja tyhjällä tiellä. Oliverin mainitsemat rangaistuskeinot Saksassa lienevät ainoat jotka oikeasti tehoavat, vaikeasti asennevammainen pitäisi laittaa uudelleen autokouluun ja psykologisiin testeihin. Olisihan se kiva joskus leikkiä liikenteessä sleeperillä mutta hammasta purren olen ainakin yrittänyt olla sortumatta muiden vaarantamiseen. Itsellähän ei ole niin väliä mutta kun AINA muut kärsivät hölmöilystä, jos ei muuten niin maksavat korkeita vakuutusmaksuja.
Sakot ovat mielestäni epäoikeudenmukaisia ja kuuluvat sosiaalidemokraattiseen yhteiskuntaan jonka jotkut meistä ovat halunneet rakentaa. Ajo-oikeuden rajoitus puree paremmin ja pistelaskumenetelmä on hyvä, eivät joudu turhaan kärsimään ne joilla on "pieniä lipsahduksia".
Comment
-
Ite sain elämäni toisen ylinopeus sakon perjantaina, huomaamattomuuttani.
Ensimmäinen tuli kesällä , huomaamattomuutta sekin.
(nyt ei auta kunin luurata mittaria silmä kovana)
Tuo pezkeleen S Audi kun on sellanen, mitä pitäis kokoajan vahtia, ettei aja ylinopeutta. :)
Tai siis vauhti ei niin tunnu ja liian helposti nopeus nousee, jos ei mittaria vahdi koko ajan.
nim. Vakionopeudensäädintä vailla :(
(eipä niitä sakkoja muilla autoilla kerennyt koskaan saamaan)
Comment
-
AJN
samille: pointsit kotiin kiihkoilemattomasta tekstistä josta näkyi kokemus. Et tuominnut, vaan totesit asian siinä muodossa missä se näkyy helpoimmin - tai hmm räikeimpänä useimmille tien käyttäjille. Ratkaisu tuskin löytyy yhteismallisesta sossupolitiikasta,vaihtoehtona juuri esim. virhepisteet, mahdollinen vaihtoehto. Kuitenkin enempää sormella osoittelematta, tunneasiat ja elämäntilanteen tuomat näkökohdat ohjaavat tässäkin tapauksessa omaa kantaa.
Comment
-
Pitäis muistaa aina YLInopeuden ja TILANNEnopeuden ero.
Mulla on kerran kuollut ambulanssin paareille viisivuotias pojannaskali yliajon uhrina. Tilannetta on aika vaikea sanoin kuvailla. Jos joskus olen kohtalon oikusta ratin takana kun kolmipyörä kolahtaa keulaan, toivottavasti nopeus oli rajoituksen mukainen, kuski puhaltaa _tasan_ nollan ja auto on siinä kunnossa, ettei jokin pikku vika olisi voinut vaikuttaa lopputulokseen. Muuten saattaa loppuelämästä n % kulua pohtiessa, olisiko sittenkin kerennyt, jos...
Se liikenneturvan mainos, jossa lopussa jono miehiä huutaa moottoritiellä "minä, minä, minä..." on todella kuvaava. Ihan oikeasti: kenellä on oikeasti aina kiire? Kaikki puskurissa roikkujat ja keltaisen viivan täpärän ohituksen jälkeen eteen keulaa viistäen väkisin jonoon kiilaavat ja vastaavat sankarit saisi laittaa ruumishuoneelle ja ambulanssiin yhteiskuntapalvelukseen viikoksi molempiin. Ja ambulanssisssa ei sitten ratin taakse...
Siltikin joskus lapsettaa, täytyy myöntää. Varsinkin ensimmäiset quattro- kelit koettelevat miestä. Molemmilta olkapäiltä kuuluu kuiskuttelua ja välillä koko työmatka menee pohtiessa, että pitäisköhän ihan vähän... pitäisköhän ostaa nissankorolla;-)
Comment
-
Ensimmäiseksi tähän "disclaimer": Vaikka olen audiclubin jäsen ja tämän forumin ylläpitäjiä, tämä mielipide ei edusta kummankaan tahon yleistä asennetta tai muiden toiminnasta vastaavien mielipiteitä. Tämä kirjoitus ei varsinaisesti kohdistu kenenkään tähän ketjuu kirjoittaneen kirjoitukseen, vaan liittyy enemmän yleisemmin ihmisten minulle esittämiin mielipiteisiin.
