Eikö sinne vuoreen sais jonkun filtterin. ;)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ilmastotalkoot peruttu... (Islannin tulivuorenpurkaus)
Collapse
X
-
-
Aika erikoinen tilanne, ongelma mistä ei voi syyttää ketään, ei edes meitä "yksityisautoilijoita". Joidenkin on ollut vaikea ymmärtää ettei lentoyhtiö korvaa majoitusta, moni on jo aika kettu korvausvaatimuksineen kun pitää kaikesta mahdollisesta saada korvauksia ja tällä kertaa tuo ei kyllä onnistukaan.
Comment
-
Pientä lisätietoa tämän purkauksen mahdollisuuksista. Edellisen kerran kun tuo tulivori purkautui yhtä rajusti 1821 joulukuussa se jaksoi raivota tammikuuhun 1823...
However, as Science Fair noted previously, the Eyjafjallajokull volcano isn't necessarily the main problem. It's Katla, Iceland's noisier neighbor, that's the concern. If lava flowing from Eyjafjallajokull melts the glaciers that hold down the top of Katla, then Katla could blow its top, pumping gigantic amounts of ash into the atmosphere.
The potential eruption of Iceland's volcano Katla could send the world, including the USA, into an extended deep freeze.
"There's no telling how long the eruptions could last," says Sennert about the Eyjafjallajokull volcano."These explosions could go on for some time."
lähde
Comment
-
Niin eihän siinä muuta ressattavaa paitsi se että mihinkä päin lähtee muuttamaan sitten jos kylmenee niin ettei enää öljykattilassa riitä potku. Toki sehän on se ns. "worst case" skenaario.
Comment
-
Onneksi tuli hankittua tuo quattro :)
No jos nyt ihan tosissaan ollaan, niin kyllähän tuo hiukan hermostuttaa että kuinka kauan tuo jaksaa tupruttaa ja mitä seurauksia siitä tulee. Mutta sen sitten aika näyttää, jotenka on vissiin aika turha ottaa stressiä siitä asiasta. Mielenkiintoista kyllä olla todistamassa tälläistä, jos tällä nyt on isompiakin seuraamuksia.
Comment
-
Onko muut seurannu vesisatteen jälkeen auton pintaa ja tutkinu taivasta? Vettä kun sato, auton pintaan tuli selkeesti harmaata, sormella kun pyyhkäisee, on se ihan selvää tuhkaa. Samoin auringon lasku oli jotenkin erilainen, aurinko näytti vaan isolta ja kirkkaalta läiskältä, ei oikein erottanu missä se pallo on. Samoin taivallaa näkyy harmaita pilviä, jotka ei oo normaaleja pilviä, vaan näyttää savulta/tuhkalta ja ovat paljon matalemmalla kun tällä hetkellä olevat pilvet.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja sami Näytä viestiTästä tulee suurempi ongelma maailmanlaajuisesti kuin moni osaa vielä edes kuvitella.
Eurooppa on kuitenkin maailmantaloudessa nykyään pieni tekijä. Täällä Kiinassa kaikki toimii normaalisti, ja yhteydetkin toimivat tärkeimpään suuntaan eli Jenkkeihin. Eli iso talouskone sykkii ongelmitta, ja voi jopa hyötyä tuosta Euroopan harmista. Jos katko olisi verkkoyhteyksissä, se olisi nykyiselle liiketoiminnalle ja sitä kautta maailmantaloudelle paljon kriittisempää. Tai jos vastaava laaja katastrofi iskisi esimerkiksi koko Kiinassa sähköverkkoon -täällä lentotoiminta ei ole niin keskeistä ehkä.
Jos "Islannin kosto Icesavesta" kestää pidempään, sillä on toki suuri vaikutus erityisesti alueellisesti. Esimerkiksi Finnairin strategialle pidempi katko syöttöhubin liikenteessä tarkoittaa suuria vaikeuksia, sama pätee SAS:in Kööpenhaminan hubiin. Osakkeenomistajat joutuvat kaivamaan kukkaroaan, jotta firmat pysyvät pystyssä. Se osakkeenomistaja on finskin tapauksessa pääosin suomalainen veronmaksaja.
Ja suomalaisille sekä eurooppalaisille firmoille tämä on taas yksi pakkorako, miksi toimintaa on oltava ympäri maailmaa. Ja etenkin avainalueilla kuten Kiinassa. Nyt on ehkä väliaikaisesti tehtävä väliaikaisia ratkaisuja, jotka petaavat tietä pitkäaikaisemmille ratkaisuille.
