E10 tai 10e -bensaa, liekö tuolla nyt niin eroa :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
E10-bensiinin sopivuus
Collapse
X
-
-
Entä jos käännettäisiin päälaelleen vanha päätös ja myynnissä olis seuraavia liemiä:
98 E10 tai 98 E5 , koska voidaan ajaa hyvillä ennakoilla ilman tehohäviöitä
95 E5 , koska 95 on jo sellaisenaan "roskabensaa" moderneille korkeapuristeisille tehomoottorille ja
85-spriille tuntuva hintaetu, että kansa ostaa sellaisia uusia autoja, jotka on tehty viinabensalle, jolloin viinabensan suhteellinen menekki kasvaa kuten on haluttu ja autokauppakin piristyy.
Comment
-
Oma koslani tuntuu käyvän hieman paremmin 98:lla kuin 95:lla ja kulutus on aika selvästi 0.2-0.3litraa vähemmän 98:lla niin en näe omalla kohdallani mitään syytä käyttää uutta "eko"litkua. Kulutusero tasaa ainakin toistaiseksi hinnan ja ei tarvitse miettiä onko 95 haitallisempaa autolle vai ei. Nykyisillä ajokilometreillä en varmaan ihan heti edes 95een vaihtaisi vaikka nostaisivatkin 98:n veroa.
Comment
-
-
Tällainen pisti silmään ihan muuta netissä etsiessäni. Näemmä tehtaan puolesta on ok käyttää E10:ä vähän vanhemmissakin Audeissa.
E10:n sopivuus typ81:een
Comment
-
Laitetaan nyt tänne, vaikka täällä ei sellaista höyrypäisyyttä missään vaiheessa esiintynytkään kuin joillakin hiukan vähemmän moderoiduilla palstoilla.
http://www.taloussanomat.fi/autot/20...034/304?rss=13
Comment
-
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kenda Näytä viesti
Comment
-
Jälkiviisaana voisi sanoa, että jotenkin tuo lopputulema oli itsestään selvää jo heti alkuun.
Voi vain miettiä, millaisia määriä tarvitaan biomateriaa, jotta valtava voluumi pystytään tyydyttämään.
Puhumattakaan tulevaisuuden volyymeista. Tekoon käytetään halpoiten saatavilla olevaa matskua + kai se markkinatalouskin sanoo oman sanansa ja ohjaa toimintaa.
Tosiaan itse raaka-aineen valmistus tällähetkellä tuottaa enempi haittaa kuin bensa hyötyä.
Comment
-
Jep. Pelkästään PK-seudulla ST1:sen Vantaan Etanolix-laitokselle kerättävä leipäjäte, josta siis valmistetaan etanolia, kerätään ihan fyysisesti jäteautoilla ympäri pääkaupunkiseutua.
Palkkakustannukset ja päästöt ovat siis aika merkittävässä osassa, jos puhutaan vaikka jo ihan keräilyn suorittavasta portaasta. Jalostus haukkaa taas oman osansa ja niin tekee myös valmiin tuotteen jakelu.
Olisi mielenkiintoista nähdä paljonko polttoaine & palkkakustannukset kuljetus- ja jalostamoyrityksissä ovat verrattuna etanolista saatavaan tuottoon.
Puhumattakaan nyt niistä ympäristövaikutuksista, joita etanolin markkinoinnissa niin kovasti kehutaan.Viimeksi muokannut wilbert; 21.9.2012, 00:15.
Comment
-
Onkos tullut uusia havaintoja vaihdosta 98->95:n tai toisinpäin. Luulisi tuon bensiininsoveltuvuussivuston olevan varovainen sen suhteen, mihin autoihin "uutta" nestettä voi tankata. Tai jos nyt pidempiaikaisen käytön jälkeen on tullut ongelmia autoon, niin monikohan tuonne on ollut yhteydessä ja syytellyt sivuston lupaamaa soveltuvuutta. Oletteko huomanneet, että noita listoja olisi päivitelty alkuaikojen jälkeen?
Comment
Comment