Ihan nyt mitenkään vähättelemättä nopeusrajoituksia ja tietäen olosuhde-erot (ja itse sen verran rauhallisesti ajavana, etten noita sakkoja ole ainakaan vielä saanut) minun täytyy ihmetellä sitä seikkaa, että kun esimerkiksi 200km/h ajaminen tyhjälläkin moottoritiellä on niin pirun vaarallista, että henki menee melko varmasti ja samalla kuolee kolme vanhusta ja päiväkodillinen lapsia, niin miten sikiävää porukkaa ne saksalaiset oikein ovat kun niitä vielä hengissä on? Ne kun painavat vilkasliikenteiseen aikaankin melko sutjakkaa vauhtia baanoillaan.
Tiedän, että saksassa tielläliikkujat osaavat varautua siihen, että takaa voidaan tulla kovaa ja että tietkin saattavat olla paremmassa kunnossa, mutta jotain suhteellisuuden tajua kannattaa käyttää, kun arvio olemattoman olosuhdetiedon perusteella esim. sitä miten paljon joku sankari on itseasiassa ketään vaarantanut laittomilla liikennesuoritteillaan.
Ylinopeus on moraalisesti arvelluttavaa ja se on ehdottoman laitonta. Ylinopeudesta on säädetty rangaistuksensa (ei ehkä kovinkaan oikeudenmukainen aina) ja sääntöjen rikkoja saakoon rangaistuksensa yhteiskunnan taholta. Säännöt ovat nyt niin, että olosuhteita ei oteta huomioon ja se asettaa rangaistusasteikon mielessä kaikki samalle viivalle, ja hyvä niin. Mutta pelkän ylinopeuden perusteella on mielestäni melkolailla jeesustelua ruveta tuomitsemaan esimerkiksi tappajiksi.
Olen ollut useamman kerran auton kyydissä niin, että mittarilukema on käväissyt reilusti 200km/h yläpuolella. Useimmista noista kerroista en ole kokenut itse olevani missään vaarassa auton kyydissä, enkä usko että auton kuski on millään tavalla vaarantanut kenenkään muun kuin korkeintaan autossa olijoiden henkeä. Nämä ovat tapahtuneet "tyhjällä" moottoritiellä ja laillisesta nopeudesta laittomaan nopeuteen ja takaisin on vienyt ehkä muutaman kymmenen sekuntia, joskus hiukan enemmän. Sinällään teko on ollut tarpeeton ja typerä. Lisäksi teko on ollut laiton ja jos jostain syystä tielle olisi sattunut poliisiauto, olisi taas audi, mersu, bemari, jaguaari tai porsche saanut kerrasta riippuen kyseenalaista mainetta, aivan kuten otsikon kuski. Toki olen myös ollut vastentahtoisesti aivan liian kovaa ajaneiden kuskien kyydissä. Aina näissä ei ole kuitenkaan ollut kysymys laittomista nopeuksista vaan vääristä tilannenopeuksista. En myöskään väitä, ettenkö joskus olisi itse saattanut hetkellisesti ajaa ylinopeutta tai kokeilla hieman miten auto kiihtyy, mutta yllä mainitut nopeuskokeilut todellakin ovat tehty jonkun muun kuin itseni toimesta. Vielä muutamia vuosia sitten, markka-aikaan, en olisi hätkähtänytkään muutaman tuhannen markan sakoista, siis sellaisista mitä silloin olisin saattanu saada, mutta nykyään useampien tuhannen euron sakkouhka estää yleensä hyvin tehokkaasti pienen sisäisen lapseni kokeilut edes pienilläkään päiväsakkonopeuksilla. Hyvähän se toki on, mutta omasta mielestäni rahalla on ollut melkolailla absoluuttinen arvo riippumatta siitä kuinka paljon olen tienannut ja nykytuloilla sakkosummat olisivat aivan sietämättömiä toisin kun silloin kun tienasin vähemmän.
