Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E10-bensiinin sopivuus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hieman OT, mutta olipa mielenkiintoinen dokkari pitkästä aikaa http://areena.yle.fi/video/1300049115642

    Edit: kyseessä oli hehkulamppuhuijaus niminen dokkari, linkki ei toimi enää
    Viimeksi muokannut hekee88; 21.3.2011, 23:05. Perustelu: linkki vanhentunut

    Comment


      jotenkin osuva kuva :) : http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=79672

      Comment


        Näin suomessa: http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.sh...innat-nousevat

        eikö saksas taas tehty toisinpäin, eli laskettiin ton pontikan hintaa, että siitä saatiin edes vähä houkuttelevampi?

        Comment


        • Keskusliiton toimitusjohtaja Vänskä syyttää E10:n romahduksesta mediaa.
          Sillä ei ole varmaan mitään tekemistä asian kanssa, että E10 tuotiin markkinoille kovimpien pakkasten aikaan. Jos siirtyminen olisi tehty kesällä, niin tuskin olisi samanlaista haloota noussut. Ja tuo, että autoilijat ovat käyttäneet E10:ä, mutta siirtyneet vasta myöhemmin 98:iin, viittaa mielestäni siihen, että autoilijat ovat aidosti kokeneet, että auto ei toimi E10:llä niin kuin pitäisi.

          Comment


            Ja kenelle tuli yllätyksenä että muiden polttoaineiden hintaa nostetaan eikä edes harkita sitä toista vaihtoehtoa eli veronkevennystä siihen "vähemmän saastuttavaan".

            Jos itellä olis auto johon vois tankata E10 bensaa niin silti todennäköisesti ajaisin 98E:llä. Jos kulutuksen kasvu syö halvemman litrahinnan eron niin en näe järkeä käyttää moottoria 2-3% huonommalla hyötysuhteella. Varmaan joku muukin huomannut omalla tavallaan saman asian ja siksi tankkaa tuota perinteistä bensaa, ei se moottorivauriolla pelottelu nyt ainoa syy ole.

            Comment


            • Nyt jumalauta niitä autoja ja rekkoja poikkipäin tielle! Aivan uskomatonta touhua, saatana!

              Comment


                Mitäs jos pojjaat tossa kohta vaikka äänestettäis? Siel on varmaan joku joka näistä ees vähä ymmärtää tarjolla?

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                  Miksi ylipäänsä tämä hössötys pitää aina lähteä liikenteestä, kun paljon merkittävämpää olisi lähteä liikkeelle ihan kiinteistöjen öljynkäytöstä (lämmitys, teollisuus). Paljon stabiilimmat ja robustimmat systeemit sekä ennen kaikkea vakaat käyttöolosuhteet.

                  Jossain öljypolttimessa palaa ihan ongelmitta vaikka mikä ranskisrasva.
                  ...Tai ihan suoraan polttaa niitä raaka-aineina käytettäviä biokomponentteja, jolloin kokonaishyötysuhde olisi merkittävästi parempi.

                  Vastauskin on helppo: Vuosikausien poliittisen väännön, lobbauksen yms. tuloksena on päädytty siihen, että päästöjä pitää vähentää x% kaikkialla. Näissä keskusteluissa ihmiskunnan kokonaishyöty on täysin toissijainen asia. Puhumattakaan hyödystä per käytetty resurssi. Itse olen sitä mieltä että autot voivat kulkea öljyllä (olkoonkin sitten vaikka hybridi tai muuten pienennetty kulutus) niin kauan kun öljyä käytetään suuren mittakaavan sähkö- ja/tai lämpöenergian tuotantoon, laivojen liikuttamiseen, jne.

                  Kokonaishyödyn kannalta tehokkainta olisi syytää nämäkin resurssit varmistamaan että Kiinaan rakennettavat hiilivoimalat toimisivat järkevällä hyötysuhteella...

                  Comment


                    Jos kerta ei tuosta roskasta pitäisi olla mitään haittaa autoille, niin miksi suomessa eivät kans lähde tähän, eihän sen silloin maksa mitää ja kauppa kävis :) : http://www.iltasanomat.fi/autot/Saks...379665315.html

                    Comment


                      "Monelta on unohtunut, että 98-bensiinissä on 8,7 prosenttia etanolia"

                      Onko näin?


