Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Ihan mielenkiintoinen juttu, mutta mitä tässä ketjussa yrität ajaa takaa? Katsotaan mitä tapahtuu ja mietitään vaikutuksia sitten.
No, vastataan kuitenkin kysymyksiin:
Mitenkä nyt menetellä?
Odotetaan ihan rauhassa virallista tietoa keskustelupalstalla käydyn spekuloinnin sijaan, ja katsotaan miten se vaikuttaa itse kuhunkin.
Ostaakko vai ajella nykyisellä?
Jos tuossa koko jutussa on mitään perää ja kovasti on huolissaan, niin ehkä malttaa sen 6pv odotella. Sen jälkeen, jos tarvis, kukin voi arvioida tilanteen uudestaan. Ja iltapäivälehdet varmasti huutavat totuuden koko kansalle: "Ostaako vai myydäkö? KAIKKI uudesta autoverosta".
Ostitko kalliin auton?
Olettaen että verotuksessa tapahtuisi merkittävä muutos, mitä sitten? Ihan yhtä hyvin voit pistää gallupin pystyyn: "Valitsitko toissaviikolla väärät numerot lottorivillesi?". Mahdollisten tulevien muutosten vaikutus jo nyt menneisyydessä tapahtuneisiin asioihin on mielestäni melko merkityksetön.
Jos on joku osakkeita joskus myynyt, niin tietää hyvin kuinka myyntipäivää seuraavana niistä olisi saanut 0,1e vähintään enemmän. Tai sitten olisi voinut saada 3e vähemmän, eivätkä ikinä nousseet enää takaisin.
Kahta asiaa et voi paeta, kuolemaa ja veroja. Siltä pohjalta voi vetää johtopäätöksiä liirumista ja laarumista.
Anton on kyllä ihan oikeassa, totta kai isompaa säästöä tavoitellessa pieni odottaminen on ihan tervettä, mutta kyllä tässä pitäisi ihmisen elääkin jossain vaiheessa :)
Nimimerkillä: "Jos nyt liukastun huomenna asfalttiin niin en ainakaan ostanut sitä halvinta sämpylää"
Eiköhän ne jotenkin sen laske, että oli autovero ja ajoneuvovero miten tahansa, niin aika saman ellei enemmän joutuu muutosten jälkeen maksamaan. Tiedä vaikka tietyn päivän jälkeen rekisteröidyt joutuvat maksamaan verot jollain muulla tapaa, monen kertaan elinkaarensa aikana..
Jos autovero poistuu tai muuttuu niin, jotta uusien autojen hankintahinta putoaa selvästi, eikös se vaikuta lähinnä niihin, jotka on ostamassa uutta autoa käteisellä tai siis ilman vaihdokkia? Jos tälläinen tilanne käsillä ja autonhankinta ei ole välttämättömyys juuri nyt, niin saattaa olla fiksua odottaa ja katsoa mitä tapahtuu.
Mutta mikäli on vaihtamassa vanhaa autoa uuteen, niin ainakin periaatteessa uusien autojen hinnanalennus pudottaa samassa suhteessa käytettyjen hintaa, joten voisi kuvitella ns. välirahan pysyvän autokaupassa jokseenkin samana. Veroremontilla ei siis suurempaa merkitystä valtaosaan autonhankkijoista.
Valtiolla on kuitenkin juuri nyt huutava pula verotuloista ja on melkoisen varmaa, että mikäli autovero poistuu, otetaan sama raha jollain muulla nimikkeellä veronmaksajilta. Artisi maksaa kuten aina ennenkin.
Jos autovero poistuu tai muuttuu niin, jotta uusien autojen hankintahinta putoaa selvästi, eikös se vaikuta lähinnä niihin, jotka on ostamassa uutta autoa käteisellä tai siis ilman vaihdokkia?
Ja niihin jotka harkitsevat auton hakua ulkomailta.
Paljonko joutuu maksamaan enemmän,kun tuo muutos tulee voimaa ,
Seuraavista kulkuneuvoista.
Asuntoauto ,kabe master 2004,vm.
Transportteri -06.2,5 tdi pitkä.?
En jaksa laskea,en osaa?
Noh, ite tuossa jokin aika sitten katselin, että asuntoautosta joudun nyt maksamaan vuotuista veroa 240e (ajoneuvovero + käyttövoima).
Muutoksen jälkeen olis pelkkä ajoneuvero 485e ja siihen päälle käyttövoimaveroa 112e (kokonaismassa 3500kg).
Tuo meidän Transporter on kokonaismassaltaan 3000kg, niin siitä tulis 361e ajoneuvovero ja siihen päälle käyttövoimat, joka taitaa olla 90e luokkaa.
Pakuja kun verotettaisiin tuossa uudessa mallissa päästöjen mukaan vuonna 2008 ja sen jälkeen rekisteröidyissä.
Tuohon kun löydät sitten vahvistuksen jostain muualtakin niin olet aika epeli. Luulisi että aika monessa mediassa tuota uutisoitaisiin ihan täysillä mutta missään en ainakaan itse ole huomannut mitään mainintaa..
Aika yleistä että silloin kun ovat rustaamassa uusia arvoja niin häviää järjestelmästä autoja. Eiköhän ne huomenna ole siellä taas. Tai toivotaan ettei, nimim. maanantaina jättänyt ilmoituksen.