Kuitenkin jos tilastoja katsotaan, näitä voi lukea vaikka joka moottori-lehdestä, kuolemaan johtaneista onnettomuuksista voidaan päätellä sellainen asia, että joka kerran kun lähdet pitkän työpäivän jälkeen väsähtäneenä rattiin tai riittää että olet yli neljäkymmentä ja mahdollista sairaskohtausten riski on kasvanut, vaarannat ihmisten henkiä enemmän kuin ajamalla ylinopeutta maantiellä. Tämä ei tee ylinopeudesta hyväksytympää, mutta sen pitäisi laittaa ihmiset miettimään, että mistäköhän liikenneturvallisuudessa on kysymys.
Se millaisia kirkuvia otsikoita MINÄ haluaisin nähdä iltapäivälehdissä:
"Mies kaahasi 50km/h pihakadulla"
"Työtön nainen ei pysähtynyt suojatien eteen vaikka rinnakkaisella kaistalla oli auto pysähtynyt"
"Työvoimatoimiston virkamies kiilasi auton eteen Kehä I:llä"
"Toyota kuski ei huomioinut varoituskolmiota"
"Nissanmies ajatteli työasioita automatkalla eikä keskittynyt ajamiseen"
"Kuski pysäköi kiihdytyskaistalle"
Comment
-
Kyllähän se niin on tietenkin, että suurimmalle osalle ihmisistä tuo sakon ja sen suuruuden pelko estää törttöilemästä liikenteessä, että siinä suhteessa ollaan oikealla polulla! On sitten tietenkin muutamia jotka haluaa päästää kokeileen autonsa kulkua ja sitten niitä jotka ajaa esim. ylinopeutta jatkuvasti kiireeseen vedoten ja kun se sakkorysä sattuu kodalle ja sakko kouraan niin alkaa kauhee jupina sakon suuruudesta ja nopeusrajoituksista! On se sen verran suuri, että kyllä sen järkevän ihmisen pitäisi siitä ottaa opikseen... Että meinaan edelleen että oikealla polulla ollaan!
Ja kyllähän niissä sakoissa otetaan huomioon ja varallisuus ja elätettävästä vaimosta ja lapsista saa alennusta!
Se tässä ottaa kupoliin, että tavallisia ihmisiä rangaistaan näin suuresti liikeenne jutuista verrattuna sitten näihin rosvoihin oli ne nyt sitten autovarkaita tai tappajia, niin suomen oikeuskäytäntöön pitää saada ehdoton muutos! Mitä enemmän teet yhdellä kertaa rikoksia sitä suuremman alennuksen saat tuomioistuimessa!!!!!????? ja ne rangaistukset on tunnetusti isoja... niinpä niin....
Sama homma tuolla Espaniassa ton liikennekulttuurin kans kuin italiassa! Ja sitä kultuuria en tänne Suomeen halua! Samana viikonloppuna kun teimme Barcelonassa automatka, oli liikenteessä Barcelonassa kuollu 28 henkee! Ei Jhyva!
Tietenkin nopeusrajoituksen voisi olla hieman paremmin mietitty joissain paikoissa ,koska autokanta on uusiutunut huomattavasti siitä mitä se on ollut esim 10 vuotta sitten saati 20 vuotta sitten...
Comment
-
Moottoritien varressa ei ole kouluja tms ja kaistoja on kaksi rinnakkain. Siellä aiheuttaa todennäköisesti vähemmän vaaraa itselleen ja muille hiljaisena aikana hyvällä kelillä. Kaveri näki tosin livenä, kun bemari kohtasi moottoritiellä hirven noin kahtasataa. Mikään osapuoli ei jäänyt kitumaan, bemarikin taisi mennä lunastukseen. Kukapa ei joskus kokeilisi, miten peli kulkee... Kaupungeissa ja koulujen tms. lähistöllä saa ajella ihmisiksi.
Ihan omalla kohdallani tein huomion, että ylinopeuden ajamisesta oli tullut tapa. Sitä ajettiin, oli kiire tai ei. "Tästä selviää rikesakolla", "kortti ei vielä mene" ja "ei tässä koskaan tutkaa ole" tuli ajateltua monesti. Se on aika hölmöä hommaa... säästynyt aika meni konetta jäähdytellessä pidempään ja bensaakin paloi...
