Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
"Raippavero" isomoottorisille autoille...
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
-
Kiivetäänköhän taas perse edellä puuhun ja hoidetaan homma ihan väärässä järjestyksessä. Se on kumma ettei tässä maassa koskaan osata perehtyä siihen MIKSI jotain tapahtuu. Ensimmäisenä vaan nostetaan hintaa tai korotetaan maksua, ei siellä kenellekään tule mieleen että hei minkähän takia näitä autoja tuodaan sieltä saksasta. Mutta onhan se kyllä paha, kyllä maailma pelastuisi jos kaikki ajasivat sillä 1.2 litrasella.
Mahtaako olla progressiivinen verotus, sääli niitä jotka ovat tuoneet jonkun 6 litrasen lava-auton.
Comment
-
Niinpä, missähän tuo raja noilla oikein menee? Eikö tuota verotusta juuri hetki sitten rukattu juurikin päästöjen mukaan!? Ja tietysti niin vaikka ei aja pätkääkään, maksetaan silti tonnikaupalla veroa vaikka auto ei saastuta yhtään. Kylläpä alkoi taas veri kiehumaan.
Comment
-
Korotuksen järkevyyteen tai sen syihin sen suuremmin kantaa ottamatta itseäni lähinnä naurattaa, että näin asiantuntematon lausunto päästetään julkisuuteen.
Moottorin tilavuusko niitä saasteita tuottaa? Onko hyötysuhteeltaan korkea 2,0 -litrainen varmasti saastuttavampi kuin huonolla hyötysuhteella toimiva 1,9 -litrainen?
Itsehän Trafi on määritellyt hiilidioksit nykyisen veron perusteeksi. Jos rinnalle otetaan joku muu peruste, niin mielestäni tunnustetaan aiemmat toimet virheeksi.
Comment
-
Täytynee alkaa etsimään kattien poiston lisäksi muita mahdollisia saastutuskeinoja, että voi päästellä ns. koko rahan edestä. Alkaa siinä määrin ottamaan päähän tuo todellisuudesta etääntyneiden ituhippien ekoruikutus, ettei juurikaan kiinnosta enää mikään kierrätykseen tai ympäristöystävällisyyteen liittyvä.
Comment
-
Juuri kun tuli vaihdettua 3.0L bemari 2.2L dieseliin, luulin tekeväni jonkinsortin ympäristöteon. Selkään tuli silläkin näköjään. Valtio pettää aina, se tarttis muistaa. Taas kun kreikalle tuupataan lisää rahaa, alkaa autoilukin maksaa jälleen enemmän. Mistään muualta sitä rahulia ei taida saada enää kinuttua samalla tehokkuudella. Mä alan kohta kostoksi polttamaan jäteöljyjä pihamaalla tynyrissä :P
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jarno Näytä viestimyyn noi kulkineet helevettiin ja ostan briuksen.
Comment
-
Kannattaa lukea tuo Trafin oma tiedote aiheesta eikä vain tarkoitushakuisen provosoivasti (ampparimaisesti) otsikoitu Talouselämän juttu. Tiedotteesta voi etsiä sanaa "raippavero" jos muuta ei keksi.
Käytettynä maahantuodut autot riski ympäristötavoitteille
Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen rekisteröinnit lisääntyivät Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin rekisterien mukaan selvästi viime vuonna ja tahti on ollut lähes sama tammi-huhtikuun aikana. Vuonna 2010 niitä rekisteröitiin 30 141 ja tämän vuoden ensimmäisen neljän kuukauden aikana määrä oli 8 289.
Käytettyjen autojen tuonti uhkaa liikenteen CO2-päästöjen vähentämistavoitetta. Päästötavoitteen saavuttamisen kannalta tärkeimmät keinot ovat ympäristöperusteinen vero-ohjaus ja autokannan uudistuminen. Autokannan uudistumisen kannalta vero-ohjauksen mahdollinen tehostaminen pitäisi kohdistaa vuotuiseen ajoneuvoveroon.
