... samalla uudistuksia myös auto -ja ajoneuvoveroon ->
http://www.ts.fi/online/talous/52400.html
Dieselin hinta nousisi 8 senttiä litralta, mutta käyttövoimavero laskisi
Polttoaineiden verotusta uudistetaan suosimaan vähäpäästöisiä 2011 alusta
Turun Sanomat 4.6 2009 02:30:57
Liikenteen polttoaineiden verotusta muutetaan vuoden 2011 alusta. Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok) mukaan tavoitteena on järkivihreä uudistus, joka ohjaa autoilijoita vähäpäätöisempiin polttoaineisiin ja luo työpaikkoja.
Kataisen aloitteesta asiaa on jo selvitetty viime syksystä lähtien Valtion teknillisessä tutkimuslaitoksessa VTT:ssä. Selvityksen ensimmäinen luonnos esittelee erilaisia malleja, joissa liikenteestä vuosittain perittävät 4 miljardin euron verotulot säilytetään. Kataisen mukaan hallitus ei ota kantaa asiaan vielä tässä vaiheessa. Päätökset tehdään vasta elokuun 2010 budjettiriihessä.
VTT jatkaa selvitystyön tekemistä kesälomien jälkeen ja toivoo siihen vinkkejä myös yleisöltä.
Polttoaineiden verouudistus jatkaa autoverouudistusta, joka suosii vähäpäästöisten kulkuneuvojen ostoa. Kataisen mukaan muutoksiin jouduttaneen antamaan siirtymäkausia, joilla turvataan esimerkiksi raskaan liikenteen toimintaedellytykset nykyisen kaluston käyttöiän ajaksi.
? Yksityiskohtiin ei tässä vaiheessa kannata jumiutua, hän neuvoi selvitystyön esittelytilaisuudessa keskiviikkona.
Uudistuksesta on odotettavissa kova kädenvääntö, sillä monella eturyhmällä on siinä etujaan puolustettavana. Greenpeacen edustaja horjutti jo keskiviikkona selvityksen perusteita palmuöljyn tuotannossa syntyvillä päästöillä.
Bensiini
lähtökohtana
VTT:n selvityksessä bensiiniä käytetään vertailukohtana muille liikennepolttoaineille. Dieselin vero nousisi 8 senttiä litralta, mutta samalla dieselautojen käyttövoimaveroa voitaisiin laskea. Jos laskennassa käytettäisiin pelkästään ympäristöarvoja, dieselin hinnan korotustarve olisi yli 30 senttiä litralta.
Huojennuksia on luvassa kaasulle, sähkölle sekä parhaille biopolttoaineille. Metsätähteistä, ruokohelpistä ja muista raaka-aineista valmistettavissa parafiinisissa dieselpolttoaineissa Suomi voisi saada 50 prosentin markkinaosuuden Euroopassa. Se edellyttäisi viiden tehtaan rakentamista. Työpaikkoja tehtaissa, kuljetuksissa ja korjuutöissä syntyisi tuhansia.
Elintarviketeollisuuden tärkkelysraaka-aineesta, yhdyskuntajätteistä ja biojätteistä etanolia valmistavia tehtaita tarvittaisiin 20?50 Suomessa. Tehtaat voisivat olla myös laskennassa käytettäviä pienempiä, jolloin niitä pitäisi rakentaa enemmän.
Sähköautojen kilpailukykyä heikentää niiden kallis hankintahinta, ja niiden uskotaan lisääntyvän pääasiassa erikoiskäytössä. Määrä jää joka tapauksessa niin vähäiseksi, ettei sähköautojen vuoksi tarvitse rakentaa uusia voimaloita.
VTT:n raportin johtopäätöksissä todetaan, että ylivoimaisesti kustannustehokkain tapa henkilöautoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi on pienentää autojen kokoa ja tinkiä niiden suorituskyvystä.
? Uudistettu auto- ja ajoneuvoverotus ohjaavat oikealla tavalla, raportissa todetaan.