Sepä ylinopeudesta tekee hankalan asian. Se on niin helppoa ja siistiä, siihen voi kuka tahansa syyllistyä ihan vahingossa, se on melkein sosiaalisesti hyväksyttävää ja "urheilullista". Ja välillä siitä ihan oikeasti saa kiksejä...
Otsikot olivat mainiot;-) Olen samaa mieltä. Ei se ylinopeus yksin, alinopeus sirtää onnettomuusriskin muille ja ajatellakin saisi tien päällä enemmän. Turvaväli on pop, samoin tilannenopeuden taju ja hyvät käytöstavat. Siis muille tienkäyttäjille;-) Sosiaaliporno lööpeissä ei lisää liikenneturvallisuutta.
Tosta suojatien eteen pysähtymisestä. Päätin lopettaa sen (jos ei jalankulkija väkisin eteen tuppaa), mikäli viereisellä kaistalla oleva ei ole pysähtynyt. Niin monta kertaa olen antanut tietä- ja viereisellä kaistalla on painettu kaasua. Sydäntä kylmääviä "läheltä piti"- tilanteita. Mun mielestäni vielä 80- luvun lopulla käytäntö oli toinen, vaikka laki sama. Tuntuu, että pikkuhiljaa liikennekulttuuri rapistuu.
Nyt alkaa kukkahattu puristaa päätä vanteen lailla.
Comment
-
No ehkä tulevaisuudessa voidaan luopua ylinopeusvalvonnasta kokonaan ja siirrytään tilannenopeusvalvontaan.
Kaikkiin liikkuviin esineisiin, ihmisiin, ja sammakkoa suurempiin luontokappaleisiin jonkin sortin ID-transponderi jonka perusteella niiden olotila suhteessa muihin objekteihin tallentuu Tampereen tulevan liikennetietojärjestelmän valvontatietokantaan. Ihmisille ja muille luontokappaleille jää edelleen valinnanvapaus tekemisistään ja jos mitään ei satu, mitään seurauksia ei synny.
Jos kuitenkin jotain tapahtuu, tapahtumien selvittäminen jälkeenpäin ja syyllisen löytäminen tilannenopeuden perusteella on mahdollista.
Samalla selviää paljon väkivaltarikoksia ja lopultakin saadaan paljastettua ettei Muttilaisen lampaita olekaan säikytellyt naapurin koira vaan ...
Comment
-
minun täytyy ihmetellä sitä seikkaa, että kun esimerkiksi 200km/h ajaminen tyhjälläkin moottoritiellä on niin pirun vaarallista, että henki menee melko varmasti ja samalla kuolee kolme vanhusta ja päiväkodillinen lapsia, niin miten sikiävää porukkaa ne saksalaiset oikein ovat kun niitä vielä hengissä on? Ne kun painavat vilkasliikenteiseen aikaankin melko sutjakkaa vauhtia baanoillaan.
Ongelma asian suhteen lienee se että olemme Suomessa, emme Saksassa. Ihmiset ovat Suomessa eläneet tiukkojen rajoitusten ja "kukkahattutätien" maailmassa siitä lähtien kun kattonopeus tuli voimaan. Me kaikki Saksassa enemmän autoilleet olemme kyllä huomanneet tuon eron liikennekulttuurissa. Menneinä vuosina kun liikuin työasioissa Euroopassa muistan hyvin miten ulkomaalaiset tössivät motareilla, joukossa myös suomalaisia kilpiä. Ei oltu eletty liikennekulttuurissa missä joku ajaa muista poiketen, Bulgarialainen rekka saattoi tuupata eteen kun vuokra BMW:n mittarissa oli 230km/h. Sama taantuminen koskee myös jenkkejä, siellä ajellaan tasaista vauhtia leveillä baanoilla, ajamisessa ei ole mitään hohtoa. Ilmiö näkyy myös Suomessa käänteisenä: Amerikkalaiset vieraani eivät uskaltaneet ajaa Helsingissä kun liikenne on kuulemma niin poukkoilevaa.