Viime vuonna käytettynä maahantuotuja henkilöautoja rekisteröitiin lähes yhtä paljon kuin huippuvuonna 2004.
Isot moottorit jylläävät
Käytettynä maahantuodut autot ovat olleet perinteisesti moottoritilavuudeltaan keskimääräisesti suurempia kuin Suomessa ensirekisteröidyt henkilöautot. Moottoritilavuudeltaan yli 2 000 cm3 oli viime vuonna 57,8 % käytettynä tuoduista. Isojen moottorien osuus on hitaasti laskenut muutaman viime vuoden aikana, kun samalla 1 600-2 000 cm3 moottoritilavuuksien määrä vastaavasti lisääntynyt. Tilanne ei tämä vuoden alkukuukausina ole juurikaan muuttunut.
Viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista 48,4 %:lla moottoritilavuus oli 1301-1600 cm3. Moottoritilavuudeltaan yli 2000 cm3 oli puolestaan 12,2 %.
Käyttöönottovuosi useimmiten 2006
Vuonna 2010 käytettynä tuoduista henkilöautoista yli puolet on otettu käyttöön vuonna 2004 tai myöhemmin. Selkeästi eniten rekisteröitiin vuonna 2006 ja 2007 käyttöön otettuja henkilöautoja. 90-luvun autoja rekisteröidyistä oli vajaa viidennes.
Tämän vuoden alkukolmanneksena rekisteröityjen henkilöautojen kohdalla tilanne on hyvin samantapainen kuin koko viime vuonna. Jos verrataan molempien vuosien alkua, niin viime vuoden tammi-huhtikuussa rekisteröidyistä käytettynä tuoduista henkilöautoista 36,4 % oli otettu käyttöön vuosina 2006-2010, kun tänä vuonna vastaavasti 2007-2011 käyttöönotettuja on ollut 29,9 %. Jos verrataan seuraavia viiden vuoden ajanjaksoja, niin viime vuoden alussa rekisteröidyistä oli 35,5 % otettu käyttöön vuosina 2001-2005, kun taas tänä vuonna 2002-2006 käyttöönotettuja on ollut 37,8 %.
Dieseleiden osuus laskenut viime vuodesta
Dieselkäyttöisten osuus käytettynä maahantuoduista henkilöautoista oli viime vuonna 58,6 %. Alkuvuoden aikana niiden osuus on hivenen laskenut ja oli 56,9 %, mikä on kuitenkin enemmän kuin vuonna 2009.
Saksa edelleen suosituin tuontimaa
Aikaisempien vuosien tapaan suosituimpana käytettyjen henkilöautojen tuontimaana on pysynyt Saksa. Viime vuonna henkilöautoista 58,8 % tuotiin Saksasta ja nyt tammi-huhtikuun aikana määrä on ollut 61,7 %. Suosituimmat maat Saksan lisäksi ovat Ruotsi ja Viro.
Ylivoimaisesti suosituimpana merkkinä on pysynyt Mercedes-Benz. Seuraavina listalla ovat BMW, Volkswagen, Audi ja Volvo.
Liitteet
Käytettynä maahantuodut ajoneuvot 2009 ja 2010 sekä tammi-huhtikuu 2010 ja 2011
Käytettynä maahantuodut henkilöautot suosituimmat tuontimaat ja moottoritilavuus
Lisätietoja
osastonjohtaja Janne Huhtamäki, 020 618 5599, janne.huhtamaki(at)trafi.fi
20.05.2011
Linkki tiedotteeseen
Comment
-
Juu kannattaa muistaa ketä vaikuttaa Trafissa. Trafin hallituksen jäsenistä 90% ovat autokaupan edusmiehiä. Automaahantuojien ja suomalaisen autokaupan edustajia. Aika omituisia muuten nämä Trafin tiedotteet. Miten voi otsikoida 30.000 tuontiauton vaikuttavan päästötavoitteiden saavuttamiseen jos autokanta on mitä on (vanhaa ja isopäästöistä) suomessa. Pitääkö autot ostaa Laakkoselta että se tekee niistä päästötavoitteiden kannalta hyviltä. Samaan syssyyn Trafi voisi kirjoittaa että ei kannata ostaa käytettyjä autoja olleenkaan mistään koska ostaminen vaarantaa päästötavotteiden saavuttamisen. Vain uusissa autoissa jotka ostettu merkkiliikkeestä on virallisesti hyväksytyt ja suositellut päästöt.