VESA SOMPPI
http://www.ts.fi/online/talous/52400.html
Dieselin hinta nousisi 8 senttiä litralta, mutta käyttövoimavero laskisi
Polttoaineiden verotusta uudistetaan suosimaan vähäpäästöisiä 2011 alusta
Turun Sanomat 4.6 2009 02:30:57
Liikenteen polttoaineiden verotusta muutetaan vuoden 2011 alusta. Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen (kok) mukaan tavoitteena on järkivihreä uudistus, joka ohjaa autoilijoita vähäpäätöisempiin polttoaineisiin ja luo työpaikkoja.
Kataisen aloitteesta asiaa on jo selvitetty viime syksystä lähtien Valtion teknillisessä tutkimuslaitoksessa VTT:ssä. Selvityksen ensimmäinen luonnos esittelee erilaisia malleja, joissa liikenteestä vuosittain perittävät 4 miljardin euron verotulot säilytetään. Kataisen mukaan hallitus ei ota kantaa asiaan vielä tässä vaiheessa. Päätökset tehdään vasta elokuun 2010 budjettiriihessä.
VTT jatkaa selvitystyön tekemistä kesälomien jälkeen ja toivoo siihen vinkkejä myös yleisöltä.
Polttoaineiden verouudistus jatkaa autoverouudistusta, joka suosii vähäpäästöisten kulkuneuvojen ostoa. Kataisen mukaan muutoksiin jouduttaneen antamaan siirtymäkausia, joilla turvataan esimerkiksi raskaan liikenteen toimintaedellytykset nykyisen kaluston käyttöiän ajaksi.
? Yksityiskohtiin ei tässä vaiheessa kannata jumiutua, hän neuvoi selvitystyön esittelytilaisuudessa keskiviikkona.
Uudistuksesta on odotettavissa kova kädenvääntö, sillä monella eturyhmällä on siinä etujaan puolustettavana. Greenpeacen edustaja horjutti jo keskiviikkona selvityksen perusteita palmuöljyn tuotannossa syntyvillä päästöillä.
Bensiini
lähtökohtana
VTT:n selvityksessä bensiiniä käytetään vertailukohtana muille liikennepolttoaineille. Dieselin vero nousisi 8 senttiä litralta, mutta samalla dieselautojen käyttövoimaveroa voitaisiin laskea. Jos laskennassa käytettäisiin pelkästään ympäristöarvoja, dieselin hinnan korotustarve olisi yli 30 senttiä litralta.
Huojennuksia on luvassa kaasulle, sähkölle sekä parhaille biopolttoaineille. Metsätähteistä, ruokohelpistä ja muista raaka-aineista valmistettavissa parafiinisissa dieselpolttoaineissa Suomi voisi saada 50 prosentin markkinaosuuden Euroopassa. Se edellyttäisi viiden tehtaan rakentamista. Työpaikkoja tehtaissa, kuljetuksissa ja korjuutöissä syntyisi tuhansia.
Elintarviketeollisuuden tärkkelysraaka-aineesta, yhdyskuntajätteistä ja biojätteistä etanolia valmistavia tehtaita tarvittaisiin 20?50 Suomessa. Tehtaat voisivat olla myös laskennassa käytettäviä pienempiä, jolloin niitä pitäisi rakentaa enemmän.
Sähköautojen kilpailukykyä heikentää niiden kallis hankintahinta, ja niiden uskotaan lisääntyvän pääasiassa erikoiskäytössä. Määrä jää joka tapauksessa niin vähäiseksi, ettei sähköautojen vuoksi tarvitse rakentaa uusia voimaloita.
VTT:n raportin johtopäätöksissä todetaan, että ylivoimaisesti kustannustehokkain tapa henkilöautoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi on pienentää autojen kokoa ja tinkiä niiden suorituskyvystä.
? Uudistettu auto- ja ajoneuvoverotus ohjaavat oikealla tavalla, raportissa todetaan.
VESA SOMPPI
Comment