Tottumuksen merkityksestä kertoo myös valojen käyttöpakko, jos joku ajaa ilman valoja on entisaikoja suurempi vaara kävellä alle kun on totuttu siihen että tuikku loistaa aina kun auto liikkuu. Tuolle valojen käytölle taas naureskelevat monien muiden maiden autoilijat, varsinkin venäläiset.
Portugalissa ajoin vuonna -90 kuukauden ajan melko rivakalla pelillä, liikenne sopi hyvin omaan ajotyyliini joka oli suomalaisittain aivan sairasta repimistä, kotomaassa ei ole vastaavasta voinut nauttia muualla kuin radalla. Näin jälkeenpäin hävettää ihan oikeasti kuinka paljon olikaan mahdollisia vaaratilanteita, ja vaimo vielä usein kyydissä. Iltaisin tuntui siltä että olin ainoa joka käytti ajovaloja, vilkuttelivat pitkiä kun tulivat vastaan. Ihmiset olivat siellä kuitenkin tottuneet siihen että sääntöjä ei käytännössä ollut eivätkä kävelleet alle tai estäneet ohitusta mutkaisella tiellä.
Nuorena köllinä 80 luvulla jouduin usein tilanteeseen missä ihmettelin muiden autoilijoiden hölmöilyä vaikka en ole koskaan pitänyt itseäni hyvänä kuljettajana (enkä vieläkään osaa ajaa), nyt vasta kun nuoruuden huuma on takana ja vastuu muista on kasvanut olen ymmärtänyt mistä oli kysymys. MINÄ ITSE olin se hölmö kun en ottanut muita tienkäyttäjiä huomioon, aiheutin hämmennystä ja vaaratilanteita puikkaamalla jostain rakosesta muiden väliin ja ajamalla kaarteet rajusti. Kyllähän minä siitä selvisin aina hienosti mutta takana saattoi tapahtua koska olin itsekäs ja täynnä nuoruuden uhoa. Olin muka jotenkin muiden yläpuolella kun autoni oli kolmenkymmenen Suomen nopeimman katuauton listalla ja sitä piti sitten esitellä "ylemmyyttään" liikenteessä, että voi ihminen inhota itseään... :(
Pitää aina muistaa että liikenteessä on niiiiin monenlaista autoilijaa, siellä on meitä hulluja, havainnointikyvyltään heikkoja ikäihmisiä ja kokemattomia kuskeja jotka eivät pysty juurikaan ennakoimaan tilanteita eteenpäin. Oli vaikea ymmärtää että vaimoni ei kortin saatuaan uskaltanut heti ajaa motarilla sataakahtakymppiä, no eihän hänellä voinut tietenkään olla kokemusta auton käyttäytymisestä tuossakaan nopeudessa. Peilien käyttöä pitäisi kaikkien opetella, aina on kuitenkin joku joka menee vähän kovempaa. Estäminen se vasta vaarallista onkin, siinä kun tulevat nuo tunteet mukaan molemmin puolin.
Comment
-
Uutisissa sanoivat 130km/h kattonopeuden olevan suunnitteilla moottoriteille lähitulevaisuudessa. Saa nähdä toteutuuko tuo koskaan. Tanskassa kuuleman mukaan hyviä kokemuksia tuosta rajoituksesta. Liikenne ollut sujuvampaa ja kolareitakaan ei ole enempää tullut.
Ajovalojen käyttöpakosta on pakko sanoa, että mun mielestä se on pelkästään hyvä asia. Valot lisäävät auton havaittavuutta huomattavasti. Muutaman kerran on itselläkin käynyt niin, että olen vasta viime tipassa havainnut ympäristöön väritykseltään hyvin sulautuvan auton. Voi olla, että ajovalojen ansiosta nuo autot on tullut huomattua viime tipassa ja kolarilta ollaan vältytty.
Comment
-
Mä toivon tilannenopeuden tajun puuttumiseen osittaislääkkeenä muuttuvia nopeusrajoituksia huomattavasti nykyistä enemmän.