                      P.S.

                      Noissa jutun alla olevista linkeistä löytyy mielenkiintoa:
                      "Aiheesta muualla kirjoitettua

                      E10-bensiini aiheutti eron - tyttö jätti poikaystävänsä 02.04.2011 07:30"

                      Ensinnäkin tuo on vasta huomenna kirjoitettu tai sit jossain tyynellämerellä jossa on jo huominen... Toisekseen, moottoriviat ja huonot käynnistymiset on sou last season. Nyt parisuhteen ongelmatkin on pirtubensan syytä :)
                      Viimeksi muokannut hopsis; 1.4.2011, 09:14.

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                        Ja kenelle tuli yllätyksenä että muiden polttoaineiden hintaa nostetaan eikä edes harkita sitä toista vaihtoehtoa eli veronkevennystä siihen "vähemmän saastuttavaan".

                        Jos itellä olis auto johon vois tankata E10 bensaa niin silti todennäköisesti ajaisin 98E:llä. Jos kulutuksen kasvu syö halvemman litrahinnan eron niin en näe järkeä käyttää moottoria 2-3% huonommalla hyötysuhteella. Varmaan joku muukin huomannut omalla tavallaan saman asian ja siksi tankkaa tuota perinteistä bensaa, ei se moottorivauriolla pelottelu nyt ainoa syy ole.
                        Paljonkohan se mahtaa plussassakin tuntua tuo 2-3 %:n hyötysuhteen lasku...

                        Tuossa ST1:n mielipide tähän etanolikeskusteluun

                        Comment


                          Ei sillä tuntumalla tai moottorin teholla ole mitään merkitystä tässä asiassa. Minä haluan että vehkeet pelaa niin kuin ne on tarkoitettu eikä 97% teholla. Paremmin ilmaistuna, tässä tapauksessa polttoainepumppu/-suuttimet/tulpat tekee koko ajan huonomman energiasisällön takia 2-3% ylimääräistä työtä tuottaaksen saman tehon. Oli se teho sitten 50 tai 350hv.

                          Comment


                            Minulle se on sama onko sitä tehoa 100% vai 97% (tokkopa tuosta yli 200tkm ajetusta mopokoneesta alkuperäisiä lukuja irtoaa muutenkaan); kulutuksessa en ole huomannut käytännön eroa, kun koneen pitäisi olla hiukan tuota "sivistyneempi" että osaisi ottaa huomioon oktaaniluvun.

                            Alkuperäinen kirjoittaja dumo
                            Itse olen sitä mieltä että autot voivat kulkea öljyllä (olkoonkin sitten vaikka hybridi tai muuten pienennetty kulutus) niin kauan kun öljyä käytetään suuren mittakaavan sähkö- ja/tai lämpöenergian tuotantoon, laivojen liikuttamiseen, jne.
                            Samat ajatukset. Epäilen edelleenkin, ettei se sokeriruo'osta valmistettu ja dinoöljyn voimalla toiselta puolen maapalloa kuskattu alkoholi paljonkaan paranna Suomen liikenteen hiilitasetta ja torju ilmastonmuutosta... Sikäli tekisi mieli tehdä ympäristöteko ja siirtyä 98:iin :)

                            Comment


                              Samat ajatukset. Epäilen edelleenkin, ettei se sokeriruo'osta valmistettu ja dinoöljyn voimalla toiselta puolen maapalloa kuskattu alkoholi paljonkaan paranna Suomen liikenteen hiilitasetta ja torju ilmastonmuutosta... Sikäli tekisi mieli tehdä ympäristöteko ja siirtyä 98:iin :)
                              Agree that.

                              Tämä suomalaispoliitikojen "eko-etanolibensa" vouhotus on vähän samanlaista kuin eräiden "ympäristötietoisien" meuhkaajien ydinvoimavastustus: "Sähköä tulee töpselistä, niin mihin me sitä ydinvoimaa tarvitsemme?" Tässäkin 95E10 bensiiniasiassa on poliitikkojen helppo katsoa kuinka paljon se Suomen hillijalanjälkeä näennäisesti pienentää ja samalla unohtaa että jossain päin maapalloa hakataan sademetsiä, jotta voidaan tuottaa bioetanolia.

