Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kokonaan ledeihin siirtyminen avaa kyllä täysin uusia teknisiä ja muotoilullisia mahdollisuuksia. Päästään staattisesta valaistuksesta dynaamiseen, kun valokeila voidaan jakaa useisiin osiin - joita voi vielä viiveettää ohjailla. Minusta ehkä aavistuksen autopuolella ollaan vielä jotenkin pelätty ledejä, sillä tekniikka on ollut jo olemassa jokusen vuotta. En tarkoita normimalleja, mutta eipä noita juuri ole huippumalleisakaan näkynyt muutamia yrityksiä lukuunottamatta.
Itse puolijohde tekniikkanahan ei kait ole mikään ongelma, mutta kaikki muu siinä ympärillä on se kompastuskivi. Eli oikeastaan se ledin ydin on kestänyt jo kauan, mutta ne langat sinne ytimeen ja siitä eteenpäin tuppaavat prakaamaan.
Yksi ongelma näissä uusissa valoissa on huomattu täällä pohjoisessa, nimittäin halogeenilamppujen tuottama lämpö sulatti myös lumen ja jään umpioista. Led ei sulata enää mitään koska lämmöntuottoa ei juuri ole.
Samaa olen huomannut kotona pihavalojen kanssa talvella, lumi ei sula päältä kun käyttää "energialamppuja".
Hienoja joo, mutta esim. A7:n osalta TM väittää xenoneita merkittävästi paremmaksi valoteholtaan.
Ja pitää paikkansa kaikissa Audeissa.
A7/ A6 on nyt 3.sukupolven ledivalot, mutta edelleen häviää xenonille. R8 oli ekan sukupolven, sitten A8 toinen ja nyt näissä uusimmat.
Xenoni ja LEDit ovat jo antiikkia. Baijerilaiset kehittelevät jo laserajovaloja. Uusimmassa Tuulilasissa oli Bemarin uusimpia innovaatioita, mm. laservalot. Diodit niissäkin valonlähteenä, mutta kooltaan paljon pienemmät ja kirkkaamat pienemmällä energiankulutuksella.
While the prospect of cruising down the highway, arming the lasers and blasting obstacles to oblivion might sound appealing to some drivers, BMW says the originally bluish laser light beam isn't emitted directly
Comment