Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kallis on hiukkassuodatin
Collapse
X
-
Enivei, on joka tapauksessa DPF:llä hintaa, jos kerran tuollainen pönttö on 10% auton ovh:stä. Ilolla odottelen omia kokoemuksia, eikös tuossa 2.7:ssa ole kaksi DPF:ää?
Tosin noilla hinnoilla kannattaa auto jo ajaa Saksaan pöntön vaihtoa varten ja samalla tuoda vuoden kaljat paluumatkalla...
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viestiEnivei, on joka tapauksessa DPF:llä hintaa, jos kerran tuollainen pönttö on 10% auton ovh:stä. Ilolla odottelen omia kokoemuksia, eikös tuossa 2.7:ssa ole kaksi DPF:ää?
Tosin noilla hinnoilla kannattaa auto jo ajaa Saksaan pöntön vaihtoa varten ja samalla tuoda vuoden kaljat paluumatkalla...
Comment
-
Helpotusta niin autolle kuin kuskillekkin
Raskaammissa, esimerkiksi Mercedes Benzin ja Mazdan maastoautoissa jälkipuhdistusta tehostetaan urealla, jota syötetään hiukkassuodattimeen. Näissä autoissa on kuorma-autoista tuttu ureasäiliö, joka täytetään huollon yhteydessä.
elikkä ei muuta kuin puhdistus päälle ja sen jälkeen vaan kusemaan DPF:n.
Comment
-
DPF ei vähennä moottorin hiilidioksidipäästöjä. DPF ei ole katti vaan suodatin, eli se kerää itseensä pakokaasussa olevaa kiintoainesta.
Ureaa ei ruiskuteta DPF:ään vaan SCR-katalysaattoriin.
Tyypillisesti on kaksi tapaa täyttää voimassa olevat dieselin hiukkas- ja NOx-päästövaatimukset: Joko DOC + SCR tai EGR + DPF. Molemmissa on puolensa, mutta kunhan tästä vielä hiukan päästöruuvia kiristetään niin pahimmassa tapauksessa kaikki nuo järjestelmät pitää tunkea samaan autoon ja CO2 päästöt sen kun nousee...
Comment
-
Niin, urea systeemi vasta lottovoitto on nurkka-ajossa talvisaikaan. Urea pysyy jäätyneenä säiliössään, kun ei kerkee ajossa sulamaan. Moottori menee sitten vikatilaan, kun puhdistusjärjestelmä ei ole toiminut riittävään aikaväliin.
Jos nyt vaan jätettäisiin se polttoöljyn polttaminen kevyissä ajoneuvoissa, imho..
Comment
-
Mitenkäs katsastus noilla DPF-autoilla. Näkyykö DPF:n toiminta esim. pakokaasumittauksessa?
Comment
-
Vieras
Onneksi VAG-konsernin tuotteissa on keksitty laittaa lämmitys urealle, joten ei jäädy.
Tietty jos siihen lämmitykseen tulee vika... mutta se on sitten toinen juttu kokonaan.
DPF;n pois otto ei näy katsastuksen testeissä, etenkin jos softa on muutettu oikein.
Comment
-
Jos halutaan tarkistaa, niin DPF:n toimivuus on helppo tarkistaa katsastuksessa. Tosiaan toimivalla DPF:llä sieltä pakoputken päästä ei tule yhtään mitään mustaa, ilman sitä sieltä tulee aina väkisinkin vähän.
Urean lämmityksestä, kaikissa autoissa/ajoneuvoissa se säiliö pitää olla lämmitetty näillä leveysasteilla. Yleensä se lämmitys vain toimii moottorin käydessä, kieltämättä ei hajuakaan miten se on VAG:n tuotteissa.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Veskuh Näytä viestiMiksi ei näy? Varmasti läpi menee ilmankin, mutta jos savutuksen osalta verrataan samanlaisia autoja joissa toisessa on DPF paikallaan ja toisessa ei niin eikö muka näy eroa?
Tähänkin tulee varmasti muutos tulevaisuudessa, eikä niin kaukana ole sekään.
Comment
-
Katsastukseen on nähtävästi tulossa uudet pakokasuanalysaattorit, koska dpf:n toimintaa ei voida 100% varmistaa nykyisillä välineillä. Tulevaisuuden välineet mittaavat ihan aidosti partikkelipitoisuuksia esim NO ja NO2, kun taas nykyisellään NOx päästöt todennetaan mittaamalla pakokaasun valonläpäisyä.
Ja tosiaan, DPF auton K-arvo pitää olla 0, jos arvo on 0,1, järjestelmässä on vikaa -> mahdollistaa hylkäyksen. K-arvot on määritetty EURO-normeissa melko korkeiksi (1,5-3), mutta se ei tarkoita, että DPF:llä varustetusta autosta saisi tulla ulos kyseistä savun määrää.
Omaan autoon suodattimen vaihto tuli kustantamaan 1330e.
Comment
-
Vieras
-
Hylkäys on periaateessa mahdollista, koska auton päästöjenpuhdistusjärjestelmä ei ole toimintakunnossa. Ongelma tosiaan on vain kiistaton näyttö että se ei toimi, sen takia tarvitaan vähän tarkempia testereitä. Nykyisilläkin aika varmasti saa poimittua pois semmoiset mistä on otettu DPF pois.