                              Comment


                                Näinpä, ei nähdä metsää kun puut on tiellä :)

                                Mikähän se on kun nykymailmassa ei osata nähdä välillisiä kuluja ollenkaan. Johtuuko se siitä että nykyään on liikaa humanisteja päättävissä elimissä, eikä oikeaa osaamista :)

                                Comment


                                • Jep.. ja mitkäpä ne välilliset kulut on, kun autoja huolletaan vaihdetaan polttoainesuodattimia ja muita osia ja mitkä on olleet niiden osien valmistuksen vaikutus.. ja pidemmälle vietynä huoltomiehiltä menevä aika ja vaiva ja siihen tarvittu (ruoka)energia ja sen valmistus ja... vaikkapa nuosseen kulutuksen aiheuttamat useammat tankkausasemien täyttämiseen menevät kulut ja päästät, no mihinkä sen viivan vetää... :)

                                  Comment


                                  • Tässä kahvikupposen äärellä luin tuosta iltasanomien nettilehdestä, E10 bensan aikaaansaannoksesta;)

                                    Onneks meistä monet tuntuu tuota parempaa 98 käyttävän, niin ei lähe emännät kävelemään.

                                    Jos erotaan, niin erotaan sitten reilusti ihan jostain muista syistä:)))

                                    Comment


                                    • Tossa eilen kun kävin hakemassa työmatkalla kahvin nesteeltä sattu siä oleen nesteen renkkakuski kans kahvilla ja jutteli siinä aseman omistajan kanssa. Satuin sivukorvalla hiukan kuunteleen keskustelua.

                                      Oli ihan mielenkiintosta kun kuski sano että 98 menii tällä hetkellä enemmän kun heidän rekat ehtii ajaan.

                                      Samaan hengenvetoon totes että on ihan perkeleen hienot säännöt tullu heille tän laatujen vaihdoksen jälkeen. Asemilla on yleensä 50 000l bensasäiliöt mutta niihin ei saa enään kerralla tankata kun 15 000l!

                                      En tiedä sitten onko syynä bensiinin korkeampi etanolipitoisuus ja tätä kautta jonkin näkönen räjähdys vaara vai mistä oikein on kyse.

                                      Aika ihme touhua joka tapauksessa kun asemien säililitä ei saa enään tankata täyteen Eikös siitä si tuu päästöjä kun rekat ajaa yötäpäivää pikku tippoja bensaa asemille. Samalla kun asemilta on bensa loppu ajelee jengi ylimääräsiä ajoja asemien välillä hakiessaan bensaa..

                                      Comment


                                      • Tuohon Jannen juttuun lisään vielä sen miten tarkat opastukset tuli, kun vaihtelin noita tarroja bensamittareihin.

                                        Ei saa käyttää edes kuumailmapuhallinta, etanolibensa kuulemma jää raskaampana leijumaan siihen mittarialueelle yms. Räjähdysvaara.

                                        Kaikki muistaa nuo vuodenvaihteen pakkaset. Liimailepa siinä sitten tarroja kylmiltään joo.

                                        Comment


                                        • Vähä huono menekki ilmeisesti, voi kyynel. Ja ku kesä tulee ni tuskinpa kukaa tankkaa pyöriinsä, veneisiinsä ja muihin vastaaviin viinapensaa.

                                          http://www.iltasanomat.fi/autot/KSML...382251887.html

                                          Comment


                                          • Onko kukaan ABZ moottorin omistava ajellut tuolla E10 bensiinillä? Ilmeisesti sen pitäisi sopia kyseiseen pataan.. tuli vaan mieleen kun omassa kasissa lukee bensatankin luukussa että 98oct pitäisi tankata..?

                                            Comment


                                              Kyllä tuossa yksi tuttu kertoi, että on saanut korjailla prätkiä, joissa on ollut E10 ja on seisotettu useampi viikko. Ei kuulema oikeen sovi seisotukseen tuo E10. Tarkemmin en kerennyt kyselemään, että mitä tekee laitteille.