äsken luin mtv3:sen teksti tv:stä että autoliiton edustajan mukaan autoveron epäillään poistuvan 10 vuoden kuluessa. Minkälaiset maksut tilalle ja mitenkä suuret mietinpä vain?
Kyllähän autoilua saisi tehdä halvemmaksi, sillä poliitikot ei tunnu ajattelevan niitä joilla on pitkät välimatkat. "Muuta pääkaupunkiseudulle" ei ole mikään ratkaisu.
On asialla toinenkin puoli.
Jostakin valtion on saatava rahansa,pohjattomaan kassaansa.
Jos ,loppuu niin aivan varmasti keksitään uusia veroja.
Tai nostetaan vanhoja.
Näin se vaan valitettavasti menee.
Autoilijaa verotetaan entistä enemmän. Ostaminen halpenee mutta ajaminen kallistuu. Onko se sitten se hyvä juttu? Ehkä, keskivertokansalainen pystyy ainakin vähän enemmän itse vaikuttamaan niihin kuluihin. Aina on väliinputoajia, esim. isot perheet jotka on nyt ajaneet vähän ja ovat hankkineet autonsa käytettynä. Dramaattista pudotusta esim. alle 10.000 euron hintaluokassa ei ole tulossa (eli kympillä ei ilman autoveroa saa juurikaan parempaa autoa kuin nykyisinkään vaikka koko autovero poistettaisiin) mutta tilavan auton liikuttamiseen tarvitaan iso moottori josta tulee paljon laskennallisia co2-päästöjä.
Suomen autoverosta tuli ihmisoikeusriita. Käytettyjä autoja Suomeen tuoneet yksityishenkilöt ovat vuosikymmenen taistelun jälkeen löytäneet viimeisen valitustien: yhä useampi autoverojuttu päätyy Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.
Insinööri Olli Nieminen toi vuonna 2003 Saksasta Suomeen kymmenen vuotta vanhan Mersun. Nieminen on sen jälkeen saanut miettiä, kuinka oikeudenmukainen maa Suomi onkaan.
- Tulli ja verottaja selvästikin suosivat suuria autojen maahantuojia ja tukevat niiden katteita. Eihän Suomessa ole korruptiota, vaan maan tapa, Nieminen sanoo synkkänä.
Kriitikot väittävät, että suuret tuojat valvovat katteitaan ja verottaja pitää verokertymän maksimissa.
- Näin molempien edut yhtenevät, ja autoja maahan tuovat kuluttajat kärsivät vahingon, säestää ajoneuvoja Suomeen tuonut Jouni Jokela.
- Tuomani auton yleinen vähittäismyyntihinta määriteltiin mallista, jonka valmistus oli lopetettu, Jokela naureskelee.
Olli Niemisen tuoma Mercedes-Benz C220 maksoi Saksassa 6 500 euroa, olihan autolla ajettu 124 000 kilometriä. Tulli kuitenkin asetti auton "yleiseksi vähittäismyyntihinnaksi" 16 271 euroa.
- Todellisen hinnan ja mielivaltaisen hinnan erotus oli noin 10 000 euroa. Tullin määräämä 5 350 euron vero oli täysin epäoikeudenmukainen, Nieminen manaa.
Kaiken kukkuraksi maahantuoja Veho laski vuonna 2005, että Niemisen Mercedes-Benz C220:n markkinahinta oli vain 1 500 euroa. Ero tullin kaksi vuotta aiemmin antamaan hintaan oli lähes 15 000 euroa.
- Mielestäni tullin hinta-arvio perustuu huuhaa-kaavaan, joka on johtanut automaattisesti liian korkeisiin veroihin. Jos EU-linjaa noudatettaisiin, auton tuontivero pitäisi maksaa todellisesta ostoarvosta eikä keksitystä hinnasta.
Nieminen uskoo, että EU-oloissa kauppakirjan pitäisi olla juridisesti pätevä ja riittävä autoverotuksen peruste.
- Tulli näyttää kuitenkin lähtevän siitä, että vanhaa autoa maahan tuovat kansalaiset ovat aina huijareita. Viime vuosina syntynyt valitussuma edustaa järjetöntä näpräämistä ja resurssien tuhlaamista, Nieminen sanoo.
Nieminen puhuu mädästä poliittisesta kulttuurista, joka tulee kalliiksi:
- Autot ovat kalliita ja asunnot ovat kalliita. Alkoholikin on kallista, joten Suomi on tässä mielessä kuin AAA-kerho. Kaikkien hinnat ovat pilvissä mielivaltaisten viranomaisten ja väärien valintojen takia.
Nyt on ihan Albanaanian meininki. Jotenkin pitäisi virkamieskunnassa terävöittää tuota nykyistä kunnes kuolema meidät erottaa hallintomallia. Miten monoa ryssijöille, ryhtiliike ja koko hallintokoneiston tehostaminen ?
Eestikin ajaa tällä menolla Suomen ohi. Euroopassa on artikloihin kirjattu vapaa työvoiman liikkuvuus, joten siitä vaan osoitetta vaihtamaan kaikkine etuineen ja haasteineen.
Suomen Tulli oli kuulemma ratsannut urakalla ulkomaan kilpisiä autoja viime viikolla Leppävaarassa ja pannut autoveroja maksuun. Se siitä työvoiman vapaasta liikkuvuudesta....
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa sitten ilmeisesti vaino vasta saadaan loppumaan pitkällisten valitusprosessien jälkeen.
Comment