Työkonepuolella tuli pari vuotta sitten asennettua 40ke arvoinen DPF järjestelmä erittäin paljon savuttavaan moottoriin. 4000käyttötunnin ja vajaan parin vuoden jälkeen rosteri kiilsi pakoputken sisällä, ei nokihiukkastakaan ollut tullut ulos. Pakokaasuthan haisevat "omituiselle" noissa DPF:llä varustetuissa moottoreissa, koska dieselille ominainen noenkäry puuttuu kokonaan.
Comment
-
Vieras
Periaatteessa se on mahdollista, mutta silloin pelkän K-arvon perusteella ei tuomiota mielestäni voi tehdä, johtuen annetusta maksimiarvosta.
No kunhan rukkaavat vähän pykäliä taas, niin loppuu tuokin "ilo".
Comment
-
Arvot katsastuksessa ilman nokipönttöä
Lueskelin tätä ketjua ja oli ihan pakko kirjoittaa. Mulla otettiin syksyllä DPF pois käytöstä ja samalla vähän nostettiin tehoja sekä vääntöjä. Tänään oli sitten aika mennä katsastukseen ja vähän olevinaan jännitti kuinka käy vaikka homman tehnyt kaveri vakuutteli että mitään ongelmia ei ole.
No mittauksen tuloksena oli 0,14 (raja 3,0) eli ei ole mitään hätää tuon homman suhteen.
Niin ja siitä savusta sen verran että ei kyllä savua tule mun auton putkesta vaikka 270hv / 530Nm koneesta puhaltaa ulos. Haju on vähän eri ja tietyllä kierrosalueella kuuluu jännä ääni putkesta.
Testerissä ei näy tätä konttorilla koska muutos on tehty moottorin ohjaukseen ja sinne eivät pääse niin syvälle. Ei varmaan edes kiinnosta. Dieselin osalta eivät edes lue vikakoodeja koska ei ole pakko.
Niin moottori on 3,0TDI.
Comment
-
"Rautakankea"
Pönttö tois paikaltaan, läpimenon avarrus, pönttö takaisin paikallee, pois moottorin ohjausesta.
Ulospäin ei huomaa mitään muutosta. Kaikki on niin kuin ennenkin (putket, anturit yms.). Ja päästöt siis todella hallinnassa.
Comment
-
Kyllä sen saa softalla niin ettei katsastuksessa näe ihmeitä savuja, mutta näkyy kuitenkin, kuten edellämainitussa tapauksessa 0,1 kertoo heti, ettei dpf ei ole toiminnassa.
No odotellaan noita uusia katsastusvermeitä niin sitten ei mene enää läpi mitenkään (eli kannattaa pitää vanha dpf tallessa).
Miten tuo ihan savuttomasti kulkee, kun nämä dpf vehkeetkin tunkevat maailmalle valkoista savua kun kunnolla polkee... sopivasti kun sattuu auto taakse niin ajovaloihin kun katsoo, niin kyllä siellä jonkinmoinen pilvi pitäisi olla. Voimasavu ei oikein kuulu enää nykyajan autoihin :)
Testerissä ei näy tätä konttorilla koska muutos on tehty moottorin ohjaukseen ja sinne eivät pääse niin syvälle.
ps. anteeksi negatiivisuuteniViimeksi muokannut jjj84; 26.2.2011, 09:03.
Comment
-
Jos DPF:n nyt lähtisi poistamaan 2005 käyttöönotetusta autosta, niin onko tuohon "laillista" tapaa lähteä asiaa hoitamaan? Poistaminen/ohjelmointi ja muutoskatsastus? Lakihan sanoo, että vasta vuodesta 2007 alkaen käyttöönotetuista autoista kyseinen pönttö on löydyttävä. Vai onko tähänkin jotain byrokratiaa keksitty estämään lailliset menetelmät?
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja Monster Näytä viestiMulle katsastusmies kertoi että "mahdollinen" DPF on tuossa B7:ssa muovien alla niin ei sitä voi todeta onko se hitsattu pois paikaltaa katin toisesta päästä vai ei :=) Otat ekomiehenä DPF:n vaan pois, tippuu kulutukset sen 0,5-1,0l/100km.
Comment
-
Alle 800€ pöntön suolistus+ohjelmasta poisto+Karalan softa-->itse ei ainakaan tarvinut miettiä hetkeäkään...:) Eikös tuo ole "laillinen" muutos kun otteessa ei mitään mainintaa hiukkassuodattimesta ja päästötkin alittuvat kirkkaasti katsastuksessa...?Ekotekohan tuo periaatteessa on ku CO päästöt tippuvat kulutuksen pienentymisen vuoksi...;)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkonen Näytä viestiAlle 800€ pöntön suolistus+ohjelmasta poisto+Karalan softa-->itse ei ainakaan tarvinut miettiä hetkeäkään...:) Eikös tuo ole "laillinen" muutos kun otteessa ei mitään mainintaa hiukkassuodattimesta ja päästötkin alittuvat kirkkaasti katsastuksessa...?Ekotekohan tuo periaatteessa on ku CO päästöt tippuvat kulutuksen pienentymisen vuoksi...;)
Comment
Comment