                                              Comment


                                                Kyllä tuossa yksi tuttu kertoi, että on saanut korjailla prätkiä, joissa on ollut E10 ja on seisotettu useampi viikko. Ei kuulema oikeen sovi seisotukseen tuo E10. Tarkemmin en kerennyt kyselemään, että mitä tekee laitteille.
                                                Siis viikoissa tulee jo vaikutuksia korjaustarpeeksi asti? Olisi tosiaan mukava tietää tarkemmin.

                                                Onkohan mikään "uskottava taho" tehnyt tutkimuksia aiheesta E10 ja seisottaminen (ajoneuvon)? Netistä löytyy vain kauhuskenaarioita keskustelupalstoilta, mutta faktatieto on hakusessaan. Sen nyt ymmärtää, että pidempi aika voisi, ainakin teoriassa, jossain määrin aiheuttaa aineiden erottumista tankissa ja sitä kautta käyntihäiriötä, mutta että ihan rikkoisi jotain? Kuinka se polttoainejärjestelmä sitten kestää jatkuvan läpivirtauksen samalla aineella? No, en ole kemisti. Joku jossain varmaan osaa selittää.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja JonsQ Näytä viesti
                                                  Onko kukaan ABZ moottorin omistava ajellut tuolla E10 bensiinillä? Ilmeisesti sen pitäisi sopia kyseiseen pataan.. tuli vaan mieleen kun omassa kasissa lukee bensatankin luukussa että 98oct pitäisi tankata..?
                                                  Kyllä kasi sinänsä viinaa sietää, mutta se oktaanivaatimus on ratkaiseva, eli älä sekoile ysiviitosen kanssa. Nakutuskontrolli estää varsinaiset vahingot, mutta sytytysennakko ei ole optimaalinen, joten teho laskee ja kulutus todennäköisesti nousee.

                                                  Comment


                                                    AHK aapinen kertoo jotta noin 10% tai 30hv menetetään 95-oktaanisella. Hiukan matalammat puristukset kai ABZ koneessa mutta suunta on sama.

                                                    Comment


                                                    • Vähä huono menekki ilmeisesti, voi kyynel. Ja ku kesä tulee ni tuskinpa kukaa tankkaa pyöriinsä, veneisiinsä ja muihin vastaaviin viinapensaa.

                                                      http://www.iltasanomat.fi/autot/KSML...382251887.html
                                                      Tämän päiväisessä paikallisaviisissa oli juttu, että täällä Salossa on E10:n myynti on alle puolet kaikesta myydystä bensiinistä ja kaikilla meriasemilla on/tulee olemaan tarjolla vain 98 E5:sta.. Mikäköhän oli suhde vanhan 95:sen ja 98:sin suhteen.. Varmaan aikalailla enemmän myytiin 95:sta kuin 98:ia..?

                                                      Comment


                                                        Ja tämän tilanteen korjaa uusi hallitus taas kepillä eli nostamalla 98E hintaa jotta saadaan E10 keinotekoisesti rakennettua halvemmaksi. Ei varmasti käy edes mielessä että verotuksen keinoin annettaisiin 98E olla ja laskettaisiin muutama sentti sen E10 hintaa saman vaikutuksen saamiseksi.

                                                        Erikseen pienmoottorit ja ne autot joihin viina ei käy, perusautoilijoistakin valtaosa 98:n siirtyneistä tankkaa perinteistä laatua koska taloudellista hyötyä uudesta ei tule penniäkään vaikka kovasti piti.

                                                        Comment


                                                        • Ylläri.

                                                          http://www.iltasanomat.fi/autot/HS%2...383125877.html

                                                          Comment


                                                          • Oiskoha E10 syyllinen, perkele.

                                                            http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/K...385098113.html

                                                            Comment


                                                              Lienee helppo tapa karkoittaa asiakkaita, ehkä vain yhdeltä asemalta, todennäköisemmin toisen ketjun asiakkaiksi. Pistää miettimään että sama kai se on kenelle sen bensan myy.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X