E-ei, emmietiijä tuosta tuon enempää. AKE:n (tai siis Trafin 1.1.2010 alkaen) projekti tuo on ja siellä en ole hommissa. Enkä ole hommissa missään tietojärjestelmätalossakaan. Uutisista oon seurannut lähinnä ja arvaillut sen perusteella noita tulevia juttuja. :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Vuotuinen ajoneuvovero sidotaan päästöihin
Collapse
X
-
Jep, jep. Tero vois laittaa samalla mulla privana ens viikon lottorivin, kun on noin hyvä arvaamaan. ;)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Blodshed Näytä viestiLähetin kyselyä auton maahantuojan suuntaan sieltä tuli yhteydenotto että asia on otettu pöydälle ja sitä aletaan selvitellä miten menetellä tuon kantavuuden/kokonaismassan pienentämisen kanssa.
Katsellaan mitä tietoa sieltä loppujen lopuksia asiaan saadaan.
Laitoin vielä AKElle menemään kyselyä että onko asia nyt selvä ja eikun viestiketjusta kopiot ja katsastuskonttorille muutoskatsastamaan kokonaismassaa alaspäin.
Comment
-
Eihän se nyt sitten onnistukaan kuten oli arvattavissakin, AKElta kun kaiken tiedon saa nyhtämällä nyhtää ja sitä annetaan vain tipoittain, tässä ilmeisesti sitten viralliset vaatimukset:
"Viestiketjun printtaaminen ei tässä asiassa vielä riitä, vaan maahantuojalta pitäisi saada heidän allekirjoittamansa todistus kokonaismassan muutoksesta sekä uusi valmistajan kilpi, josta käy ilmi suurin sallittu kokonaismassa ja akselimassat." Lähde:AKE
Taitaa jäädä asia omalla kohdallani tähän tällä erää ,laskutetaan asiakkailta nämäkin ylimääräiset maksut sitten jatkossa.
Comment
-
Rekisteröintipalveluiden sähköistys etenee: http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous...=2010/02/30981
...
Sähköinen rekisteröinti on tarkoitus ottaa käyttöön vaiheittain. Keväällä tulisi käyttöön sähköinen ilmoitus ajoneuvon liikennekäyttöön otosta ja liikennekäytöstä poistosta. Samalla mahdollistettaisiin uuden rekisteröintitodistuksen tilaaminen kadonneen tai turmeltuneen todistuksen tilalle.
Sähköisen palvelun käyttäminen maksaisi arvion mukaan noin puolet vähemmän kuin katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiössä henkilökohtaisesti tehtävä rekisteri-ilmoitus.
...
Comment
-
Laskeskelin tuossa, että mulla vero nousee noin 70€.
Entinen oli paria hilua vaille satanen, ja uusi oisko n.170€. kokonaismassan mukaan.
Mikään matikkanero en kyllä oo ja tuo meijän inssi tuntuu vielä nukkuvan.
Menee siinä sitten yks öljynvaihdonhinta valtiolle (ja maailma pelastuu???)
Comment
-
Jep jep, verotusmalli suosii noin 2002 mallisia TDI-pelejä, joissa ei ole DPF, EGR tulpattuna ja katti poistettuna. Ja maailma pelastuu kun CO2:sta ei päästetä yhtä paljon, hiukkaset ja NOX:it saa päästellä miten haluaa.
Säikeen otsikon kuuluisi olla "vuotoinen ajoneuvovero sidotaain vain CO2 päästöihin". Nimim: EU4 autosta EU3:seksi vaihtanut, mutten välttämättä tästä syystä.
Comment
-
Miettiny sitäkin, että jos autosta halutaan tehdä ns. kertakäyttöhyödyke, niin kuin näyttäs olevan uusien autojen osalta.
Onko ajateltu paljonko pelkkä autonvalmistus lisää näitä ilmastoa pilaavia päästöjä.
Taitaa se loppujelopuksi meikäläisen "vanharouva" kuitenkin olla se vähiten tätä maapalloa pilaava kulkine.
Comment
-
Suomeen tilataan 400 - 1000 uutta Audia per vuosi. Yks kärpäsenpaska minkään maailman saastuttamisessa, uuden auton valmistuksena ajateltuna. Ennemminkin näkisin tavoitteena sen, että saataisiin euroopan vanhin autokanta uusittua sivistysvaltioiden tasolle. Tämä hyödyttää pidemmän päälle myös sitten ekologisesti. Sillä tavalla ajateltuna tämä päästöihin sidottu vero on ok.
Comment
-
Päästöihin sidottu on ok, mutta kun sitä omistamista ja ostamista verotetaan johtaa se siihen että ei voi olla kahta autoa. Toisella (esim. Lupo 3L) hoituisi energiatehokkaasti ne töihin rullaamiset ja perheen toisella, sillä krematoriolla johon koko perhe kamoinen mahtuisi ajettaisiin vähemmän.
Nykytilanteessa on järkevintä pitää yhtä isoa autoa, jolla sitten pahimmassa tapauksessa ajetaan yksin.
Comment
-
Hieman asiaa sivuten..
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous...=2010/03/31421
Lainaus mikä valitettavan totta...
Talousarvio kirjaa tavoitteeksi entistä vähäpäästöisemmät autot. Heti perään teksti ilmaisee huolen veroprosentin laskusta. Jos uusien autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö alenee yhden gramman kilometriltä, veron tuotto kutistuu 3-4 miljoonaa euroa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viestiJust hommasin Lupo 3L:n. Saas nähä miten kustannukset jakautuu ässän ja lupon kesken. Nopealla päässälaskulla pelkästää polttaoaine kuluissa säästän 3 päivän työmatkoilla 10€ jos ajan lupolla ässän sijaan. Muita kuluja en jaksanut laskea.
