Iltasanomat ohjeistaa apuvirran annossa näin:
Lähinnä tuo kohta 10 ihmetyttää. Onko nykyään tosiaan ohjeistettu näin, että avustavan auton moottori tulee sammuttaa? Näin toimiessahan avustettava (jäässä oleva) auto imee avustajan akkua tyhjäksi. Audissahan toki piuhat pitää laittaa kiinni niille varatuille paikoille eikä suoraan akkuun, mutta akku tyhjenee kuitenkin.
1. Aja autot lähekkäin, mutta muista, että autot eivät kosketa toisiaan.
2. Tarkista ensin, että molempien autojen akkujen jännitteet ovat samat, 12 volttia.
3. Pidä kaapelit selkeästi erossa toisistaan - selvitä sotkut, jos ne ovat kiertyneet toisiinsa.
4. Sammuta virta-apua antava auto.
5. Kytke punainen kaapeli virtaa tarvitsevan auton akun plus-napaan (+). Aseta kaapelin pihti kunnolla kiinni akun napaan. Kytke punaisen kaapelin toinen pää avustavan auton plus-napaan (+).
6. Kytke mustan kaapelin pihti avustavan auton moottoritilaan johonkin kohtaan, jossa on maalaamatonta metallia. Varo, että johto ei osu pyörivien hihnojen ja apulaitteiden tielle. Vaihtoehtoisesti kaapelin voi kytkeä myös avustavan auton akun miinusnapaan (-).
7. Kytke mustan kaapelin toinen pää avustettavan auton moottoritilassa maalaamattomaan metalliin, esimerkiksi johonkin kiinnityspisteeseen mahdollisimman kauaksi akusta.
8. Käynnistä avustava auto. Kytke ensin kaikki sähkölaitteet (radio, ilmastointi) pois päältä, jotta virtaa ei kulu niiden käyttämiseen.
9. Anna auton käydä muutama minuutti, jotta toisen auton tyhjä akku latautuu.
10. Sammuta avustavan auton moottori ja käynnistä toinen auto. Älä yritä startata liian pitkään - jos auto ei lähde kymmenen sekunnin jälkeen käyntiin, lopeta starttaus ja yritä hetken kuluttua uudelleen.
Kun auto jää käyntiin normaalisti, irrota kaapelit. Muista järjestys: päinvastaisessa järjestyksessä kun mitä ne on laitettu paikoilleen.
11. Käynnistetyllä autolla kannattaa ajaa jonkun aikaa, jotta akku latautuu. Akun kunto kannattaa myös tarkistaa viipymättä.
2. Tarkista ensin, että molempien autojen akkujen jännitteet ovat samat, 12 volttia.
3. Pidä kaapelit selkeästi erossa toisistaan - selvitä sotkut, jos ne ovat kiertyneet toisiinsa.
4. Sammuta virta-apua antava auto.
5. Kytke punainen kaapeli virtaa tarvitsevan auton akun plus-napaan (+). Aseta kaapelin pihti kunnolla kiinni akun napaan. Kytke punaisen kaapelin toinen pää avustavan auton plus-napaan (+).
6. Kytke mustan kaapelin pihti avustavan auton moottoritilaan johonkin kohtaan, jossa on maalaamatonta metallia. Varo, että johto ei osu pyörivien hihnojen ja apulaitteiden tielle. Vaihtoehtoisesti kaapelin voi kytkeä myös avustavan auton akun miinusnapaan (-).
7. Kytke mustan kaapelin toinen pää avustettavan auton moottoritilassa maalaamattomaan metalliin, esimerkiksi johonkin kiinnityspisteeseen mahdollisimman kauaksi akusta.
8. Käynnistä avustava auto. Kytke ensin kaikki sähkölaitteet (radio, ilmastointi) pois päältä, jotta virtaa ei kulu niiden käyttämiseen.
9. Anna auton käydä muutama minuutti, jotta toisen auton tyhjä akku latautuu.
10. Sammuta avustavan auton moottori ja käynnistä toinen auto. Älä yritä startata liian pitkään - jos auto ei lähde kymmenen sekunnin jälkeen käyntiin, lopeta starttaus ja yritä hetken kuluttua uudelleen.
Kun auto jää käyntiin normaalisti, irrota kaapelit. Muista järjestys: päinvastaisessa järjestyksessä kun mitä ne on laitettu paikoilleen.
11. Käynnistetyllä autolla kannattaa ajaa jonkun aikaa, jotta akku latautuu. Akun kunto kannattaa myös tarkistaa viipymättä.
Comment