Olihan muuten tiedossa että EU tasolla on menossa hanke/lakialoite jossa 31.12.2005 pyritään yhtenäistämään päästöperusteiset käyttömaksut eri EU maissa. Samalla pyritään yhtenäistämään eri EU maiden autojen hankintaverot (varmaan päästöpohjaisuuskomponentti ml. tjkin...). Tätä on yritetty EU tasolla pari vuotta sitten mutta ei mennyt läpi kun silloin vaadittiin kaikkien EU maiden hyväksyntä aiheelle. Nyt (viime kesästä saakka) EU:ssa päätökset ei vaadi enää kaikkien maiden hyväksyntää vaan päätökset tehdään määräenemistöllä...Viimeksi muokannut Monster; 22.5.2011, 18:14.
Comment
-
Yritin etsiä Trafin hallituksen koostumusta mutten löytänyt. Ketkä siellä hallituksessa on? Tilinpäätöksessäkin on vain Wihlmanin nimi.
Trafi on virasto joka tekee sitä, mitä poliitikot ja Liikenne- ja viestintäministeriö määräävät.
Comment
-
Lasketaanpas montako näistä neuvottelukunnan jäsenistä on kytköksissä autoalaan:
Puheenjohtaja:- Jukka Havia, Tikkurila Oyj (henkilökohtainen varajäsen: Johan Grön, Kemira Oyj)
Varapuheenjohtaja:- Minna Kivimäki, LVM (Silja Ruokola, LVM)
Jäsenet- Tiina Haapasalo, EK (Raimo Mansukoski, EK)
- Pentti Mäkinen, Suomen Keskuskauppakamari (Jorma Nyrhilä, Helsingin seudun kauppakamari)
- Asko Peltola, Etelä-Pohjanmaan liitto (Jaakko Mikkola, Itä-Uudenmaan liitto)
- Maria-Kaisa Aula, Liikenneturva (Matti Järvinen, Liikenneturva)
- Esko Ruokonen, Poliisihallitus (Timo Ajaste, Poliisihallitus)
- Yrjö Benson, VM (Helena Tarkka, VM)
- Anja Peltonen, Kuluttajavirasto (Päivi Hentunen, Kuluttajavirasto)
- Olli-Pekka Hilmola, Lappeenrannan teknillinen yliopisto (Lauri Ojala, Turun kauppakorkeakoulu)
- Reijo Paajanen, Tivit Oy (Matti Lankinen, Indagon Oy)
- Ulla Niku-Koskinen, Liikennevakuutuskeskus (Pekka Sulander, Liikennevakuutuskeskus)
- Karoliina Auvinen, WWF Suomi (Bernt Nordman, Natur och Miljö rf)
Ei tuosta porukasta nyt ihan 90 prosenttia saada palkkaansa autokauppa-alalta tai olla muutenkaan sen edusmiehiä.
Comment
-
Ok, mulla vanhaa tietoa Trafin neuvottelukunnan koostumuksesta. 2 vuotta sitten AKE:n neuvottelukunnassa/hallituksessa oli 7-8 jäsentä joista 6 oli autoalalta tai läheltä autoalaa... Olisko AKE:n sulautuminen Trafiin jossa muitakin "liikenteen aloja" vaikuttanut siihen että autoalan edustus on pienentynyt.
Jos Trafi on oikeasti huolissaan siitä niin miksi se ei itse lobbaa tai valmistele todella pienihiilaripäästöisille autoille autoveroa nollaan? Tanskassa jossa korkea auton hankintavero vedettiin viime vuonna sähköautojen hankintavero 0%:iin.Viimeksi muokannut Monster; 22.5.2011, 19:08.