Nopealla päässälaskulla säästät siis noin 3€ /päivä jos ajat tuolla ässin sijaan. Työvuosi on noin 200 päivää, joten säästöä 600€/vuosi. Säästöä nakertaa polttoainevero, ajoneuvovero sekä huollot ja muut omistamisen kustannukset. Eli itse en ole ostamassa kakkosautoa ihan vielä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viestiRekisteröintipalveluiden sähköistys etenee: http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous...=2010/02/30981
Ei noi mun aiemmat arvaukset näköjään ihan hirveän kauas ole menneet.. :)
Comment
-
Kutosen autovero nousee muutaman kympin lukemaan 183 ja risat €, V8:n maksu jotakuin tuplaantuu lukemaan 286 ja risat. Tuo erotus lähes tasoittuu Kasin halvemmissa vakuutuksissa. Kyllähän tässä kaluston uusimispaineet nousee, kun ei kahta autoa ole varaa pitää harrastekäytössä..
Comment
-
Mites sulla Arto tossa kasissa tommoset maksut on? Ite olen nyt maksellu tästä vuosittain semmosta ~100 euron maksua, ja nyt nousee ~240 euroon. Onko näissä jotain iästä ja moottorista johtuvia eroja?
Helmikuun lopulla sain onneksi vielä maksettua veron tolla vanhalla vuodeksi eteenpäin.. ;)
Comment
-
noh, nykybensan hinnalla kannattaa työreissut ajaa vaimon astralla. säästöä tulee päivittäin ~5-6l 98e:tä - tekee siis abt ~40e / vk säästöä.
samahan se mitä tuon miinan verot on vuoteen, kun hupimielessähän se tuossa pihassa seisoo. ei ne harrastukset koskaan ilmaisia tietääkseni ole.
Comment
-
Pitääkin tehdä Allroadin ja S4:n rekisteröinti uusiksi kun olivat katsastusmiehen mukaan tehneet virheen rekisteröinnissä. Autoja ei kuulemma saa rekisteröidä EU-tyyppihyväksyttyinä vaan pelkästään "muuttoauto" hyväksyntä. Tämähän tarkoittaa myös sitä että tuolle "muuttoautolle" ei löydy päästöarvoja, joten verotus muuttuu tapahtuvaksi painon mukaan. Veikkaan että se on Allroadille ja S4:lle edullisempi kuin 2.7T:n päästöihin perustuva verotus.
Comment
-
No niin, nyt sitä sitten jatketaan taas kieroilupolitiikkaa TRAFIn osalta tässä päästöihin perustuvassa verotuksessa. Jos vanhempaan kuin 2002 vuosimallia olevaan autoon on olemassa esim ulkomainen rekisteriote josta päästöt löytyy, TRAFIn ohjelma ei anna sitä muuttaa koska muutos onnistuu vain 2002 ja eteenpäin rekisteröityihin autoihin. JA LAISSA ei mainita tuota vuotta 2002 rajapyykkinä missään josta myös ohjeistus katsastuskonttoreille on annettu. Mielenkiinnolla odotellaan taas mikä on lopputulos.....
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee
Rekisteröintipalveluiden sähköistys etenee: http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous...=2010/02/30981
Ei noi mun aiemmat arvaukset näköjään ihan hirveän kauas ole menneet.. :)
Comment
-
Hyvä että julkisellakin puolella tehostetaan toimintaa, niin ei tarvitse ansiotuloveroprosenttia nostaa ihan satasëen.
Mistähän tuota pääsee sitten sähköisesti tekemään ja milloin oikeasti on käytössä? En löytänyt vielä mitään linkkiä Trafin sivuilta.
Comment
-
Järjestelmä on ilmeisesti ollut jo jonkin aikaa toimiva (tai ainakin käyttöönottokunnossa..) mutta viimeisin viivästys on tullut lainsäädäntöpuolelta. Asetusta ei ole saatu voimaan ennen tätä.
Eiköhän se tule Trafin sivuille kohtaan Asioi verkossa. Tässä vielä muutama "puhdas arvaus" aiheeseen liittyen.
- Sähköisessä palvelussa henkilöasiakkaat voivat tehdä autolle liikennekäytöstäpoiston tai liikennekäyttöönoton sekä
- Tilata kaikkien ajoneuvoluokkien ajoneuvoille uuden rekisteröintitodistuksen kadonneen tai turmeltuneen tilalle.
- Sähköisen ilmoituksen voi tehdä ajoneuvon täysi-ikäinen omistaja tai haltija.
- Ilmoituksen tekemistä varten tarvitaan ajoneuvon rekisteritunnus ja liikennekäytöstäpoiston tai liikennekäyttöönoton tekemiseen myös rekisteröintitodistuksen ilmoitusosasta löytyvä tarkistenumero.
- Palveluun tunnistautumista ja maksamista varten tarvitaan myös voimassaolevat pankkitunnukset.
- Sähköisen rekisteri-ilmoituksen hinta on 6,50 €.
- Palvelu on käytössä joka päivä klo 7-22.
Viimeksi muokannut TeroPee; 25.5.2010, 09:55.
Comment
-
Mielenkiintoista verrata painon mukaan verotetun auton ajoneuvoveroa päästön mukaan verotettuun ja havaita taulukosta, mikä on vastaavan velotussumman Co2-taso omalle autolle. 5-sylinteriselle hyvä uudempi vertailuauto lienee liki "vastaavalla" moottorilla oleva TTRS ja sen päästötaso...Viimeksi muokannut Tommy200rs; 26.8.2010, 12:49.
Comment
Comment