Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Raahen ammattiopisto, Auto- ja kuljetustekniikan osaston hinnasto 2010
Tehdyn työn laatu voi kyllä heittää.. Halvalla kun ei tuppaa saamaan hyvää. :) Kannattaa pyytää melkeen kolmosluokkalaiset töihin niin ei niin herkkään pääse vahinkoja tapahtumaan.
Hyvänä esimerkkinä Volvo, johon muistaakseni piti tehdä kytkinremontti.. Olivat sitten nosturilla hinanneet autoa ylöspäin konepelti pystyssä = volvosta pelti ruttuun.. Jos nyt vain oikein muistan.
kyllä se ammattitaito on vielä vähän hukassa ehkä, ja voin kertoa että aina ne opettajatkaan ei ole niitä välkyimpiä.
Tarina joensuun ammattiopiston autopuolelta ja renkaan vaihto, minulla oli yksi kurssi autopuolella ja opettaja näytti meille miten vaihdetaan renkaat vanteelle: Vaihto meni ihan hyvin mutta sitten kun roudattiin vanteet auton luo niin säälin melkein vanteiden omistaa(onneksi ei ollut uudet ja oli jo vähän käytön jälkeä) opettaja heitti alumiinivanteet komeassa kaaressa betonilattialle ja voin kertoo että ääni ei ollut mikään mukava ja tuli muutama ylimääräinen "käytön" jälki.
PS. Jos joku on sattunut siellä kouluja käymään niin opettaja oli Teuvo "super mario" Hämäläinen :D
On tosiaan paljon hommia, joissa on suuri epäonnistumisen riski.
Mutta päästömittausta ja vastaavaa voisi tuollaisessa oppilaitoksessa teettää. Ja varauksin myös pienimuotoisia moottorin kunnostustöitä (suuttimien vaihtoa, jne).
Pyöräkulmia sitten taas eivät tunnu osaavan säätää korjaamollakaan, niin oppilaitoksessa homma tuskin sen paremmin sujuu.
Toisaalta myös nuo oppilaitokset taitavat useinkin kantaa vastuun aiheuttamistaan tuhoista. Moni korjaamo tekee monta kertaa kalliimmalla sutta ja korvausasioissa yritetään pakoilla.
Ite valmistun Raision ammattiopistosta ja voin suositella korjaamolta ei lähde mitään huonolla jäljellä. Varrsinkin ku menee 3 luokkalaisten puoleen. Ja kyllä saa kulmatkin oikein suunnattua.
Juu ja minähän tyhmänä vein kanteni Raision amikseen ja siellä se on edelleen. Tai siis sieltä se lähetettiin oikeaan koneistamoon työstettäväksi kun ei kuulemma pystytä tekemään. Lisäksi piti vaihtaa venttiilivarren kumit ja jostain syystä sanoivat, että yksi sarjassa oleva oli väärä eikä sopinut. Eli siellä kesti noin 1kk että saatiin selville ettei pystytä työstämään jonka jälkeen koneistamolle. Ehkä parempi näin.
Tarinaa tuosta paikasta on enemmän kuin riittävästi. Isäukko vei kannentiivisteen vaihtoon vanhan corillansa, pääsi kirjastolle asti (400m) ja mehut ulos. Sierrasta laatikko paskaksi koska väärät öljyt sisällä jne.
Itse olin tuossa koulussa metallipuolella reilun vuoden ja totesin jo nähneeni kaiken.
Täälläkin on vähän huolestuttavia nuo amiksen "mekaanikot"... Eräs tuli toteamaan minulle, että turbo hajoaa ihan just, kun se vuotaa niin paljon että suhisee. Kyseinen tohtori on vielä autopuolella ja tällähetkellä 3. luokalla, eikä edes uskonut että ääni tulee vaihdetun ilmanputsarin takia, vaan seuraavaksi sönkötti että on laitettu kuulemma liian iso dumbbi.
Jos vien auton/osan korjaamolle niin oletan sen tulevan kuntoon työn vastaanottajasta riippumatta.
Jos työsalissa pyörii 30 kpl 17v jätkiä ja opettaja on vain fyysisesti läsnä niin kyllä sen tietää kuinka siinä käy. Voihan sinne 30 mahtua pari ihan osaavaa kaveria, mutta loput ovatkin sitten enemmän tai vähemmän suhareita. Älä Matti ota itseesi tätä, olet varmasti samaa mieltä kun valmistut ja pari vuotta ollut töissä. Jos näet minun hakevan kanteni, tule kiskomaan hihasta niin nauretaan yhdessä työn jälkeä :)
Kyllähän se niin on, että opettelemassa ne siellä on ja asenteissa on varmasti paljon korjattavaa monella ja ei ne opettajienkaan motivaatiot niin korkealla ole.
Veljenpoika on tuolla Raisiossa parhaillaan opiskelemassa, ja en yhtään ihmettele kun häntä kuuntelen, mitä siellä tehdään ja millaista jälkeä tulee. Oman projektinsa hän kyllä meinaa sinne viedä, mutta pitää huolen, ettei kukaan muu koske :)
Toivottavasti ne tulevaisuuden todelliset ammattilaiset saavat tarvitsemansa opin ja säilyttävät mielenkiintonsa työhönsä siellä ajankuluttajien seassa.
Ennen peruskouluaikaa kuulemma oli pakollisessa perusopiskelussa tasokursseja, joissa hyvät saivat enemmän ja syvällisempää opetusta, heikommat opettelivat omaan tahtiinsa vertaistensa joukossa. Miksei tämä toimisi enää? Opettajalla olisi helpompaa, kun ryhmä on suunnilleen samaa tasoa ja motivaatio säilyisi niin heikoilla kuin hyvillä, kun opetus etenee sopivassa tahdissa sopivalla tasolla. Samaa voisi soveltaa jatko-opintoihinkin. Onneksi on näitä Taitaja-kilpailujen tapaisia tempauksia niin kansallisella kuin kansainvälisellä, joissa ammattiin opiskelevat voivat näyttää osaamisensa ja saavat valmennusta ammattilaisilta. Tällaisilla aina muutama ikäluokasta kehittyy alansa huippuosaajaksi.
Autopuolen käyneenä en tule koskaan viemään autoani ammattikouluun laitettavaksi, en edes öljynvaihtoon. Sen verran jäätävää osan porukan touhu oli.
Yhdyn kovasti tähän. Viimeiset 5vk menossa (josta 4vk työharjoittelua), enkä ole viemässä omaa autoani sen jälkeen tuonne Lapualle amikseen... sen verran hyvä kuva noista 1-2 luokkalaisista on jäänyt. Ennemmin vaihdan kytkintä vaikka pakkasessa ulkona, kun veisin amikseen vaihdettavaksi.
ps. Menivät sitten ainakin SEDUssa laskemaan arvosanat asteikolta 0-5 -> 0-3
Juu en ota. Lähinnä ihmettelen sitä miksi ei pystyisi kantta työstämään siellä. Tuollakin se menee niin, osa tekee ja kunnon jälkeä tulee ja kohtuu nopeasti. Myös on niitä tumpeloita jotka ei saa mitään aikaseksi.
Comment