Kyllä on erittäin vaikea ymmärtää noita lakkoiluja täältä katsoen. Ihmiset painavat täällä töitä hyvällä asenteella ja pienellä palkalla, kun ay-väki masinoi kituvassa taloustilanteessa ahneuttansa lakkoja. Siinä on tilannetaju pahemman kerran hukassa.
Comment
-
laskeleskelin thaimaasta tullessa, että noin 170L petruulia meni jokaista matkustajaa kohden phuket-helsinki välillä... matkustajia kun oli yli 400 niin aika hyvistä kulutusluvuista puhutaan!
Jos tässä parikin viikkoa pysyy koneet euroopassa maassa niin kyllä odotan jotain mitalia euroopalle greenpeacen suunnasta
Comment
-
Ei näy tuhkapilven vaikutuksia täällä Oulussa, pilvettömältä taivaalta aurinko paistaa => trampoliinia kasaamaan takapihalle poikain pomppuja varten.
Jospa tässä valtiovaltakin heräisi, että kotimaan sisäiseen liikenteeseen tarvitaan muutakin kuin satunnaisesti lentävät lentokoneet ja heikossa kunnossa olevat maantiet ja rautatiet. Jos yksi lakkaa toimimasta, niin kaksi muuta pitäisi toimia täydellä kapasiteetilla ilman ongelmia.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jounii Näytä viestiÄiti oli onnellinen, kun loma jatkuikin kanarialla..
Comment
-
Aika paljon on ihmisiä jäänyt maailmalle, vaimon työpaikalla oli useampi jäänyt lomamatkalleen, pari perhetuttua työmatkoillaan odottaa lastensa luokse pääsyä, tuttu Finnairin pilotti odottaa Thaimaassa ja yksi listavelikin taitaa odotella eteläisessä Euroopassa. Joitain kokouksia on siirretty ja Suomeen jäänyt työmatkallaan ulkomaalaisia jumiin. Poliisikin valittaa ettei saa muutamia "turisteja" ilmaiselle paluumatkalleen ja joutuu pidentämään viisumia, kaikki veronmaksajat eivät vieläkään tiedä että tukevat Finnairia näillä palautettavilla ja niitähän vyöryy tänne jatkuvalla syötöllä.
Mäntämoottoriset lentää, joku ihmetteli paikallislehdessä miksi Malmilla lennetään, no tietysti lennetään pienkoneilla. Ilmailu on ollut itselle aina läheistä ja koptereiden kanssa olen ollut enemmänkin tekemisissä, kolme helikopterioperaattoria ollut asiakkaana. Robinsonin R22 ja R44 ovat mäntämoottorisia ja niillä voi hyvinkin lentää. Matkanopeus ja lentokorkeus sen verran alhainen ettei tällä hetkellä ole vaaraa kunhan viranomaiset antavat luvan.
Suomen DC-yhdistyksellä on Vaasassa talvisäilössä DC-3 jolla lennetään kesällä Malmilta paikallislentoja, on myös lennetty Tallinnaan ja kauemmas Eurooppaan. Tuolla voi lentää näissä olosuhteissa, kolmosilla on lennetty vuosikymmeniä vaativissakin paikoissa ja siihen saa myös ns. aavikkosuotimet ilmanottoon. Yksi maailman hienoimmista äänikokemuksista on DC-3 moottorien matala jylinä joka saa itsellä karvat pystyyn. Tunnistan takuulla tuon äänen täältä "omasta valvontatornista" kun kerhon kone on ilmassa.
Aiheeseen liittyen kerhon DC-3 museokone on EU sääntöjen mukaan päästökaupan piirissä joka on järjetöntä kun lentotunteja tulee alle 20 vuodessa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja sami Näytä viestiMäntämoottoriset lentää
http://www.esaimaa.fi/Online/2010/04...201018848894/4
Comment
-
Pakko kait se on alkaa niihin ilmastotalkoisiin. Jos vihdoinkin sais tuon katin vuodeksi lepäileen. Tälläinen kun jatkus pitkään niin ois hauska katsoa, millä verukkeella seuraavaksi meiltä kusetetaan rahat pois?
Isäntä on tosiaan Turkissa lomalla, aina sanonut et sinne ei kannata mennä ku panssarivaunulla. Jumalat kostivat!
Comment
-
aina sanonut et sinne ei kannata mennä ku panssarivaunulla. Jumalat kostivat!
Kohtuu naurut tälle!
Comment
Comment