Kauniina kesäpäiväna saa ajaa ihan samaa nopeutta kuin mustalla jäällä. Jos nopeusrajoitus muuttuisi ei vain vuodenajan mukaan vaan sään, kelin, valoisuuden, hirvien aktiivisimman liikkumisajan mukaan etc, jokainen voisi paremmin ymmärtää, että rajoitus perustuu johonkin, eikä vaan ole lätkäisty siihen joskus. Oikein hyvissä olosuhteissa voisi rajoitusta nostaa yli nykyisen kiinteän. Lainkunnioitus saattaisi nousta kummasti. Langaton tekniikka lienee halventunut jo.
Muistan vielä pitkään yhden talvisen illan, kun oli aivan tolkuttoman liukasta. Kun kaasua vitosella hipaisi, alkoi kuulua pidon murtumisen ääniä. Himmasin vauhtia 70:een, kun en ollut kerennyt ostaa parempia renkaitakaan tuoreeseen hankintaan. Onneksi matala ja jäykkä kakkoskoppanen käyttäytyy loogisesti. No, 80 alueella 80 ja reippaat "maan tapa"- lisät mittarissa mentiin vasemmalta ohi, että soi. Seuraavana aamuna oli paikallislehdessäkin pidempi palsta, jossa lueteltiin onnettomuuksia.
Yksi asia, joka mua sapettaa vietävästi on se, että ne tutkimukset, jossa on kiistatta todettu uusien autojen olevan turvallisempia kuion vanhat ja että loukkantumisriskiin vaikuttaa huomattavasti auton valmistusvuosi kera valinnaisten turvavarusteiden, on tehokkaasti vaiennettu kuoliaaksi. Sen sijaan ehdotellaan 70 rajoitusta koko Suomeen...
Pitää kansalaisen olla nöyrä, kun tsaari hyvää hyvyyttään antaa teillään ilmaiseksi ajella...
Comment
-
Yksi asia, joka mua sapettaa vietävästi on se, että ne tutkimukset, jossa on kiistatta todettu uusien autojen olevan turvallisempia kuion vanhat ja että loukkantumisriskiin vaikuttaa huomattavasti auton valmistusvuosi kera valinnaisten turvavarusteiden, on tehokkaasti vaiennettu kuoliaaksi. Sen sijaan ehdotellaan 70 rajoitusta koko Suomeen...
Comment
-
Koko keskustelua lukematta lisään vain tälläisen pienen ajatuksen tohon Suomen sakotuskäytäntöön. Poliisit kirjottaa paikanpäällä sellasen mutu-sakon, josta voi myöhemmin valittaa. Ja edelleen jos valituksenkin jälkeen sakko on sama tai jos oikeudessa määrätään tietyn suuruinen sakko, kuten esimerkiksi keskustelun aloittanut summa, niin summasta voi yhä valittaa ja hankkia oikeusapua näyttämään toteen velat, vaimon työttömyys ja muut vastaavat summaa alentavat seikat. Kokemuksesta voin kertoa, että ihmisiä siellä myös asioista päättämässä.
Comment
-
Sakoista puheen ollen, tuttu kaverini joka kävi saksassa oli tiputellu kameraan reilusti ylinopeutta ja sakossa ei lue euromäärää vaan joku rasti ruutuun kysely...Onko sakot yhteydessä suomen sakkoihin missä määrin??!?!
Esim. herra X ajaa 50km/h ylinopeutta 60 alueella saksassa...ja postissa tulee lappu mihin pitää täyttää tiedot. Onko mahdollisuus siiis hänen menettää kortti?!?!?
Kiitos etukäteen jos jollain kokemusta!Viimeksi muokannut zäbää; 29.1.2013, 08:40.
Comment
-
Nykyäänkin se menee niin että Saksan poliisin pitää pyytää virka-apupyyntö Suomen poliisilta, joka sitten toimittaa sakon suomaiselle kaaharille. Mutta tässäkin on kahden vuoden aikaraja, jonka aikana sakkolapun on saavutettava sakotettava. Saksasta saksan byrokratialla ja pienellä sakolla tuo on melko epätodennäköistä ja esim. Italiasta miltei mahdotonta.
Comment
-
Vieras
Jos oikeasti on ajettu 110km/h 60km/h alueella, voi olla että ne sakot pääsee ihan oikeasti maksamaan.
Comment
Comment