Kaikki eivät varmaan tienneet, että le Mans - kestävyyskisojen sarja ei ole nauttinut FIA:n virallisesta maailmanmestaruustittelistä vuoden -85 jälkeen, ja sen takia autotehtaat ja media vierastavat ko. kisoja.
Kesäkuussa kuluvaa vuotta kuitenkin FIA ja le Mans-kisan (ja sitä kautta käytännössä koko lajin siinä muodossa kuin se nyt tunnetaan) alullepanija ACO sopivat kestävyysajojen maailmanmestaruussarjasta vuodelle 2012.
LMP1:een mukaan on alustavasti ilmoittautunut tietenkin ennakkosuosikkeina Audi ja Peugeot, nyt loppuvuodesta ALMS kisoihin ilmestynyt Aston Martin.
Viime viikolla Toyota ilmoittautui mukaan sarjaan vielä kehitteillä olevalla Hybridi - LMP1:llä.
LMP2:ssa Mazda, Nissan ja Porsche ovat ajaneet tehtaan tiiminä jo jonkin aikaa.
GT:ssä Ferrari, Chevy, Jaguar ja BMW ovat olleet mukana tehtaan tiimeinä jo vuosia. Nyt ALMS päätöskisaan mukaan ilmoittautui myös Lotus Evoralla.
Nämä ovat uskomattomia kisoja seurata. Ei ole tavatonta, että 10 tunnin ajon jälkeen viimeisellä kierroksella johtopaikka vaihtuu ajamalla.
Le Mansissa oli tänä vuonna paikan päällä yli 250 000 katsojaa, petit le Mansissa toissa vkonloppuna 135 000 katsojaa, joten maailmalla kyseessä on jo nyt iso laji.
Odotettavissa on kuitenkin, että sarjasta kasvaa vielä F1:n tasoinen juttu, kunhan muutama tehdastiimi tulee mukaan ja FIA:n delegaatti saa TV-näkyvyyden sarjan vaatimalle tasolle.
Tossa muutama kuva tämän vuoden Petit le Mansista Road Atlantalta:
http://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/petit+2011/
Itse kisassa Audi keskeytti molemmilla autoilla, toinen ajoi ulos, toinen keskeytti tekniseen vikaan. Peugeot voitti.
Kesäkuussa kuluvaa vuotta kuitenkin FIA ja le Mans-kisan (ja sitä kautta käytännössä koko lajin siinä muodossa kuin se nyt tunnetaan) alullepanija ACO sopivat kestävyysajojen maailmanmestaruussarjasta vuodelle 2012.
LMP1:een mukaan on alustavasti ilmoittautunut tietenkin ennakkosuosikkeina Audi ja Peugeot, nyt loppuvuodesta ALMS kisoihin ilmestynyt Aston Martin.
Viime viikolla Toyota ilmoittautui mukaan sarjaan vielä kehitteillä olevalla Hybridi - LMP1:llä.
LMP2:ssa Mazda, Nissan ja Porsche ovat ajaneet tehtaan tiiminä jo jonkin aikaa.
GT:ssä Ferrari, Chevy, Jaguar ja BMW ovat olleet mukana tehtaan tiimeinä jo vuosia. Nyt ALMS päätöskisaan mukaan ilmoittautui myös Lotus Evoralla.
Nämä ovat uskomattomia kisoja seurata. Ei ole tavatonta, että 10 tunnin ajon jälkeen viimeisellä kierroksella johtopaikka vaihtuu ajamalla.
Le Mansissa oli tänä vuonna paikan päällä yli 250 000 katsojaa, petit le Mansissa toissa vkonloppuna 135 000 katsojaa, joten maailmalla kyseessä on jo nyt iso laji.
Odotettavissa on kuitenkin, että sarjasta kasvaa vielä F1:n tasoinen juttu, kunhan muutama tehdastiimi tulee mukaan ja FIA:n delegaatti saa TV-näkyvyyden sarjan vaatimalle tasolle.
Tossa muutama kuva tämän vuoden Petit le Mansista Road Atlantalta:
http://ylipaine.kuvat.fi/kuvat/petit+2011/
Itse kisassa Audi keskeytti molemmilla autoilla, toinen ajoi ulos, toinen keskeytti tekniseen vikaan. Peugeot voitti.
Comment