Vaikea käsittää suomalaista keski-ikäistä autoharrastajaa, jolle Alastaro on uusi ja tuntematon rata. Autosta pointsit, toimi ja oli nopeampi kuin vakio NSX.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Virittäjät TV-sarja
Collapse
X
-
-
Tuota EVO:n verrokkiaikaa itsekkin ihmettelin? Mutta toisaalta Salo sanoi EVO:n pätkimisestä, että ei vaikuta ajoon jos oikein muistan. Joka tapauksessa, olisin uskonut NSX:n ajan olevan lähempänä Lotusta.
NSX:ssa on kuitenkin vakioiskarit. Vaikuttaako miten sitten itse aikaan, niin sitä en tiedä. Rata-ajoa harrastaneet kertokoon.
Maatsia lainaten: Korostan että autossa on vakioiskarit mitkä ovat kadulla todella miellyttävät mutta ratakuvaa katsoessa auto keinahtelee voimakkaasti mutta paino siirtyilee samalla mallikkaasti. Nuo iskarit kelpaa minulle ja eipä Mikakaan niistä mitään kerrottavaa keksinyt.
Comment
-
-
Kuivalta se rata näytti televisiosta. Auto kyllä eli aika paljon, mutta veikkaisin itse kanssa renkaita syypääksi, jos kierrosaika ei ollut ihan kärkipäässä.
Comment
-
Tämän mukaan olisi "ratapäivä renkaat" tulossa mukaan itse ohjelmaan ja kun tuota kuvaakin katsoo, niin mielestäni tollanen semi slicksi näyttäis alla olevan. Ja myös täältä luettuna voi päätellä, että R888:t on alla. Jos tuota FB linkkiä ei auki saa, niin siellä lukee seuraavaa: 2012 keväällä uudet US-PARTS /brembo jarrut, R888 ja Enkein kisavanteet . Testi motopark 2,5! kierrosta ja pientä merkkiä kannetiivisteen vuodosta .>virittäjät kuvaukset, tiputetaan tehotn525 hp. Ongelma vain radalla vaikka koneen lämmöt ei nouse piiruakaan.
Comment
-
-
Vaikka se Salo ihan paska onkin, kun ei formuloissa maailmanmestaruutta voittanut, niin siltikin aika hyvää kyytiä päästää. 1 s on kuitenkin aika iso ero, jos miettii asiaa niin, että omistaja ajaa autollaan kilpaa ja Salo kävi vain koeajamassa. Ei siis kritiikkinä Samille, vaan hatunnostona Salolle.
Comment
-
Ja ei nelikko voita sillä yhdellä kierroksella, eri asia jos ajetaan rajalla joku 10 kierrosta putkeen, kun alkaa vajakeissa kadota renkaat alta
Comment
-
Ei se kyllä taida olla ihan niinkään. Kun radalla on tarkoitus mennä kovaa, niin neliveto pääsääntöisesti heikentää kääntyvyyttä. Audeissa tosin autot on muutekin rakennettu niin turvallisen aliohjaavaksi (ehkä R8:ia lukuunottamatta) että puskeminen johtuu myös siitä.
Jos neliveto olisi iloinen asia rata-autoilussa, käytettäisiin sitä paljon enemmän. Tämän hetkisistä ratasarjoista ei tule montaakaan mieleen jossa olisi nelivetokalustoa. Varsinkaan menestyksekkäästi. Sateella toki siitä on hyötyäkin.
Esim Lambo rakentaessaan nopeaa ratapäivä Gallardoa (Balboni) meni ja poisti vetävät etupyörät turhana kapistuksena.
Comment
-
Ei kuivalla radalla, varsinkaan nopealla, nelivetoa tarvita. Rollen todistus on silti vähän väärästä lähtökohdasta. Ei nimittäin kyllä heti tule mieleen ratasarjaa, jossa neliveto olisi sallittu ilman penaltteja.
Nelivetoa pitää myös ajaa vähän eri tavalla, ettei aliohjaaminen pääse hallitsevaksi tilaksi (ainakin torsenaudeja). Salo monen muun takatuuppariin tottuneen rattimiehen tapaan taitaa ladata mutkiin sisään ylilujaa ja sitten peli on menetetty.
Comment
-
Omien kokemusteni ja tutkimustulosteni perusteella sanoisin että suurin syy on alustageometriassa. Se aiheuttaa ns. "passiivista" aliohjausta, eli sitä mikä syntyy siinä vaiheessa kun tullaan mutkaan sisään ja veto ei ole päällä. Tasauspyörästöjen asetukset taas määräävät siinä kohtaa, kun sieltä mutkasta pitäisi poistua, ja läppä käännetään auki. Kumpikin vaikuttaa kumpaankin vähän tilanteesta riippuen, mutta pääsääntöisesti homma menee noin.
Ratasarjoissa on nuo säännöt yleensä rajoittamassa tehokkaasti nelivedon käyttökelpoisuutta. Jos auton minimipaino on verrattaen alhainen, ei nelivedon tuomaa lisäpainoa todennäköisesti pystytä kompensoimaan parantuneella pidolla. Myöskin tasauspyörästöjen säädöt pitäisi olla säännöissä suht vapaat, koska muuten nelivedosta saatava hyöty helposti hukkuu.
Uusikorisessa TT:ssä on olka-akseli siinä mielessä fiksumpi kuin muissa saman peruskonstruktion omaavissa tuotteissa, että alapallonivelen kiinnityspiste sijaitsee alempana. Näinollen mutkassa saadaan jonkin verran järkevämpi cambergain. Mutta koska kyseessä on kuitenkin sarjatuotantoauto, on geometria säädetty silti turvallisen aliohjaavaksi.
Comment
-
-
Mä esittäsin lisäkommenttina, että vaikka kommentointi onkin annettu pilke silmäkulmassa, niin miksi aina pitää olla vaatimaton? Miksi ei saa olla ylpeä siitä, jos on jossakin omasta mielestä onnistunut?
Siksi kun kateelliset suuttuu?
Comment
-
Niinpä, suomalainen mentaliteetti on tullut jo äidinmaidossa. Moniko on saanut lapsena tai aikuisena positiivista palautetta? Suomalainen tekee työnsä niin hyvin kuin pystyy ja repii sen selkärangasta ja silti sitä ajattelee, että mä vain tein hommani että mitäs siinä kehutte.
No joo se pohdiskelusta.
Paras jakso ja voittaja jo löytyi. Mulle tuollainen iloisesti laulava 5-pyttynen on se jokin. Ja tosiaan se toimi, eikä tullut "evoja" kierroksella :)
Comment
-
En itse oikein ymmärtänyt tuota ylimielistä asennetta, vaatimattomuus kaunistaa.
Comment
-
Tuosta autosta olen kyllä kuullut, mutta hitto kun on hieno =) Mulla on ihan selkeästi aivan väärät tavat harrastaa noita romuja. Olisi pitänyt tehdä suoraan tuollainen ns. "oikea" harrasteauto ja jättää nuo kadulla ajettavat ihan rauhaan. Tosin milloinkas tollasellakaan ehtis ajamaan kun nykyisetkin seisoo. Ehkä sitten eläkkeellä...
Ei tuossa kyllä leuhkailun tuntua ollut, mukavaa läpän heittoa suuntaan jos toiseen. Paras jakso selkeästi...
Comment
Comment