Comment
-
noh, pitäähän sähköautosta maksaa suomessa diiselveroa, jos sitä haluaa töspelistä ladata, joten siitä voinet vetää ministeriön tahtotilasta. Trafi tekee mitä kästetään, sitä on veroista ja osista maksuista turha syyttää. Aikanaan oli teknarissa hyvä artikkeli missä koko tää veropelleilly on käytännössä yhden miehen kateutta. Herra K.....nen on syyppää aika moneen. En kehtaa nimee enään julkisesti sanoa kun se on niin pahasta, mutta joku vois kaivaa sen artikelin tähän jatkoksi.
Comment
-
Tuularin toimitus onkin soittanut Trafiin Huhtamäelle ja saanut irti seuraavaa:
"Soitin Trafin ajoneuvoverotuksen johtaja Janne Huhtamäelle. Halusin kuulla, mitä tiedotteella tavoitellaan.
Mitä ilmeisimmin ainakin seuraavat seikat ovat vaikuttaneet tiedotteen julkaisemiseen:
Trafin tiedote on kannanotto, joka ajoittuu hallitusneuvottelujen käynnistymiseen. Valtiontalouden tilanteen korjaamisessa saattaa autoverotus olla kohde, jota haluttaisiin arvioida uudelleen. Vaarana on, että autoverotusta nostetaan. Se leikkaisi uusien autojen myyntiä. Samalla kuitenkin suurella moottorilla varustetut muutaman vuoden ikäiset käytetyt, joissa on suuri moottori, muuttuvat entistäkin kiinnostavammiksi tuontikohteiksi. Se taas on ympäristötavoitteiden vastainen kehityskulku.
Trafin toive on, että ajoneuvokantaa saataisiin nuorennettua. Asiaa on helppo perustella ympäristönäkökohdilla ja Suomen sitoumuksilla. Auton hankinnan veroa ei siksi pitäisi nostaa. Sen sijaan kuluttajien ohjailu pitäisi tehdä vuotuisen käyttömaksun avulla (ajoneuvoveron perusveroa muuttamalla). Verottamalla raskaammin sellaisia autoja, joiden CO2-päästöt ovat suuret, ohjattaisiin tuonti kohdistumaan ympäristön kannalta toivottavampiin autoihin.
Trafissa tunnistetaan, että pakettiautot ja matkailuautot ovat henkilöautoista eroavia. Näiden autojen ajoneuvoveroa on tarkasteltava erityistapauksina.
Trafin kannanotto on muistutus hallitusohjelmaa laativille siitä, että auton hankinnan ja käytön verotus ei ole yksinkertainen asia, kun pyritään tasapainottamaan valtiontaloutta. En tiedustellut Janne Huhtamäeltä, millä tavalla Trafi suhtautuu polttoaineiden verotukseen."
Koko juttu ->
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/t...-saavuttamista
Comment
-
No niin, tämäkin todellisuudessa menee niin että isoja co2 päästöjä aletaan rankaisemaan eikä suoraan isoja moottoritilavuuksia. Eli viedään pidemmälle tämä tänä vuonna tullut vuosittaisen käyttömaksun korotus. Olkoonkin että nämä pre-2001 ikäiset autot joista ei co2-tietoja ole, ovat aika marginaaliasemassa kun puhutaan autokannan iästä. Tekeepä vain sen että näillä vanhemmilla harrasteautoilla saanee ajaa edelleen halvemmalla kuin 2002+ ikäisillä isolohkoilla.
Eihän iso moottori itsessään välttämättä saastuta enempää kuin pieni, kai siinäkin jotain merkitystä on että mihin koriin se on pultattu jolloin tuon rankun pitää olla co2-päästön, ei moottorin tilavuuden mukaan. Tätä tietoa kun ei edelleenkään ole saatavana kuin pääosin 2001 ja uudemmista autoista. Olisi mielenkiintoista tutkia miten suuri osuus vaikka 2000-2005 vuotisista tax-free tuoduista on juuri 2000- tai 2001-vuotisia joissa on helposti tuhansien eurojen erot veroissa ja satasia käyttömaksuissa.
Comment
Comment